Permalänk
Medlem

gtx 980ti eller vänta?

Tjenare!

Det är såhär att jag är sugen på att uppdatera mig från mitt gtx 770. Men frågan är om man ska vänta på "Pascal"? eller kommer det vara svindyrt tror ni? eller ska man slå till på ett gtx 980ti nu?
Pascal ska ju tydligen dyka upp i början av 2016, de är ju inte så långt kvar tills vi är där. Länk till Pascal http://www.sweclockers.com/nyhet/21089-nvidia-pascal-far-16-g...

Så vad säger ni? Vad hade ni gjort? Jag är inte i så stort behov av ett nytt grafikkort men jag vill ha nytt ) så frågan är om de är värt att vänta och se vad som kommer.

Specs på datorn jag har är i5 4670k, 8gb ram, gtx 770.

Permalänk
Medlem

@oggart: hade väntat till pascal och då slagit till på ett 980 ti då "gårdagens" tekniks priser ofta störtdyker

Permalänk
Medlem

När skall denne "pascal" kika in? Är det nästa vår?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@jhybner: Jo det gör ju det tyvärr. Kanske ångrar mig om ja köper mig ett 980ti nu, när man ser vad pascal kommer med också.

Permalänk
Medlem

@Valonen: I början av 2016 står det i artikteln. Men de är nog där någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

@Valonen: I början av 2016 står det i artikteln. Men de är nog där någon gång.

Tack, det var slarvigt av mig att inte kolla det. Uppskattar hjälpen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Är du sugen på nytt och har pengar köper du nytt. Bara tråkigt att sitta o vänta på nästa generation, skulle paskal vara skitbra är det ju bara o sälja 980 ti och köpa paskal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Man kan alltid vänta på något bättre för det kommer alltid bättre. 980TI kommer hålla bra tag framåt

Permalänk
Medlem

Jag kommer att avvakta, kör ett 580 just nu och tänkte dra 980Ti..men väntar till våren då tror jag å köper pascal

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp nu. det kommer inte komma nått bättre läge. Man kan alltid vänta "lite till på nästa grej" i dator världen. nån gång måste man slå till och nu är bästa läget.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

låter som att man ska slå till på de ni skriver Hur mycket tror ni det gör om jag skulle stoppa i ett 980ti i min burk? blir det en "wow" effekt eller vad tror ni? eller behövs det mer minne och cpu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggart:

låter som att man ska slå till på de ni skriver Hur mycket tror ni det gör om jag skulle stoppa i ett 980ti i min burk? blir det en "wow" effekt eller vad tror ni? eller behövs det mer minne och cpu?

Korrekt, skulle tippa på att pascal dyker upp nånstans mellan mars och juni nästa år.
Så du kan nog med gott samvete uppgradera till 980Ti, och ja, 980Ti är väl typ dubbelt så snabbt som ett 770?
Klocka din CPU om du inte redan gjort det

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Tjenare!

Det är såhär att jag är sugen på att uppdatera mig från mitt gtx 770. Men frågan är om man ska vänta på "Pascal"? eller kommer det vara svindyrt tror ni? eller ska man slå till på ett gtx 980ti nu?
Pascal ska ju tydligen dyka upp i början av 2016, de är ju inte så långt kvar tills vi är där. Länk till Pascal http://www.sweclockers.com/nyhet/21089-nvidia-pascal-far-16-g...

Så vad säger ni? Vad hade ni gjort? Jag är inte i så stort behov av ett nytt grafikkort men jag vill ha nytt ) så frågan är om de är värt att vänta och se vad som kommer.

Specs på datorn jag har är i5 4670k, 8gb ram, gtx 770.

Tycker du svarade på din fråga själv.

Permalänk
Medlem

Att vänta på nästa generation är inte det smartaste då det alltid kommer komma nytt ;>

Permalänk
Medlem

@kronwalled: jo men är ju sugen hehe alltid kul med nytt.

Permalänk
Medlem

@Blazin87: Ingen aning om hur mycket snabbare men är nog rätt mycket. Har cpun klockad till 4,4 ghz Kan nog bli ett kort. Sen är ju en annan fråga också. Vilket man ska köpa? Läst att EVGA och MSI ska vara bra? någon som har något att säga om det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@oggart: Sitter själv och funderar på 980Ti SLI just nu då min kusin vill köpa min 970 :]]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Att vänta på nästa generation är inte det smartaste då det alltid kommer komma nytt ;>

Beror på hur sugen man är och framförallt hur nära man är nästa generation. Hur nära vi är är svårt att säga. Men i vår eller innan juni är mitt tips för pascal. Skulle själv väntat om jag vore på en budget och inte velat få en till uppgradering på halsen ganska snart. Förmodligen blir det så att nästa "pris/prestanda bomb" som "ti" versionerna håller de på så räkna med nästa höst i så fall om du inte vill lägga 12k för ett eller två titan pascal innan dess... Förhoppningsvis så släpps trevliga "budgetkort" långt innan dess. Förmodligen kommer de spöa skiten ur dagens kort. Välj själv.

Permalänk
Medlem

@oggart:
Det spelar ingen roll om du väljer, Evga, Msi, Asus eller Gigabyte för dom är lika bra både till kylning och prestanda så det är lite vad du känner för eller hittar ett bra pris.
En avgörande faktor kanske är utrymmet i din låda då korten är lite olika stora så du kanske behöver kontrollera så dom passar.
Jag själv gillar Msi så jag köpte gaming 6g versionen och jag är helnöjd med det

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

@kronwalled: jo men är ju sugen hehe alltid kul med nytt.

Så är det såklart, alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggart:

@Blazin87: Ingen aning om hur mycket snabbare men är nog rätt mycket. Har cpun klockad till 4,4 ghz Kan nog bli ett kort. Sen är ju en annan fråga också. Vilket man ska köpa? Läst att EVGA och MSI ska vara bra? någon som har något att säga om det?

Jag hade valt Asus eller EVGA jag hade absolut inte valt gigabyte iallafall.
MSI hade jag valt om det va bra pris, och om det va 100% ref, både brädan och kylaren, hade inte valt något av deras eftermarknadskort dock.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Jag hade valt Asus eller EVGA jag hade absolut inte valt gigabyte iallafall.
MSI hade jag valt om det va bra pris, och om det va 100% ref, både brädan och kylaren, hade inte valt något av deras eftermarknadskort dock.

ok, kul att veta för mig själv så är det evga eller MSI som gäller när det kommer till nividia.
""hade inte valt något av deras eftermarknadskort dock."" nähä, och varför det? Har själv bara riktigt bra erfarenheter av dem. Kan ju ha fel men tror mig ha provat fler av dessa kort än dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

ok, kul att veta för mig själv så är det evga eller MSI som gäller när det kommer till nividia.
""hade inte valt något av deras eftermarknadskort dock."" nähä, och varför det? Har själv bara riktigt bra erfarenheter av dem. Kan ju ha fel men tror mig ha provat fler av dessa kort än dig.

Jag säger inte att dem är dåliga, det jag menar är att deras eftermarknadskort oftast inte är bättre än de andra, och asus har en tendens att använda mer högkvalitiva komponenter när dom bygger sina eftermarknadskort till exempel.
MSI är väldigt bra, men det finns bättre, för samma priser, det är det jag menar
Det man letar efter när man köper eftermarknadskort är de små sakerna man inte ser med ögonen som separerar the big boys
MSI är dock otroligt duktiga när det gäller moderkort, det är något dom vet hur man gör

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Jag säger inte att dem är dåliga, det jag menar är att deras eftermarknadskort oftast inte är bättre än de andra, och asus har en tendens att använda mer högkvalitiva komponenter när dom bygger sina eftermarknadskort till exempel.
MSI är väldigt bra, men det finns bättre, för samma priser, det är det jag menar
Det man letar efter när man köper eftermarknadskort är de små sakerna man inte ser med ögonen som separerar the big boys
MSI är dock otroligt duktiga när det gäller moderkort, det är något dom vet hur man gör

Ok, en sak man lär sig efterhand är att inte lyssna på en del i forum som dessa. Vilka högkvalitativa komponenter använder sig asus av som msi inte gör? Själv skulle jag hellre valt ett asus moderkort än msi. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det där varierar lite från generation till generation av korten ju så man få gå på det som är till just det man vill ha vid det tillfället.
Asus 980 ti pcb byggnad är dock helt automatiserad så där bör ju bli högre kvalitet av lödningar på dom, helt nytt och asus 980 ti modell är första kortet som gjorts på det viset.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

Det där varierar lite från generation till generation av korten ju så man få gå på det som är till just det man vill ha vid det tillfället.
Asus 980 ti pcb byggnad är dock helt automatiserad så där bör ju bli högre kvalitet av lödningar på dom, helt nytt och asus 980 ti modell är första kortet som gjorts på det viset.

Precis det jag menar.... man tar ju det som är bäst, och oftast så syns det inte med ögonen liksom... man får göra egna efterforskningar på sånt här för att förstå de faktiska skillnaderna mellan korten, och mig veterligen så overall har asus kört med väldigt hög kvalité på sina prylar ett bra tag nu, vilket gör dom till ett "säkert kort" så att säga.
Givetvis kan det ändras när som helst, med vilken generation som helst, allt hänger på när asus helt enkelt vill börja spara in lite cash.
MSI däremot har jag inte hört nånting om som gör att dom "sticker ut" så att säga , bara ett exempel.
gigabyte är dem som snålar mest på kvalitén på komponenterna...
EVGA har ett rykte att bibehålla, så dom har nog inte ens råd att börja snåla på kvalitén som gigabyte tex..
gigabyte säljer bra, för dom är billiga, och gissa varför dom är billga
Det finns inga genvägar till kvalité.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

""MSI däremot har jag inte hört nånting om som gör att dom "sticker ut""
""gigabyte är dem som snålar mest på kvalitén på komponenterna""
""EVGA har ett rykte att bibehålla""

Ok, bra, då vet vi. Mest intresserad av att höra mer om ryktena som du känner till om EVGA..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Ok, bra, då vet vi. Mest intresserad av att höra mer om ryktena som du känner till om EVGA..

vad menar du nu? det är ju allmänt känt att EVGA gör produkter till för entusiaster och gamers som ställer höga krav, och EVGA levererar.
Om dom skulle börja tumma på kvalitén vid valet av komponenter för sina produkter så skulle det bli ett väldans liv och förtroendet för ett märke droppas väldigt fort om det kommer fram att en stor del av deras kort lider av coilwhine tex, eller använder sig av billigt tillverkad vram, eller kassa spolar, eller dåliga lödningar, etc.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

vad menar du nu? det är ju allmänt känt att EVGA gör produkter till för entusiaster och gamers som ställer höga krav, och EVGA levererar.
Om dom skulle börja tumma på kvalitén vid valet av komponenter för sina produkter så skulle det bli ett väldans liv och förtroendet för ett märke droppas väldigt fort om det kommer fram att en stor del av deras kort lider av coilwhine tex, eller använder sig av billigt tillverkad vram, eller kassa spolar, eller dåliga lödningar, etc.

Jaha var det allt, trodde du hade full koll med massa spännande insiderskvaller efter dina tvärsäkra påståenden om i princip alla stora aktörer på gpu marknaden i sverige.