Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt datorbygge och skärmen är svart vid boot ?

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge och skärmen är svart vid boot ?

Har byggt ett nytt system med följande: 6700k, Asus maximus viii hero, sapphire radeon 390x, evga g2 850w.

Monitorn är en Philips 40tum 4k BDM4065UC.

Systemet bootade från början direkt med bild i monitor via moderkortets displayport. Hittills inga problem...

...sedan när jag pluggade in grafikkortet så har jag inte kommit förbi "svart skärmbild" vid bootprocessen.

Alla fläktar är i gång och allting har ström, inga konstiga beeps från moderkort och inga felkoder.

När jag väljer input source "display port" så får jag upp "no video input"

Vad jag har gjort:

- resetat moderkortet (tagit ut cmos)
- Testat ansluta i olika ordning
- Testat med hdmi
- tagit ut minnena och satt tillbaka

Vill ju inte tro att det är grafikkortet som strular. Edit..innan jag kopplade in grafikkortet så uppdaterade jag bios till ASUS senaste beta version.

Någon som har stött på något liknande ?

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

@Redreb: Skippa beta bios, den är ju inte verifierad som stabil ännu.

Har du kopplat in alla strömsladdarna till grafikkortet?
Se om du får bild genom att koppla in skärmen till moderkortet fast grafikkortet sitter i, kolla så inställningarna i bios så inte där är något konstigt som låser grafiken till det inbyggda.

Permalänk
Medlem

Som Mac säga. kolla i bios att inte det är inställt att bara köra på onboard graphics.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tack för era råd jag lyckades åtgärda problemet kort efter inlägget.

Old school som man är så tänkte jag inte på att moderna grafikkort har en fysisk switch för bios och uefi läge....well well...funkar nu.

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX