Muskampen 2025: Segraren korad!

SSD+HDD eller bara HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte ordentligt då det inte går. Det är ett hårdvaru problem som kompenseras med mjukvara. Den lösningen sliter rätt mycket mer på SSD'n och kräver att du regelbundet har inkopplat enheten under längre perioder, även om det inte behöver vara i sträck. Det finns bättre alternativ helt enkelt då som inte har samma problem.

Skrivet av iFerz:

Trodde att alla problemen med 840 var lösta, därför jag lade till den!

Det är kompenserat bra nog för 2,5" retail 840 EVO iaf. De fungerar som de ska, utan problem.
Men håller med @philipborg att det är onödigt att välja denna idag, då det finns bättre.

Skrivet av kronwalled:

Budgetsegmentet reserverar jag till vad jag anser vara ssd-diskar med relativt stora brister, prestanda- eller stabilitetsmässigt, t ex V300, tror kingston har någon mer halvfloppande modell, OCZ har haft en del. Budget för mig är helt enkelt en produkt med lite större brister. Definerar hellre BX100 som prisvärd, finns dyrare diskar som är sämre.

Att man sedan kallar MX200 för "mellansegmentet", vad finns då kvar för toppsegmentet bland konsumentdiskar förutom Samsung pro-serien? Till ganska stor del beror problemet om hur man ska klassificera diskar på de begränsningar SATA3 sätter prestandamässigt.

Jag var själv lite besviken på BX100 när den lanserades, med tanke på föregångaren MX100 hade man ju hoppats på en liten uppgradering över den, men den har trots allt visat sig vara ett av de bättre alternativen på marknaden av allt att döma.

MX200 är mellan segment, inte något mer.
Crucial har inga toppsegment diskar, intel har 750 tex och Samsung har 850 Pro.
Toppsegment innebär toppklass på prestanda, hållbarhet och tillförlitlighet. MX200 har inte dessa 3...

Det sagt, det är inte en dålig disk, och alla behöver inte värstingar...

Personligen är jag mer imponerad av BX100, kontrollern är minst lika bra som tidigare MX100, den är billigare och kör samma NAND som MX100/200. MX200 är jag grymt besviken på dock. mSATA ver med cachen är bra, men när du når 500GB+ på MX200 är den en MX100 igen, men med högre pris. Det är nämligen exakt samma kontroller, samma NAND och endast lite funktioner i FW med cache (som bara fungerar i 120/250 modeller) gör den bättre. Varför inte bara släppa ny FW till MX100 med dessa funktioner istället för att skapa en ny enhet?

Faktum är att BX100 500GB i en hel del tester både hänger med MX200, och även går OM den... Den är helt klart en mycket prisvärt och bra disk. Den kommer inte vara så i all evighet, men just nu är den verkligen det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Min personliga smak faller på Samsung 850 Pro. 256GB. Den har programvara som kan snabba upp SSD ännu mer genom att låna lite RAM minne.

Det nehöver man inte ha pro versionen för. 850 evo exempelvis har samma funktion. Och ja, 850 är den bästa SSD ute på marknaden just nu om man bortser från M2 osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är kompenserat bra nog för 2,5" retail 840 EVO iaf. De fungerar som de ska, utan problem.
Men håller med @philipborg att det är onödigt att välja denna idag, då det finns bättre.

Skrivet av xcluzive:

Det nehöver man inte ha pro versionen för. 850 evo exempelvis har samma funktion. Och ja, 850 är den bästa SSD ute på marknaden just nu om man bortser från M2 osv.

Har varit lite borta från hela den diskussionen då jag inte är intresserad utav en ny SSD!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Under en månad så hinner inte så mycket ske under normala förhållanden. Däremot under längre tid så tappar flash minne laddningarna, alltså data. Detta är som värst under värme. Dem flesta media lagringarna vi har idag förlorar data med tiden, eller snarare riskerar att läsa dess data inkorrekt. SSD's är däremot rätt känsliga.

Har man den däremot inkopplad så har dem flesta SSD firmwares (mjukvaran) stöd för att uppdatera celler med svagare laddning.

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag Även om det är ovanliga förhållanden vi pratar om.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Tycker det funkar fint att ha SSD som operativ disk och HDD som lagringsdisk! Finns nog en anledning till att serverhallar använder HDD som lagringsdiskar och inte SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Normalt går en SSD betydligt stabilare än HDD. HDD vet du aldrig när den rasar , SSD har du större möjlighet till varning.

Håller inte alls med. De 3 olika SSD krascher jag varit med om har varit helt utan förvarning och sedan var de 100% superdöda utan minsta tecken på liv.

Hårddiskar brukar mer gradvis packa ihop i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag Även om det är ovanliga förhållanden vi pratar om.

Ja och nej. Varierar rätt mycket mellan olika NAND och finns en del NAND som vid även relativt låga temperaturer tappar laddningarna snabbt. Beror till viss del vilken tillverknings storlek/process som dem görs i; 840 EVO, som både du och jag har, tappar laddningar väldigt snabbt. Det är pga att den tappade laddningar så snabbt man såg prestanda problem med den, firmware uppdateringen gjorde bara att den skrev om celler med kass laddning, någonting den inte kan göra när den inte är inkopplad.

Beror även på om det är SLC, MLC eller TLC minne. SLC minne innehåller bara en bit per cell vilket gör att den kan tappa rätt mycket laddning utan att ha problem med att läsas som på eller av. MLC minnen har två bit per cell, det gör därav att den har lite större risk att läsas fel då den kan ha fyra olika laddningsnivåer. (00,01,11,10) Sist är TLC som har tre bit per cell, där är risken för att det blir fel laddningsnivå ännu större. Detta är anledningen till att dem dyrare SSD'na brukar köra MLC medans dem mer budget orienterande kör TLC. SLC är inte så vanligt längre då MLC är stabilt nog för dem flesta samt att SLC kräver dubbelt så många celler som MLC för samma lagringsmängd. TLC minne kan lagra 50% mer per cell än MLC vilket gör det ännu billigare per GB.

Samma fenomen sker i alla Flash minen, det inkluderar alltså USB minnen. Inte ovanligt att folk tror att datan på USB minnen är evigt där och använder det för arkiv lagring. När de sedan vill ha datan senare så är den korrupt. USB minnen brukar även köra riktigt skitet NAND och har sällan stöd för att updatera laddningarna på cellerna automatiskt utan kräver att man gör det manuellt. (Diskrefresh eller bara formatera om den och sedan lägga in samma data igen.) Samma sak med DVD/CD skivor, speciellt hembrända. (Alla tidskapslar som kommer ha värdelösa diskar...)

Så helt enkelt, för arkiv lagring under kortare tid (några år) är HDD bättre. HDD lider av samma problem med data försvinnande men det går avsevärt mycket långsammare än för SSD's. Att HDD är avesvärt billigare är en trevlig bonus och för arkiv lagring behövs inte hög prestanda. Även om HDD hade varit dyrare per GB än SSD hade man använt det för lagring, så HDD lär inte försvinna på ett bra tag.

Det finns media som lider extremt lite utav data förmultning men dem kan oftast inte skrivas om vilket gör att för många syften är dem helt enkelt olämpliga.

Om du var intresserad

Rättade stavningsfel
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ja och nej. Varierar rätt mycket mellan olika NAND och finns en del NAND som vid även relativt låga temperaturer tappar laddningarna snabbt. Beror till viss del vilken tillverknings storlek/process som dem görs i; 840 EVO, som både du och jag har, tappar laddningar väldigt snabbt. Det är pga att den tappade laddningar så snabbt man såg prestanda problem med den, firmware uppdateringen gjorde bara att den skrev om celler med kass laddning, någonting den inte kan göra när den inte är inkopplad.

Beror även på om det är SLC, MLC eller TLC minne. SLC minne innehåller bara en bit per cell vilket gör att den kan tappa rätt mycket laddning utan att ha problem med att läsas som på eller av. MLC minnen har två bit per cell, det gör därav att den har lite större risk att läsas fel då den kan ha fyra olika laddningsnivåer. (00,01,11,10) Sist är TLC som har tre bit per cell, där är risken för att det blir fel laddningsnivå ännu större då varje cell kan ha 9 olika laddnings nivåer. Detta är anledningen till att dem dyrare SSD'na brukar köra MLC medans dem mer budget orienterande kör TLC. SLC är inte så vanligt längre då MLC är stabilt nog för dem flesta samt att SLC kräver dubbelt så många celler som MLC för samma lagringsmängd. TLC minne kan lagra 50% mer per cell än MLC vilket gör det ännu billigare per GB.

Samma fenomen sker i alla Flash minen, det inkluderar alltså USB minnen. Inte ovanligt att folk tror att datan på USB minnen är evigt där och använder det för arkiv lagring. När de sedan vill ha datan senare så är den korrupt. USB minnen brukar även köra riktigt skitet NAND och har sällan stöd för att updatera laddningarna på cellerna automatiskt utan kräver att man gör det manuellt. (Diskrefresh eller bara formatera om den och sedan lägga in samma data igen.) Samma sak med DVD/CD skivor, speciellt hembrända. (Alla tidskapsal som kommer ha värdelösa diskar...)

Så helt enkelt, för arkiv lagring under kortare tid (några år) är HDD bättre. HDD lider av samma problem med data försvinnande men det går avsevärt mycket långsammare än för SSD's. Att HDD är avesvärt billigare är en trevlig bonus och för arkiv lagring behövs inte hög prestanda. Även om HDD hade varit dyrare per GB än SSD hade man använt det för lagring, så HDD lär inte försvinna på ett bra tag.

Det finns media som lider extremt lite utav data förmultning men dem kan oftast inte skrivas om vilket gör att för många syften är dem helt enkelt olämpliga.

Om du var intresserad

Oj, utförligt och bra beskrivet. Så fel jag hade angående livslängden. Resonerade bara logiskt utan en tanke på minnestyp eller temperaturernas påverkan på dataförmultning i SSD's.

Mycket intressant läsning. Tack för lektionen!

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

MX200 är mellan segment, inte något mer.
Crucial har inga toppsegment diskar, intel har 750 tex och Samsung har 850 Pro.
Toppsegment innebär toppklass på prestanda, hållbarhet och tillförlitlighet. MX200 har inte dessa 3...

Det sagt, det är inte en dålig disk, och alla behöver inte värstingar...

Personligen är jag mer imponerad av BX100, kontrollern är minst lika bra som tidigare MX100, den är billigare och kör samma NAND som MX100/200. MX200 är jag grymt besviken på dock. mSATA ver med cachen är bra, men när du når 500GB+ på MX200 är den en MX100 igen, men med högre pris. Det är nämligen exakt samma kontroller, samma NAND och endast lite funktioner i FW med cache (som bara fungerar i 120/250 modeller) gör den bättre. Varför inte bara släppa ny FW till MX100 med dessa funktioner istället för att skapa en ny enhet?

Faktum är att BX100 500GB i en hel del tester både hänger med MX200, och även går OM den... Den är helt klart en mycket prisvärt och bra disk. Den kommer inte vara så i all evighet, men just nu är den verkligen det.

I stand corrected (MX200). Hade starkt för mig att det var större hårdvaruskillnader de emellan. Står dock fast vid att inte klassificera BX100 som budgetdisk, men som sagt, subjektivt.

Toshiba's Q serie var där uppe, men den är gammal nu, tror de nyare HG6 är av samma kvalite.

Skrivet av Kawasa:

Tycker det funkar fint att ha SSD som operativ disk och HDD som lagringsdisk! Finns nog en anledning till att serverhallar använder HDD som lagringsdiskar och inte SSD

Jag håller med om att det funkar fint, kör så själv. Men om jag hade alternativet att köra allt ssd, skulle jag självklart göra det. Om det i TS fall rör sig om 120gb ssd + 500gb/1tb hdd för ~1200kr, eller 500gb ssd för 1500kr, och han vet med sig att 500gb räcker gott och väl, så känns valet för mig ganska lätt.

En viktig anledning till att serverhallar i större utsträckning använder hdd är pris/gb.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

I stand corrected (MX200). Hade starkt för mig att det var större hårdvaruskillnader de emellan. Står dock fast vid att inte klassificera BX100 som budgetdisk, men som sagt, subjektivt.

Toshiba's Q serie var där uppe, men den är gammal nu, tror de nyare HG6 är av samma kvalite.

BX räknas ju som budget även från tillverkaren själv Dock mot MX 200, så blir det pinsam jämförelse när MX disken är sämre på nästan alla tester

840 och 840 evo är budget/ mellansegmentet som exempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ska vi gradera pålitlighet så ligger Intel hästlängder före alla andra.

Jag har själv min första Samsung, en 512 GB 850 Pro, och även om prestandan är fin så verkar det som att man fortfarande kan räkna med total dataförlust vid firmwareuppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

BX räknas ju som budget även från tillverkaren själv Dock mot MX 200, så blir det pinsam jämförelse när MX disken är sämre på nästan alla tester

840 och 840 evo är budget/ mellansegmentet som exempel.

Börjar kännas mer som en språkdebatt vid det här laget för min del så försöker hålla mig OnT efter detta inlägg. Respekterar helt och hållet att recensenter, och andra, klassificerar den som "budget", men håller helt enkelt inte med. Precis som jag inte kallar Integra för ett budget nätagg, trots att det i min mening har större hårdvarubrister än BX100. Det var inte menat som ett påhopp på tidigare postare på något sätt och vis, försökte endast poängtera att det var en bra produkt till ett väldigt bra pris.

"Budget" för mig, är en produkt som inte lever upp till snittstandarden och har ett pris som reflekterar detta, inte en produkt som ligger över snittet till en låg prislapp.

Har aldrig klassificerat 840 evo som något lägre än mellansegment, om man bortser från dess fabrikationsfel.

Skrivet av Sveklockarn:

Ska vi gradera pålitlighet så ligger Intel hästlängder före alla andra.

Jag har själv min första Samsung, en 512 GB 850 Pro, och även om prestandan är fin så verkar det som att man fortfarande kan räkna med total dataförlust vid firmwareuppgradering.

Tänkte nämna det ovan, men höll mig till hårdvaru relaterat, för annars finns det inte mycket till "toppsegment" kvar.

Har väl även varit kortvariga problem med totalt brickade enheter med någon fw.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Börjar kännas mer som en språkdebatt vid det här laget för min del så försöker hålla mig OnT efter detta inlägg. Respekterar helt och hållet att recensenter, och andra, klassificerar den som "budget", men håller helt enkelt inte med. Precis som jag inte kallar Integra för ett budget nätagg, trots att det i min mening har större hårdvarubrister än BX100. Det var inte menat som ett påhopp på tidigare postare på något sätt och vis, försökte endast poängtera att det var en bra produkt till ett väldigt bra pris.

"Budget" för mig, är en produkt som inte lever upp till snittstandarden och har ett pris som reflekterar detta, inte en produkt som ligger över snittet till en låg prislapp.

Har aldrig klassificerat 840 evo som något lägre än mellansegment, om man bortser från dess fabrikationsfel.

Tänkte nämna det ovan, men höll mig till hårdvaru relaterat, för annars finns det inte mycket till "toppsegment" kvar.

Har väl även varit kortvariga problem med totalt brickade enheter med någon fw.

EVO och 840 levde ju inte upp till spec riktigt, utan tappade ju prestanda. Så skulle säga att båda två är mer budgetdiskar, för dom lever ju inte riktigt upp till standarden så att säga. 850 är i så fall hör till mellansegmentet.

Jag går efter både komponentkvalité och prislapp om något är budget eller inte.

CX GS och kraft är budget även RM, Integra är något av både budget och mellansegment, där är precis som SSD:er svårt att precisera vad budget och mellan är.

När det gäller agg, så skulle jag grovt säga att det finns budget eller toppkvalité. Dels budget agg är inget vidare att ha i burken, mellansegmentet är okej, men steget upp till toppkvalité är då rätt kort sett till pris då. Har man råd med t.ex Integra, så är det 300kr ungefär till för att få ett riktigt bra agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Deras MX 200 som ska ersätta MX 100 är sämre än BX (om man ska titta på siffor):D

Installerat båda fixen? Då bör det inte vara "långsam"

Har installerat ett som fixade om minnet på nåt vis, tog lång tid och flera omstarter men är fortfarande seg...
Har den i Bärbara så tappade suget på att meka med den då den inte används så frekvent längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Har installerat ett som fixade om minnet på nåt vis, tog lång tid och flera omstarter men är fortfarande seg...
Har den i Bärbara så tappade suget på att meka med den då den inte används så frekvent längre.

Är en till som släpptes i april du behöver med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

En laptop i en varm bil.
USB minne i solen.

Går ju att orsaka problemet ganska enkelt, egentligen, även om det som du säger inte är vanligt.

Skrivet av Sploofy:

Håller inte alls med. De 3 olika SSD krascher jag varit med om har varit helt utan förvarning och sedan var de 100% superdöda utan minsta tecken på liv.

Hårddiskar brukar mer gradvis packa ihop i min erfarenhet.

Har fall på båda punkterna själv, både gradvis och total omedelbar på både SSD och HDD.

Det som ofta sker i SSD fallen är att meta data blir korrupterad. Detta jobbar man ständigt på att förbättra, och något som OCZ tex har jobbat hårt på i nya Arc disken. Intels 320 diskar fick samma problem med 8MB buggen, Corsair diskar har ofta fått det med osv. Kan rabbla upp typ alla tillverkare här, då det är ett problem för alla åldrande SSDer.

Med det sagt, så är SSD relativt unga. Deras FW har först nu senaste åren börjat mogna till en punkt där de är tåliga och självläkande. Problemet är dock att snålhet och hård konkurrens gör många genvägar där dåliga modeller och tillverkare kommer fram. Samma sak sker på HDD sidan med tex Seagates 3TB problem disk, eller deras 1-1,5TB 2011 diskar som FW brickades.

Rent allmänt dock, jämför man moderna HDDs hållbarhet vs modern SSD, båda av vettig kvalitet, så kommer SSD överleva HDD i de flesta fall med flera år. Har fortfarande många SSDer sedan både 2009, 2010 och 2011 som fungerar än, där HDDna ofta har sektor fel eller andra problem när de når den åldern.

Dock är SSDna från den tiden både små eller långsamma, så de behövs bytas ut ändå. Så frågan är vilken livslängd vi tittar på?

Skrivet av kronwalled:

Ser man till den nu kommande generationen av skit TLC diskar som öser ut på marknaden så är BX100 definitivt medelklass. Men sett till hela marknaden är den en budget disk (av bra kvalité), vs skräp (TLC diskarna).
Budget måste inte vara dåligt... Men när tillverkaren själv säljer den som det så.

Skulle tro att MX200 har de bättre 16nm NAND kretsarna (sett till binning eller P/E) och BX100 har de lite sämre. Resterande skräp NAND säljs ut till 3:e part för USB minnen och andra tillverkares "budget skit".

Ang Toshiba, de delar tillverkning med OCZ och är egna NAND tillverkare. Deras diskar lär därför ha bättre NAND än alla andra märken som inte är tillverkare. Det som det kan skilja på är kontrollen, och de blir ofta inte "gamla", utan mer ut-presterade av nya modeller eller uppdaterade till ny revision.

När det gäller kontroller så är även gammal bättre än ny, alla dagar, då det är ofta här alla barnsjukdomar och oväntade fel sker.
Och när det gäller NAND, är alltid de från NAND tillverkaren bättre än 3:e part, då de behåller de bättre och säljer resten på öppen marknad.

Skrivet av Broken-arrow:

Är en till som släpptes i april du behöver med.

Då frågar jag, om nu 840 EVO är fixad... presterar "som mellanklass", utan problem.
Hur kommer det sig att man måste patcha MX200 två gånger, när den fortfarande "är" mellanklass?

Antingen får ju båda nergraderas för att de inte var fria från problem oavsett patcher, eller så får båda uppgraderas igen då deras fel är fixade
Får vara någon rättvisa väl?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

En laptop i en varm bil.
USB minne i solen.

Går ju att orsaka problemet ganska enkelt, egentligen, även om det som du säger inte är vanligt.

Har fall på båda punkterna själv, både gradvis och total omedelbar på både SSD och HDD.

Det som ofta sker i SSD fallen är att meta data blir korrupterad. Detta jobbar man ständigt på att förbättra, och något som OCZ tex har jobbat hårt på i nya Arc disken. Intels 320 diskar fick samma problem med 8MB buggen, Corsair diskar har ofta fått det med osv. Kan rabbla upp typ alla tillverkare här, då det är ett problem för alla åldrande SSDer.

Med det sagt, så är SSD relativt unga. Deras FW har först nu senaste åren börjat mogna till en punkt där de är tåliga och självläkande. Problemet är dock att snålhet och hård konkurrens gör många genvägar där dåliga modeller och tillverkare kommer fram. Samma sak sker på HDD sidan med tex Seagates 3TB problem disk, eller deras 1-1,5TB 2011 diskar som FW brickades.

Rent allmänt dock, jämför man moderna HDDs hållbarhet vs modern SSD, båda av vettig kvalitet, så kommer SSD överleva HDD i de flesta fall med flera år. Har fortfarande många SSDer sedan både 2009, 2010 och 2011 som fungerar än, där HDDna ofta har sektor fel eller andra problem när de når den åldern.

Dock är SSDna från den tiden både små eller långsamma, så de behövs bytas ut ändå. Så frågan är vilken livslängd vi tittar på?

Ser man till den nu kommande generationen av skit TLC diskar som öser ut på marknaden så är BX100 definitivt medelklass. Men sett till hela marknaden är den en budget disk (av bra kvalité), vs skräp (TLC diskarna).
Budget måste inte vara dåligt... Men när tillverkaren själv säljer den som det så.

Skulle tro att MX200 har de bättre 16nm NAND kretsarna (sett till binning eller P/E) och BX100 har de lite sämre. Resterande skräp NAND säljs ut till 3:e part för USB minnen och andra tillverkares "budget skit".

Ang Toshiba, de delar tillverkning med OCZ och är egna NAND tillverkare. Deras diskar lär därför ha bättre NAND än alla andra märken som inte är tillverkare. Det som det kan skilja på är kontrollen, och de blir ofta inte "gamla", utan mer ut-presterade av nya modeller eller uppdaterade till ny revision.

När det gäller kontroller så är även gammal bättre än ny, alla dagar, då det är ofta här alla barnsjukdomar och oväntade fel sker.
Och när det gäller NAND, är alltid de från NAND tillverkaren bättre än 3:e part, då de behåller de bättre och säljer resten på öppen marknad.

Då frågar jag, om nu 840 EVO är fixad... presterar "som mellanklass", utan problem.
Hur kommer det sig att man måste patcha MX200 två gånger, när den fortfarande "är" mellanklass?

Antingen får ju båda nergraderas för att de inte var fria från problem oavsett patcher, eller så får båda uppgraderas igen då deras fel är fixade
Får vara någon rättvisa väl?

Hänger inte riktigt med. Men anser speciellt evo som budget för nand tål inte mycket. Med patcharna blir det någorlunda disk, men bör ha ström rätt ofta (börjar ju redan efter någon/några månader tappa prestanda). Så är ju inte helt problemfri i alla fall EVO, är ju hårdvarufel och det går ju inte lösa utan att återkalla diskarna. Dessutom går det åt nu mer celler i rasande fart (inte så farligt om man räknar med den håller endast garantitiden ut).

MX200, är sämre än föregångaren MX100 och BX presterar betydligt bättre. Vet inte om dom lyckas rätta till felen dock.

Vet inte hur illa det är med MLC på 16nm dock, ingen vad jag vet som provat det. Men svävar ju på gränsen vad som är möjligt till SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hänger inte riktigt med. Men anser speciellt evo som budget för nand tål inte mycket. Med patcharna blir det någorlunda disk, men bör ha ström rätt ofta (börjar ju redan efter någon/några månader tappa prestanda). Så är ju inte helt problemfri i alla fall EVO, är ju hårdvarufel och det går ju inte lösa utan att återkalla diskarna. Dessutom går det åt nu mer celler i rasande fart (inte så farligt om man räknar med den håller endast garantitiden ut).

MX200, är sämre än föregångaren MX100 och BX presterar betydligt bättre. Vet inte om dom lyckas rätta till felen dock.

Vet inte hur illa det är med MLC på 16nm dock, ingen vad jag vet som provat det. Men svävar ju på gränsen vad som är möjligt till SSD.

Tycker 840 EVO tål rätt mycket.
Extrem tester har visat den tåla ca 500TB och nu verklighets test säger 39TB, fortfarande frisk 99% enligt diskens SMART iaf, och den brukar gå ner till 0% innan de får slut på P/E iaf.

Extrem test har visat MX100 dö efter ca 1500 P/E på 16nm MLC.
(har inte länken här, utan på jobbet, du kan få den nästa vecka om du vägrar tro mig )

Kort sagt, jag tror både MX och EVO kommer överleva många år och TB

Dock sagt, kan de våga sig på 16nm TLC, så är både 14nm och lägre MLC troligen möjligt...
Sen att de troligen får samma "fel" är nog ingen förvåning. Frågan är om de kan kompensera nog för alla problem...
Sandisk har ju tex visat att de verkligen inte kan det, där diskarna blir sega som USB enheter även inom garantitiden...

Dock bör du notera en sak. 840s "fel" är inget nytt. Det sker på alla ssd:er, redan vid 30nm+. Dock sker de i så liten utsträckning på 30nm att det är enkelt att hantera med mjukvara, och volt-drift. Men att kompensera för detta fel gör samtliga tillverkare, inget nytt eller ovanligt. Crucial gör det på sina 16nm MLC SSDer också, då tro det eller ej, tolerans nivåerna är nästan lika mellan 16nm MLC och 21nm TLC (840 vanliga).

Önskar jag hade förberett en MX100 samtidigt som jag gjorde 840 EVO disken... kunde bli ett intressant "offline test". Har du lust att vänta 6 mån+

Felet Samsung gjorde var att de underskattade det, och inte hade rätt algoritmer, något D "FW" fixade rätt bra. Sen har de även lagt till omskrivning, men den kan läsa gammal data snabbare, längre och bättre, även utan omskrivning, så extra slitaget är faktiskt inte så mycket mer än vad alla moderna SSDer gör i GC redan Men visst, du har rätt, det har nog kortat livslängden från 10 år till 9

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tycker 840 EVO tål rätt mycket.
Extrem tester har visat den tåla ca 500TB och nu verklighets test säger 39TB, fortfarande frisk 99% enligt diskens SMART iaf, och den brukar gå ner till 0% innan de får slut på P/E iaf.

Extrem test har visat MX100 dö efter ca 1500 P/E på 16nm MLC.
(har inte länken här, utan på jobbet, du kan få den nästa vecka om du vägrar tro mig )

Kort sagt, jag tror både MX och EVO kommer överleva många år och TB

Dock sagt, kan de våga sig på 16nm TLC, så är både 14nm och lägre MLC troligen möjligt...
Sen att de troligen får samma "fel" är nog ingen förvåning. Frågan är om de kan kompensera nog för alla problem...
Sandisk har ju tex visat att de verkligen inte kan det, där diskarna blir sega som USB enheter även inom garantitiden...

Dock bör du notera en sak. 840s "fel" är inget nytt. Det sker på alla ssd:er, redan vid 30nm+. Dock sker de i så liten utsträckning på 30nm att det är enkelt att hantera med mjukvara, och volt-drift. Men att kompensera för detta fel gör samtliga tillverkare, inget nytt eller ovanligt. Crucial gör det på sina 16nm MLC SSDer också, då tro det eller ej, tolerans nivåerna är nästan lika mellan 16nm MLC och 21nm TLC (840 vanliga).

Önskar jag hade förberett en MX100 samtidigt som jag gjorde 840 EVO disken... kunde bli ett intressant "offline test". Har du lust att vänta 6 mån+

Felet Samsung gjorde var att de underskattade det, och inte hade rätt algoritmer, något D "FW" fixade rätt bra. Sen har de även lagt till omskrivning, men den kan läsa gammal data snabbare, längre och bättre, även utan omskrivning, så extra slitaget är faktiskt inte så mycket mer än vad alla moderna SSDer gör i GC redan Men visst, du har rätt, det har nog kortat livslängden från 10 år till 9

Jo, på så vis tål den hel del, menade att den inte tål att långtidslagras som andra SSD:er. har man datorn på en gång i månaden, så tappar den ju prestanda på sikt (beroende på hur länge datorn är på i för sig). Men hinner ju inte rätta till alla felen innan datorn stängs av troligen. Lite det jag tycker disken ska få budget stämpel, men vist helt okej disk annars.

Jo vet om att alla ssd:er tappar fart, men är enklare att kompensera det på högre nm.

Ja då vänta 6 månader är inget problem, om det är okej för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, på så vis tål den hel del, menade att den inte tål att långtidslagras som andra SSD:er. har man datorn på en gång i månaden, så tappar den ju prestanda på sikt (beroende på hur länge datorn är på i för sig). Men hinner ju inte rätta till alla felen innan datorn stängs av troligen. Lite det jag tycker disken ska få budget stämpel, men vist helt okej disk annars.

Jo vet om att alla ssd:er tappar fart, men är enklare att kompensera det på högre nm.

Ja då vänta 6 månader är inget problem, om det är okej för dig

Visst tappar den fart igen om den står utan ström längre tid (månader då), men pga bättre algoritm så tar det nu längre tid än tidigare (då den kan läsa degraderad info snabbare), samt att den så fort den får ström igen, rättar till allt helt själv. Troligen den bästa mjukvarufix man kan tänka sig göra mot ett fel som finns i all 2D NAND iaf. Tror inte någon annan tillverkare har så avancerad skötsel.

Notera även att det är extremt få som fått läs fel, tappat data eller andra liknande fel, trots långtidslagring. Min hade legat i 6 mån och all data gick att läsa utan problem, om dock långsamt, både med "B" FW och med "D" FW. Så om den nu själv lagar sig själv, utan att man behöver bry sig... även om du bara använder den 1 gång i månaden, så jag ser inte problemet...

Oavsett dock. Den är en utgången modell, och den bör inte vara alternativ för en som köper en ny SSD. Men så länge de är patchade så fungerar de bra (om man jämför med andra begagnade).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst tappar den fart igen om den står utan ström längre tid (månader då), men pga bättre algoritm så tar det nu längre tid än tidigare (då den kan läsa degraderad info snabbare), samt att den så fort den får ström igen, rättar till allt helt själv. Troligen den bästa mjukvarufix man kan tänka sig göra mot ett fel som finns i all 2D NAND iaf. Tror inte någon annan tillverkare har så avancerad skötsel.

Notera även att det är extremt få som fått läs fel, tappat data eller andra liknande fel, trots långtidslagring. Min hade legat i 6 mån och all data gick att läsa utan problem, om dock långsamt, både med "B" FW och med "D" FW. Så om den nu själv lagar sig själv, utan att man behöver bry sig... även om du bara använder den 1 gång i månaden, så jag ser inte problemet...

Oavsett dock. Den är en utgången modell, och den bör inte vara alternativ för en som köper en ny SSD. Men så länge de är patchade så fungerar de bra (om man jämför med andra begagnade).

Jo, är väl bara jag som har viss bismak i munnen när evo nämns Men annars är disken okej så länge den får ström då och då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis, och just av den anledningen tycker jag Toshiba's diskar är intressanta att hålla ett öga på, tyvärr verkar utbudet här vara nästintill obefintligt och deras marknadsföringsavdelning icke existerande.

Toshiba köpte väl helt och hållet OCZ (åtminstone ssd avdelning), så det är inte direkt förvånande om de OCZ tillverkade diskarna håller lite högre standard numera, som Arc verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Precis, och just av den anledningen tycker jag Toshiba's diskar är intressanta att hålla ett öga på, tyvärr verkar utbudet här vara nästintill obefintligt och deras marknadsföringsavdelning icke existerande.

Toshiba köpte väl helt och hållet OCZ (åtminstone ssd avdelning), så det är inte direkt förvånande om de OCZ tillverkade diskarna håller lite högre standard numera, som Arc verkar göra.

Toshiba köpte hela OCZ. Om jag förstått det rätt så var det för att få tag i en egen SSD kontroller samt att få ett konsument märke att sälja SSD med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oscaaar:

Tja! Min HDD gick sönder idag och jag tänkte nu prova en SSD eller SSD/HDD blandning, då jag inte är en person som använder mycket lagring (Använde 200 GB under 2år med min förra)

Budget ligger på 2000kr och kommer inte behövas mer än 500GB lagring sammanlagt, undantag kan göras om du kan motivera varför!

Förslag på en bra SSD/SSD+HDD runt budget skulle uppskatas, även motiveringar skulle uppskattas!

Med den budgeten skulle jag nog fundera på en SSD på 500GB, det kan du få för under 2000kr.
Jag har själv tre SSHD, två 3.5" på 2TB och en 2.5" på 1TB, jag är nöjd med dessa, men de placerar sig som sagt mellan en vanlig HDD och en SSD, snabbare än HDD men långsammare än en riktig SSD.

Fördelen med en SSHD är att man kan köpa en på 2TB för runt 1000kr och inte behöva tänka på att lägga vissa program eller filer på vissa diskar det är bara att köra på.
Men i ditt fall räcker ju 500GB, så varför inte skaffa en ren SSD, det blir som sagt snabbare?

Om nu bara experterna här i tråden slutar "slåss" med varandra, kanke de kan ge några goda råd om vilken SSD på 500 GB som du bör köpa.

Jag tror att Crucial BX100 är ett bra köp.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/crucial-bx10...

Ett besvärligare alernativ är att köpa en SSD på 250 GB, installera Windows och mest använda program där och komplettera med en HDD där du lägger filer och mindre använda program.
Fördelen är att du får mer utrymme och större flexibilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Tja! Min HDD gick sönder idag och jag tänkte nu prova en SSD eller SSD/HDD blandning, då jag inte är en person som använder mycket lagring (Använde 200 GB under 2år med min förra)

Budget ligger på 2000kr och kommer inte behövas mer än 500GB lagring sammanlagt, undantag kan göras om du kan motivera varför!

Förslag på en bra SSD/SSD+HDD runt budget skulle uppskatas, även motiveringar skulle uppskattas!

Jag skulle köpt en Samsung 850 Pro 512 GB om jag vore i din sits. Den kostar visserligen något mer, 2500-2700 kr beroende på leverantör, men är en av marknadens bästa enheter med 10 års garanti.