Permalänk
Inaktiv

@jOnÄTÄn: Tvärtom i hög luftfuktighet så kan ESD hoppa längre avstånd då den använder fukten som ledare. Så nej, man vill helst ha låg luftfuktigthet då blir blir det svårare för ESD att hoppa och uppstår nästa bara när man faktiskt rör vid en yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

@jOnÄTÄn: Tvärtom i hög luftfuktighet så kan ESD hoppa längre avstånd då den använder fukten som ledare. Så nej, man vill helst ha låg luftfuktigthet då blir blir det svårare för ESD att hoppa och uppstår nästa bara när man faktiskt rör vid en yta.

Är rätt säker på att man vill ha fukt i luften ska se om jag kan hitta något som stärker detta . Praktiserade nämligen på en fabrik där man gjorde kretskort för några år sedan, och vill minnas att de hade luftfuktare pga ESD.

Edit
http://www.esdsystems.com/whitepapers/wp_humidity.html
http://www.electrostatics.net/esdanswers/ESDanswers.htm

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är rätt säker på att man vill ha fukt i luften ska se om jag kan hitta något som stärker detta . Praktiserade nämligen på en fabrik där man gjorde kretskort för några år sedan, och vill minnas att de hade luftfuktare pga ESD.

Edit
http://www.esdsystems.com/whitepapers/wp_humidity.html
http://www.electrostatics.net/esdanswers/ESDanswers.htm

Det dina källor säger säger faktiskt att det urladdas enklare vid högre luftfuktighet, vilket är vad som påstods. Även om ditt påstående är lika rätt det, man vill ha fukt i luften, just för att man laddar ur komponenter enklare och det blir således inte skadligt :-).

Det är absolut inte meningen att vara spydig nu, det kan uppfattas som det, men jag är mer lite intresserad av själva fenomenet :-).

Det blir alltså lättare för laddningen att ladda ur sig vid hög luftfuktighet, vilket leder till lägre laddningar i luften. Det är storleken på laddningen som är det farliga för komponenter.

Förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det dina källor säger säger faktiskt att det urladdas enklare vid högre luftfuktighet, vilket är vad som påstods. Även om ditt påstående är lika rätt det, man vill ha fukt i luften, just för att man laddar ur komponenter enklare och det blir således inte skadligt :-).

Det är absolut inte meningen att vara spydig nu, det kan uppfattas som det, men jag är mer lite intresserad av själva fenomenet :-).

Det blir alltså lättare för laddningen att ladda ur sig vid hög luftfuktighet, vilket leder till lägre laddningar i luften. Det är storleken på laddningen som är det farliga för komponenter.

Jag sa ju aldrig att han hade fel i att de laddar ur sig lättare med fukt, för det var rätt. Men det är också det man vill åt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Känns som ett väldigt omständigt steg att använda en frysbox. Det är ju kompressorn som kyler, varför inte skaffa enbart en kompressor som är gjord för att gå konstant och kyla med den? Har ju funnits i många många år, men är inte särskilt populärt numera eftersom ljudnivån är ganska otrevlig och man kommer extremt långt med vattenkylning. Vill man slå världsrekord är det flytande kväve som gäller...

http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-core-i7-980x-overcl...

Skrivet av gabriel15:

Det drar mycket el och låter för jävligt, men som tidigare nämnts det är kompressorn som kyler och inte hela "kylboxen".

Folk har byggt sådana lösningar väldigt länge, skaffa delarna som krävs sedan ta hjälp av någon som jobbar som kyltekniker som kan sätta ihop sakerna.

En vanlig kyl är inte gjord för att kyla en cpu som trycker ut flera hundra watt.

Skrivet av Cyne:

Jo, jag tänkte kanske inte att du skulle skaffa just det systemet specifikt utan mer på principen där kompressorn kyler delarna direkt. Du kan ju skaffa en större kompressor alternativt flera stycken. Oavsett så kommer du nog få ett bättre resultat än att köra med frysboxar som inte är designade för datorkylning.

Kan väll börja med att säga att jag inte skulle bygga ett frysbox system för 24/7 drift själv, men för att återgå till @necrodude ide nu när jag äntligen fått honom att släppa Peltiers

Det ni missar är vattnets förmåga att lagra energi, så i ett välisolerat system kommer frysboxarna i princip bara behöva jobba bort värmen datorn alstrat under dygnet (plus lite från inte 100%ig isolering) men som TS själv sa så har han igång sitt system som drar ~1000W vid load max ett par timmar om dagen, säg 3 timmar med 1000W last i snitt

Skulle han vilja ha direkta kompressorkylare för att kyla detta skulle det krävas 3 stora och dyra alster. Jag har själv en Kaskad kylare till överklockning så jag vet hur stora dessa är och vad de kostar. För en kylare som klarar tunga grafikkort/6 kärniga CPUer kommer han nog inte under 1000$ stycket om han vill ha något färdigbyggt och då vill han ha 3.

Citat:

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.

Så kyler du med 4181W effekt under en sekund sänker du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad.

Med frysbox och massor vatten metoden däremot så har han tex 600 liter vatten, det tar alltså 2500KW under en sekund att värma allt vatten en grad, eller 2500 sekunder för 1KW att värma vattnet en grad, alltså ~40 minuter under full last för en grad. Så även om TS är ensam hemma en dag när frugan och barnen är iväg och hinner spendera 5 timmar i sträck vid datorn så kommer inte vatten tempen öka mer än ~7-8 grader.
Samma sak gäller nerkylningen, frysboxen(arna) behöver inte ha en kylkapacitet på 1000W vilket en kompressor kylare hade behövt utan de behöver bara kyla bort den tillförda energin över tex dags basis.
Så säg att han har 3000W från datorn och kanske 100W från dålig isolering (Ingen aning vad som är normalt här i en frysbox du aldrig öppnar, men en normal frysbox beräknas dra runt 400W per dag och då öppnar man den samt fryser in nya varor då och då) att kyla bort per dygn, det ger ~130W/h så en ensam frys med 130W kyleffekt skulle alltså klara hela datorn även om den skulle behöva arbeta ihjäl sig. Montera en industrifrys med 500W kyleffekt istället och den behöver bara gå ~1/4 av tiden. Då kan du ställa in med en timer så den tex arbetar mellan 23 och 07 på natten när du ändå inte är i rummet och störs av den.

Nackdelen är självklart att det tar mycket plats, är fullständigt stationärt (TS nämnde att åka på LAN, jag skulle vilja se hur han kommer konkande på en dator samt 600liter vatten i en frysbox ) och inte kyler alls lika lågt som en direkt kompressorkylare men det är inte nödvändigtvis ett onödigt sätt att utnyttja kompressorn, snarare ett alternativt sätt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nackdelen är självklart att det tar mycket plats, är fullständigt stationärt (TS nämnde att åka på LAN, jag skulle vilja se hur han kommer konkande på en dator samt 600liter vatten i en frysbox ) och inte kyler alls lika lågt som en direkt kompressorkylare men det är inte nödvändigtvis ett onödigt sätt att utnyttja kompressorn, snarare ett alternativt sätt!

Nackdelen är väl att 3liter glykol kostar 109kr på biltema färdigblandat, det blir 21800kr för att fylla systemet.

Börjar något läcka har man nog lite vattenskador hemma med

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nackdelen är väl att 3liter glykol kostar 109kr på biltema färdigblandat, det blir 21800kr för att fylla systemet.

Börjar något läcka har man nog lite vattenskador hemma med

Går dock att få rätt mycket billigare än så. Vid de volymerna TS behöver borde det gå att få det för under 40kr/liter för ren glykol och beroende på temp så behöver han typ 15-30% i blandningen så 90-180 liter. Ja visst ger mer glykol lägre fryspunkt, men glykolen blir så trögflytande vid lägre temp att han inte kommer vilja köra så många minus i systemet ändå.

Så säg 5k istället för 21.8k så är du nog närmre vad det borde kosta att fylla boxarna men visst det är inte helt billigt och en kostnad jag inte tänkte på innan

Permalänk
Medlem

Jag har två system det ena för -20c , kan reglera vilken temp jag vill ha från. +20 till -20c.

System 1 . Slaktad ac med evap i vatten bad 30l och i serie en ombyggd kyltork ( kraftig HX )
Kör en 60% metanol blandning och kraftig pump ligger på ca 1.5bar med -20c flöde 12 l/min per block , pumpen klarar 4 ek paralell kopplade 12 l/min per block.

System 2 . Kyltork med 12 liters tank där en enheim 220v startar när kylen sätts i gång , cirkulerar vattent genom HX .
Den här har jag ställd på ca +15c under sommaren sen när det blir lite torrare ca+5c den klarar -17c men har bara lite T-doja och vatten fryser väl vid ca -3c det är vad en D5 klarar
Till pc kylblocket sitter en D5 som startar när den får 12v från nätagget.
Simpelt system men funkar bra är i grunden ganska lik en Halelia Chiller.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Nackdelen är självklart att det tar mycket plats, är fullständigt stationärt (TS nämnde att åka på LAN, jag skulle vilja se hur han kommer konkande på en dator samt 600liter vatten i en frysbox )

Att åkla DH med denna burken är ganska uteslutet. MEN jag har funderat en hel del på hur man skulle kunna göra det. Svaret är snabbkopplingar. Man kan ju faktiskt koppla bort datorn från kylsystemet och koppla på en extern radiator plus pump på utsidan så är det problemet löst. Får bara inte glömma att byta till den adra OC profilen med lägre klock.

Skrivet av lanbonden:

Montera en industrifrys med 500W kyleffekt istället och den behöver bara gå ~1/4 av tiden. Då kan du ställa in med en timer så den tex arbetar mellan 23 och 07 på natten när du ändå inte är i rummet och störs av den.

Fast jag har ju faktiskt plats till en rejäl glassfrysbox. Jag har utrymme i rummet för ca
en box med en bredd på ca 150cm och en höjd på 80cm, och djup på 60cm.
Sedan så kan jag ganska enkelt bygga ett litet väderskyddat skjul på andra sidan väggen som kan husera frysboxar om det skulle vara så.

Skrivet av gabriel15:

Ha ha ha ha! Jag hade tidigare nämnt att jag hade funderat på att gräva ner en tank på en kubik bakom hobbyrummet ute i trädgården. Har inset för för länge sedan att 500 liter destilerat vatten och 500 liter glykol blir ganska dyrt. Hade funderat på att destilera vatten själv för att spara pengar.

Skrivet av gubben:

Jag har två system det ena för -20c , kan reglera vilken temp jag vill ha från. +20 till -20c.

System 1 . Slaktad ac med evap i vatten bad 30l och i serie en ombyggd kyltork ( kraftig HX )
Kör en 60% metanol blandning och kraftig pump ligger på ca 1.5bar med -20c flöde 12 l/min per block , pumpen klarar 4 ek paralell kopplade 12 l/min per block.

System 2 . Kyltork med 12 liters tank där en enheim 220v startar när kylen sätts i gång , cirkulerar vattent genom HX .
Den här har jag ställd på ca +15c under sommaren sen när det blir lite torrare ca+5c den klarar -17c men har bara lite T-doja och vatten fryser väl vid ca -3c det är vad en D5 klarar
Till pc kylblocket sitter en D5 som startar när den får 12v från nätagget.
Simpelt system men funkar bra är i grunden ganska lik en Halelia Chiller.

Jag är väldigt nyfiken på dina system. Jag har tidigare läst någon tråd där du och jag tror att det var du och lanBonden som diskuterade olika blandningar med metanol osv.
Vad har du för datorkomponenter i dina system och hur är dem klockade. Frågetecken.

Hade varit jättekul om du hade slängt upp lite bilder på dina system.

Permalänk
Entusiast

Har funderat färdigt nu. Det blir en glassfrysbox med en kyleffekt ca 500w. Den skall gå ner till -24c eller mer.

Ska bara hitta en vettig box.

Permalänk
Medlem

Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=B8bhGw4vUFE

Vet att det är en kyl och inte frys men kan vara intressant att titta på

Visa signatur

GAME-PC: CPU i9-12900KS OC 5.5GHz GPUs Asus 4090 TUF OC 3060MHz COOLING Custom EK Dual Water Loops on GPU/CPU MOBO Asus ROG z690 Hero RAM Dominator P RGB 64GB DDR5 6200MHz SSD 2x Seagate FireCuda 530 2TB CHASSI Lian-Li PC-V3000 PSU Corsair AX1600i DAC/AMP Topping DX7s/THX AAA 887 HEADPHONES Sennheiser HD 800S/660S MIC Shure MV7X MOUSE FM Starlight-12 KEYBOARD KBD Bella w/lubed Tealios V2/Zeal stabs MONITORS 2x Samsung G7 32" | Citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Varför inte söka av efter en gammal BergVärmePump ?

Dessa har i storleksordningen 2kW minst i kompressoreffekt, vilket innebär uppemot 8kW värmepumpseffekt om du kan hålla temperaturerna i ett bra intervall.

Du får med lätthet under 0 grader C med denna.

Den varma sidan kyler du med en fläktradiator av typen Aerotemper t ex, finns ofta beg på blocket och klarar många kW.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Varför inte söka av efter en gammal BergVärmePump ?

Dessa har i storleksordningen 2kW minst i kompressoreffekt, vilket innebär uppemot 8kW värmepumpseffekt om du kan hålla temperaturerna i ett bra intervall.

Du får med lätthet under 0 grader C med denna.

Den varma sidan kyler du med en fläktradiator av typen Aerotemper t ex, finns ofta beg på blocket och klarar många kW.

Hur menar du Skulle den användas för att kyla ner vatten eller direkt på cpu frågetecken. (kasst tangentbord).

Jag är ute efter att ha ett tyst eller knäpptyst system. Så det lutar ju åt att bygga ett litet skjul utomhus som skall husera frysboxen. Så i datorn skulle det endast finnas fläktar i Psu:n och för cirkulation i chassit.

Permalänk
Medlem

@necrodude:

För att kyla processvattnet ( det man använder för att reglera temperaturen i datorn med, arbetsskada från min sida ).

Kompressorassisterad kylning och knäpptyst är nog tyvärr inte rätt väg att gå..

Har själv funderat på att kyla datorn med vätskan som hämtar upp värme ur borrhålet till min bergvärmepump.
Den håller som mest 8 grader på sommaren och nedåt -1C på vintern. Eller -5C om man tar den efter värmepumpen när den är i drift.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Har själv funderat på att kyla datorn med vätskan som hämtar upp värme ur borrhålet till min bergvärmepump.
Den håller som mest 8 grader på sommaren och nedåt -1C på vintern. Eller -5C om man tar den efter värmepumpen när den är i drift.

Hade varit jättekul om du hade gjort det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Går dock att få rätt mycket billigare än så. Vid de volymerna TS behöver borde det gå att få det för under 40kr/liter för ren glykol och beroende på temp så behöver han typ 15-30% i blandningen så 90-180 liter. Ja visst ger mer glykol lägre fryspunkt, men glykolen blir så trögflytande vid lägre temp att han inte kommer vilja köra så många minus i systemet ändå.

Så säg 5k istället för 21.8k så är du nog närmre vad det borde kosta att fylla boxarna men visst det är inte helt billigt och en kostnad jag inte tänkte på innan

Jag kan ju slänga in ett stort antal 25liters dunkar fyllda med kranvatten i boxen och på så sett få ner kostnaderna. Man får ju se till att fylla dem med lagom mängd vatten så dem inte spricker när dem fryser till is då vattnet expanderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde, varför köra på t.ex. LD Cooling. http://www.ldcooling.com/shop/24-l
Linus byggde ett system med det, https://www.youtube.com/watch?v=4d0B0Dli-1g

Permalänk

det där med att kyla dator med frys eller kylskåp känns lite sådär... de är inte gjorda för att ha något som värmer inuti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av khawaja:

Som ovan nämnde, varför köra på t.ex. LD Cooling. http://www.ldcooling.com/shop/24-l
Linus byggde ett system med det, https://www.youtube.com/watch?v=4d0B0Dli-1g

De orkar inte med värmen som datorn producerar. Min burk spyr ut 1000watt

Permalänk
Entusiast

Ĺ

Skrivet av Rouge of Darkness:

det där med att kyla dator med frys eller kylskåp känns lite sådär... de är inte gjorda för att ha något som värmer inuti.

B8bhGw4vUFE

Får väl förtydliga vad tråden handlar om. Jag funderar på att bygga ett vattenkylningssystem som istället för att använda radiatorer använder en frysbox modell XXL som innehålller en vatten /glykolblandning på ca 600 liter som hålleren temperatur på -24 celcius

Jag har en monsterdator med en 6kärning processor och 3 grafikkort som skall överklockas till max. Har för närvarande 2st 780ti och ett 750, har planer att det skall bli 3st 980ti. Det finns inget färdigt system som kan hantera all den värmen som detta system spyr ut. Ett vanligt phase change system kan ofta hantera ca 300w värme. Dessutom så väsnas det som attan. Min processor kommer att genera mer värme än så.

Just nu så kör jag processorn @4,6ghz med en vcore på 1.35v och den drar 220w i full load. Vrider jag upp frekvensen till ca 4,8 så ökar förbrukningen till ca 260w, och redan där så är jag nära gränsen på vad en kompressorkylare klarar.

Kompressorn i en frys kan inte i sig hantera 1000w värme heller, men boxen har en gigantisk resaovar på 600 liter vilket gör det möjligt då jag inte kommer att använda datorn mer än tre timmar i stöten.

Permalänk
Medlem

@necrodude: glöm inte förstärka frysboxen isf. den är knappast gjord för 600kg innehåll, utöver det behöver du ca 240L Gylkol vilket borde landa runt 6000kr, dvs ett helt oljefat.

jag rekommenderar fortfarande hellre att du använder en sluten loop med mindre termisk massa och en värmepump istället; http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/prod...

Denna billigaste värmepumpen från Jula ger dig en maximal kyleffekt på 3.1 Kw vid en effektförbrukning på 780W och den inbyggda pumpen klarar en maximal rörlängd på 4m.

du kommer dock behöva köpa till en vätska-vätska värmeväxlare (dvs ett aluminium/kopparblock med två slingor i) för att ersätta inomhusenheten och modifiera över samtlig reglerteknisk elektronik så du kan ha "inomhustempsensorn" monterad inuti värmeslingan; eller ersatt med ett vridreglage för manuell kontroll av "måltemperaturen"

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

En portabel ac borde inte heller vara helt omöjlig att modifiera för att kyla vatten med, lite mer kompakt konstruktion och simpel styr i de enklare. Hade en från jem&fix som hade ca 2kW kyleffekt och körde ut värme och kondens i samma slang. Kanske kan man helt enkelt doppa cellpaketet till förångaren i en tank för värmeväxling ?

Man borde hitta en beg för under 2000 spänn lätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Karaff: svårare att modifiera dock då den inte är designad för att vara tvådelad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ksw:

O andra sidan får du in kyldel, värmedel, kompressor och kanske även pump i en låda som rullar lätt på hjul. Ganska smidigt och nästan portabel också. Nackdelen är ljudet och behov av ventil för spillvärme. Tar väl 1/3 av platsen för EN frysbox.

Ev kondensvatten från cistern etc låter man koka bort på kondensorn.

Dessutom får man inbyggd nödbrytare för vattenläcka om man nyttjar brytaren för full kondensbehållare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Tänk på att vid låg fuktighet laddas ytor mycket lätt upp med statisk elektricitet.

Detta är en tydligt fenom i mitt yrke där vi suger plastgranulat genom slangar och rör. Vintertid blir laddningarna otroligt mycket kraftigare. Ändå använder vi slang med kopparspiral och jordar, annars kan gnistor på åtskilliga centimeter hoppa, sköt faktiskt hål i huden under nagelkanten en gång.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

sköt faktiskt hål i huden under nagelkanten en gång.

Aj...! Scary shit. Verkar som att lagom är bäst... xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ksw:

@necrodude: glöm inte förstärka frysboxen isf. den är knappast gjord för 600kg innehåll, utöver det behöver du ca 240L Gylkol vilket borde landa runt 6000kr, dvs ett helt oljefat.

jag rekommenderar fortfarande hellre att du använder en sluten loop med mindre termisk massa och en värmepump istället; http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/prod...

Denna billigaste värmepumpen från Jula ger dig en maximal kyleffekt på 3.1 Kw vid en effektförbrukning på 780W och den inbyggda pumpen klarar en maximal rörlängd på 4m.

du kommer dock behöva köpa till en vätska-vätska värmeväxlare (dvs ett aluminium/kopparblock med två slingor i) för att ersätta inomhusenheten och modifiera över samtlig reglerteknisk elektronik så du kan ha "inomhustempsensorn" monterad inuti värmeslingan; eller ersatt med ett vridreglage för manuell kontroll av "måltemperaturen"

Vad sägs om en sådan här värmeväxlare?

Permalänk
Medlem

@necrodude: Ser inget förslag

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ksw:

@necrodude: Ser inget förslag

Ooops nytt försök här då.
http://www.energishop.se/10-rader-22-kw/99-1

Permalänk
Medlem

@necrodude: Precis!

Visa signatur