Intressekoll: 2 x Xeon E5 ES, Supermicro X10DRi-LN4+, 24gb ddr4...

Permalänk
Medlem

Intressekoll: 2 x Xeon E5 ES, Supermicro X10DRi-LN4+, 24gb ddr4...

Jag byggde nyligen ett helgalet projekt, baserat på begagnade serverdelar från ebay. Sedan insåg jag att systemet var overkill, och att jag spenderat mycket mer pengar än jag tänkt :).

Specs följer:
2 x Xeon E5 2630 v3 (http://ark.intel.com/products/83356/Intel-Xeon-Processor-E5-2...), Engineering Samples. Detta betyder att det är testprocessorer som använts vid testning av moderkort. De *kan* ha buggar som inte finns i den riktiga slutgiltliga versionen och har ingen som helst garanti. Fick båda två för 3216.81 kronor, och med en frakt på 500 kronor. Från ebaysäljare.

Supermicro X10DRi-LN4+ <-- (http://www.amazon.com/gp/product/B00O0M5AMC?redirect=true&ref...). Köpt på amazon från en riktig butik :). Kan bestyckas med hela 1.5TB ddr4 ;). Känn att det kliar i fingrarna!
(Kostade 5.596 kronor, plus att jag fick betala 1399 i tull)

Corsair PowerSupply (PSU) CX 500M 500W (webhallen)
Phanteks Enthoo Pro - Svart (Webhallen. Fett besviken. Moderkortet hade bara tre skruvhål som passade trots att phantek påstår att det skulle passa. Så monterat på tre skruvar och ett buntband, och sitter rejält bra, men...)

Samsung DDR4 1x8GB 2133MHz CL.15 ECC Reg. 1,25V (webhallen, kostade 1095)

3 stycken 4gb Micron ddr4-stickor matchande samsungstickan (ebay, kostade 723.17)

Gainward GeForce GTX 970 4GB Phantom (webhallen)

Samsung 850 Pro 256gb (webhallen)

Jag har kvitton på allt som köpts i butik och över nätet :). Det är minnena och processorn som är tveksam. Iochmed att jag själv känner att jag kanske skulle känna mig 'en gnutta' osäker på att köpa en burk med så här många frågetecken, tänker jag mig att jag kan köra vilka tester en potentiell köpare än vill, kanske fixa någon remote desktop-session för seriösa intressenter? Förslag mottages tacksamt

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har du möjligen något riktpris för processorerna, eller kanske ett minimumbud?

Permalänk
Medlem

Slänger ut frågan: Skulle det kunna vara aktuellt med byte mot någonting? Ex.vis objektiv till systemkamera eller liknande?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

1.5 tb ddr4........... jag tror jag dör holy shit

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Vad tar du för enbart processorerna och moderkortet? Eller som @Soir sa, ett riktpris vore trevligt

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

723.17 (minnen) + 1095 (minnen) + 5.596 moderkort + 1399 i tull för moderkortet+ + 3716 processor+frakt... uh...

Landade totalt på 12529.17 om jag räknat rätt nu och inte räknat något två gånger ^^'. Som sagt, kostade mer än det smakade för min del. Men någonstans där ligger det rent realistiskt. Tog en enormt stor risk när jag köpte prylarna, och det blev rejält bra, men totala kostnaden sköt iväg från min egna comfort-zone :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

723.17 (minnen) + 1095 (minnen) + 5.596 moderkort + 1399 i tull för moderkortet+ + 3716 processor+frakt... uh...

Landade totalt på 12529.17 om jag räknat rätt nu och inte räknat något två gånger ^^'. Som sagt, kostade mer än det smakade för min del. Men någonstans där ligger det rent realistiskt. Tog en enormt stor risk när jag köpte prylarna, och det blev rejält bra, men totala kostnaden sköt iväg från min egna comfort-zone :).

Så 3716 SEK för båda processorerna, eller enbart för ena (kan vara vilket som med tanke på att de är ES)?

Permalänk
Medlem

@Soir: Whoops, missade posta en kommentar innan internet gick. Säljer inte moderkort, minne, kylning och processorer separat, eftersom de för min del är helt oanvändbara utan varandra :). 3.5K är kostnaden för båda två totalt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du missade inlägget om eventuellt intresse av byte?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman: Inte för kameraobjektiv iaf ;). Mest letar jag pengar efter ett lite mer down-to-earth bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

@Soir: Whoops, missade posta en kommentar innan internet gick. Säljer inte moderkort, minne, kylning och processorer separat, eftersom de för min del är helt oanvändbara utan varandra :). 3.5K är kostnaden för båda två totalt.

OK!

Då räknar jag lite lätt här: 5000 för moderkort, 3000 för processorerna, 1500 för minne+kylning -- låter 9500 SEK vettigt? Får tänka på det i så fall.

Permalänk
Medlem

10K blir typ den absoluta botten av vad jag kan tänka mig att fundera över, mer eller mindre. Absoluta, absoluta bottenskrapet av det, precis ovanför gränsen där jag skrikit skambud :P.

Permalänk
Medlem

Är det verifierat att dom går i smp? Alltså har du installerat os på dom och sett båda cpu:erna

Intel Processor Diagnostic Tool kan ju vara en ide att köra.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...-

Permalänk
Medlem

@aluser: Yep! Kan, när jag är i lägenheten, ladda upp en screenshot från vbsp och vvis där det står att den använder 32 trådar ;). Windows upptäcker och använder samtliga cpu'er. Får tillochmed problem med GTA5 som crashar fint i numa-configurationer, men om man låser gta5's launcher till en processor fungerar det fint ;P.

Permalänk
Medlem

@Tuxie: Då låter den klart intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Är det verifierat att dom går i smp? Alltså har du installerat os på dom och sett båda cpu:erna

Intel Processor Diagnostic Tool kan ju vara en ide att köra.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...-

Hmmm... lyckas inte få programmet att hoppa över brand-stringtestet, så den stannar på 'fail' på tredje testet och slutar med att den bara stannar där med en varning om att det är en testprocessor. Att pilla på 'SkipConfig', som är det enda som finns i manualen om det, gör inget. :E

Permalänk
Medlem

Nuvarande bud ligger på 13000 för allt :). Det är nog för att jag ska fundera på det.