Krockade med bilen, åsikter på vad som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Stillastående fordon räknas som "parkerat" och ett parkerat fordon är alltid oskyldig. Samma regel gäller den som backar är alltid ansvarig.

Han körde in i dig = hans fel oavsett om du står still eller inte. Och som många andra skrev, de har kameror på macken så det ska inte vara några problem. Men som sagt, han körde in i dig då är det hans fel.

Dock påstår ju motparten att han inte alls stod stilla, utan att han "körde".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

wall of text

Du kommer mest sannolikt anses vara vållande.
Försäkringsbolagen väger inte in känslomässiga eller moraliska värderingar, de tittar på otvetydlig fakta; Du kommer från vänster och blir påkörd från höger. Högerregeln gäller och du har väjningsplikt. Något annat går inte att bevisa, tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför han ljuger för sitt försäkringabolag, han kan ju lätt vara en sån Försäkrings haj som krockar redan defekta bilar för att få ut försäkringspengar.

Han har ju ändå helförsäkring, han kommer ju typ betala 2000 kr i självrisk och få bilen lagad...

Kan du inte rita en bild i paint eller något och visa hur krocken Skedde, lite svårt att bedömma avstånd hände detta precis brevid pumpen eller en bit ifrån?

Ni skall tänka på att man inte har några rättigheter i trafiken utan bara skyldigheter, med andra ord kan man inte köra på folk bara för man kommer från höger utan kan man stanna skall man göra det.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Lego Master

Inte relaterat egentligen, men höll på att bli överkörd på ett övergångsställe häromdagen. En tant (kärring) kom gasande i sin lilla röda japanska bil med solen rakt i ansiktet utan att bry sig om vad som fanns rakt framför henne. Hann hoppa undan innan det gick på röven, men hon stannade inte eller ens såg sig om, så hade ingen chans att...hrm...med milt språk uttrycka mina åsikter över hennes framfart.

Det är lämpligt att stanna eller åtminstone använda solskydden om du kör i starkt motljus. Annars kan det gå riktigt dåligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Inte relaterat egentligen, men höll på att bli överkörd på ett övergångsställe häromdagen. En tant (kärring) kom gasande i sin lilla röda japanska bil med solen rakt i ansiktet utan att bry sig om vad som fanns rakt framför henne. Hann hoppa undan innan det gick på röven, men hon stannade inte eller ens såg sig om, så hade ingen chans att...hrm...med milt språk uttrycka mina åsikter över hennes framfart.

Det är lämpligt att stanna eller åtminstone använda solskydden om du kör i starkt motljus. Annars kan det gå riktigt dåligt.

Bodde i Malmö ett tag, där är sånt där helt standard, man blir påkörd och ingen stannar vid övergångsställe, men om dom gör det så har dom snart en annan bil som smäller in i dom bakifrån.. Tragiskt!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Att inte säga att man såg klassas nog som vårdslöshet i trafik.. Ser inte att du borde kunna torska även fast försäkringsbolag är svinpälsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hej, jag skulle vilja ha lite åsikter på vem som gjorde fel, jag och den andra föraren (övre medel åldern) är inte i någon konflikt eller så utan redovisar till våra försäkringsbolag vad som hänt och båda talar om som det gick till (inga lögner eller så jag är ärlig samt/tur är han det också), trevlig var han också.

Jo så här ligger det till, därför att jag vill ha lite åsikter osv hur våra försäkringsbolag kommer göra upp gör mig lite nervös, för att jag har en halvförsäkring (ugh). Jag ska försöka förklara hur jag upplevde det.

Jag hade precis lämnat min pojk på dagis, och eftersom jag är hemma från jobbet (sjuk, öroninflamation) så åkte jag ner till macken för att köpa med ett packet cigg och ett wienerbröd till kaffet hemma. När jag åkte in på macken för att parkera så är man tvungen att passera pumparna för att nå parkeringen, jag åkte lugnt och fint genom dom och kollade så ingen kom. När jag hade kollat båda hållen så började jag sakta åka fram en bit då jag ser en stor skåpbil (ford transit) komma fram runt pumparna i ett raskt tempo mot mitt färdrikning, jag bromsade in och stannade och såg sedan skåpbilen svänga i samma radie som innan men ej att han bromsar eller saktar ner, han kör rakt in i passagerarsidan in i min pendlarbil (clio) i lätt acceleration, trycker in dörren 30cm och glas över hela mig.

Vi går ut och pratar, han frågar om allt är ok och kommer bra överens (shysst man btw). Han säger att han hade stark sol i ögonen och såg mig inte, visste inte att han körde in i mig fören det small. Så allt good so far alltså men........

Bilen är skrot, en ny dörr går ej sätta in (expert råd från mekaniker) för stolpen har satt sig, man riktar inte chassin sa han utan försäkringsbolag skrotar oftast sådana bilar specielt en 30TKR bil. Är det mitt fel är jag körd, får vi delat ansvar (bådas fel) är jag också körd. men han klarar sig i båda fallen då han är helförsäkrad. Nu kommer han säga så som det gick till, att han var bländad av solen men man vet ju inte hur beslut kommer tas med försäkringsbolagen. hans version är simpel "tankade bilen, satt mig in och körde iväg när en bil körde framför honom, han såg inte för att han hade solen i ögonen".

Det känns förjävligt att bli av med 30TKR bara sådär, när det ialf från min sida känns som jag inte gjorde fel. Undrar lite vad ni tycker? Jag är rätt så nervös

Hel har jag på min -14 kia sportswagon men snålade det på min pendlar bil... (ångrar det just nu).

Tankar och funderingar, vad har ni? Sitter jag med byxorna nere nu med 30 tusen eller vad tror ni?

Han hade solen i ögonen och är därför skyldig att sakta ner eller åtgärda saken. Ser man inte vart man åker så är man en trafikfara och därmed vållande till skador som man orsakar. Du gjorde helt rätt när du upptäckte faran.

Permalänk
Medlem

Kan du inte rita hur det gick till i Paint och sen lägga upp bilden här?

Eller kanske du kan kolla på Google Maps Street View, vill gära se hur macken ser ut..

Eller skriv bara adressen var den ligger så hittar jag den på Maps..

Permalänk
Medlem

@muSashi:
Vad jag läste så blev TS påkörd i sidan när han stod still (har inte läst alla ifall så nu inte var fallet) medans då den som körde på honom måste ju ha rullat. Mao mest troligtvis så kommer det vara hans fel. Måste ju ha kört rätt "fort" iom att sidodörren blev intryckt 30 cm och ramen (B-stolpen) blev sne? Eller missuppfattade jag TS?
Oavsett så kommer det inte bli några problem för TS. Tycker dock det är konstigt att han inte hade helförsäkring på en sån liten sketbil, kan inte kosta så mycket mer

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@muSashi:
Vad jag läste så blev TS påkörd i sidan när han stod still (har inte läst alla ifall så nu inte var fallet) medans då den som körde på honom måste ju ha rullat. Mao mest troligtvis så kommer det vara hans fel. Måste ju ha kört rätt "fort" iom att sidodörren blev intryckt 30 cm och ramen (B-stolpen) blev sne? Eller missuppfattade jag TS?
Oavsett så kommer det inte bli några problem för TS. Tycker dock det är konstigt att han inte hade helförsäkring på en sån liten sketbil, kan inte kosta så mycket mer

Ja det stämmer men i dom nyare inläggen som han har postat så har det nu framkommit, att personen som körde in i honom har sagt till sitt försäkringsbolag att han inte alls stod stilla när själva krocken skedde, utan att TS körde när smällen skedde.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kommer mest sannolikt anses vara vållande.
Försäkringsbolagen väger inte in känslomässiga eller moraliska värderingar, de tittar på otvetydlig fakta; Du kommer från vänster och blir påkörd från höger. Högerregeln gäller och du har väjningsplikt. Något annat går inte att bevisa, tyvärr.

Högerregeln gäller inte på en parkering, en bensinmacks område osv. Det är trafikens grundregler som gäller. Du får inte köra fortare än att du kan stanna osv. Finns några listade tidigare i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Högerregeln gäller inte på en parkering, en bensinmacks område osv. Det är trafikens grundregler som gäller. Du får inte köra fortare än att du kan stanna osv. Finns några listade tidigare i tråden.

Helt fel. Självklart gäller Högerregeln. Regeln att inte köra fortare än att man kan stanna gäller överallt men krockar men så går det tillbaka till högerregeln ändå om det inte går att bevisa att nån varit vårdslös.

TS är vållande, jag tror han har mycket svårt att ta sig ur detta om inte kameran kan visa att den andre bilisten har varit vårdslös.

Citat:

Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.

https://korkortonline.se/teori/vajningsregler/

Permalänk
Medlem

Varför väntar du inte på försäkringsbolagets besked innan du skapar en tråd?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sluta sprid dessinformation!
Självklart gäller högerregeln på parkeringsplatser

"Högerregeln ska även tillämpas när två fordon möts på öppna platser som till exempel ett torg, parkeringsområde eller liknande."

Hoppas för fan att du inte har körkort så man slipper drabbas av såna som dig i trafiken

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@flukke: HAHA håller med dig till punkt och pricka

Permalänk
Medlem

@flukke: De flesta svenskar kör efter raktframregeln som dem tror finns. Att hävda högerregeln i Sverige är förenat med livsfara även om man får rätt juridiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hej, jag skulle vilja ha lite åsikter på vem som gjorde fel, jag och den andra föraren (övre medel åldern) är inte i någon konflikt eller så utan redovisar till våra försäkringsbolag vad som hänt och båda talar om som det gick till (inga lögner eller så jag är ärlig samt/tur är han det också), trevlig var han också.

Jo så här ligger det till, därför att jag vill ha lite åsikter osv hur våra försäkringsbolag kommer göra upp gör mig lite nervös, för att jag har en halvförsäkring (ugh). Jag ska försöka förklara hur jag upplevde det.

Jag hade precis lämnat min pojk på dagis, och eftersom jag är hemma från jobbet (sjuk, öroninflamation) så åkte jag ner till macken för att köpa med ett packet cigg och ett wienerbröd till kaffet hemma. När jag åkte in på macken för att parkera så är man tvungen att passera pumparna för att nå parkeringen, jag åkte lugnt och fint genom dom och kollade så ingen kom. När jag hade kollat båda hållen så började jag sakta åka fram en bit då jag ser en stor skåpbil (ford transit) komma fram runt pumparna i ett raskt tempo mot mitt färdrikning, jag bromsade in och stannade och såg sedan skåpbilen svänga i samma radie som innan men ej att han bromsar eller saktar ner, han kör rakt in i passagerarsidan in i min pendlarbil (clio) i lätt acceleration, trycker in dörren 30cm och glas över hela mig.

Vi går ut och pratar, han frågar om allt är ok och kommer bra överens (shysst man btw). Han säger att han hade stark sol i ögonen och såg mig inte, visste inte att han körde in i mig fören det small. Så allt good so far alltså men........

Bilen är skrot, en ny dörr går ej sätta in (expert råd från mekaniker) för stolpen har satt sig, man riktar inte chassin sa han utan försäkringsbolag skrotar oftast sådana bilar specielt en 30TKR bil. Är det mitt fel är jag körd, får vi delat ansvar (bådas fel) är jag också körd. men han klarar sig i båda fallen då han är helförsäkrad. Nu kommer han säga så som det gick till, att han var bländad av solen men man vet ju inte hur beslut kommer tas med försäkringsbolagen. hans version är simpel "tankade bilen, satt mig in och körde iväg när en bil körde framför honom, han såg inte för att han hade solen i ögonen".

Det känns förjävligt att bli av med 30TKR bara sådär, när det ialf från min sida känns som jag inte gjorde fel. Undrar lite vad ni tycker? Jag är rätt så nervös

Hel har jag på min -14 kia sportswagon men snålade det på min pendlar bil... (ångrar det just nu).

Tankar och funderingar, vad har ni? Sitter jag med byxorna nere nu med 30 tusen eller vad tror ni?

Du stod still - han körde in i dig. Han är vållande till olyckan, hans försäkring täcker dina skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan ha en massa åsikter och illusioner om gällande trafikregler men ytterst är det vad som kan bevisas som avgör skuldfrågan - det är den krassa verkligheten.

Vad gäller på parkeringsplatser?
Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser.

Källa: http://www.trafiksakerhet.se/lamna-foretrade.htm

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Någon update, TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Någon update, TS?

Du måste citera TS annars ser han (antagligen) inte att du frågar.

Om motparten dröjer med att skicka in sina papper kan det ta några veckor, annars kan vi nog lukta oss till resultatet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte hur länge filmen på mackarna sparas men det kan ju vara idé att be dem spara filmen från tidpunkten även om de bara kan lämna ut den till polisen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Har det hänt något mer ?

Vägtrafikförordningen gäller på allmän väg(högerregeln) och har fått för mig att det här inte är på allmän väg. På parkeringar mm så gäller hänsynsregeln. Den är lite mer diffus.
Du ska fota dina skador. Har du stått still så syns det på skadorna.
Förmodligen finns hans skador också fotade så de borde också gå att använda sen i en rättegång.
Förmodligen kommer han att ge sig när skadorna synas.
Har du som enligt motparten kört fort så bör du ha skador efter hela bilsidan. Du kanske kan använda någon skadereglerare på ditt FB för att ha som vittne vid rättegången sen. Har du halvförsäkring har jag för mig att viss rättshjälp ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har det hänt något mer ?

Vägtrafikförordningen gäller på allmän väg(högerregeln) och har fått för mig att det här inte är på allmän väg. På parkeringar mm så gäller hänsynsregeln. Den är lite mer diffus.
Förmodligen finns hans skador också fotade så de borde också gå att använda sen i en rättegång.
Har du som enligt motparten kört fort så bör du ha skador efter hela bilsidan. Du kanske kan använda någon skadereglerare på ditt FB för att ha som vittne vid rättegången sen. Har du halvförsäkring har jag för mig att viss rättshjälp ingår.

Högerregeln gäller även på parkeringsplatser.

Permalänk
Avstängd

Ska nog vara den här lagen som reglerar trafiken inkl högerregeln.
Trafikförordning (1998:1276)
Sen är det inget som säger hur det bedöms i övrigt så ibland så harmonierar reglerna och ibland inte. Nedan själva omfattningsparagrafen där man tydligen även lagt till terräng idag.
Länk till hela: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

"1 kap. Allmänna bestämmelser

1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).
I militärtrafikförordningen (2009:212) och vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap finns bestämmelser om undantag från denna förordning.
Bestämmelser om spårvägstrafik finns i förordningen (1990:1165) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg. Förordning (2009:217)."

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har det hänt något mer ?

Citera TS, annars ser han nog inte att du svarat honom.
Är dock övertygad om att han är vållande. Borde annars ha framkommit vid det här laget.

Inget av det du skriver har något egentligt värde i denna händelse. Läser du tidigare inlägg så finns flera hänvisningar till att högerregeln skall tillämpas. Att ta bilder hjälper bara FB att ta fram en preliminär kostnadsanalys. Bilder kan och kommer inte kunna användas för att avgöra skuldfråga, det är situationen som avgör. Endast vittne på plats utöver förare har talan. Rättegång blir det bara vid misstanke om brott.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Citera TS, annars ser han nog inte att du svarat honom.
Är dock övertygad om att han är vållande. Borde annars ha framkommit vid det här laget.

Inget av det du skriver har något egentligt värde i denna händelse. Läser du tidigare inlägg så finns flera hänvisningar till att högerregeln skall tillämpas. Att ta bilder hjälper bara FB att ta fram en preliminär kostnadsanalys. Bilder kan och kommer inte kunna användas för att avgöra skuldfråga, det är situationen som avgör. Endast vittne på plats utöver förare har talan. Rättegång blir det bara vid misstanke om brott.

Man kan förmoda att han följer tråden och får meddelande om att det kommit nya inlägg.

Fast läser du bifogad paragraf så står ganska klart att lagen (inkl högerregeln) gäller på allmän väg och terräng.
Av vad som stått så verkar ingen av dom vara på allmän väg så då gäller inte högerregeln. (Skulle du tycka det så får du leta upp den lagen och paragrafen). En bild på hans skador visar om han stod still eller inte. Det kan de flesta skadehandläggare se och även du själv. Det kan då visa om vem som ljuger.

Permalänk
Medlem

@abki: Det är ingen åsikt, i så fall hade jag skrivit att det är min åsikt. Nej det är hur det faktisk förehåller sig.

Paragrafen du hänvisar till gäller mycket riktigt allmän väg och terräng. Parkeringsplatser och bensinmackar är ingetdera men det borde rimligen betyda att det inte råder laglöshet på dessa ställen, eller hur? Dessutom är det försäkringsbolagens praxis som avgör skuldfrågan i dessa typer av olyckor och inte svea rikes lag. FB tillämpar slaviskt högerregeln.
Hänvisningar finns, som jag tidigare skrev, i tråden. För att slippa upprepa sig och starta cirkelresonemang är det en fördel om man läser en tråd från början. Om du inte orkar anstränga dig finns det ingen anledning att jag ska göra jobbet åt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem