Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NetonNet säljer begagnat grafikkort som nytt

Permalänk
Medlem

NetonNet säljer begagnat grafikkort som nytt

Ville bara dela med mig av min senast upplevelse av NetonNet.
Var kontakt med deras kundservice och tydligen finns det ingen chans att det kan vara en begagnad vara, för att det kommer direkt från deras "lager". Det enda det kan röra sig om är dålig hanteringen av posten.

Såhär ser enligt dom ett helt nytt oöppnat grafikkortsförpackning ut från dom:

CD-skivan är dessutom smutsig.

Så dom vill helt enkelt reklamera detta till posten, medans jag hävdar att det här har ingenting med posten att göra, för det var ingen synlig skada på ytter emballaget som grafikkortet kom i.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Det finns ångerrätt via internet, varan säljs som ny om föregående kund nyttjar den rätten. Det finns ju lite krav att enheten ska returneras i ursprungligt skick osv tror inte att det finns så många krav på emballaget.
Orimligt att butikerna ska sälja det som begagnat , förutom att dom tappar intäkter så är det ju inte svårt att sätta i system att returnera produkter för att köpa dom billigare.

Alt 1 handla inte på internet.
Alt 2 ta bort ångerrätten på internet.

Dåligt att dom skyller på posten

Permalänk
Medlem

Funkar kortet och allt så vad gör en mulad kartong och en uppackad cd-skiva (gamla drivrutiner).

Vad är problemet isf ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@lappen81: seriösa företag som säljer produkter som nya fast dom varit ute hos en annan kund som ångrat köpet (och detta gör i stort sett alla företag) KONTROLLERAR att produkten är i nyskick innan dom lägger ut den för försäljning igen - och även här kan det gå fel för väldigt seriösa företag, det finns en mänsklig faktor inblandad i denna kontroll så det kan missas - men då tar man som företag på sig detta och ersätter kunden med ett nytt ex om kunden vill detta, eller erbjuder kompensation (om detta nu löser problemet).

Problemet här (som jag ser det) är väl inte att TS köpt en produkt som ny och sen upplevt att några mindre saker inte var i nyskick - utan att återförsäljaren står på sig och hävdar att detta är omöjligt.

@muSashi: Har du testat att kontakta dom igen för att säga att detta omöjligt kan vara en ny produkt pga smutsig CD-skiva osv osv`För att ge dom en chans att faktiskt erkänna att detta kan ha blivit fel från deras sida. Och sen är jag lite nyfiken på hur du ser på det om hur du vill göra, vill du ha en ny produkt? Vill du häva köpet osv osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@muSashi: Det finns ångerrätt via internet, varan säljs som ny om föregående kund nyttjar den rätten. Det finns ju lite krav att enheten ska returneras i ursprungligt skick osv tror inte att det finns så många krav på emballaget.
Orimligt att butikerna ska sälja det som begagnat , förutom att dom tappar intäkter så är det ju inte svårt att sätta i system att returnera produkter för att köpa dom billigare.

Alt 1 handla inte på internet.
Alt 2 ta bort ångerrätten på internet.

Dåligt att dom skyller på posten

Då är det onödigt av NetoNet att sälja produkter som fyndvaror till nedsatt pris, om dom enligt dina argument kan sälja allting som nytt som dom får tillbaks av kunder, inte sant?
Men om du är mer än nöjd att få en produkt som säljs som helt nytt som ser ut såhär så är det upp till dig, jag är av raka motsatsen.

Många stora butiker säljer produkter som dom fått tillbaks av kunder som fyndvaror för det inte går att sälja som nytt längre. Och det kan räcka med skada på emballage. Rekommenderar dig att ta en titt hur exempelvis Webhallen hanterar detta. Dom skriver ut tydligt när dom fått en vara returnerad, i vilket skick varan befinner sig i, och det kan bland annat vara skada på emballage.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

@lappen81: seriösa företag som säljer produkter som nya fast dom varit ute hos en annan kund som ångrat köpet (och detta gör i stort sett alla företag) KONTROLLERAR att produkten är i nyskick innan dom lägger ut den för försäljning igen - och även här kan det gå fel för väldigt seriösa företag, det finns en mänsklig faktor inblandad i denna kontroll så det kan missas - men då tar man som företag på sig detta och ersätter kunden med ett nytt ex om kunden vill detta, eller erbjuder kompensation (om detta nu löser problemet).

Problemet här (som jag ser det) är väl inte att TS köpt en produkt som ny och sen upplevt att några mindre saker inte var i nyskick - utan att återförsäljaren står på sig och hävdar att detta är omöjligt.

@muSashi: Har du testat att kontakta dom igen för att säga att detta omöjligt kan vara en ny produkt pga smutsig CD-skiva osv osv`För att ge dom en chans att faktiskt erkänna att detta kan ha blivit fel från deras sida. Och sen är jag lite nyfiken på hur du ser på det om hur du vill göra, vill du ha en ny produkt? Vill du häva köpet osv osv?

Fick svar nu efter ha fått vänta några dagar att dom kommer skicka mig ett nytt kort.
Det jag stör mig på är, varför ska jag göra deras jobb att kontrollera om varan fortfarande är i nyskick och att dom hävdar att varan ej kan vara begagnad och att det är postens fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Ja att dom nekar kan jag tycka är lite dåligt, men kan vara dålig information hos en enskild medarbetare, och att detta kan ha missats kan hända - jag menar inte att det är OK, men om dom senare gjorde rätt för sig är iaf bättre än om dom skulle hårddra sin ståndpunkt.

Produkter som varit ute hos kund men inte har varit öppnade och är i nyskick utan skador på kartong ser jag inga problem med att dom säljs som nya varor - då dom är just nya - men då behövs fungerade kontroller för detta också.

Permalänk
Medlem

@muSashi: Jag har fått produkter som har varit öppnade/skadad kartong och det är okej, jag ser hellre att vi har ångerätt än inte. Du får ju givetvis skicka tillbaka produkten om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Produkter som varit ute hos kund men inte har varit öppnade och är i nyskick utan skador på kartong ser jag inga problem med att dom säljs som nya varor - då dom är just nya - men då behövs fungerade kontroller för detta också.

Då tycker du annorlunda än lagen, man har rätt till att undersöka varan men det ska ju hålla sig inom rimliga gränser att öppna en kartong är alltså okej, ska skickas tillbaka i ursprungligt skick om möjligt annars kan säljaren be om ersättning för värdeminskning.

Förstår inte grejen med att folk ska samla på kartonger.

Permalänk

Jag var med om precis samma sak för några år sedan gällande ett GTX 670... man såg att den varit öppnad samt att CD-fodralet var öppnat.

Och JA en del saker lämnar folk igen av en anledning, t.ex. detta kort klockade typ 0%, medans kortet jag fick som ersättning klockade väldans bra, så förmodligen hade personen skickat tillbaka det kortet pga det inte klockade ett skit.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Inaktiv

Problemet med begagnad datorteknik är att det finns folk som använder datorn till mer än bara en leksak och att kostnaden vid en skada kan bli enorm och kosta långt över vad ett hus i stan kostar. Och det är inte precis så enkelt att kontrollera om ett grafikkort har utsatts för ESD skada eller överhettningsskada p.g.a felaktig överkylning eller överklock.

Så jag anser att butiker som efter beställning av ett nytt grafikkort skickar en tegelsten istället för grafikkort som har varit ute hos kund är betydligt seriösare och har mer empati, då de inte utsätter kunderna för stora risker.

Om man får en begagnad vara för istället för ny så ska man agera olika på situvation, men man ska aldrig tillåta det. För de som bara har datorn som en leksak, så kanske prisavdrag kan vara ett ra alternativ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Självklart kan man alltid lägga ner mycket tid att klaga. Jag själv köper bara datorprodukter av seriösa aktörer.
Sedan tycker jag hela landet är uppfuckad av helt andra anledningar än konsumentköplagen och jag funderar på överge skuttan och dra till Norge/danmark som säkerligen har samma distansköplag.

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att någon vilja finns hos Netonnet och hjälpa dig. Fick inte ett enda seriöst svar eller någon hjälp när de skickade ett par hårddiskar inslagna i en tunnare vadderad påse, som lega löst i en luftigare kartong. Den bomben sätter jag inte i något som ska fungera som bl a backup.

Att de vill reklamera detta till Posten är ju ett dåligt skämt iaf. Kolla ifall PCI-Express banorna(!?) har några märken på sig, har den det så är då kortet garanterat använd av någon sedan tidigare. Fingeravtryck på bakplåten, kortet eller dess ESD påse är också en ganska säkert tecken.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Självklart ska man klaga, som fan händer ju inget annars
Landstingen och säkert dom flesta verksamheterna i allmännyttan bryter ju mot lagar kontinuerligt, politikerna bryr sig mer om korta vallöften, invånarna verkar ha blivit hjärntvättade av politikerna och media vet jag inte vad dom håller på med och vips så har vi har generation politisk korrekt som inte tänker längre än näsan räcker.

Finns tyvärr lite idioter i Norge också men det går ju inte att jämföra med Sverige som är extremt i den bemärkelsen, väldigt fint land har velat åka rätt länge själv, många polare har bosatt sig där.

Permalänk

@lappen81: på vilket sätt tycker jag annorlunda än lagen och på vilket sätt?
Hoppas du inte menar att på grund av att lagen säger att man får undersöka en vara, och ja, testa den. Att om man gör så, så innebär det att företaget skall sälja denna vara som ny till nästa kund - hoppas du ser att detta är två helt skilda saker.
1. I vilket skick skall en "ny vara" vara i - och jag menar att den skall vara i nyskick, med andra ord om vi snackar om ett grafikkort - det skall in ha suttit i en annan dator tidigare, men om paketet har varit hemma hos en kund, han har öppnat det utan att riva sönder paketet, tittat på det och sagt "oj, nej rött vill jag ju inte ha" och sen skickat tillbaka kortet så är det OK för ÅF att sälja detta kort som nytt. Förkortat så ska man inte kunna se skillnaden på ett kort som varit ute hos ett kund och vänt och ett som inte har varit det för att ÅF skall sälja detta som nytt.
2. Vilken rätt som man har enligt konsumentköplagen - som så den ser ut nu kommer från EU-direktiv (de flesta bitarna när det kommer till e-handel) och är samma om inte mer skyddande i Norge och Danmark. Detta handlar bara om vilka rättigheter och skyldigheter som köpare/säljare har och är helt avskilt från i vilket skick en "ny produkt" ska vara i.

Permalänk
Medlem

föredrar ärligt att jag har 14 dagars ångerrätt och kan få ett öppnat kort än att inte ha det.
så länge det garanteras att det är det korrekta kortet.
däremot så har det sina nackdelar när det fanns ett liknande case på swec där en kille fått ett 970 i 980 förpackning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ollesbolle:

@lappen81: seriösa företag som säljer produkter som nya fast dom varit ute hos en annan kund som ångrat köpet (och detta gör i stort sett alla företag) KONTROLLERAR att produkten är i nyskick innan dom lägger ut den för försäljning igen

Vad har de svenska butikerna för utrustning för att kontrollera så att inget ESD skada har inträffat på datorkomponter?

Skrivet av ollesbolle:

Hoppas du inte menar att på grund av att lagen säger att man får undersöka en vara, och ja, testa den. Att om man gör så, så innebär det att företaget skall sälja denna vara som ny till nästa kund - hoppas du ser att detta är två helt skilda saker.

Jag kanske missförstår dig. Självklart ska företag inte skicka esd-känsliga produkter som har varit ute på vift till kund som nya datordelar, på samma sätt som de ej borde få skicka tegelstenar.

Skrivet av ollesbolle:

1. I vilket skick skall en "ny vara" vara i - och jag menar att den skall vara i nyskick, med andra ord om vi snackar om ett grafikkort - det skall in ha suttit i en annan dator tidigare, men om paketet har varit hemma hos en kund, han har öppnat det utan att riva sönder paketet, tittat på det och sagt "oj, nej rött vill jag ju inte ha" och sen skickat tillbaka kortet så är det OK för ÅF att sälja detta kort som nytt. Förkortat så ska man inte kunna se skillnaden på ett kort som varit ute hos ett kund och vänt och ett som inte har varit det för att ÅF skall sälja detta som nytt.

En esd känslig produkt som kan förstöra kundens arbete ska inte få ha varit ute på drift där man inte har någon som helst kontroll över den, sedan visst kan saker inträffa som om någon vandal är i farten. Men om man vet om att en vara har hanteras felaktigt så ska den kasseras eller märkas så den ej misstas från en ny vara.

Sedan kan man ha vilka lagar kring ångerrätt man vill. Det innebär dock inte att man totalt ska ignorera att datorkomponter är en mycket känslig vara som ej får vara ute på drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Då är det onödigt av NetoNet att sälja produkter som fyndvaror till nedsatt pris, om dom enligt dina argument kan sälja allting som nytt som dom får tillbaks av kunder, inte sant?
Men om du är mer än nöjd att få en produkt som säljs som helt nytt som ser ut såhär så är det upp till dig, jag är av raka motsatsen.

Många stora butiker säljer produkter som dom fått tillbaks av kunder som fyndvaror för det inte går att sälja som nytt längre. Och det kan räcka med skada på emballage. Rekommenderar dig att ta en titt hur exempelvis Webhallen hanterar detta. Dom skriver ut tydligt när dom fått en vara returnerad, i vilket skick varan befinner sig i, och det kan bland annat vara skada på emballage.

En butik kan mycket väl sälja en ångrad vara som ny. Det är upp till handlaren hur denne vill göra. Vissa handlare kan ha rutiner för att bedöma skicket på ångrade varors förpackningar för att sen välja om dom ska packas om/fräshas upp och säljas som nya eller om dom ska säljas som fyndvara, medan andra handlare säljer allt som fyndvaror. Det viktiga är att varan i sig är i nyskick och dessutom upplevs som ny för den kund som köper den.

Jag har själv "lyckats" köpa en del "nya" varor som helt klart varit ute hos kund. En del gånger har jag accepterat det, andra gånger har jag påtalat det och krävt omleverans och vissa gånger har jag upptäckt det försent för att kunna göra nåt åt det. Jag har inga problem med att få en vara som varit ute hos kund så länge som den verkligen är ny och jag får upplevelsen av att den är ny. Om jag istället får en produkt som bär tydliga spår av att vara använd redan, då är den begagnad och ska säljas som sådan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta har nämnts men någon kan ju ha öppnat det i butiken...inte helt ovanligt att detta görs på t.ex. tangentbord osv. Därför brukar jag alltid ta långt ner i högen.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Nu kanske detta har nämnts men någon kan ju ha öppnat det i butiken...inte helt ovanligt att detta görs på t.ex. tangentbord osv. Därför brukar jag alltid ta långt ner i högen.

NetOnNet, nät-shopen, den här lådan har aldrig befunnit sig i en butik. Eller, ja, den bör aldrig, ska man kanske skriva, eftersom den även inte "bör" ha varit hos en kund tidigare om den säljs som ny.

Ångerrätten, i kombination med reklamationsrätten har helt enkelt inte riktigt utrymme för elektronik, speciellt inte delar av elektronik. För att du som kund ska ha någon trygghet måste säljaren kunna garantera att din vara aldrig varit uppackad. I ett reklamationsärende där butiken kräver att du ska stå med bevisbördan är det inte speciellt kul att veta att man själv gjort allt "rätt" men att någon tidigare kund köpt, hanterat varan felaktigt, och returnerat den, utan, just då, synbara fel. Det påverkar en betydligt mindre när den tidigare "kunden" har köpt hem en tröja, ångrat köpet, och man får den sen, om ni förstår vad jag menar. Tyvärr, eftersom bevisbördan riskerar att hamna på kunden, är det här helt förkastligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Helt fel att man skall få en begagnad vara!

Ett gott råd till er innan ni öppnar paketen filma skiten när ni öppnar kartongen och är allt ok ja radera då bara filmen men skulle det visa sig att ni fått ett använt ex ja då har ni det på film typ

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Om man sedan har tänkt spara eller slänga förpackningen har absolut ingen som helst betydelse.

För mig är det här inte ens en fråga om ett val. Produkten SKA emballeras i sitt ursprungsemballage, om man ska reklamera, eller nyttja garantier. Med andra ord... Lådan ska sparas. Anledningen är enkel. Om du själv emballerar aldrig så väl, och postnissen kör över lådan med trucken, så är det ditt problem, och du står utan produkt. Om samma scenario sker och det skickades i tillverkarens originalemballage, så kan de inte hänga dig, och du får en ny produkt från återförsäljaren, som sen tar konflikten med posten. Givetvis överdriver jag något. I fallet med en truck som kör över din produkt får du antagligen varan ersatt oavsett. Men "mindre" skador på emballaget blir dit problem, om du paketerat det i annat än original emballage. Vilket mycketväl kan göra skillnaden mellan en godkänd garanti / reklamation.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag spar själv förpackningar för en del grejer så jag ser nyttan med att ha kvar förpackningen. Och butikerna bör väl inte sälja använda saker som nya...
Men jag får nog säga att jag känner av I-landsproblemnivån att oroa sig om en förpackning är öppnad sedan tidigare. Med tanke på vad vi gör mot planeten redan så känns det här som en rätt vulgär form av "consumerism".
Aja, jag är väl lite väl inkörd på Johan Rockströms sommarprat fortfarande.
Länk till sommarpratet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur som... vad jag menade var att en trasig/skadad förpackning säger INTE att det handlar om en NY vara på samma sätt som en helt oskadad kartong med plombering. Även om det nu faktiskt är helt tvärtom i vissa fall tyvärr.

Många gånger är dock inte retail boxarna plomberade i dagsläget... Nya, från fabrik.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag spar själv förpackningar för en del grejer så jag ser nyttan med att ha kvar förpackningen. Och butikerna bör väl inte sälja använda saker som nya...
Men jag får nog säga att jag känner av I-landsproblemnivån att oroa sig om en förpackning är öppnad sedan tidigare. Med tanke på vad vi gör mot planeten redan så känns det här som en rätt vulgär form av "consumerism".
Aja, jag är väl lite väl inkörd på Johan Rockströms sommarprat fortfarande.
Länk till sommarpratet

'Har du samma inställning till mediciner från Apoteket där butiken enbart gör en visuell kontroll med ögat? Tänk vad mycket pengar Apoteken hade sparat om de hade börja sälja all medicin som de får tillbaka som ny och precis som med dartorkomponenter, en visuell kontroll med ögat spårar nästan alla fel. Mer seriösa Apotek kan provssmaka medicinen under någon timma för att se att den är ok. (vilket kan jämföras med burntester på datorkomponenter)
Liksom skadan en esd skadad produkt kan göra kan för vissa är extremt hög. Och har en högkänslig produkt varit i villovägar så ska den kasseras eller märkas så att den inte på något sätts säljs som en ny produkt.
Det är just villovägar problemet so- är det allvarliga i datorteknik, att sedan en stor andel av köparna fullkomligt skiter i vettiga esd-skydd och vissa testar produkten med högre klock än rekommenderat tills den ej klarar av mer gör knappast inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Helt fel att man skall få en begagnad vara!

Ett gott råd till er innan ni öppnar paketen filma skiten när ni öppnar kartongen och är allt ok ja radera då bara filmen men skulle det visa sig att ni fått ett använt ex ja då har ni det på film typ

Varan ska inte vara begagnad, men däremot kan den ha varit ute hos kund. Den enda gång jag ångrat ett köp så lär inte nästa kund ha märkt att jag testat varan (om nu inte butiken klantat sig förstås).

Om butiken får tillbaka en ångrad vara och accepterar den som ånger så ska dom se till att allt är ok och plasta in/plombera allt igen. Kan, eller vill, dom inte göra det jobbet så ska dom fan inte sälja varan som ny.

F.ö. håller jag helt med dig, man ska filma/fota när man packar upp för att påvisa varans skick när man fick den. Filma är givetvis bättre än att fotografera.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ville bara dela med mig av min senast upplevelse av NetonNet.
Var kontakt med deras kundservice och tydligen finns det ingen chans att det kan vara en begagnad vara, för att det kommer direkt från deras "lager". Det enda det kan röra sig om är dålig hanteringen av posten.

Såhär ser enligt dom ett helt nytt oöppnat grafikkortsförpackning ut från dom:
http://i.imgur.com/LxzBMGx.jpg
http://i.imgur.com/v6jgJg3.jpg
http://i.imgur.com/uJII4Vk.jpg
http://i.imgur.com/TtZ7m9y.jpg
CD-skivan är dessutom smutsig.

Så dom vill helt enkelt reklamera detta till posten, medans jag hävdar att det här har ingenting med posten att göra, för det var ingen synlig skada på ytter emballaget som grafikkortet kom i.

Netonnet har öppet köp i 14 dagar, bara lämna tillbaka den om du inte är nöjd, dock håller jag med om att den ser begagnad ut.
Men som sagt det är bara att returnera på öppet köp så får du pengar tillbaka.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det måste vara svårt att balansera mellan kraven på 14 dagars ångerrätt utan frågor och kravet på splitter nya produkter till alla, speciellt med varor med så pass låga marginaler som datorkomponenter.

Har dock råkat ut för något liknande - plockade upp en Intel NUC på NetOnNets lagershop i Malmö, väl hemma så märkte jag att den varit öppnad tidigare - klippt påse och en extra (tom) RAM-förpackning i botten av lådan. Men då själva enheten var i nyskick så engagerade jag inte mer än att skicka ett mail till NetOnNet och påtala att de kanske ska se över hur de kontrollerar returer. De erbjöd mig att att byta NUC:en om jag ville, vilket ju är trevligt. Men då garantin fortfarande gäller och det inte fanns något problem med produkten så spelade det ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Upplevde en liknande grej nyligen. Hittade ett GTX 670 hos CDON, som det stod "OBS Fyndvara. Teknikernas notering: öppnad förpackning" på. När jag väl får hem kortet så är det fullt med damm inuti och underliga fläckar på översidan. Notering "Använt i två månader" hade varit aning mer passande.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.