Google gör lättanvänd trådlös router för teknikanalfabeter

Permalänk

Blinkande lysdioder är halva nöjet med teknik!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med TP-link som tillverkare? Jag har precis köpt en TP-Link Archer C9 och tänker att jag kanske har gjort ett felköp. Den låg på 6:e plats på smallnetbuilder så tänkte att den var något att ha nu när den är på rea.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

är väl googles svar på windows 10's spionering.
man kan ju inte få in mindre information än microsoft

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ajajaj! Den modellen med Asus kanske blir bra men TP-link?? Vad tänkte de?? Herregud det här kan aldrig sluta väl. Sämre skit får man leta efter.

TP-link är tyvärr ojämna, hade en N-router innan som var helt OK (TL-WR1043ND). För 400:- (billigt på den tiden) var bra. För de pengarna kan man acceptera att den gick ner någon gång ibland pga extrema mängder torrents...Så allt som heter TP-link behöver inte vara skräp

Permalänk
Avstängd

Ser ut som om de tagit en Mac Pro och gjort om till router

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Är det någon som luskat ut om denna produkt har stöd för att agera repeater och/eller brygga?
Tänker att det vore smidigt om det gick att köpa två (eller flera) - och att den 2:a repeterade (heter det så på svenska?) det ursprungliga nätverket (samma ssid) och därmed förlängde räckvidden. Täckningen skulle kunna skala upp fint med en sådan funktion. Har läst det jag funnit men ej hittat info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

TP-link är tyvärr ojämna, hade en N-router innan som var helt OK (TL-WR1043ND). För 400:- (billigt på den tiden) var bra. För de pengarna kan man acceptera att den gick ner någon gång ibland pga extrema mängder torrents...Så allt som heter TP-link behöver inte vara skräp

Mja... Visserligen kan jag förstå att en N-router för 400Kr på den tiden knappast kan förväntas orka med så mycket, men det ändrar ju inte det faktum att de inte klarar av att göra produkter som är stabila oavsett belastning, dvs inte är skräp. Det är säkert prisvärt skräp om det fungerar hyffsat för det priset men ändå skräp i mina ögon. En router ska inte lägga av bara för att det blir många anslutningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig något jag skulle köpa eller rekommendera, dels för att den verkar faslig dyr för mindre funktioner samt jag inte har lust att ge google fri tillgång att gå igenom exakt alla paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

Vad är det för fel med TP-link som tillverkare? Jag har precis köpt en TP-Link Archer C9 och tänker att jag kanske har gjort ett felköp. Den låg på 6:e plats på smallnetbuilder så tänkte att den var något att ha nu när den är på rea.

Troligtvis inget. Någon har haft problem med sin router här och då suger de i dennes ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Finns många foliehattar här inne... Är du en sådan som bara betalar kontakt så att inte "the man" kan spåra dig?

Bättre att ta någon annan kort då... kontanter är ju misstänksamt att använda, då de måste vara "svarta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja... Visserligen kan jag förstå att en N-router för 400Kr på den tiden knappast kan förväntas orka med så mycket, men det ändrar ju inte det faktum att de inte klarar av att göra produkter som är stabila oavsett belastning, dvs inte är skräp. Det är säkert prisvärt skräp om det fungerar hyffsat för det priset men ändå skräp i mina ögon. En router ska inte lägga av bara för att det blir många anslutningar.

Sant iofs, men är man en snål/ekonomisk "normalanvändare" som surfar aftonbladet lär man aldrig märka det. Men visst, kanske bättre att dra ner på finesser istället för kvaliten. Men jag och många med mig går lätt på spec - högre siffror, fler förkortningar = "bättre"

Permalänk
Medlem

Förstår folk vad Onehub är egentligen? Det är inte bara en router, utan också smart hem hub för styra hemmet och har stöd för:
ZigBee, Internet of Things , Thread, Bluetooth 4 Smart Ready, Weave. Synd att den saknas just det populäraste Z-Wave.

Logitech Harmony Ultimate kostar ca 2200 och Onehub med router + smarthem hub 1700:-.

Sen behöver det inga folie hattar.
http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/googles-onhub-is-a-200-wi-fi-router-and-smart-home-hub/

Om ASUS varianten lägger till stöd för Z-Wave också och då är det lätt värt ett köp.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

Sant iofs, men är man en snål/ekonomisk "normalanvändare" som surfar aftonbladet lär man aldrig märka det. Men visst, kanske bättre att dra ner på finesser istället för kvaliten. Men jag och många med mig går lätt på spec - högre siffror, fler förkortningar = "bättre"

Jo, så är det ju i de flesta fall, och då duger "prisvärt skräp". Men man bör också ha i beaktande att tillverkningstiden är kortad, och därmed är själva kvalitén på bygget tullad på. Det kan t. ex handla om för tunn plast, billig plast som lätt knäcks/"torkar" sönder, för små och spröda lödpunkter med lågkvalitativ tennblandning osv osv, därför undviker jag TP-link. Men i det här fallet kan det ju vara lurigt eftersom det inte är TP-link utan "Google" som gjort routern, och den ser ju fräsig ut också.

Se'n kan det ju hända att google ställt kvalitetskrav som går utöver det TP-link brukar ha. Jag kan tänka mig att de ogärna sätter sitt namn på produkter som lätt går sönder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Förstår folk vad Onehub är egentligen? Det är inte bara en router, utan också smart hem hub för styra hemmet och har stöd för:
ZigBee, Internet of Things , Thread, Bluetooth 4 Smart Ready, Weave. Synd att den saknas just det populäraste Z-Wave.

Logitech Harmony Ultimate kostar ca 2200 och Onehub med router + smarthem hub 1700:-.

Sen behöver det inga folie hattar.
http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/googles-onhub-is-a-200-wi-fi-router-and-smart-home-hub/

Om ASUS varianten lägger till stöd för Z-Wave också och då är det lätt värt ett köp.

Z-wave vore mumma! Har lite Z-wave-prylar i sommarstugan för övervakning, och om OnHub fanns med Z-wave så blir det nog en OnHub för ännu mer prylar i nya bostaden nästa år. Fibaros HC verkar rätt trevlig, men priset svider lite väl tycker jag

Och för de lata foliehattarna som inte orkar klicka på XPerions länk:

Citat:

The Financial Times also has the details on what data Google will be collecting. The report says that "12 antennas can regularly scan the local environment to adjust for interference from other wireless networks, based in part on analysis of data samples done in Google’s cloud," so some data is making its way to Google HQ. Google told FT that none of the data will be used to tailor online advertising to the household: "Only information relating to device and network performance will be collected."

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Förstår inte riktigt hur den ska bli enklare att använda? En router idag är väl så enkel den kan bli, om man bara tittar på själva grundfunktionerna.
Det enda Google skulle kunna göra för att förenkla är ju att ta bort alla funktioner som inte är absolut nödvändigast.

håller definitivt inte med dig. i princip alla med fast uppkoppling är i behov av en router men få svenssons klarar av att ställa in en router riktigt. jag vet många teknikintresserade som inte kan ett skit om router inställningar men som ändå köper den dyraste asus routern bara för att de tror att det automatiskt blir bättre nätverk då.

jag tycker det är bra att google ger sig in i router leken. men jag skulle aldrig köpa en själv eftersom jag vill kunna ha alla möjligheter en router med tex tomato firmware ger. dock kan ju google sätta en standard för hur ett gränssnitt till en router skall se ut. ett lättanvänt gränssnitt är värt mycket för svenssons.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden är bland de märkligaste jag läst. Några få har brytt sig om att förstå vad Onehub är.

Om "spioneri":
- OK, det bättre att vara lite skeptisk, men vilka är oddsen att Google ska ha planterat in något spionprogram i Gentoo? Det tar ju i så fall inte lång tid innan det är avslöjat, så det är nog lite tidigt att skrika sig hes om saken.

TP-link:
- Visst, de har väl inte gödslat marknaden med guldkorn, men att det skulle vara en indikator på att de inte kan tillverka enligt givna specifikationer är nog att gå för långt. Ska ni inte invänta tester först?

...

Det här är ett av Alphabet företagen under Google. Det är alltså styrt av Google, men inte enligt klassisk modell, utan är en flexibel relativt självständig förgrening.

Permalänk
Keeper of Traditions

Känns helknasigt att rikta en produkt till en målgrupp som aldrig skulle betala den prislapp de sen sätter... Hur tänkte de där egentligen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Känns helknasigt att rikta en produkt till en målgrupp som aldrig skulle betala den prislapp de sen sätter... Hur tänkte de där egentligen?

Eller så är enkelheten USP:en för produkten - absolut du kan köpa den billigare med massa antenner här som heter "Blackwarrior Power 802.11" eller så har vi denna lite dyrare, men sobrare som är plug in and forget...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dreadlock:

Eller så är enkelheten USP:en för produkten - absolut du kan köpa den billigare med massa antenner här som heter "Blackwarrior Power 802.11" eller så har vi denna lite dyrare, men sobrare som är plug in and forget...

Känns knepigt när det finns routrar för några hundralappar som också är plug'n'play. Hur ska en teknikanalfabet veta att den här är bättre?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nice! Älskar designen och att de tagit bort alla blinkade lampor som det är på varenda router idag. Går ju inte att ha framme den utan det blinkar som ett disco.

Önskar en recension av denna när den kommer till den svenska marknaden

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ajajaj! Den modellen med Asus kanske blir bra men TP-link?? Vad tänkte de?? Herregud det här kan aldrig sluta väl. Sämre skit får man leta efter.

Tack, kom hit för att skriva precis detta. Det här luktar riktigt mycket problem.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tack, kom hit för att skriva precis detta. Det här luktar riktigt mycket problem.

Ja man får ju hoppas för google's skull att de stramat åt kvalitetskraven, annars lär det skrivas mycket om vilken skit google's router är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, kontanter är så ruskigt osmidigt att jag aldrig använder dem. Det innebär förstås att samtliga mina inköp spåras, och även om det givetvis kan användas för att till viss mån kartlägga mig så är det "bara" en parameter. Det finns väldigt mycket mer information om mig att utläsa från min nätverkstrafik, så den är jag därför väldigt mycket mer mån om att hålla för mig själv (så långt det är möjligt, efter behov och önskemål).

Foliehattargumentet används alldeles för brett, det passar egentligen bara in på personer som verkligen lider av sjuklig paranoia. Att Google samlar på sig så mycket information de bara kan har inget med paranoia att göra; det är allmänt känd fakta. Att informationen skulle användas i skadligt syfte är inte sannolikt (om man nu inte räknar reklampåverkan som skadligt), men jag ser heller ingen anledning varför jag skulle låta dem få den. Jag använder Googles tjänster så lite som möjligt, och utan att veta exakt vilken information de samlar på sig i samband med bruket av denna router, så skulle jag aldrig använda en.

Problemet är ju att det är aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl är rent eller inte.

Idag så går det ju att kartlägga i princip allt en människa gör under hela dagen. Och har man otur så kanske en av jobbarpolarna är en "person of interest" för att dom känner nån annan "person of interest", plus att man brukar handla i tobaksaffären som ligger vägg i vägg med en föreningslokal för Syrier. Oskyldig data, men den som letar efter något, brukar oftast hitta "något".

Permalänk
Medlem

Det låter mycket bra när dom "säljer" oss ideén, men ärligt talat tror jag detta är en katastrof i det långa loppet. Ta bara som ett ex hur många av oss stavar (men även grammatik) i dagsläget, ser rätt illa ut och alla kan ju inte skylla på dyslexi (inte jag iaf haha) och märker varje dag hur jag själv är ett offer av bekvämligheten modern teknik medför för när jag inte har stavkontroll online stannar jag upp hela tiden och grubblar men gör likförbannat misstagen??

Tror ärligt talat att det är bättre om man tar tiden och sätter sig i saker och lär sig grunderna och därmed förstår vad man sysslar med istället, dock har vi ju inte heller alla tiden över för att lära oss allt vi sysslar med så en övervägning måste ju iaf göras så..

För/nackdelar osv

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att den bara har 1 LAN-port? De flesta "vanliga" användare jag vet om som behöver en router behöver iallafall kunna koppla in två datorer med kablar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Lycka till få vanliga användare att betala 1700kr för denna när de kan köpa sina vanliga skitroutrar för 200kr eller få dem "gratis" via sin ISP. Jag ser inte riktigt vem denna är för. Tunga användare gör bäst i att köpa en mer avancerad router och inte en nedlåst som den här och enklare användare är vanligtvis snåla och då faller den bort pga priset.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Lycka till få vanliga användare att betala 1700kr för denna när de kan köpa sina vanliga skitroutrar för 200kr eller få dem "gratis" via sin ISP. Jag ser inte riktigt vem denna är för.

Föreställ dig routern i vit pianolack och med ett äpple på...

Frågan är om målgruppen ens förstår att detta är en router eller "datorpryl". De kommer förmodligen att se på OneHub som ett praktiskt "mobiltillbehör" som gör att man inte behöver någon router för att få wifi hemma.

Permalänk
Medlem

Det kunde varit värre. Dom kunde anlitat D-Link som lyckad med konstycket att förstöra bra produkter i många år.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Det kunde varit värre. Dom kunde anlitat D-Link som lyckad med konstycket att förstöra bra produkter i många år.

Håller med. Har personligen igenom mitt liv i snitt haft klart större problem med produkter det står "D-Link" på, än något annat varumärke inom nätverksprodukter. Nätverk blir till nätvärk. Skyr de numera som pesten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det här är ett av Alphabet företagen under Google. Det är alltså styrt av Google, men inte enligt klassisk modell, utan är en flexibel relativt självständig förgrening.

tvärtom. Alphabet är holding bolaget som äger/styr google numera, och div andra google bolag med obskyra namn....