Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av petabyte:

Dom här windowsnyheterna börjar bli löjliga, det är inte utan tillåtelse om du har automatiska uppdateringar aktiverat, vill man inte ha uppdateringar så stänger man av det.

Klaga på microsoft, men klaga på något som faktiskt är fel.

Man vill ha automatiska uppdateringar, det är ingen konstigt med det. Men att sedan säga att ett helt nytt OS bara är en "uppdatering", det är lågt. Visst sjutton åker man snålskjuts på behovet av uppdateringar för att pracka på folk Win 10. Att försöka försvara tilltaget med fåniga motiveringar gör bara folk förbannade.

Man ska heller inte gaffla om tilltaget inte så jätte-ont, i SSD-utrymme eller bredband, det spelar ingen roll. MS skall bara hålla sig i skinnet. Säg som det är: Vi på MS tar alla chanser för att pracka på folk vad dom inte vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Då jag kör egen Windows update server och tillåter bara det jag vill göra så nej stör inte mig.

Men jag TYCKER detta är skit oavsett.

Vad spelar det för roll vad jag har? får la klaga om jag tycker det är dåligt eller....

Vet att många tycker denna är rent ut sagt svinigt av MS.

Ja men hos många låter det väldigt mycket om väldigt lite. Storm i ett vattenglas. Windows Update har väl under åren laddat hem många gigabyte, men nu år 2015 så tar man hem 2-3GB i ett svep och då blir det ett jäkla liv? Det är ju ingen konsekvent kritik alls.

Många missuppfattar dessutom och tror att bara för att du har 6GB Windows 10-installation på datorn så har du laddat hem 6GB. Så fungerar det inte, det som laddas hem är 2-3GB och komprimerat när det är klart packas det upp på datorn för att vara så snabbt som möjligt att installera när man väl sätter igång en installation.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hur kan Windows känna av ifall man använder en kostnadsfri anslutning eller ej?

WiFi räknas automatiskt som non-metered. Ser Windows att det är ett modem (Mobile Broadband i engelska versionen, Mobilt bredband i svenska) så räknas det som metered. Du kan kika in lite vad det gäller inställningar och sånt på http://www.eightforums.com/tutorials/5371-wireless-network-se... och (som länkas i föregående) http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/20/engineering-win.... Windows 7 har inte funktionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Prior to Windows 8, we maintained consistent behavior on all types of networks relative to bandwidth usage. With Windows 8, we now take the cost of the network into consideration: we assume that mobile broadband networks have restrictive data caps with higher overage costs (vs. Wi-Fi), and adjust networking behavior with these metered networks accordingly.

As mentioned earlier, we automatically disconnect from mobile broadband and connect you to your preferred Wi-Fi networks whenever they’re available. This reduces your data usage on mobile broadband when possible.

Eh, va? Jag undrade hur Windows känner av vilken anslutning man använder?

Jag gissar på att det bara fungerar ifall man använder en USB-ansluten "dongel"...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Eh, va? Jag undrade hur Windows känner av vilken anslutning man använder?

Jag gissar på att det bara fungerar ifall man använder en USB-ansluten "dongel"...

Nej Windows 8 och senare har full koll på vad som är en mobilt bredband och vad som är en WiFi-anslutning. Windows 7 är gammalt och mobila bredband var inte vanliga 2009, därför finns ingen inbyggd funktion där för att göra skillnad på mobila bredband och WiFi.

Du kan läsa länken som det har skrivits om tidigare här i tråden för att lära dig mer om hur det fungerar i detalj.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 7 har väl aldrig funkat bra med begränsade dataplaner så varför klaga nu?

Vartenda program man installerar vill ju ha förtur på bandbredden och sitter o pingar för uppdateringar 24/7 så vida man inte stänger av dem helt. Gammalt bloatware på färdigbyggda märkes datorer ligger alltid i bakgrunden och drar några kb per sekund av nån jävla annledning. Windows update skiter i allt.

Enda sättet att få stop på skiten är ju att blocka programmen manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej Windows 8 och senare har full koll på vad som är en mobilt bredband och vad som är en WiFi-anslutning. Windows 7 är gammalt och mobila bredband var inte vanliga 2009, därför finns ingen inbyggd funktion där för att göra skillnad på mobila bredband och WiFi.

Du kan läsa länken som det har skrivits om tidigare här i tråden för att lära dig mer om hur det fungerar i detalj.

Det där fungerade inte på min dator när jag använde mobilt bredband och Windows 8.1. Den var alltid på non-metered, både mobilt bredband där usb-modem användes och mobilt bredband där Wi-Fi delades ut. Jag fick manuellt slå på att detta Wi-Fi nätverk var metered

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Man vill ha automatiska uppdateringar, det är ingen konstigt med det. Men att sedan säga att ett helt nytt OS bara är en "uppdatering", det är lågt. Visst sjutton åker man snålskjuts på behovet av uppdateringar för att pracka på folk Win 10. Att försöka försvara tilltaget med fåniga motiveringar gör bara folk förbannade.

Man ska heller inte gaffla om tilltaget inte så jätte-ont, i SSD-utrymme eller bredband, det spelar ingen roll. MS skall bara hålla sig i skinnet. Säg som det är: Vi på MS tar alla chanser för att pracka på folk vad dom inte vill ha.

Vad är en uppdatering om inte en ny version av ett program/operativsystem. Ska servicepack inte heller laddas ner autoamtiskt? Om vi tittar på andra program ska nya android versioner inte heller dyka upp under uppdateringar? Ska vi gnälla på Firefox för att dom släpper sina nya versioner i uppdateringarna också? Det är så här det fungerar för många mjukvaror.

Lösningen är att stänga av automatiska uppdateringar och själv välja vad man vill ha, och här kan ni faktiskt legitimt gnälla på windows 10 då man inte har full frihet att välja där. Men att gnälla för att man får windows 10 för att automatiska uppdateringar är påslaget, nej de är löjligt.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft gör allt för att tvinga på folk Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Ojoj här har vi en riktig fanboy, tom 2 länkar i signaturen

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Precis därför man aldrig ska ha automatiska uppdateringar. Bland det första jag gör att fixa det. Dom får gärna automatiskt kolla efter uppdateringar men sen är det bäst att själv välja om man ska ladda hem och installera. Visserligen är det inte standardinställningar så "otekniska" kanske har fått slut på mobildata ganska snabbt. MS måste fixa så att det aldrig är standard att den laddar ner och installerar automatiskt pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja men hos många låter det väldigt mycket om väldigt lite. Storm i ett vattenglas. Windows Update har väl under åren laddat hem många gigabyte, men nu år 2015 så tar man hem 2-3GB i ett svep och då blir det ett jäkla liv? Det är ju ingen konsekvent kritik alls.

Många missuppfattar dessutom och tror att bara för att du har 6GB Windows 10-installation på datorn så har du laddat hem 6GB. Så fungerar det inte, det som laddas hem är 2-3GB och komprimerat när det är klart packas det upp på datorn för att vara så snabbt som möjligt att installera när man väl sätter igång en installation.

Det du och många andra missar att se är att patchar/buggfixar/hotfixar inte är samma sak som ett helt operativsystem!

Det är en väldig skillnad på att fixa till fel, täppa till säkerhetshål som upptäcks osv osv, mot att installera en helt ny och väldigt annorlunda version av operativsystemet.

All heder åt MS för att de ERBJUDER detta kostnadsfritt, samt att man erbjuds ett enkelt sätt att rulla tillbaks till det gamla efter att man testat och upptäcker att det inte var nått man ville ha.
Men användaren borde även erbjudas ett enkelt sätt att helt avböja detta erbjudande om man inte är intresserad. Det ska inte vara ett evigt tjatande och att uppdateringarna smygs in och laddas ner i hemlighet!

Helt ok om det kommer en popup med ett erbjudande att uppdatera till W10 kostnadsfritt. Men då ska där också finnas ett "Tack, men nej tack" alternativ att klicka på och sen ska det HÅLLAS KÄFT från MS ang detta, FÖR ALLTID!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Det du och många andra missar att se är att patchar/buggfixar/hotfixar inte är samma sak som ett helt operativsystem!

Det är en väldig skillnad på att fixa till fel, täppa till säkerhetshål som upptäcks osv osv, mot att installera en helt ny och väldigt annorlunda version av operativsystemet.

All heder åt MS för att de ERBJUDER detta kostnadsfritt, samt att man erbjuds ett enkelt sätt att rulla tillbaks till det gamla efter att man testat och upptäcker att det inte var nått man ville ha.
Men användaren borde även erbjudas ett enkelt sätt att helt avböja detta erbjudande om man inte är intresserad. Det ska inte vara ett evigt tjatande och att uppdateringarna smygs in och laddas ner i hemlighet!

Helt ok om det kommer en popup med ett erbjudande att uppdatera till W10 kostnadsfritt. Men då ska där också finnas ett "Tack, men nej tack" alternativ att klicka på och sen ska det HÅLLAS KÄFT från MS ang detta, FÖR ALLTID!

Samtidigt är det många som skriker sig hesa och säger "Windows 10 är bara en patch till 8.1" eller "Windows 10 borde heta Windows 8.2".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Jag tycker förändringen är positiv, men jag är nyfiken och har en fråga till dig;

Är du anställd på Microsoft?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Jag tycker förändringen är positiv, men jag är nyfiken och har en fråga till dig;

Är du anställd på Microsoft?

Nej det är jag inte och har aldrig varit. Men jag är ett fan av Windows och Microsoft, absolut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkat ut för detta, hade slut på mina 100gb så jag köpte 5 gb till för att kunna små surfa månaden nu, datorn körde slut på 5gb på under 40min medans jag var på promenad med hunden. Ringde 3 support som hade haft flera kunder som ringt om detta men enda svaret man fick var "du ska betala för för de där 5 gb för det har registrets hos oss att de är använda". Kör win 7 med inställningen att den ska varsko vid uppdatering men inte ladda hem något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Samtidigt är det många som skriker sig hesa och säger "Windows 10 är bara en patch till 8.1" eller "Windows 10 borde heta Windows 8.2".

Mot W7 är det en markant skillnad

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Mot W7 är det en markant skillnad

Ja, bara en sån enkel sak som att Windows 7 inte klarar av att skilja på vad som är ett mobilt bredband och vad som är WiFi och ställa in hur mycket som ska laddas hem därefter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, bara en sån enkel sak som att Windows 7 inte klarar av att skilja på vad som är ett mobilt bredband och vad som är WiFi och ställa in hur mycket som ska laddas hem därefter.

Ska inte behöva göra det heller, det ska ladda hem allt jag sagt åt det att ladda hem, varken mer eller mindre.
Oavsett vad jag har för uppkoppling.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Semifult gjort av Microsoft faktiskt, jag förstår att de vill att folk skall gå över till Windows 10 men att ladda ner filer i smyg är tveksamt förfarande imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det här är ju rätt kul. Användare aktiverar automatiska uppdateringar i Windows och blir sen arga när uppdateringar sker automatiskt. Vill liksom säga WTF?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Semifult gjort av Microsoft faktiskt, jag förstår att de vill att folk skall gå över till Windows 10 men att ladda ner filer i smyg är tveksamt förfarande imho.

Glöm inte att det gör uppgraderingsförfarande till en mycket smidigare och snabbare upplevelse för miljoner människor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Oväntat

Har aldrig haft på automatiska uppdateringar dock, ms ska inte installera massa meningslöst skräp själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Det här är ju rätt kul. Användare aktiverar automatiska uppdateringar i Windows och blir sen arga när uppdateringar sker automatiskt. Vill liksom säga WTF?

Mjaaa....
Jag har W7 och vill att alla uppdateringar för W7 och annan MS mjukvara skall uppdateras automatiskt.
Jag är inte intresserad av andra OS, vare sig W10 eller XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jo fast ingenting har ju blivit uppdaterat, dom har bara lagt en installationsfil på systemdisken som tar upp utrymme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Fan så att man kanske skulle gå tillbaka till XP bara för att

Hade det inte varit för kompabilitetsproblemen så..

Känner att microsoft går precis samma väg som android och apple. Man äger inte datorn längre. Man är en del av microsofts nätverk och datorn fungerar på deras nåder. Vill de kan de stänga ner eller kontrollera din mobil/dator så fort den är uppkoppad mot internet på något vis.

Och detta skulle man betala tusentals kronor för? Linux? Men då har man ju minst lika stora kompabilitetesproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Prior to Windows 8, we maintained consistent behavior on all types of networks relative to bandwidth usage. With Windows 8, we now take the cost of the network into consideration: we assume that mobile broadband networks have restrictive data caps with higher overage costs (vs. Wi-Fi), and adjust networking behavior with these metered networks accordingly.

As mentioned earlier, we automatically disconnect from mobile broadband and connect you to your preferred Wi-Fi networks whenever they’re available. This reduces your data usage on mobile broadband when possible.

Detta funkar bara automatiskt om man har en usb-sticka eller inbyggt modem i datorn, fungerar inte om man ansluter till en WiFi hotspot eller liknande.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Som vanligt någon som inte tänkt klart. Men Microsoft har kanske tänkt betala för bandbredden hos folk med limits också?

Detta är så jävla illa. Jag gillar Windows 10, men Microsoft måste definitivt förbättra vissa omkringliggande aspekter om de vill att operativet skall tas väl emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jeg har Windows 7. Hvor er denne installasjonsfilen lagret?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Då jag kör egen Windows update server och tillåter bara det jag vill göra så nej stör inte mig.

Men jag TYCKER detta är skit oavsett.

Vad spelar det för roll vad jag har? får la klaga om jag tycker det är dåligt eller....

Vet att många tycker denna är rent ut sagt svinigt av MS.

Klart du får klaga, det är din mänskliga rättighet. Men i tråd efter tråd är det allt du gör - klagar, inga konstruktiva eller särskilt produktiva klagomål för den delen heller, utan bara klagomål rakt av, hur gynnar det klimatet på SweClockers? Du tycker det är svinigt att Microsoft bjuder på en gratis uppdatering till ett nytt operativsystem, jag uppskattar det å andra sidan.

I tråd efter tråd så klagar du om inte på AMD, så Microsoft, ingen konstruktiv kritik som bidrar till ett sämre diskussionsklimat på överlag. Som du märker är jag ingen aktiv skribent heller, men detta är en utav sakerna jag har anmärkt på de senaste månaderna.