Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Datorhörna i garderob?

Jag har en garderob på cirka 2,3 kvadratmeter (180x130 cm) som jag tänkte göra om till datorhörna och bygga ett eget "U-format" skrivbord längs väggarna.

Hur tror ni det blir med värmen där inne? Det finns en dörröppning på 60 cm och dörren har jag tagit bort. Klarar jag mig med en bordsfläkt när jag sitter där inne eller kommer det bli outhärdligt? Vad tror ni?

Jag var först inne på att slå bort en av väggarna vid dörröppningen men båda innehåller el så jag överväger starkt att skippa det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ser ju skitmysigt ut! Kör hårt.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du bara får cirkulation på luften så är det nog inte så farligt.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att behöva ha elementet igång där inne iaf-

Lägg gärna upp ett galleri på din cave när det är färdigt...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

om du sitter och spelar flera timmar kan jag gissa på att du kommer streama halvnaken trots att det är -20 utomhus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Sitter i ett garderob själv. Men den är lite större. Ca 4, kanske tom 5kvm.
Men det blir varmt när jag spelar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen in i klädkammaren där hemma, då vi gör om dator/kontorsrummet till barnrum. Är väl förvisso något större. Har ventilation i taket och luften blir givetvis varmare med dörren stängd men jag har inte observerat någon direkt skillnad på temperaturerna i datorn - än så länge har bara haft det så här i drygt en vecka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter.

Skrivet av xfade:

Du kommer inte att behöva ha elementet igång där inne iaf-

Lägg gärna upp ett galleri på din cave när det är färdigt...

Nej, hade gärna tagit bort elementet men elsladden går in i väggen så det får sitta kvar. Självklart avstängt dock. Får dra in elen till datorn med en skarvsladd.

Ja, jag kanske lägger upp ett galleri. Funderar på att måla väggar och tak, lägga parkettgolv samt bygga skrivbord. Om jag klarar av detta så kan alla göra det då jag är oduglig på sånt här.

Jag har en hylla högt upp och tänkte sätta en bordsfläkt där för att blåsa ut värmen. Har också en golvfläkt jag skulle kunna sätta utanför. Dock tveksam om det räcker? Det blir extremt varmt nu när datorn står i ett fullstort rum...

Väggen till höger går ut till trappen ned. Hur stor skillnad tror ni det gör om man gör ett hål uppe på typ tio cm i diameter och ett lika stort hål nere? Inga fläktar där då det är överkurs för mig.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Du är en skillad paint-användare - det må jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en hylla högt upp och tänkte sätta en bordsfläkt där för att blåsa ut värmen. Har också en golvfläkt jag skulle kunna sätta utanför. Dock tveksam om det räcker? Det blir extremt varmt nu när datorn står i ett fullstort rum...

Dina delar är ju inte direkt snåla
När du planerar att uppgradera kan det vara bra att ta förbrukningen i beaktande.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

nu vet jag inte hur stora ingrepp du kan/får göra, men kan tänka att använda något liknande dessa fläktar sittandes ovanför dörrkarmen, så den antingen pumpar ut varmluft ur rummet, eller pumpar in svalare luft in i rummet.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

nu vet jag inte hur stora ingrepp du kan/får göra, men kan tänka att använda något liknande dessa fläktar sittandes ovanför dörrkarmen, så den antingen pumpar ut varmluft ur rummet, eller pumpar in svalare luft in i rummet.

Precis vad jag tänkte föreslå! Sådana fläktar är inte svårare än att du borrar ett hål, hålsåg finns (borrstycke med en såg på) som löser det, och kopplar in fläkten i 230 v uttag. Jag skulle dock ha satt så att datorns utblås går direkt ut. Antingen igenom vägg eller dörröppning. Då behövs ingen vidare ventilation och problemet är löst.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

2,5 m2 Kör jag på. Har en frånluft kanal i taket på 80mm som går ut till husets värmeväxlare.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Dina delar är ju inte direkt snåla
När du planerar att uppgradera kan det vara bra att ta förbrukningen i beaktande.

Nä, det är i och för sig sant. Jag sitter dock och funderar på om inte skärmarna alstrar mycket värme också? Datorn är relativt sval nu, men skärmarna är märkbart varma om man håller på toppen.

Någon uppgradering blir det inte förrän ungarna har blivit lite äldre. Hinner knappt spela något alls som det är nu.

Skrivet av alex_farnstrom:

Om man bara ansluter den till eluttaget så kan det faktiskt vara något. Jag sätter alltså fläkten på insidan och då blåser den ut värmen i trappen? Bör jag sätta något på andra sidan väggen mot trappen också eller kan de vara endast "röret" där?

Skrivet av Sidju:

Precis vad jag tänkte föreslå! Sådana fläktar är inte svårare än att du borrar ett hål, hålsåg finns (borrstycke med en såg på) som löser det, och kopplar in fläkten i 230 v uttag. Jag skulle dock ha satt så att datorns utblås går direkt ut. Antingen igenom vägg eller dörröppning. Då behövs ingen vidare ventilation och problemet är löst.

Du tror alltså att det är bättre att sätta den efter backen och inte lite högre upp för att också fånga upp skärmarnas värme?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nackdelen med såna där "badrumsfläktar" är att de låter ganska mycket eller inte är särskilt effektiva.

Största vinsten är nog att öppna upp ett hål högt upp så den varma luften kan komma ut. Och har man dessutom en fläkt där så hjälper den ju absolut till.

Det finns fetare fläktar som man ansluter till rör. Dvs ventilation - Kanalfläktar och spirorör - förslagsvis 125 mm.

edit: Riktiga ventilationsgrejer behöver ju ström och tar en hel del utrymme som man kanske vill ha till annat. Men i övrigt hade jag lätt satsat på att ha datorhörnan där inne om jag bara kunde få till en ordentlig ventilation.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Endast röret räcker. trycket kommer från fläkten. Sedan så kan det vara så att du får skarva till en kontkt eller liknande. Det är dock flera gånger lättare än att bygga skrivbord

Skärmar tror jag inte brukar producera så mycket värme. En dator ligger ofta kring 300-400 w om inte dubbelt eller mer. En skärm ligger snarare under 100 w. Har för mig att jag läst 70w på någon beräkning för förbrukning

Visa signatur

BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en liknande garderob och kan säga att det blir överjävligt varmt ibland

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Själv sitter man i ett rum på ca 12kvm och har problem med värmen där inne.. Beror dock på att jag har stora fönster åt alla håll förutom söder. Lycka till! Ser fram emot att se resultatet om du bestämmer dig för att posta det!

Permalänk
Medlem

Allting går, bara man vill!

Själv byggde jag en liten teknikverkstad i en klädkammare när det begav sig

Funkade skitbra.

Rita upp allt flera gånger på ett papper, så skall du se att du hittar en lösning.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vill bara inflika att takfläkt (på lågvarv), med eller utan hängdistans men gärna omkopplingsbar rotationsriktning, är undervärderat. Lär inte tömma kontot att finna en lämplig som ljudlöst trycker runt luften i detta krypin.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd

Först tänkte jag på badrumsfläkt men det är nog ingen höjdare då det är fukt den går på.

Men en vanlig kanalfläkt med inbyggd termostat. Eller koppla på externt termostat. Det hade ju varit det ultimata

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Bordsfläkt räcker fint. Välj en storlek större så den skyfflar mer luftmassa med lägre varv så den inte väsnas. Jag har även en liten usb fläkt 12 cm som fläktar på mig på skrivbordet när sommarvärmen är som värst. Blås ut den varma luften med bordsfläkten...högt upp alltså eftersom varmluft stiger uppåt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Varför inte bara dra upp en takfläkt med belysning?

Gör två ventilationshål i nedre delen av dörren så slipper du somna av syrebrist. En ny dörr går alltid att få tag i billigt om det skulle behövas senare, och så slipper du borra i några väggar.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Arbetet har påbörjats. Vägg och hyllplan har målats, golvet har lagts (blev billigt laminat).

Lär införskaffa en bordsfläkt. Jag köpte dessutom en sån här som jag tänkte tycka in genom väggen:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Rorflak...
Frågan är dock om jag skall ha den under skrivbordet (värmen lär väl fångas upp i hörnet av skrivbordet som blir som ett tak?) vid datorn eller om jag skall placera den högre upp mot taket?

Taket har någon typ av "filt" som täcker. Jag provade att göra hål och det var rena katastrofen under, så det lämnar jag som det är. Blir tyvärr den befintliga fula lampan istället för takfläkt.

Dörr har jag plockat bort.

Härnäst skall jag börja snickra på skrivbordet och något enkelt "golvstativ" som gör att datorn kommer upp några centimeter från golvet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Sidju:

Allting är relativt, men 70w låter nog i underkant.... Kanske kanske.

T.ex min skärm drar 130w. En Dell U2711.

Sen skrev trådskaparen skärmarna... Antar vi pratar om två st då. 400 w för en dator då ska man faktiskt ha en highend dator.. T.ex min med en fx-8320, 7950 powerlimit 15%. Custom loop. Drar komplett med skärm och allt runt 350w när jag spelar. Har inte den bästa och dyraste prylen för att mäta förbrukningen, men riktgivande iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fläkten i länken ovan skall för övrigt "kopplas via 2-polig brytare med minst 3 mm brytavstånd". Vad betyder det? Jag hade helt enkelt tänkt ansluta en ojordad strömkabel med strömbrytare och sedan koppla in den i grenuttaget. Är det inte tillåtet och rent av farligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Jag, ej utbildad elektriker, tycker det låter som att du ska ha en strömbrytare för maskiner. Jag gissa att du har sett dem. De är utav modell brutalare. Dock tror jag inte att det är nödvändigt. Det hadnlar nog om att den inte ska råka gå på av sig självt. Kanske är liten resistans i den eller något.....

Jag kollade nu på den vi har hemma och den har min far, ventilationstekniker, kopplat rakt in med en en vanlig kontakt in i ett vägguttag. Jag tror inte att det är några problem men ta det försiktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med garderob som datorrum. Skruvade mitt skrivbord rakt i väggarna för att undvika att behöva sätta dit ben.

Då min garderob är långsmal blev det för trångt att ha datorn på golvet, dessutom ville jag att den skulle blåsa värmen bort från mig. Så det blev ett skrivbord till ovanför det första där datorerna står numera.

Ena skärmen står på sitt eget fäste och den andra hänger i bakstycket på det övre bordet i ett upp och nedvänt bordsfäste.

Värmen hänger i taket så däruppe är det runt 10 grader varmare. Men det är över en och en halv meter från datorn till taket så det påverkar inte spelprestandan speciellt mycket.

Har kört så här i fem år nu utan större problem.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.