Får Tradera göra såhär?

Permalänk
Medlem

Får Tradera göra såhär?

Min sambo har precis fått en faktura från Tradera på över 1000kr, vilket hon blev väldigt upprörd över då det visar sig att det kanske kommer en eller två till liknande fakturor pga osålda auktioner. Hon har förklarat för mig hur det har gått till och jag känner att det är ytterst tveksamt hur Tradera framhåller sina tjänster, och jag skulle vilja ha er åsikt om vem man ska tala med om detta (konsumentombudsman?) och om det är någon idé. Jag anser att det Tradera framhåller är på snudd till bedrägeri.

Så till förloppet:

På tradera står det såhär när man lägger upp en ny annons. "Ingen avgift" med fetstilt, och sen står det att det "kan" tillkomma en osåltavgift om man har mer än 100 annonser per månad. Här specificeras ingenting tydligt, och det är inte heller länkat till någon ytterligare förklaring om vad som menas med det finstilta.

Sen kan man välja att "Starta om annons automatiskt" för att starta om den upp till två gånger automatiskt. Det som dock inte står med här är att varje omstart räknas som en "ny" annons till totalsumman av 100 annonser per månad som nämnts ovan. Alltså räknas en annons som startas om 2 gånger som 3 annonser totalt inom en månad om annonsen är 7 dagar lång som i exemplet. Det borde väl nämnas här att varje omstart räknas till totala antalet annonser. Det står ingenstans här att omstart av annonsen kan leda till någon form av kostnad.

Sen om varan inte blir såld får man ett mail från tradera enligt bilden nedan. Även här står det "Hos oss kostar det ingenting att prova!". Alltså menar man återigen att det är gratis att annonsera så länge som varan inte blir såld, självklart startar man då om annonsen, eller hur?

Eftersom vi nu fått en faktura från tradera så började vi då kolla vad Tradera skriver på sin kundservice också - det första man möts av när man klickar in på "Kundservice" på sidan är detta, "Annonser gratis". Ingenstans här står det heller något om avgifter, istället står det klart och tydligt att "Du betalar bara om din vara blir såld"

Om man ser fortsätter och klickar in på "Läs mer", vilket man antagligen inte gör eftersom Tradera klart och tydligt säger att det är gratis att annonsera om varorna blir osålda, då till slut efter ett par klick till kommer man till "Vad är osåltavgift". Denna text är alltså enligt mig avsiktligt undangömd för att denna information ska undanhållas från användarna.

Nu har min sambo över 200 annonser igång som eventuellt blir osålda och vi kommer att bli fakturerade för, utan att vi visste om detta i förväg eller blev informerade om när hon började närma sig detta antal. Det går inte heller att stänga av den automatiska omstarten av annonser när den väl blivit vald, vi kan alltså inte längre undvika att överstiga antalet osålda annonser.

Jag tycker att det här känns som ett mycket tveksamt sätt av Tradera att informera om sina tjänster, det står endast om osåltavgifter och reglerna kring omstarter osv. djupt nere i kundservice-sidorna som Tradera verkar göra allt för att man inte ska läsa eftersom man hela tiden skyltar med att det är gratis. Detta innebär alltså för oss att vi kommer att stå med fakturor upp mot 4000kr eftersom min sambo inte kände till dessa saker, vilket jag har full förståelse för eftersom det inte framgår tydligt vad som gäller.

Vad tror ni, är det bara att bita i det sura äpplet, eller kan man ta kontakt med någon, typ konsumentombudsman eller liknande för att bestrida dessa fakturor?

Permalänk
Medlem

Jag skulle få det prövat, om det inte tydligt framgår i användarvillkoren för tjänsten. Att det inte står tydligt direkt på sidan är en sak, men det bör finnas ett uttömmande dokument med villkor (som man då får godkänna när man lägger upp annonsen).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

De 100 första annonser per månad är ju gratis, sen kostar varje osåld 10 kr.

"Osåltavgiften debiteras om du avslutar fler än 100 auktioner under en och samma kalendermånad (sålda och ej sålda inkluderat). Har du avslutat fler än 100 auktioner under en kalendermånad kommer en osåltavgift debiteras för varje osåld annons från och med annons 101."

"Har du haft fler än 100 avslutade (sålda och osålda) annonser under en faktureringsperiod (första till sista i månaden) debiteras 3-10 kronor per osåld annons (beroende på vilken kategori du säljer i) från och med annons nummer 101. Omstartade annonser och automatiska repetitioner debiteras som nya annonsperioder. Fastprisannonser har för privatpersoner ett maxtak för osåltavgifter på 500 kr (gäller upp till 10000 annonser per månad)."

Verkligen trist för er, visste inte heller att de hade sådana avgifter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju just att de undanhåller informationen om denna gräns på 100 annonser så att man enkomt måste in på kundservice-sidan och läsa, vilket man inte gör om man inte stöter på några andra problem eftersom det är "Gratis att annonsera!". De varken informerar eller länkar till informationen heller om just dessa dolda avgifter.

Permalänk
Medlem

Grymt surt. Bra att du delar med dig av detta så fler slipper gå på den här minan.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Jag har skickat ett mail till konsumentombudsmannen här i Luleå, får se vad jag får för svar därifrån i veckan. Till konsumentverket kan man ju t.ex. anmäla för "bristande prisinformation" och "om informationen är felaktig när det handlar om kvalitet eller pris." vilket jag tycker att det här fallet nog kan tänkas kvala in på.

Permalänk
Medlem

Tradera har verkligen blivit sämre och sämre. Väldigt höga avgifter. Dom har bla infört att man MÅSTE ta betalt med Klarna om man säljer vissa varor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Tradera har verkligen blivit sämre och sämre. Väldigt höga avgifter. Dom har bla infört att man MÅSTE ta betalt med Klarna om man säljer vissa varor.

Halvsanning.
Beror på hur många senaste omdömen man har inom kort tid.
Jag personligen behöver aldrig lägga till klarna om jag inte vill.
Däremot lägger jag alltid till klarna som alternativ iaf, då köparna verkar gilla det.

Permalänk
Medlem

Står ju dock i användaravtalet som sambon troligtvis har godkänt i och med att hon använder tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

De ha kört med osåltavgifter i flera år nu, på samma sätt. De dödade bl a hela musikavdelningen för mig genom att införa 10kr osåltavgift. Inom ett år fick de backa ner till 3kr på den och några avdelningar till, men då var skadan redan skedd och favoritsäljarna borta.

Jag började med Tradera 2003 och slutade för ungefär ett år sedan pga alla försämringar, bl a den nya hemsidan som är väsentligt sämre på PC än den gamla, och givetvis alla avgiftsökningar men det märkte jag bara indirekt eftersom jag mestadels varit köpare. Mycket av de intressanta utbudet från privatsäljare har ersatts av Kina-butiker som kränger samma skit som t ex ebay, men ebay är 10ggr bättre att använda.

De stängde sitt forum den 1 september också, innan dess har de stängt Facebook m fl andra kanaler genom åren pga att de inte ville ha all kritik synlig offentligt. Trots konstruktiv kritik raderas inlägg på löpande band. Ett av de bästa sätten att göra sig ovän med sina kunder.

RIP Tradera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den avgiften har funnits ett par år, dock har dom höjt från 3kr till 10kr.

EDIT:

Undvik helt enkelt att lägga upp 100 osålda på en månad

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Står i och för sig "om du lägger upp mer än 100 annonser kan osåltavgift tillkomma" men håller med om att det är otydligt att automatisk omstart räknas som nya annonser. Dessutom har de inte tydligt skrivit ut att det är så pass mycket som 10 kr per annons. Jobbigt för de som säljer många billiga prylar...

Ett tips är att sätta utropspris 1 krona så blir det lättare att få sålt varan. Oftast går priset ändå upp till rimlig nivå och till och med högre slutpris än om man sätter ett högt utgångspris. Visserligen risk att man går med förlust på enstaka auktioner men det kanske kompenseras av att man får bättre betalt från de andra. Eller så låter man bli automatiskt omstart och istället manuellt lägger ut de osålda på nytt med lägre startpris. Antagligen är det för högt pris om de inte blir sålda och läggs de ut på nytt till samma pris så är ju risken står att de blir osålda även andra och tredje försöket.

En annan sak jag såg var det där att fastprisannonser har ett maxtak på 500 kr för osåltavgifter. Hur menar de där månntro? Hur räknas annonser med auktion och "köp nu" pris? Kanske är värt att skaffa företag och förhandla fram någon typ av avtal med Tradera om man har mer än 100 annonser per månad?

Jag försvarar inte alls Tradera om det verkar så. Tycker de kör med lite fulspel här. Själv visste jag om att osåltavgifter kan tillkomma om man säljer mycket men hade ingen aning om hur stora dessa avgifter var och att automatiska omstarter räknades som nya annonser. Tackar för informationen i den här tråden även om jag bara säljer någon enstaka vara i månaden (har precis börjat sälja av lite av allt mitt gamla skrot på Tradera).

EDIT: Jag tolkar det som att osåltavgiften tillkommer även om man bara har en osåld vara så länge som man har mer än 100 annonser per månad eller har jag missförstått?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

EDIT: Jag tolkar det som att osåltavgiften tillkommer även om man bara har en osåld vara så länge som man har mer än 100 annonser per månad eller har jag missförstått?

Annons 101 per månad blir det avgift på om den även blir osåld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon226320:

Halvsanning.
Beror på hur många senaste omdömen man har inom kort tid.
Jag personligen behöver aldrig lägga till klarna om jag inte vill.
Däremot lägger jag alltid till klarna som alternativ iaf, då köparna verkar gilla det.

Jag måste välja klarna annars kan jag inte sälja något.

Permalänk
Medlem

Är en sur avgift, yep. Men det står i avtalen.

Men ärligt, om man har mer än 30 osålda annonser på en månad bör man nog kolla upp sina start priser. Det går att sätta lägre startpris och reserverat pris.

Tradera gör så här för att inte folk ska lägga upp 1000-tals annonser som det aldrig blir något av. Ska en vara upp så ska den säljas, annars behövs något ändras.
Ibland kan det vara så att man bara behöver ordna fler fraktsätt, samfrakt info eller betalningssätt.

Kan inte ens tänka mig själv slänga upp mer än 30 saker på en enda månad, med automatiskt förnyelse, där samtliga är korttids auktioner (1 vecka) och samtliga inte blir sålda. Då gör man något fel... eller missbrukar det.

@MultiMan Tradera har blivit sämre sedan de blev uppköpta av Ebay, tyvärr. Frågan är om vi någonsin kommer se en konkurrent.

Permalänk
Medlem

Otydligt av Tradera. Jag kan absolut förstå att ni inte uppfattat att det skulle tillkomma avgifter på tusentals kronor.

EDIT: Jag vet inte om det skulle gå men det kanske går att bestrida fakturan och hänvisa till vilseledande marknadsföring.

Permalänk
Medlem

En tråd om samma avgift som är 11år gammal (i fall fler skulle bli chockade över deras fula tricks)

http://www.sweclockers.com/forum/trad/308722-varning-for-trad...

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt så är det vilseledande av tradera att inte informera om detta tydligare. Så jag tycker det är skitbra att TS har vänt sig till konsumentombudsmannen, inte bara för dennas egna del utan även andras.

Att sedan en avgift för osålda auktioner behövs för att minska missbruk är en helt annan fråga. För tradera är en aktionssida, många använder den dock som en vanlig nätbutik för nya varor där startpriset ofta är slutpriset. Vilket leder till att Tradera inte får in pengar och vi andra köpare översvämmas av dyra varor som man likaväl kunde ha köpt i en butik.

Men det är som sagt en helt annan fråga än hur tradera ska få vara otydlig med sina kostnader och lura av säljare pengar.

Permalänk
Medlem

Innan hade de väl osåltavgift från annons 1 för att pressa ned utgångsbuden?

Jag tycker det är bra så det ej är samma skit som ligger och snurrar månad ut och månad in så säljaren fattar att hen tar för högt pris, är auktioner och inte blocket. O som sagt krävs 100st innan avgiften träder in. Imo kan de gott sänka den gränsen.

Sen kan man diskutera om de informerar tydligt om detta, jag är ljusår ifrån 100 annonser per månad och jag är fullt medveten om regeln utan att jag sökt kunskapen. Men skadar ju aldrig att de informerar bättre.

Dock tycker jag deras provision på 10% är alldeles för hög, men de har typ monopol i Sverige och utnyttjar det. Tror avgiften var 4% lr ngt när jag började använda dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har man väldigt många annonser så kan det nog nästan räknas som verksamhet och då blir det köplagen som gäller. Blir man obekväm så tipsar dom säkert skattemyndigheten

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är en rätt bra regel, det är ju nog med skit som det är på Tradera, och ofta helt fel prissatt. Om man sätter rätt startpris etc. så borde man få det mesta sålt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Är det likadant på ebay?

Varför inte lägga upp prylar där? Större marknad, rimligare chans att nå marknadspris.

Eller blir det mer krångel med frakt etc?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Det är mest småsaker för några tior som sambon säljer, så det är nog inte så många som är villiga att betala frakter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Problemet är ju just att de undanhåller informationen om denna gräns på 100 annonser så att man enkomt måste in på kundservice-sidan och läsa.

Har jag missat något?
Står ju på din bild att det tillkommer avgift efter 100 annonser

Däremot tycker jag att summan lät orimlig, speciellt med deras gräns på max 500kr per månad.
Lycka till!

Edit:
Jag tolkar en omstart av en annons som en ny annons, det är likadant på blocket så varför skulle det vara annorlunda på Tradera?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@Tommy: Maila konsumentvägledaren i din stad och se vad dom tycker. Av dina bilder så är det ju en där det står att en osåltavgift kan förekomma efter 100annonser (men "kan" i samband med all annan information som säger gratis överallt känns väldigt luddigt, och även med informationen om det hade framgått tydligare där så känns det luddigt)

jag har också slutat med tradera för jätte länge sen pg av alla avgifter som tillkom.

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: kan tillkomma, inte tillkommer tolkar det som att det kanske inte tillkommer någon avgift.
I samband med all annan annan information som säger att det är gratis så tolkar jag att det inte tillkommer någon avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag tolkar en omstart av en annons som en ny annons, det är likadant på blocket så varför skulle det vara annorlunda på Tradera?

Håller med om detta, tycker det känns självklart oavsett vad andra siter gör.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är precis som inläggen ovan nämner detta lilla "kan" som är problemet, och att de inte länkar vidare till mer information om vad som "kan" tillkomma. Det är oseriöst när man samtidigt skyltar stort med "Gratis annonsering!" på var och varannan sida.

Permalänk
Medlem

Står tydligt vad det kostar att använda Traderas tjänster:
http://info.tradera.com/faq/prislista-och-faktura/fakturafrag...

Som konsument har man ett ansvar att kontrollera vad man köper och/eller binder sig till. Ett företag behöver inte trycka upp priset i ansiktet på en för att göra rätt. Jag tycker steget till "vilseledande marknadsföring" är väldigt långt i detta fall. Man kan tycka vad man vill om Tradera, men informationen om deras priser och hur det fungerar finns tydligt utskrivna, även om man med lätthet skulle kunna göra det ännu tydligare. Så länge de har debiterat enligt den prislista de publicerat så ser jag inget fel i Traderas agerande.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Tycker det står ganska tydligt vad som gäller, du har ju t.om hittat informationen om vad det kostar fr.om annons 101.