ska jag ha glasögon när jag är vid datorn?

Permalänk

ska jag ha glasögon när jag är vid datorn?

Hej alla

Jag fick nys mina glasögon jag ser inte bra på långt håll. Jag glömde att fråga dem om jag behöver glasögon när jag sitter vid datorn. För skärmen är nära ansiktet ju.

Någon som vet eller bör man fråga de i butiken?

Tack

Permalänk

@Fatomen123456: Jag är ju ingen ögonläkare... Men om du ser bra och inte blir yr eller får ont i huvudet om du inte har glasögonen på dig så borde det väl inte vara något problem?

Permalänk
Medlem

Vad jag hört är att om du sitter mycket framför datorn (jobbar t.ex) bör du ha ett par glasögon när du sitter där speciellt anpassade för det för att inte överanstränga dina ögon. Det kan gälla även de utan glasögon i normala fall.

Permalänk
Medlem

Om det inte är glasögon som är anpassat för skärmar så är det onödigt. Det skiljer mellan typ av glas m.m.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toj_ts:

Vad jag hört är att om du sitter mycket framför datorn (jobbar t.ex) bör du ha ett par glasögon när du sitter där speciellt anpassade för det för att inte överanstränga dina ögon. Det kan gälla även de utan glasögon i normala fall.

Tror att detta var betydligt mer relevant under CRT tiden än idag (förhindrade damm i ögonen på grund av skärmen). Om du inte har några problem med att sitta framför datorn utan glasögon så är det ingen fara.

PS: Det är normalt att ögonen blir trötta efter många timmar och är inte skadligt för synen utan bara tecken på att de är trötta.

Permalänk
Medlem

Testa bara att använda de vid datorn och se själv om du märker någon skillnad. Jag är också närsynt och har glasögon på mig 90% av min vakna tid och även om det GÅR att använda datorn utan glasögon så känns det mycket bekvämare med de på.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för ögonfel. Är du enbart närsynt och inte allt för närsynt, dvs mellan 0 och -1 i styrka så behöver du inte ha glasögonen på. Har du däremot brytningsfel så kan du se bättre med glasögon. I och med att du precis fått glasögon så har du antagligen inte så mycket styrka på glasögonen (annars hade du märkt av det tidigare) och då behöver du inte ha glasögonen på, det kan till och med vara bättre utan glasögon (om det bara är att du är närsynt).

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

Jag har så kallade terminalglasögon som jag fick betalt från jobbet. Jag tror de är tvungna att stå för den kostnaden om man jobbar mycket framför en skärm. För mig så var det väldigt skönt, inte så att det kändes någon jätteskillnad direkt när jag tog på dem (men skillnad var det ju) men jag blev inte alls lika grusig i ögonen sent på kvällen och så. En fördel med terminalglasögon enligt min optiker i alla fall är att de liksom är fokuserade mot mitten en aning så att ögonen inte behöver skela så mycket för att titta på en skärm på nära håll. Sen har de ju lite beläggningar och så som också hjälper till, men för mig var den stora grejen att ögonen blev mer avspända av att slippa fokusera så hårt liksom.

Permalänk
Medlem

Jag ser dåligt på långt håll, och rättar således till det med glasögon. Vad jag har märkt så känns det betydligt bättre med glasögonen på vid datorn än utan, men det beror säkert på att mitt synfel påverkar.

Som många andra sagt, beror på vad du har för synfel. Testa att variera dig vetja, så märks det ju om det blir bättre eller sämre

Permalänk
Medlem

Jag är närsynt. Jag använder bara glasögonen när jag inte är hemma. Jag har inga problem med att titta på min dator utan glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag ser bra på långt håll men vid datorn har jag glasögon. Fick det betalt av jobbet. Det blir lite skarpare och mer vilsamt för ögonen vid längre sessioner. Jag har inte haft glasögon innan så det tog nog två månader innan det slutade kännas konstigt.

Permalänk
Skrivet av tobberman:

Jag ser dåligt på långt håll, och rättar således till det med glasögon. Vad jag har märkt så känns det betydligt bättre med glasögonen på vid datorn än utan, men det beror säkert på att mitt synfel påverkar.

Som många andra sagt, beror på vad du har för synfel. Testa att variera dig vetja, så märks det ju om det blir bättre eller sämre

hej, jo allt känns bättre med glasögon vid datorn, men jag tänker o de är gjorda för lång håll påverkar det inte mig?

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag är närsynt. Jag använder bara glasögonen när jag inte är hemma. Jag har inga problem med att titta på min dator utan glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det påverkar inte dina ögon på ett dåligt sätt så att din syn blir sämre?

Permalänk
Inaktiv

Jag har för 4 månader sedan fått mina första par glasögon. Jag använder mina glasögon även när jag sitter vid datorn. Jag kan också köra utan glasögon om jag vill men då försvinner det så himla mycket detaljer på skärmen.

Jag ser inte bra på långt håll. Närmare håll är det lättare. Men allt blir så mycket klarare för mig även när jag har mina glasögon på mig när jag ska titta på något på närmare håll.

Och som tidigare personer nämner så skiljer sig synfel från person till person. Du får helt enkelt känna dig efter vad som känns bäst.
Det skall inte ta någon skada över att ha dom på sig när man sitter vid datorn. En som har glasögon på sig hela tiden ser ju på nära saker dagligen. Mobiltelefon, datorer, mattallriken, etc.

Edit: Gällande din fråga så kan du ta och testa. Sitt vid datorn utan glasögon med tex denna forumtråd uppe. Titta på texten som finns. Dra på dig dina glasögon. Blir det någon skillnad i skarpheten och klarheten av synen? Om ja, då skulle jag iaf personligen haft på mig glasögonen. Om nej? Skippa glasögonen då om du känner att du inte vill ha dom på.

Permalänk
Medlem

Klart du ska ha glasögonen på dig om du ser bättre med dom på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på om du ser skärmen bättre med glasögonen på eller inte...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Så det påverkar inte dina ögon på ett dåligt sätt så att din syn blir sämre?

Nej inte vad jag har märkt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan