Miljöpartiet vill beskatta bredband för att finansiera kultursatsningar

Permalänk
Medlem

@den: Nope, man får hitta en lösning så att kollektiven inte blir dyrare i alla fall. Helst ser jag gärna att den blir billigare, men jag cyklar ändå så för egen del spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Tydligt exempel på enfrågepartier likt MP och SD och Fi. De har värken kunskap eller någon realistiskt vision när det gäller andra forgor än deras hjärtefråga. Tycker S borde avsluta detta förödande samarbete med MP och försöka locka över Centern.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig skatt på bredband om det innebär snabbare utbyggnad av fiber där det idag saknas, men inte fan tänker jag betala pengar för att någon kulturarbetare ska kunna sitta på arslet och inte göra nånting i 3 år.

För övrigt är det ironiskt att Sweclockers inte tillåter oss att dra in politik när vi diskuterar här, men ni har inga problem med att skriva politiska nyheter. Lite dubbelmoral där.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kul att se enighet och samförstånd i Sweclockers forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Håller med dig. Nuvarande regering suger r*v.

Det går ju knappat kallar för regering. S har inget mandat att genomföra sin egen politik. Istället är det en regering som tissar och tassar och inte vågar trampa på någons tår. finns ett annat ord för det....Handlingförlamad! De borde låtit det gå till omval för länge sen. Kommer bli en helt bortslösad mandatperiod nu, skulle förvåna mig om S,V, MP lyckas bilda regering igen nästa val.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Så du menar att Miljöpartiet inte bryr sig om miljön i sin politik utan fokuserar enbart på kultur?

Nej. Jag menar att de kan miljöfrågor, och uttrycker sig idiotiskt i andra frågor, som kultur.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Förslaget är ju stendumt men att det fått så här stor fokus är helt opropotionellt. Allt Sweclockers postar detta på förstasidan innan det ens gått till förslag...

Vissa här verkar även tro att 'Kultur' skulle vara en stor utgiftspost i ekonomin. Sanning är att ca 1% av det total summan du betalar i skatt går till Kultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nej. Jag menar att de kan miljöfrågor, och uttrycker sig idiotiskt i andra frågor, som kultur.

Ja, det slog mig efter jag tryckt 'skicka'. Var lite distraherad och borde läst tydligare.

Permalänk
Medlem

Får ändå ge en eloge till MP som inte är ett parti som fiskar röster genom att komma med förslag som majoriteten av befolkningen kommer att gilla. Som de flesta övriga partier gör.
Folk har aldrig varit bra på att godta förändringar som inte ger en direkt belöning. Allt ska vara kortsiktig...
Detta är långsiktig politik med en "uppoffring", dock gillar jag inte förslaget om just bredband och det är nog väldigt ovanligt att någon gör på denna typ av forum.

Permalänk
Avstängd

You never go full retard...

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket spännande nästa val. Man undrar ju va de ska hitta på för att slippa bilda en minoritetsregering nu. Ingen kommer samarbeta med SD. Och efter KDs senaste utspel är ju frågan om C vill vara med i alliansen. C kommer inte gå ihop med S så länge som V är med i leken. S, MP, C skulle kanske gå, men MP är ju knappt någon som vill sarmarbeta med heller.

Måste säga att jag tycker lite synd om Löfven, helt omöjlig situation som han sitter i nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

MP slutar aldrig att förvåna...

Skrivet av BrottOchStraff:

Ska bli mycket spännande nästa val. Man undrar ju va de ska hitta på för att slippa bilda en minoritetsregering nu. Ingen kommer samarbeta med SD. Och efter KDs senaste utspel är ju frågan om C vill vara med i alliansen. C kommer inte gå ihop med S så länge som V är med i leken. S, MP, C skulle kanske gå, men MP är ju knappt någon som vill sarmarbeta med heller.

Måste säga att jag tycker lite synd om Löfven, helt omöjlig situation som han sitter i nu.

S+M med något övrigt borgarparti (FP kanske) för att säkerställa 50+%

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Helt bakvänd politik... Jag tycker tvärtom - dra in de onödiga utgifterna för "kultur" för att satsa inom IT istället. Nu läggs de massa skattepengar på "skulpturer" i form av skrothögar. Bättre göra något vettigt för pengarna.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha det svårt att fatta så i klartext - mp vlll ha fri fildelning för privat bruk och bredbandsskattförslaget är det en speciell arbetsgrupp som tagit upp. Ingenstans har det förslaget godkänts inom partiet, tvärtom, förra gången de föreslogs sågades det helt, och kommer säkert att göras så igen. Se Det är ett förslag från en arbetsgrupp inom mp som sedan ska godkännas inom partiet. Jag blir förvånad om det sker, för man sa skarpt nej till detta förra gången förslaget var uppe - se http://www.mp.se/sites/default/files/slapp_filerna_fria.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det går ju knappat kallar för regering. S har inget mandat att genomföra sin egen politik. Istället är det en regering som tissar och tassar och inte vågar trampa på någons tår. finns ett annat ord för det....Handlingförlamad! De borde låtit det gå till omval för länge sen. Kommer bli en helt bortslösad mandatperiod nu, skulle förvåna mig om S,V, MP lyckas bilda regering igen nästa val.

Inga undersökningar pekar på att ett omval skulle leda till något annat, om man inte helt plötsligt skulle bryta upp blockpolitiken och skapa en bredare regering. Intresset för detta verkar dock svalt från allianspartiernas sida. S vill heller inte ha med V i en regering. Det riskerar därmed bara bli dyrt och sänka Sveriges stabilitets anseende utomlands, vilket förmodligen slår mot en redan ansträngd ekonomi.

Det var ju därför decemberöverenskommelsen kom fram, eftersom det ser troligt ut att minoritetsregeringar kommer bli vanligt, oavsett vilken sida som leder. SD har pressat ner marginalerna och ingen vill ju ha med dem att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Förslaget är ju stendumt men att det fått så här stor fokus är helt opropotionellt. Allt Sweclockers postar detta på förstasidan innan det ens gått till förslag...

Vissa här verkar även tro att 'Kultur' skulle vara en stor utgiftspost i ekonomin. Sanning är att ca 1% av det total summan du betalar i skatt går till Kultur.

Det är en nyhet som rör särskilt Sweclockers användare då den genomsnittlige användaren här är en datoranvändare av råge. Det vet redaktionen om så de gör helt rätt i att skriva om det. Det är som att skriva om Copyswede, folk blir vansinniga. Ett lätt jobb för skribenten att skriva något som många kommer läsa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Folk verkar ha det svårt att fatta så i klartext - mp vlll ha fri fildelning för privat bruk och bredbandsskattförslaget är det en speciell arbetsgrupp som tagit upp. Ingenstans har det förslaget godkänts inom partiet, tvärtom, förra gången de föreslogs sågades det helt, och kommer säkert att göras så igen. Se Det är ett förslag från en arbetsgrupp inom mp som sedan ska godkännas inom partiet. Jag blir förvånad om det sker, för man sa skarpt nej till detta förra gången förslaget var uppe - se http://www.mp.se/sites/default/files/slapp_filerna_fria.pdf

Ju mer man läser på om MP får man intrycket av att de är ett gäng hippies som springer runt och inte vet någonting om nationalekonomi. De bara räknar koldioxid hit, koldioxid dit, och tycker alla ska åka tåg i 36timmar till Italien istället för att flyga. Sen kommer de med utspel i frågor där de inte har någon som helst kompetens eller förståelse....

...när det kommer till IT-frågor skulle man dock kunna säga det om samtliga partier haha

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Får ändå ge en eloge till MP som inte är ett parti som fiskar röster genom att komma med förslag som majoriteten av befolkningen kommer att gilla. Som de flesta övriga partier gör.

Folk har aldrig varit bra på att godta förändringar som inte ger en direkt belöning. Allt ska vara kortsiktig...
Detta är långsiktig politik med en "uppoffring", dock gillar jag inte förslaget om just bredband och det är nog väldigt ovanligt att någon gör på denna typ av forum.

Problemet är att detta varken ger en belöning kortsiktigt eller långsiktigt.
Sedan är detta en satsning på "kultur" samtidigt som den kommer faktiskt att skada den kulturen folk konsumerar.
Med andra ord, det är en skatt på x för att satsa y men skatten på x kommer att skada y mer än vad satsningen hjälper.

Skrivet av Christley:

jämförelsevis med resten av världen har sverige otroligt billigt internet

Det är mest om man tar medelvärdet eller medianen.
De som har fiber har det billigt, oavsett om man bor i Sverige eller USA.
Men vi har en bredare fiberutbyggnad i Sverige vilket gör det "billigare" här. Men de som inte har det betalar fortfarande en dyr summa.

Permalänk
Medlem

En sak är ju säker, efter nästa val slipper vi Miljöpartiet och Sossarna ett bra tag framöver

Permalänk
Medlem

Att öka skatterna på allt och inget gör att samhälls klyftorna glider isär ännu mer.
Sen varför göra internet dyrare för folket?
Skulle inte internet finnas för alla?

fattiga barn familjer kanske inte har råd med internet ifall det blir dyrare.

Tänk 2 vuxna två barn i 10 år åldern det blir 4 telefoner med internet och sen bredband på det.

Det blir 5 extra utgifter i skatt varje månad.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

En sak är ju säker, efter nästa val slipper vi Miljöpartiet och Sossarna ett bra tag framöver

Fast vad är alternativet? KD och M har ju spårat ur totalt, och börjar mer och mer likna SD i sin politik.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Förslaget är ju stendumt men att det fått så här stor fokus är helt opropotionellt. Allt Sweclockers postar detta på förstasidan innan det ens gått till förslag...

Vissa här verkar även tro att 'Kultur' skulle vara en stor utgiftspost i ekonomin. Sanning är att ca 1% av det total summan du betalar i skatt går till Kultur.

Många klick.
Lätt bete för Swec där ungdomar ser rött när deras IT-bubbla kompromissas i en rubrik.

Och 90% läser säkert bara rubriken och går till kommentarsfältet direkt.

Permalänk
Medlem

Kan regeringen, MP, inte ta lite pengar ifrån Copyswede och STIM istället? De verkar ju vara välmående och leva i överflöd. De är ju bara en liten omfördelning av pengar till kulturen. Den enes bröd är den andras död.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Kultur är viktigt men att beskatta bredband, som är något som snarare borde ses till att ALLA får tillgång till, kan inte vara rätt väg att gå.

Det mest tragiska här är dock nivån på många håll i kommentarstråden. Jag skäms ärligt när jag läser tråden och det belyser en aspekt av problematiken i politiken. Överdrifter, förolämpningar och kraftuttryck tar förhand framför saklig debatt. Även sådant man tycker är dåligt bör bemötas konstruktivt när det gäller något så viktigt som politik.

Glöm inte grova förenklingar

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

De e bara käbbel!

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Största misstaget S gjort var att bestämma sig för att regera med MP (Mupparnas Parti). Nu ser vi resultatet, höjd bensinskatt, höjd effektskatt m.m. Nu ska mupparna in och höja skatten igen. Detta på ett område som ytterligare drabbar glesbygd extra hårt eftersom infrastruktur är väldigt viktigt för att kunna konkurrera någorlunda med storstäder. Suck...

Permalänk

Konstnärslön here we come!

MP vill också reglera ersättning mellan skivbolag och artister/band.
Man vill också finansiera forskning för att ta fram betaltjänster på nätet. PayPal, Braintree, Klarna mfl. trodde jag var framtagna av entreprenörer/företagare.

Mycket bra förslag Tack alla!

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

sd får mer stöd av allt. inklusive skandaler inom det egna partiet

Med tanke på utbildningsnivån i Sverige är det inte konstigt att "det är någon annans fel att du är outbildad och värdelös" säljer som bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Kultur är viktigt men att beskatta bredband, som är något som snarare borde ses till att ALLA får tillgång till, kan inte vara rätt väg att gå.

Det mest tragiska här är dock nivån på många håll i kommentarstråden. Jag skäms ärligt när jag läser tråden och det belyser en aspekt av problematiken i politiken. Överdrifter, förolämpningar och kraftuttryck tar förhand framför saklig debatt. Även sådant man tycker är dåligt bör bemötas konstruktivt när det gäller något så viktigt som politik.

När inre ens politikerna hanterar detta i "partiledardebatter" och dylikt, kan man ju knappast förvänta sig det från ett internetforum, det är sorgligt hur svensk "politik" fungerar idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Största misstaget S gjort var att bestämma sig för att regera med MP (Mupparnas Parti). Nu ser vi resultatet, höjd bensinskatt, höjd effektskatt m.m. Nu ska mupparna in och höja skatten igen. Detta på ett område som ytterligare drabbar glesbygd extra hårt eftersom infrastruktur är väldigt viktigt för att kunna konkurrera någorlunda med storstäder. Suck...

Ska och ska. Artikeln skriver tydligt att det är ett av förslagen från en arbetsgrupp som tillsattes just för att ta fram kulturpolitiska förslag. Det är inte något som MP som parti ställt sig bakom ännu. Kanske vore bättre att fokusera lite mindre på förolämpningar och mer på att läsa vad som står?