Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell"

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell"

Processorfamiljen Broadwell överskuggades redan från början av efterträdaren Skylake, men nu är det äntligen dags att undersöka vad Intels stora doldisar har att erbjuda i prestandasystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket oväntat!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Äntligen

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Oj! Kände lite hur jag tappade hakan när jag läste spel-testerna.

På med foliehatten nu, men kan det vara så att lanseringen av Broadwell var så pass lågmäld som den var, eftersom Intel märkte att Broadwell visade sig prestera mycket bättre än "menat", och inte ville riskera sämre försäljningssiffror för kommande Skylake?

Jag vet vad jag hade köpt om det stod mellan Broadwell och Skylake iallafall.

Edit: Called it!

Skrivet av MinscS2; i recensionen för Skylake:

Den här recensionen gjorde mig sugen på att köpa en... i7-5775C.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

kanske dags att fundera på större och effektivare cacheminne. verkar kunna göra stor skillnad i många fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppla! Något överraskande detta må jag säga, nu var det ju ingen jätteskillnad överlag om ser till spelen in full-hd men det var ju en enorm skillnad i 720p. Upptäckte man detta och valde att skyffla det under mattan och sedan lägga det 200 spänn över Skylake för att inte döda den lanseringen helt?

Är man bara intresserad av spel så verkar ju Broadwell vara högintressant. Vem vet, med tanke på buggarna som var relaterade till modermodemet så kanske framtida bios-revisioner hjälper till att komma upp på 4,4 eller liknande. Hmm, intressant var det iaf

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig den skulle prestera så bra som den gjorde i spel. Som tidigare kommentarer kanske Intel och AMD ska se över att skicka på lite mer Chacheminne på sina processorer? Eller finns det en del negativa delar till det också som man inte riktigt får reda på här?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på det här, borde inte en lite större cache vara en bra väg framåt till "skylake refresh"?
Eller "Kaby Lake" kanske den heter, men iaf.

Men det jag undrar lite över är hur den här L4-cachen påverkar saker och ting, hade den gett i princip lika stor boost om den varit säg, 32MB istället? Eller spelar det så stor roll att den är så stor som den är?

Permalänk
Avstängd

Gaming cpus, kommer säkert bli populära.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte köpte skylake, Ska vänta på iaf Skylake-e

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Verkligen roligt när det händer något oväntat på cpu fronten, Bra recension för övrigt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Intel inte tänkte på detta och gav Skylake lite mer L4 så den hade varit kungen istället för föråldrade Broadwell med Z97 chipsetet. Jaja får hoppas att nästa generation ger oss en blandning av båda.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Inaktiv

Kaveri going Strong!

Jösses vad förvånad jag blev!

Såg i ett annat test hur 5675C totalt krossade 7870k (vilket den borde när den kostar dubbelt så mycket!) men här så är de ju jämlikar om inte till och med 7870K slår den med sin lilla gpu. Otroligt förvånad med tanke på 7870k;s pris.

Har funderat länge på att bygga mig en ny programmeringsburk men en sjysst APU så man kan köra amatör-Dota2 i med ett streacom F1c. CPU klarar jag mig egentligen med min gamla phenom x4 men hade varit najs med en inbyggd gpu i mitt lilla streacom. Att det inte heller finns OpenGL 4-stöd i Linux med Intel-gpu gör valet för en ny AMD;are helt självklart. Jag som grät en skvätt när jag trodde att jag inte skulle köpa någon AMD;are mer efter min phenom x4 men nu visar detta testat att det är precis en AMD;are jag ska ha. Livet är bra härligt ibland ändå.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda med i7:an överklockad i Skyrim. (1080p)

Över 20 fps mer än Skylake i7 eller har jag läst något fel.

Edit: Varför testar ni inte i7-5775C med inbyggda grafikkortet?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Tråkigt med överklockningsresultaten. Annars hade jag nästan varit sugen på att skaffa en "bara för att".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Så i relevanta upplösningar presterar dem lika, men Skylake är billigare och har en modern/ny plattform.

Skylake är fortfarande ett självklart val för nybyggen skulle jag nog våga säga :), eller snarare i7 6700K, funderade man på en i5 6600K kan broadwell vara ett bra alternativ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av str8forthakill:

Så i relevanta upplösningar presterar dem lika, men Skylake är billigare och har en modern/ny plattform.

Skylake är fortfarande ett självklart val för nybyggen skulle jag nog våga säga

Ja, jag vill inbilla mig det nu iaf, annars hade det varit jobbigt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Först o främst, tackar hjärtligt till Sweclockers (och komplett) som ordnat detta test.

Sedan skylake resultaten kom, har jag argumenterat för att broadwell inte är något skit, utan en guldgruva som folk verkar missa.
Jag har fått både den ena och andra kommentatorn mot mig, argumenterande hit och dit om allt från latency till skylakes förbättringar. Men ändå i spelen, så spöar den allt... verkligen allt i sin väg, detta trots att den är 500Mhz+ långsammare än tex skylake. Detta är verkligen imponerande...

Tom i fredagspanelen kommentarer så vägrade folk tro på "en super CPU".
När man i vissa tester kan se 5775C OC CPUns minimum FPS gå över snittet på 6700k OC, så vågar jag säga att man har en värsting, bara man kan använda den rätt. Den är för gamers vad 4960X är för videokodning...

CPUn, arkitekturen är inte bättre än skylake, det förstår jag. Men.... pga den massiva 128MB cachen, så är den verkligen ett mirakel för spelande folket. Att man lyckas ändå få denna massiva cache till CPU att hänga med till 4,3Ghz är imponerande. Att man slipper köpa nytt moderkort och DDR4 är bara en bonus. Uppenbarligen gör det ju ingen nytta ändå...

Med det sagt, skylakes platform är helt klart framtiden. Men jämför man priset, idag, på denna CPUn, priset på Z97 moderkort och DDR3... så har skylake INGET att komma med. Det är överbetalt bling bling... thats it.

6700k klockar inte några 5Ghz. Den vinner inte ens i stock över en CPU som är 500-800Mhz långsammare i spel, och knappt ens i rena CPU tester. Sen tillägga att vill du har rå CPU prestanda, är 5820 bättre alt, alla dagar. Så 6700k är bling... nuttin more.

Så jag röstar stort för att sommardatorn blir broadwell. Inte pga den är nyast... utan pga sommardator ska trots allt vara vettigaste gamer datorn idag, och broadwell har definitivt denna stämpel. Z97 moderkort har både M.2 stöd och är helt klart kompetenta moderkort. DDR3 är uppenbarligen snabbt nog för vad vi behöver i spel och 5775C äger "allt annat" i spel. 5675C tom hänger med i7or i vissa perioder, vilket är helt otroligt.

Skylake är imho en flopp, som behöver gå tillbaka till ritbordet och ges L4 Cache...
Jag vet att en 64MB version ska komma, och jag hoppas den blir upplåst och bra, så att skylake kan ta tillbaka lite av sin heder.

Permalänk
Medlem

Blir äckligt sugen på att slänga in en broadwell cpu i min nuvarande build. Varför? För att den presterar bättre än SKylake trots att jag slipper köpa nytt moderkort och ram-minnen!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobbeH94:

Blir äckligt sugen på att slänga in en broadwell cpu i min nuvarande build. Varför? För att den presterar bättre än SKylake trots att jag slipper köpa nytt moderkort och ram-minnen!

Samma här. Blev rätt så sugen på en broadwell nu.

Intressant läsning.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Haha, vad i hela...?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så i relevanta upplösningar presterar dem lika, men Skylake är billigare och har en modern/ny plattform.

Skylake är fortfarande ett självklart val för nybyggen skulle jag nog våga säga :), eller snarare i7 6700K, funderade man på en i5 6600K kan broadwell vara ett bra alternativ?

Resultaten i 1080 är är ju så pass lika eftersom GPU'n blir maxad där i dessa tester, nu verkar de flesta tester i 1080 köra med High/Ultra inställningar, hade varit intressant med lite lägre grafiska finesser påslaget i några tester. Vill man mata en 144Hz skärm så behöver man dra ner på grafiska attribut eller köra flera grafikkort, mycket möjligt att Broadwell presterar mycket bra i sådana situationer men jag gissar att Sweclockers inte hinner med att testa alla scenarion.

Skylake vinner på att vara en nyare platform, ska man köpa nytt så vill man ha de nyaste funktionerna helt klart samt att prestandan generellt är rätt lika, lite snabbare i program, lite långsammare i spel. Sitter man dock med en i3 eller lägre klockad i5 på 1150-platform så är ju Broadwell en intressant uppgraderingsväg istället för en 4790k om man har moderkort som stöder Broadwell.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Tråkigt att Intel inte tänkte på detta och gav Skylake lite mer L4 så den hade varit kungen istället för föråldrade Broadwell med Z97 chipsetet. Jaja får hoppas att nästa generation ger oss en blandning av båda.

Skylake har ingen L4 öht.
Det är en betydande extrakostnad.

EDIT: Just dessa modellerna iaf. Det lär lanseras Iris Pro-modeller även för Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Resultaten i 1080 är är ju så pass lika eftersom GPU'n blir maxad där i dessa tester, nu verkar de flesta tester i 1080 köra med High/Ultra inställningar, hade varit intressant med lite lägre grafiska finesser påslaget i några tester. Vill man mata en 144Hz skärm så behöver man dra ner på grafiska attribut eller köra flera grafikkort, mycket möjligt att Broadwell presterar mycket bra i sådana situationer men jag gissar att Sweclockers inte hinner med att testa alla scenarion.

Skylake vinner på att vara en nyare platform, ska man köpa nytt så vill man ha de nyaste funktionerna helt klart samt att prestandan generellt är rätt lika, lite snabbare i program, lite långsammare i spel. Sitter man dock med en i3 eller lägre klockad i5 på 1150-platform så är ju Broadwell en intressant uppgraderingsväg istället för en 4790k om man har moderkort som stöder Broadwell.

Om man har en 120/144Hz-skärm är Broadwell helt klart intressant.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Varför har inte skylske lika hög -cache eller högre ? Löjligt av intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inget K i namnet om de nu är upplåsta?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför inget K i namnet om de nu är upplåsta?

förmodligen pga de vill anspela mer på crystalwell, ren spekulation från min sida dock

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför inget K i namnet om de nu är upplåsta?

Nä det går ju inte. Då skulle folk kunna välja den gamla 1150-moderkort med Broadwell istället för den nya 1151-plattformen med Skylake och DDR4. Jag gissar att Broadwell med Iris Pro kostar mer att tillverka dessutom.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Wow bådar väldigt gott för Broadwell-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Tråkigt att Intel inte tänkte på detta och gav Skylake lite mer L4 så den hade varit kungen istället för föråldrade Broadwell med Z97 chipsetet. Jaja får hoppas att nästa generation ger oss en blandning av båda.

Skylake har än så länge ingen L4, men kommer i U, H och S-modellerna. Och då är det väl främst S som kan vara något av intresse. Frågan är dock vad som är mest lönsamt, en upplåst processor eller en med L4 cache? För min del så blir det antingen att vänta på Kaby Lake eller stå ut ännu längre och invänta Cannonlake. Mest troligt så blir det ett Nvidia Pascal nästa år och Cannonlake året därpå.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi