SweClockers vinterdator 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jag tänkte utgå från Sweclockers vinterdator nu när jag ska köpa dator men eftersom jag inte kommer överklocka och inte köra SLI tänkte jag att någon kan hjälpa mig göra lite justeringar för att få ner priset.

1. 750W nätagg känns overkill. Vad kan jag sikta mig in på istället?
2. Moderkortet. Känns dyrt. Vad har jag för alternativ med Z170? Struntar i hur det ser ut och massa extrafinesser bara det fungerar bra och med hårdvaran.
3. Behöver inte 3TB HDD. För mig räcker 500gb/1TB.

Vore tacksam om någon kunde plocka ihop en dator med de förutsättningarna...

Billigare alternativ till nätagg: Corsair CX600M.

Billigare alternativ till moderkort: Asus Z170-P

1TB hårddisk: WD Blue 1TB

Värt att nämna är dock att paketet som webhallen säljer redan har en rätt schysst rabatt, som du såklart inte får om du köper delarna på något annat sätt. Så du kommer förmodligen inte spara in så mycket egentligen, om du inte väljer fler komponenter att spara in på.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notmyproblem:

måste man köpa till windows 10 eller ingår det ? ser inte det i specifikationer. ?

Nope, OS ingår inte. Det är bara delarna som webhallen säljer som paket till lite bättre pris.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Billigare alternativ till nätagg: Corsair CX600M.

Billigare alternativ till moderkort: Asus Z170-P

1TB hårddisk: WD Blue 1TB

Tack för svar.

Det moderkortet stödjer inte DDR4 minnen dock utan DDR3.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vad ville du ha sagt med den där? Du hade lika gärna kunnat länka http://techreport.com/r.x/radeon-r9-fury/value-99th-nopcars.g... Imo är jämn fps viktigare än avg.

Tycker 970 och 390 är nog likvärdiga med fördelar och nackdelar åt bägge hållen för att båda kan ses som bra val utan att hålla på att tjafsa om vilket som är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Swec var ju också tydliga med vilka små för- och nackdelar som kan finnas utöver själva prestandan också, så bilden han valde att visa var en smalare och mindre rättvisande bild än den helhetsbedömning Swec gjort.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog velat se 16GB RAM. Här är en billigare burk med 16GB ram och fabriksöverklockat grafikkort.
Det går även att göra den ganska mycket billigare på prisjakt (12.687 Kr)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8611414/vinterdatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag hade nog velat se 16GB RAM. Här är en billigare burk med 16GB ram och fabriksöverklockat grafikkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8611414/vinterdatornhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8611414/vinterdatorn

Fint men kan man inte bara lägga till ett extra 8 GB till Sweclockers paket och få 16 GB eller funkar det inte?

Permalänk
Medlem

@Ulukai: Ja och Nej. Skylake trivs bättre med 2 minnesmoduler än 4. Mitt förslag är ju dessutom billigare och har ett fabriksöverklockat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8611414/vinterdatornhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8611414/vinterdatorn

För en som inte vill överklocka eller ha SLI och sådant skulle inte denna dator få ungefär samma prestanda men med lite mindre skinklädsel?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8612047/vinterdatornoob

Permalänk
Medlem

@Fueleh: Ja, förutom att jag tycker PSU är lite dumsnål. Sen skulle jag valt mATX chassi iställer för ATX när du ändå kör på mATX MB.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av tilted0113:

Tack för svar.

Det moderkortet stödjer inte DDR4 minnen dock utan DDR3.

Här är DDR4-versionen av samma kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266703

Permalänk

ja

Ja tck till den datorn

Visa signatur

steffolainen

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar om ni kanske kan göra till nästa gång är, att göra en dator baserad på Intel cpu och en med AMD cpu. Skule bli intressant att se hur skillnaden skulle bli om ni skrapade ihop 2 st med samma budget och se hur dom står emot varandra.

Permalänk

Jag undrar angående vilken skärm på 144 man ska ha till vinterdatorn nvidia?

Samt dessutom att folk säger att 8gb ram inte räcker och att köpa till inte passar moderkortet eller vad det var.

Håller på att bli galen pga. alla olika åsikter, men om vi säger såhär, om jag vill spela fallout 4 på höga inställningar, är detta datorn för mig?

Kikat lite nu och det här paketet, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8613557/2015-10-14

cirka 1500 kr dyrare, men då med bättre processor samt 16gb ram. värt för kommande spel?

Iofs är processorn självt 1000 kr dyrare cirka, visar sig dessa 1000kr i spel?

Såg ju bra ut isåfall! Vilken skärm?

Permalänk
Medlem

Den här som gäller om man ska köra 16 GB istället? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224709-corsai...

Det är väl exakt samma fast 16 GB? Funderar på att beställa Webhallen-paketet + 16 GB och sen sälja 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Custom_made:

Samt dessutom att folk säger att 8gb ram inte räcker och att köpa till inte passar moderkortet eller vad det var.

Håller på att bli galen pga. alla olika åsikter, men om vi säger såhär, om jag vill spela fallout 4 på höga inställningar, är detta datorn för mig?

Kikat lite nu och det här paketet, http://www.inet.se/kundvagn/visa/8613557/2015-10-14

cirka 1500 kr dyrare, men då med bättre processor samt 16gb ram. värt för kommande spel?

Iofs är processorn självt 1000 kr dyrare cirka, visar sig dessa 1000kr i spel?

Såg ju bra ut isåfall! Vilken skärm?

Det finns stora titlar som redan idag rekommenderar 16Gb RAM. Detta tror jag kommer bli vanliga under nästa år men titlarna kommer fortfarande vara spelbara på 8GB.

Visst går det att att köpa 8Gb och sen komplettera med 8GB till. Jag förstår dock inte riktigt poängen med att snålja just på RAM då prisskillnaden är liten. Det är dessutom vanligare med problem med 4 stickor än med två.

Du kommer mer eller mindre inte märka någon skillnad alls mellan i5 och i7 i Spel idag. Det är mer om du gör något annat sammtidigt med datorn som det kommer göra större skillnad.

Jag rekommenderar ändå i7 gärna av K-modell då det kan få datorn att leva längre tack vare att du kan överklocka den lite i slutet av livscykeln istället för att köpa en ny.

Permalänk

Okej! Tusen tack för hjälpen!

Vilken skärm bör jag ha till det datorpaketet(eller vinterpaketet för den delen) jag länkade?

jag vet inte om vissa skärmar inte är kompatibla med vissa delar?

Vet att jag går offtopic, men du verkade ju ha koll och orkade svara haha!

Permalänk
Medlem

@Custom_made: Lite av en smaksak.

Vissa kommer säga att man skall köpa en 144hz skärm gärna med Gsync eller freesync.
Andra kommer förespråka högre upplösning.

Det beror lite på vad som är viktig för dig och vad du har för budget.

Om man ändå skall rekommendera en skärm så varför inte en Acer skärm på 1080p och 144Hz (med gsync för nvidia). Den gör sig extra bra i snabba FPS spel.
Om snabba FPS inte är det som intresserad dig så kanske en billigare 1080p skärm eller en skärm med högre upplösning är ett bättre alternativ. Sen kan man börha prata paneler men det känns som vi är ganska lång off topic.

http://www.inet.se/produkt/2205326/acer-27-predator-xb270ha-g-sync#/moreinfo

Permalänk

Lär ju spela en del fps, men mestadels strategi och rollspel. Då kanske 144 hz är onödigt om det inte förbättrar bildkvalite.

Ja det kan ju anses som off-topic men skrev ju också angående tips på skärm till vinterdatorn som är väldigt lik det jag tänkt köpa.
Så tycker ändå det faller inom ramen!

Permalänk
Medlem

Green diskar parkerar läshuvudet efter 8 sekunder, vilket ger fryslagg i spel när hårddisken har somnat och måste vakna upp, inte rekommenderat att installera program/spel på dem utan ingrepp med WDIDLE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Custom_made:

Lär ju spela en del fps, men mestadels strategi och rollspel. Då kanske 144 hz är onödigt om det inte förbättrar bildkvalite.

Ja det kan ju anses som off-topic men skrev ju också angående tips på skärm till vinterdatorn som är väldigt lik det jag tänkt köpa.
Så tycker ändå det faller inom ramen!

jag skulle mer sats på 120-144hz skärm istället för högre upplösning pågrund av att det ger faktiskt ett bättre flyt sen så kräver högre upplösning så mycket mer prestanda vilket kommer vara sämre i framtiden. Spela på en skärm med lägre upplösning går inte alls enligt mig .Men spela med lägre fps än vad skärmen klarar av är inte lika dåligt. Därför tycker jag att hög hz är bättre att skaffa. Pluss så märker man skillnad i strategi spel så som starcraft 2 etc. Många proffs som skaffade en 120 hz eller högre och som klagar på att turneringar använde 60 hz vilket var jobbigt för dom då det gav mykcet bättre flyt även i strategi spel att köra med 120hz+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag ser inte riktigt vad som är svårt att förstå. De pratar inte i speciellt djup detaljnivå om någon av komponenterna här utan det får man läsa de tidigare artiklar och recensioner för att fördjupa sig i. Här nämner de totalomdömet och det är ju helt uppenbart att de kontroverserna inte hindrat produkterna från att, i deras ögon, vara i topp för de kriterier som gäller för Vinterdatorn. Hade de medfört större problem hade produkterna inte hamnat i datorn utan ersatts av något annat, och jag tycker de är väldigt tydliga med vilka linjer de arbetat after. Sedan behöver man såklart inte hålla med, men det är en helt annan fråga.

Skrivet av Kote:

Varför skulle de nämna problemen med 840-serien ifall det inte påverkar 850-serien? Med den logiken så är det lika bra att bojkotta alla företag, för de allra flesta har haft problem med i alla fall en av sina produkter.

Skrivet av Yoshman:

Som många påpekade användes ju 850 EVO, men då du ändå nämner 840 EVO är ju problemet numera löst och löst på ett sätt som faktiskt gör prestanda bättre än många konkurrenter (gissar att att 850 EVO kör med samma idé numera).

"It looks like Samsung has finally figured this one out, and they have done so in a way that actually puts an 840 EVO above other SSDs. Allow me to explain. Typical SSDs will see random writes to some existing files (pagefile, etc). Those files will in turn lead to fragmentation of the flash memory structure those files are linked to by a metadata table stored within the SSD. If you were to rewrite those files sequentially, performance would increase, as there is less metadata to handle and the file would be stored more linearly within the flash it was associated with. Pretty much any SSD would see a slight performance boost if you were able to rewrite all of its data sequentially (i.e. cloning the OS and restoring that image back to the same SSD). In trying to fix their stale data issue, Samsung now has a built-in tool that can trigger a background refresh procedure that accomplishes this same task, so in trying to fix one problem, they have actually added a useful feature to this product line."

Frågan kring VRAM 970 är däremot inte helt obefogad. För DX11 lär det aldrig bli ett problem, där har Nvidia redan en lösning uppenbarligen fungerar väl och ingen har lyckats skapa relevanta testfall där 3,5+0,5 splitten är ett problem.

"Problemet" är att hantering av VRAM måste skötas av applikationen i både DX12 och Vulkan, å andra sidan är absolut worst-case att kortet uppför sig som ett 3.5 GB kort men med tanke på att 970 är och har varit den enskilt bäst säljande dGPU-kretsen under ett år så lär det finns rätt stort incentament för spelutvecklare att se till att DX12/Vulkan titlar presterar väl på 970.

Sent svar, men men.

Jag litar i.a.f. inte på Samungs TLC-minnen. 840 (ej EVO) -serien drabbades också av problem, men det blundade Samsung helt för. Värt att nämna i alla fall, speciellt då det finns alternativ som kostar mindre, kör MLC-minnen och inte haft några problem; nämligen Crucial. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973974

Angående 970 så kan det i framtiden uppkomma lustiga problem när kretsen är lite äldre och inte lika hög prioritet för Nvidia. Helt klart en nackdel för det kortet.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Sent svar, men men.

Jag litar i.a.f. inte på Samungs TLC-minnen. 840 (ej EVO) -serien drabbades också av problem, men det blundade Samsung helt för. Värt att nämna i alla fall, speciellt då det finns alternativ som kostar mindre, kör MLC-minnen och inte haft några problem; nämligen Crucial. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973974

Angående 970 så kan det i framtiden uppkomma lustiga problem när kretsen är lite äldre och inte lika hög prioritet för Nvidia. Helt klart en nackdel för det kortet.

Att 840 inte fixas är nog tyvärr ren affärsmässig matematik från Samsungs sida, den modellen var inte i närheten lika populär som 840 EVO och därför har man nog gjort bedömningen att man som företag tjänar mest på att ignorera den modellen.

Har själv en 840 EVO disk och är väldigt nöjd med den, hade inte varit speciellt nöjd om jag suttit med 840. Enda förmildrande omständigheten är att man faktiskt kan få bort symptomet genom att köra t.ex. diskfresh ungefär en gång per halvår.

I DX12/Vulkan ligger det inte i Nvidias händer att hantera 3,5/0,5 GB splitten av VRAM, VRAM måste hanteras explicit av applikationen där. I normalfallet skulle jag se det som ett problem, men just 970 är enligt bl.a. Steams HW survey den överlägset mest sålda modellen senaste året. Då det ligger i speltillverkarnas händer att hantera VRAM nu lär 970 vara rätt "safe" då det vore affärsmässig idioti att inte se till att den vanligaste GPU-modellen för gamers inte fungerar så bra som möjligt.

Har inget 970 själv.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Oh yeah! Älskar dessa videos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att 840 inte fixas är nog tyvärr ren affärsmässig matematik från Samsungs sida, den modellen var inte i närheten lika populär som 840 EVO och därför har man nog gjort bedömningen att man som företag tjänar mest på att ignorera den modellen.

Har själv en 840 EVO disk och är väldigt nöjd med den, hade inte varit speciellt nöjd om jag suttit med 840. Enda förmildrande omständigheten är att man faktiskt kan få bort symptomet genom att köra t.ex. diskfresh ungefär en gång per halvår.

I DX12/Vulkan ligger det inte i Nvidias händer att hantera 3,5/0,5 GB splitten av VRAM, VRAM måste hanteras explicit av applikationen där. I normalfallet skulle jag se det som ett problem, men just 970 är enligt bl.a. Steams HW survey den överlägset mest sålda modellen senaste året. Då det ligger i speltillverkarnas händer att hantera VRAM nu lär 970 vara rätt "safe" då det vore affärsmässig idioti att inte se till att den vanligaste GPU-modellen för gamers inte fungerar så bra som möjligt.

Har inget 970 själv.

Ja, inom de närmsta åren lär det väl inte vara några större problem. Dock så finns det ju spel som fungerar dåligt på PC överlag (AssCreed Unity t.ex.), och då lär det ju inte hjälpa att man har en udda minneskonfiguration. Visst är kortet populärt, men det är trots allt det enda kortet med en sådan minneskonfiguration. Om några år när många uppgraderat till något vassare finns det också en större risk för problem.

Med det sagt så tycker jag inte att det finns något klockrent kort på marknaden för mig ö.h.t. idag. 980, 980 Ti, Fury-serien och 390x är för dyra. 390 drar för mycket ström, 970 har en udda minneskonfigurationen och 960/380 är knappt snabbare än mitt nuvarande. Får se om det blir lönt att uppgradera nästa generation, beror väl på hur krävande spelen blir också.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget att säga om datorn men satan i gatan vilken mysig bild ni har tagit utöver strömmen vid campus i Norrköping!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Toppen att ni valde bort Killer-NIC. Går knappt en vecka utan att det är någon problemtråd angående minnesläcka som beror på Killer-NIC.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldphag:

@Rajat:

Prestanda är prestanda, inget jag ska kommentera. Det här är ju exakt som VW skandalen, du köper något i tron om att specifikationerna stämmer med det gör ju inte det.. då ska enligt mig inte ett "fusk-kort" vara med på en reklam artikel.

SweC har ju 980/Ti och andra kort att välja på.

Nej, det är INTE som VW skandalen, grafikkort släpper inte ur sig partiklar från fossila bränslen man måste rena, däremot är det anmärkningsvärt att ett kort som du klankar ner på som har hälften så mycket minne klår AMD som har 8GB.

För att svara det som jag fetmarkerade så kommer detta utdrag från artikeln:

"Exempel på alternativa val

Den som kan tänka sig att öppna plånboken lite extra har en del alternativ i de övre segmenten av grafikkort. I första hand syns Geforce GTX 980 som går upp emot Radeon R9 Fury, två väldigt intressanta val strax över 5 000 kronor, där speciellt AMD:s bidrag utmärker sig något med imponerande prestanda för priset.

Ytterligare ett steg upp, vid 7 000 kronors-strecket, återfinns värstingarna Geforce GTX 980 Ti samt Radeon R9 Fury X – två alternativ för de riktiga prestandajägarna som inte godtar kompromisser gällandes upplösning, detaljnivå och bildfrekvens."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant när VR kommer med en sweclockers vinter dator VR edition. Vad man behöver tänka på för att få optimal prestand/krona för ett VR system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, det är INTE som VW skandalen, grafikkort släpper inte ur sig partiklar från fossila bränslen man måste rena, däremot är det anmärkningsvärt att ett kort som du klankar ner på som har hälften så mycket minne klår AMD som har 8GB.

För att svara det som jag fetmarkerade så kommer detta utdrag från artikeln:

"Exempel på alternativa val

Den som kan tänka sig att öppna plånboken lite extra har en del alternativ i de övre segmenten av grafikkort. I första hand syns Geforce GTX 980 som går upp emot Radeon R9 Fury, två väldigt intressanta val strax över 5 000 kronor, där speciellt AMD:s bidrag utmärker sig något med imponerande prestanda för priset.

Ytterligare ett steg upp, vid 7 000 kronors-strecket, återfinns värstingarna Geforce GTX 980 Ti samt Radeon R9 Fury X – två alternativ för de riktiga prestandajägarna som inte godtar kompromisser gällandes upplösning, detaljnivå och bildfrekvens."

Du kan vinkla det på 100000 olika sätt, en bil har lampor, det har inte grafikkort osv osv. Båda skandalerna har ju en sak gemensamt och det är att båda företagen har dragit en fet løgn! Ja, men om du använder 8GB av AMD sitt kort så bromsar ju inte prestandan NER, men om du använder 4gb av 970 kortet så får du ju MINDRE prestanda... förstår inte varför du försvarar sånt- om ingen bryr sig så fortsätter ju sånt!

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldphag:

Du kan vinkla det på 100000 olika sätt, en bil har lampor, det har inte grafikkort osv osv. Båda skandalerna har ju en sak gemensamt och det är att båda företagen har dragit en fet løgn! Ja, men om du använder 8GB av AMD sitt kort så bromsar ju inte prestandan NER, men om du använder 4gb av 970 kortet så får du ju MINDRE prestanda... förstår inte varför du försvarar sånt- om ingen bryr sig så fortsätter ju sånt!

Men ljög nVIDIA egentligen? Kortet har fortfarande 4GB VRAM och få spel använder alla 4GB samt är 970 ett av de populäraste korten, alltså inget fel att ha det som testkort.

http://www.pcgamer.com/why-nvidias-gtx-970-slows-down-using-m...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.