Aldrig haft en PC förut, ska köpa min första och behöver köpråd. 8-10k

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en PC förut, ska köpa min första och behöver köpråd. 8-10k

Hej Sweclockers!

Lite grund:

Detta kan låta lite konstigt men jag har aldrig haft en PC överhuvudtaget under mitt 21åriga liv. Min far släpade hem en Mac till vårt hushåll någon gång under 90talet (när de fortfarande kallades Macintosh) och en PC har aldrig funnits i min ägo sen dess. Jag är dock ganska förtjust i att spela data&tv-spel vilket jag har en PS3, PS4 och en stackars liten 13" MacBook Pro från 2011 till mitt förfogande. Så ja att spela just dator fungerar lite sisådär, det går men är inget jag skulle rekommendera, därför har jag bestämt mig att skaffa en PC. Problemet är att jag är helt borta när det gäller vad man ska ha.

Jag har planerat att bygga den själv med hjälp av några vänner som är lite mer tekniskt lagda än vad jag själv är. Detta är något jag vill göra mycket för att jag tror det kommer ge mig mer insikt i hur datorn fungerar, hur alla delar samman spelar med varandra.

Vad jag söker:

Jag har planerat att lägga cirka 8000 för själva datorn (Windows, skärm, tangentbord, mus, etc, är utanför denna kostnaden) och hoppas att ni kan hjälpa mig välja vilka delar jag borde köpa (gärna även komma med råd för skärm, tangentbord och liknande om ni vill).

Det jag främst har tänkt använda datorn till är att spela på. Några spel jag har (och så klart skulle vilja kunna fortsätta spela): Portal 1&2, Half-Life 2, L4d2, Tomb Raider, CS:GO,Team Fortress 2, Batman: Arkham City. Några spel jag vet att jag vill kunna spela: Skyrim, Minecraft, Battlefront. Är ganska förtjust i äventyr(Assassins Creed, Tomb Raider, Mirrors Edge, etc), pussel (så som portal) och även fps/tps spel. Är inte så förtjust i strategi, mobas, eller simulator spel. Blir även glad om datorn klarar lite lättare redigering (med andra ord behöver den inte klara 4k eller så).

Vill väldigt gärna att datorn går att uppgradera några gånger i framtiden. Sen så skulle jag så klart uppskatta om datorn inte är överdrivet högljud då jag bor i lägenhet på 27kvm just nu men behöver inte heller vara den tystaste i världen.

Ursäktar att det blev lite långt och hoppas att det går bra att läsa. Om det är någon information jag har missat så är det bara att fråga!

Edit:
Det är helt okej att gå lite över budget! Jag tänkte helt enkelt att 8000 var en rimlig summa för en första PC men verkar som jag kanske var lite väl optimistisk.

Har inte förväntat mig någon super dator men jag kan vara villig att lägga upp till Ca12000-13000 på alltihopa, datorn, windows, tangentbord, mus, skärm, det jag behöver hör att plocka ihop den. Nu har jag insett att jag är väldigt dålig på att uppskatta hur mycket saker kostar men tänker att det borde lämna ungefär 10000 till själva datorn, eller är jag ute och cyklar igen? Är detta en rimligare budget?

Edit 2:
Efter lite funderande så har jag bestämt att höja budgeten till 10000 för själva datorn istället då det verkar ge mig en bättre grund dator. Sen så har jag hittat hur jag som studerar kan få windows gratis så jag behöver inte oroa mig för den summan. Så ja framför allt ny budget på 10000!

Edit 3:
Lägger till en tldr då jag insett hur galet långt detta inlägg är. Kan kännas lite motsägelsefullt då jag skriver mer för att det är långt men i alla fall.

TLDR
Jag har aldrig i hela mitt liv haft en PC. Bestämt mig för att bygga en för upp till 10000kr. Ska mest användas till att spela på men skulle vara ett plus om den klarade mindre redigering (inget tungt, som 4k). Jag spelar framför allt äventyrs, pussel och fps/tps spel. Det som är minst sannolikt att jag kommer spela är strategi, mobas och simulator spel. Skulle vara väldigt glad om datorn kan uppdateras i framtiden.

Förtydligande och lite ändring av budget. + ändring av rubrik för att visa budget ändringen + lagt till en tldr
Permalänk
Medlem

Hallå välkommen! Är du inne på nya delar eller är du öppen för begagnat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

@cheshire:
Eftersom du är begränsad till 8k så skulle jag säga att du får en betydligt bättre dator om du köper begagnat än om du skulle köpa nytt.
Det är alltid trevligt med nya saker men man får tyvärr inte så jättebra dator för 8k idag tråkigt nog.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@DHW: Tackar! Så länge delarna är i gott skick och att man får ut lika mycket av att köpa delar begagnat som nytt så ser jag inte varför begagnat skulle vara något problem!

@Mac83
Okej bra att veta, tack! Alltså jag skulle nog kunna spendera Ca12500 om allt ingår då, så som skärm, tangentbord, mus och windows. Vet inte hur mycket det hjälper.

La till den sista meningen och tack
Permalänk
Medlem

Brukar inte ge förslag på datorer som är dyrare än budget men här tänker jag motivera de extra 1135 kronorna med du vill kunna uppgradera i framtiden och med detta får du möjlighet till det och då är det bara dumsnålt att sitta fast på en gammal plattform. Du kan spara några hundralappar på att byta ut chassit men detta är ljuddämpat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8584741/15712492

Permalänk
Avstängd

Ungefär en hundring över budget men billigare än så får du inte om du vill ha en upplåst processor. Du kan eventuellt ta en lite billigare Intel processor som t.ex. 4460 men den är som sagt låst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@foh668 @Tumnus
Att gå över budget är inte någon överdriven fara för mig. Tackar för förslagen!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att du skaffar mer än 120gb lagring då så lite utrymme tar slut väldigt snabbt om man spelar spel. Köper du en SSD som är mindre än 200gb så är det nog bäst att också köpa en HDD på några hundra gigabyte så du slipper avinstallera spel varje gång du vill spela något nytt. Annars +1 på förslagen ovan!

Permalänk
Medlem

@siglolmic: Tack för tipset, ska komma ihåg det!

Permalänk
Medlem

Pratade med en vän idag(en av de som ska hjälpa mig sätta ihop datorn sen) om vad alla delar i dessa kund vagnar är, vad som är bra att titta efter, och vad som är viktigast att de är bra. Saker verkade ganska lätta när vi snackade om det men efter att ha googlat och tittat på delar är jag ganska förvirrad igen. Jag har dock lyckats modulera en av kundvagnarna lite, vet inte om det blivit bättre eller sämre eller om saker ens passar.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8597657/2015-10-09

Bytte chassi då det andra skrämde mig lite med hur tungt det var, detta är i för sig bara tre kilo lättare men 9kilo verkar ändå lite mer normalt än 12kilo. Blev tillsagd att nätaggregatet var en bra del att spendera mer på och ha ordentlig kvalitet på. Fick ingen rätsida på vad som gör ett bra men detta hade lite mer kraft och massor med bra recensioner och många om kvalitet. Sen så ökade jag ssd lite pågrund av siglolmics råd. Jag och min vän kom dock fram till att så särskilt stort behövde jag inte nu på en gång men att jag borde skaffa en andra ssd eller en hdd om ett tag.

Eh så ja funkar detta ens? Och är det bra? Går det att göra bättre under 10000?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på hur bra företaget är eller deras builds, men med tanke på priset (om det är nytt som gäller) kanske det kan vara värt att kika på?
Aguma Speldator

Går att modifiera den om man så önskar, var inne på Aguma själv innan jag gick all-in istället vilket blev "lite" dyrare 😂

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor: Tack för förslaget! Just nu är jag väldigt inne på att bygga datorn själv med hjälp av några vänner för att få bättre förståelse för den. Men kommer ha den i åtanke om jag ångrar mig på den punkten!

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna säga om det jag postade tidigare ens fungerar? Eller har jag gjort knasigt?

rättade
Permalänk
Skrivet av cheshire:

Hej Sweclockers!

Lite grund:

Detta kan låta lite konstigt men jag har aldrig haft en PC överhuvudtaget under mitt 21åriga liv. Min far släpade hem en Mac till vårt hushåll någon gång under 90talet (när de fortfarande kallades Macintosh) och en PC har aldrig funnits i min ägo sen dess. Jag är dock ganska förtjust i att spela data&tv-spel vilket jag har en PS3, PS4 och en stackars liten 13" MacBook Pro från 2011 till mitt förfogande. Så ja att spela just dator fungerar lite sisådär, det går men är inget jag skulle rekommendera, därför har jag bestämt mig att skaffa en PC. Problemet är att jag är helt borta när det gäller vad man ska ha.

Jag har planerat att bygga den själv med hjälp av några vänner som är lite mer tekniskt lagda än vad jag själv är. Detta är något jag vill göra mycket för att jag tror det kommer ge mig mer insikt i hur datorn fungerar, hur alla delar samman spelar med varandra.

Vad jag söker:

Jag har planerat att lägga cirka 8000 för själva datorn (Windows, skärm, tangentbord, mus, etc, är utanför denna kostnaden) och hoppas att ni kan hjälpa mig välja vilka delar jag borde köpa (gärna även komma med råd för skärm, tangentbord och liknande om ni vill).

Det jag främst har tänkt använda datorn till är att spela på. Några spel jag har (och så klart skulle vilja kunna fortsätta spela): Portal 1&2, Half-Life 2, L4d2, Tomb Raider, CS:GO,Team Fortress 2, Batman: Arkham City. Några spel jag vet att jag vill kunna spela: Skyrim, Minecraft, Battlefront. Är ganska förtjust i äventyr(Assassins Creed, Tomb Raider, Mirrors Edge, etc), pussel (så som portal) och även fps/tps spel. Är inte så förtjust i strategi, mobas, eller simulator spel. Blir även glad om datorn klarar lite lättare redigering (med andra ord behöver den inte klara 4k eller så).

Vill väldigt gärna att datorn går att uppgradera några gånger i framtiden. Sen så skulle jag så klart uppskatta om datorn inte är överdrivet högljud då jag bor i lägenhet på 27kvm just nu men behöver inte heller vara den tystaste i världen.

Ursäktar att det blev lite långt och hoppas att det går bra att läsa. Om det är någon information jag har missat så är det bara att fråga!

Edit:
Det är helt okej att gå lite över budget! Jag tänkte helt enkelt att 8000 var en rimlig summa för en första PC men verkar som jag kanske var lite väl optimistisk.

Har inte förväntat mig någon super dator men jag kan vara villig att lägga upp till Ca12000-13000 på alltihopa, datorn, windows, tangentbord, mus, skärm, det jag behöver hör att plocka ihop den. Nu har jag insett att jag är väldigt dålig på att uppskatta hur mycket saker kostar men tänker att det borde lämna ungefär 10000 till själva datorn, eller är jag ute och cyklar igen? Är detta en rimligare budget?

Edit 2:
Efter lite funderande så har jag bestämt att höja budgeten till 10000 för själva datorn istället då det verkar ge mig en bättre grund dator. Sen så har jag hittat hur jag som studerar kan få windows gratis så jag behöver inte oroa mig för den summan. Så ja framför allt ny budget på 10000!

Edit 3:
Lägger till en tldr då jag insett hur galet långt detta inlägg är. Kan kännas lite motsägelsefullt då jag skriver mer för att det är långt men i alla fall.

TLDR
Jag har aldrig i hela mitt liv haft en PC. Bestämt mig för att bygga en för upp till 10000kr. Ska mest användas till att spela på men skulle vara ett plus om den klarade mindre redigering (inget tungt, som 4k). Jag spelar framför allt äventyrs, pussel och fps/tps spel. Det som är minst sannolikt att jag kommer spela är strategi, mobas och simulator spel. Skulle vara väldigt glad om datorn kan uppdateras i framtiden.

Fungerar. Många på SweClockers gillar att bygga ihop dator packet och diskutera hit och dit, ha lite tålamod bara.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

det ända du behöver vara orolig ska passa är moderkort, cpu och ram. grafikkort passar alltid om du inte ska ha nåt från typ 6år tbks:P och alla nätagg som är nåt att ha kommer ha dem kontakter du behöver. ja den kundvagn du slog ihop kommer passa:), tog ett litet tag att komma till punkten:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foh668:

Brukar inte ge förslag på datorer som är dyrare än budget men här tänker jag motivera de extra 1135 kronorna med du vill kunna uppgradera i framtiden och med detta får du möjlighet till det och då är det bara dumsnålt att sitta fast på en gammal plattform. Du kan spara några hundralappar på att byta ut chassit men detta är ljuddämpat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8584741/15712492http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8584741/15712492

Levereras inte CPU:n utan kylare?..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Galenskap att inte köpa en k-modell CPU. Kostar 300-400kr mer men betyder att du inte lär behöva byta ut den i första taget när det är dags att uppgradera p.g.a. överklockningsmöjligheterna. Kör aldrig stock kylare på CPU heller om du inte vill ha en jetmotor. Cooler master evo 212 eller be quiet pure rock är riktigt prisvärda. Då har du tystare och svalare system för 3-400kr. Sitter med mobilen så orkar inte ändra kundvagnen men kan slänga ihop en sen om du vill?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8600475/2015-10-10

här kommer mitt förslag.
du hade ingen cpu-kylare med i din lista, det måste man köpa till intels nya processorer.

Jag tog ett lite billigare chassi som också är ljuddämpat.
Jag bytte nätagg, inte för att det du hade valt anses dåligt men för att G2 bara har fått hyllningar.
Processorn fick bli en 6600k, den kommer du kunna överklocka när du i framtiden vill ha mer prestanda vilket gör att du kommer att kunna förlänga "livstiden" på din dator.
Samsungs SSD är bättre än den du länkade och både lite större samt faktiskt billigare.

Hoppas mitt förslag får dig att fundera lite.
mvh

edit: Jag såg att andra hunnit påpeka att det inte medföljer kylare medans jag satt och plockade ihop min lista.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

@Dalslandan Tack! Trodde diskutera var det jag försökte göra (samt så försöker jag lära mig) men jag ursäktar om jag verkade otålig! Har en tendens att över tänka och bli onödigt orolig över saker, kanske det som kommer fram som otålighet? :s

@nexling Tack! Tack också för du förklarade vad man behöver tänka på ska passa! Tycker det är kul att lära mig det här!

@BostonGurkan Vad är en k-model CPU? Någon du föreslår? Ja du får väldigt gärna slänga ihop en sen! Försöker lära mig det här men det är så mycket att ta in och hålla reda på!

@ljudnerd Tack för förslaget! Tack även för att du förklarade vad du gjorde och varför! Ger mig lite mer inblick hur saker fungerar

Permalänk
Medlem

ljudnerd gjorde en liknande kundvagn som jag tänkt. Med den blir du inte besviken. Enda sättet att få nått prisvärdare är att kompromissa med nätagg och chassi för att få ett något bättre grafikkort men 380 duger gott och väl.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan:

Jag håller med om att det går att spara in om man verkligen vill.
Men jag tänker att chassi och nätagg är något som man kan ha kvar länge, även när resten av datorn behöver bytas ut i framtiden. Därför är det värt att lägga lite extra på det direkt för att spara in pengarna senare och slippa köpa nytt. Då är man även säker på att man har kvalitet i grunden för sin dator.

Det var inte meningen att låta kritisk till ditt inlägg, jag vill bara förtydliga mig för TS skull.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Tack! Har själv jätte svårt att säga vad som är bra och inte. Men great då litar jag på det!

@ljudnerd Låter bra! Har tänkt att jag ska kunna uppgradera med tiden och då låter det ju jätte bra!

Svarade på en till i samma inlägg
Permalänk
Medlem

@cheshire:

Det sista du kan göra är väl å sätta dig på prisjakt och kolla runt om du kan hitta komponenterna till bättre pris om du köper från fler butiker eftersom du ändå tänker bygga själv. på så sätt kan du spara in pengar som kan ge dig en bättre skärm och övrig kringutrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ljudnerd I will! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScaniaTuktarN:

Levereras inte CPU:n utan kylare?..

Nu får du gärna rätta mig om jag har missförstått något eller helt enkelt har läst fel någonstans men det är väl bara k-serien i skylake som skeppas utan kylare, resten levereras med en färdig lösning som duger för merparten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foh668:

Nu får du gärna rätta mig om jag har missförstått något eller helt enkelt har läst fel någonstans men det är väl bara k-serien i skylake som skeppas utan kylare, resten levereras med en färdig lösning som duger för merparten.

Så kan det nog vara!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2939300&view=c

Det bästa jag kan slänga ihop för ungefär 8k.
Klarar alla dagens spel på medium/high åtminstone och lär fungera fint i sisådär 3år åtminstone

Permalänk
Medlem

@Wezter96: Tack för förslaget! Dock har jag nu redan beställt delar. Tack i alla fall att du erbjöd hjälp!

Om någon annan läser detta så behöver jag inte längre råd men tack för ni tittade förbi och det var snällt av er att tänka på att erbjuda hjälp.

Och till alla er ovanför som har hjälpt mig, Tack så väldigt för all er hjälp!