Aldrig haft en PC förut, ska köpa min första och behöver köpråd. 8-10k
Hej Sweclockers!
Lite grund:
Detta kan låta lite konstigt men jag har aldrig haft en PC överhuvudtaget under mitt 21åriga liv. Min far släpade hem en Mac till vårt hushåll någon gång under 90talet (när de fortfarande kallades Macintosh) och en PC har aldrig funnits i min ägo sen dess. Jag är dock ganska förtjust i att spela data&tv-spel vilket jag har en PS3, PS4 och en stackars liten 13" MacBook Pro från 2011 till mitt förfogande. Så ja att spela just dator fungerar lite sisådär, det går men är inget jag skulle rekommendera, därför har jag bestämt mig att skaffa en PC. Problemet är att jag är helt borta när det gäller vad man ska ha.
Jag har planerat att bygga den själv med hjälp av några vänner som är lite mer tekniskt lagda än vad jag själv är. Detta är något jag vill göra mycket för att jag tror det kommer ge mig mer insikt i hur datorn fungerar, hur alla delar samman spelar med varandra.
Vad jag söker:
Jag har planerat att lägga cirka 8000 för själva datorn (Windows, skärm, tangentbord, mus, etc, är utanför denna kostnaden) och hoppas att ni kan hjälpa mig välja vilka delar jag borde köpa (gärna även komma med råd för skärm, tangentbord och liknande om ni vill).
Det jag främst har tänkt använda datorn till är att spela på. Några spel jag har (och så klart skulle vilja kunna fortsätta spela): Portal 1&2, Half-Life 2, L4d2, Tomb Raider, CS:GO,Team Fortress 2, Batman: Arkham City. Några spel jag vet att jag vill kunna spela: Skyrim, Minecraft, Battlefront. Är ganska förtjust i äventyr(Assassins Creed, Tomb Raider, Mirrors Edge, etc), pussel (så som portal) och även fps/tps spel. Är inte så förtjust i strategi, mobas, eller simulator spel. Blir även glad om datorn klarar lite lättare redigering (med andra ord behöver den inte klara 4k eller så).
Vill väldigt gärna att datorn går att uppgradera några gånger i framtiden. Sen så skulle jag så klart uppskatta om datorn inte är överdrivet högljud då jag bor i lägenhet på 27kvm just nu men behöver inte heller vara den tystaste i världen.
Ursäktar att det blev lite långt och hoppas att det går bra att läsa. Om det är någon information jag har missat så är det bara att fråga!
Edit:
Det är helt okej att gå lite över budget! Jag tänkte helt enkelt att 8000 var en rimlig summa för en första PC men verkar som jag kanske var lite väl optimistisk.
Har inte förväntat mig någon super dator men jag kan vara villig att lägga upp till Ca12000-13000 på alltihopa, datorn, windows, tangentbord, mus, skärm, det jag behöver hör att plocka ihop den. Nu har jag insett att jag är väldigt dålig på att uppskatta hur mycket saker kostar men tänker att det borde lämna ungefär 10000 till själva datorn, eller är jag ute och cyklar igen? Är detta en rimligare budget?
Edit 2:
Efter lite funderande så har jag bestämt att höja budgeten till 10000 för själva datorn istället då det verkar ge mig en bättre grund dator. Sen så har jag hittat hur jag som studerar kan få windows gratis så jag behöver inte oroa mig för den summan. Så ja framför allt ny budget på 10000!
Edit 3:
Lägger till en tldr då jag insett hur galet långt detta inlägg är. Kan kännas lite motsägelsefullt då jag skriver mer för att det är långt men i alla fall.
TLDR
Jag har aldrig i hela mitt liv haft en PC. Bestämt mig för att bygga en för upp till 10000kr. Ska mest användas till att spela på men skulle vara ett plus om den klarade mindre redigering (inget tungt, som 4k). Jag spelar framför allt äventyrs, pussel och fps/tps spel. Det som är minst sannolikt att jag kommer spela är strategi, mobas och simulator spel. Skulle vara väldigt glad om datorn kan uppdateras i framtiden.