Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken vinterjacka kör du på i vinter?

Permalänk
Medlem

Har kört med en Pinewood Outdoor jacka nu i 2 år. Varm och bekväm.

http://s3.pji.nu/product/standard/140/969534.jpg

Edit: Hittade ingen större bild på typ den nu!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kör min Canada Goose Chateau Parka för andra året. Härligt varm! Nästan i överkant för varm men i den Skånska snålblåsten nära kusten är den skön att ha.

https://www.canada-goose.com/ca/en/chateau-parka-3426M.html

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kall, kallt så blir det Fjällräven Övik Parka över underställ och tröjor. I kombination med att man står i ett par Steger Arctic Mukluks <3

Permalänk
Hjälpsam

Höst/vår jackan som är nu och ner mot 2-5 grader är en Designual Coat Winner, sitter riktigt snyggt, lite roliga färger på knappar etc och väldigt mysig krage.
http://www.desigual.com/en_US/men/clothing/coats-jackets/prod...

När det är kallare eller blåsigare har jag en Tiger of Sweden rock, liknande denna men lite annorlunda modell. Hittar inte bild då den är några år gammal och har utgått.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Denna har jag från september till mars, dock tycker jag om att växla mycket. Jag byter mellan denna, en vinterrock, en tunnare jacka och en stutterheim-rock. Denna är dock favoriten då jag kan ha T-shirt under i ner till -5 grader. Helt fantastiskt foder

Permalänk
Avstängd

När det inte har blivit för kallt ute:

När det börjat bli kallt på riktigt:

Permalänk

En lite komisk sak jag slås av då jag läser denna tråd, samt även noterat då jag tex studerade i Umeå där folk från alla delar av Sverige pluggar; -Hur kommer det sig att det känns som att en majoritet av de som glider runt i sina massiva Canadian Goose-jackor (och liknande) kommer från städer typ Sthlm och liknande lite "större" städer söderöver, där behovet av just en sådan jacka kan liknas med noll. I en norrlännings ögon blir det rätt lustigt på något sätt

Jag kan såklart ha fel i mina observationer, men vet att det är andra av mina norrländska vänner som gjort samma notis.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

En lite komisk sak jag slås av då jag läser denna tråd, samt även noterat då jag tex studerade i Umeå där folk från alla delar av Sverige pluggar; -Hur kommer det sig att det känns som att en majoritet av de som glider runt i sina massiva Canadian Goose-jackor (och liknande) kommer från städer typ Sthlm och liknande lite "större" städer söderöver, där behovet av just en sådan jacka kan liknas med noll. I en norrlännings ögon blir det rätt lustigt på något sätt

Jag kan såklart ha fel i mina observationer, men vet att det är andra av mina norrländska vänner som gjort samma notis.

Tror det har att göra med att de inte lärt sig hur man ska klä sig för kallt väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Det är inte bara temperaturen som är boven - det är kombinationen med låg temperatur och hög luftfuktighet. Norr har inte lika hög luftfuktighet som nere i syd. Därför kan det kännas kallare i t.ex Göteborg än Norrland även om Norrland har lägre temperatur.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Det är inte bara temperaturen som är boven - det är kombinationen med låg temperatur och hög luftfuktighet. Norr har inte lika hög luftfuktighet som nere i syd. Därför kan det kännas kallare i t.ex Göteborg än Norrland även om Norrland har lägre temperatur.

En seglivad myt det där.
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-tempera...
http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab

Är själv uppvuxen i Skellefteå, bott i såväl Oslo som nu Norrköping. -10 grader är -10 grader på samtliga ställen. Sen att man tenderar slarva med klädseln då det inte är kallt lika ofta, det gör även jag numera. Men detta med Canadian Goose-jackor hos "Sörlänningar" har jag aldrig förstått.

Kanske ligger det någit i @Rasmus117 s inlägg, att man har svårt att klä sig mot kyla söderöver och tror därför att en supertjock jacka är den ultimata lösningen. Vilket kanske inte är så konstigt, om man nu inte är van kyla.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flygman:

Skrivet av marmeladov:

En seglivad myt det där.

Är själv uppvuxen i Skellefteå, bott i såväl Oslo som nu Norrköping. -10 grader är -10 grader på samtliga ställen. Sen att man tenderar slarva med klädseln då det inte är kallt lika ofta, det gör även jag numera. Men detta med Canadian Goose-jackor hos "Sörlänningar" har jag aldrig förstått.

Kanske ligger det någit i @Rasmus117 s inlägg, att man har svårt att klä sig mot kyla söderöver och tror därför att en supertjock jacka är den ultimata lösningen. Vilket kanske inte är så konstigt, om man nu inte är van kyla.

Sant som SMHI säger om luftfuktighet och minusgrader, när det är tex -10 så är det minimal skillnad i luftfuktighet.

Däremot är +1 med hög luftfuktighet och snålblåst fan inte kul i Göteborg Men rå +1 är inte kallt på riktigt, bara grått, äckligt och obehaglig som kryper sig in genom minsta springa i kläderna. Föredrar faktiskt -5/-10 framför fuktig +1, kanske nått hjärnspöke men så jag upplever det i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

kör min året runt skinjacka.

den är sval på sommrarna och på vintern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Hur kommer det sig att det känns som att en majoritet av de som glider runt i sina massiva Canadian Goose-jackor (och liknande) kommer från städer typ Sthlm och liknande lite "större" städer söderöver, där behovet av just en sådan jacka kan liknas med noll.

För att Canada Goose är en statusjacka bland brats och folk som tror sig vara bättre än andra. Bor i Stockholm och ser folk gå omkring med döda djur runt halsen mer eller mindre dagligen vintertid.

Kan vara bra att folk inser vad de bär runt halsen:
https://vimeo.com/38429304

Själv kör jag med en gamma Haglöfs Heli II som jag haft sedan 2007. Fungerar utmärkt på fjällturer, snowboard, skoter m.m. Gäller bara att klä sig i lager på lager ibland. Avtagbar huva är ett krav för mig, då jag åker bräda och kör skoter med hjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

En seglivad myt det där.

Jag bor i karlskrona, precis vid kusten, hösten och vintern upplevs kallare än i norr här för vi har kall temperatur och hög blåst, i kombination med vattnet så blir man kallare. Många köper ju en tjock jacka sen har de bara en tshirt under, inte direkt optimalt.

Själv kör jag just nu med en tshirt sen en fleecejacka som är vindtät, fleece behåller värmen även fast den blir blöt. När temperaturen går ner med så tar jag helt enkelt ett underställ för överkroppen och ett skalplagg, antingen softshell eller goretex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

En seglivad myt det där.

En anledning att köpa "märkes jackor" är att man vet lite vad man får. Jag hade kunnat sparat massor med pengar på att köpa en annan jacka, visst. Men då måste jag ta mig runt i affärer, något som jag innerligt avskyr, eller kanske chansa på en billigare jacka på t. ex. Ellos. Den kan funka, eller inte... Jag väljer att minimera min risk för besvikelse och betalar bort problemet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Sant som SMHI säger om luftfuktighet och minusgrader, när det är tex -10 så är det minimal skillnad i luftfuktighet.

Däremot är +1 med hög luftfuktighet och snålblåst fan inte kul i Göteborg Men rå +1 är inte kallt på riktigt, bara grått, äckligt och obehaglig som kryper sig in genom minsta springa i kläderna. Föredrar faktiskt -5/-10 framför fuktig +1, kanske nått hjärnspöke men så jag upplever det i alla fall.

Jo, runt nollgradigt är det väl kanske lite skillnad. Men då är det, precis som du säger, inte kallt. Då är det lite "ruggigt" bara

Skrivet av walkir:

För att Canadian Goose är en statusjacka bland brats och folk som tror sig vara bättre än andra. Bor i Stockholm och ser folk gå omkring med döda djur runt halsen mer eller mindre dagligen vintertid.

Själv kör jag med en gamma Haglöfs Heli II som jag haft sedan 2007. Fungerar utmärkt på fjällturer, snowboard, skoter m.m. Gäller bara att klä sig i lager på lager ibland. Avtagbar huva är ett krav för mig, då jag åker bräda och kör skoter med hjälm.

Så, för att summera, en Ganadian Goose-jacka signalerar i många fall snarare brist på kunskap om hur man klär sig, än att man vill vara förmer än någon annan. Humor

Skrivet av Rasmus117:

Jag bor i karlskrona, precis vid kusten, hösten och vintern upplevs kallare än i norr här för vi har kall temperatur och hög blåst, i kombination med vattnet så blir man kallare. Många köper ju en tjock jacka sen har de bara en tshirt under, inte direkt optimalt.

Själv kör jag just nu med en tshirt sen en fleecejacka som är vindtät, fleece behåller värmen även fast den blir blöt. När temperaturen går ner med så tar jag helt enkelt ett underställ för överkroppen och ett skalplagg, antingen softshell eller goretex.

Helt rätt. Lager på lager är bättre än ett enda tjockt plagg. Dessutom kan man då anpassa klädseln efter vad man ska göra. En tjock dunjacka + lite rörelse på den som bär den genererar värme/fukt innanför jackan, vilket gör att man fryser ännu mer. Dumt

Skrivet av bandite:

En anledning att köpa "märkes jackor" är att man vet lite vad man får. Jag hade kunnat sparat massor med pengar på att köpa en annan jacka, visst. Men då måste jag ta mig runt i affärer, något som jag innerligt avskyr, eller kanske chansa på en billigare jacka på t. ex. Ellos. Den kan funka, eller inte... Jag väljer att minimera min risk för besvikelse och betalar bort problemet.

Det argumentet kan jag iofs acceptera, man gör det lätt för sig och "köper säkert"
Finns dock risker med så varma och tjocka jackor med, beroende på hur man rör sig i dem som jag nämnt ovan, men har man bara med sig det vid ett köp av en tjock/varm jacka så är det väl OK.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har en fjällräven kodiak tror jag den heter.

Väldigt varm jacka som jag redan nu börjat använda och i vinter kommer jag göra allt jag kan för att vara ute så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det här är ju intressant och inte minst tänkvärt. När skorna börjar kosta 6-10 kkr/par så får man sig också en tankeställare men det är det värt.

Bra kvalitet kostar (men det finns ju trots allt en gräns när extrapengen inte ger bättre kvalitet längre).

Skor för 6-10 kkr/par? Vad köper man då?

Nästa vinterkängor som jag köper blir ett par Red Wing men de kostar ju max 4 kkr.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

En seglivad myt det där.

Vädret är flera gånger råare i den södra delen på vintern än mellersta Sverige. Även fast -15 är inget att leka med så kan jag lova dig att du fryser lika mycket vid -1 och ett antal vindmeter/sek. Torrt och normalt väder är inte boven utan så fort det blåser och blir rått ihop med isande kyla då fryser man mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Hurr hurr. Själv är jag lulebo och numera även bosatt i luleå igen men gjorde en visit i stockholm i ett par år.

Men jag förstår din poäng. Finns ingen större vits med den typen av klädesplagg söderut och det säger jag av erfarenhet av att ha bott i både stockholm och även malmö.

Kallt för mig är -30 och neråt. Inte nollgradigt och lite vind och slask.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Vädret är flera gånger råare i den södra delen på vintern än mellersta Sverige. Även fast -15 är inget att leka med så kan jag lova dig att du fryser lika mycket vid -1 och ett antal vindmeter/sek. Torrt och normalt väder är inte boven utan så fort det blåser och blir rått ihop med isande kyla då fryser man mer.

Själv kan jag bara säga att så är det då inte och det baserar jag på det faktum att jag har bott i malmö i söder och luleå i norr. Jag har hellre -15 grader och några vindmeter/sek än -30-40 grader isande kyla.

Det där med att det är kallare och råare söderut är bara svammel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Skor för 6-10 kkr/par? Vad köper man då?

Nästa vinterkängor som jag köper blir ett par Red Wing men de kostar ju max 4 kkr.

Mina två par (svarta och bruna) chelsea boots från John Brommels gick på närmare 6000 kr/paret för snart 5 år sedan. Sköter man om skorna väl och lägger om sulan vid behov så håller de hur länge som helst.

Köper du däremot skor av sämre kvalitet och dessutom struntar i att vårda dem, ja då får man i princip köpa nytt varje år och det blir knappast billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Mina två par (svarta och bruna) chelsea boots från John Brommels gick på närmare 6000 kr/paret för snart 5 år sedan. Sköter man om skorna väl och lägger om sulan vid behov så håller de hur länge som helst.

Köper du däremot skor av sämre kvalitet och dessutom struntar i att vårda dem, ja då får man i princip köpa nytt varje år och det blir knappast billigare i längden.

Något liknande dessa? Skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa - man får ju se det som något som håller många, många år bara de tas om hand. Dessutom kan de sulas om och utseendet är odödligt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Medlem

Själv kan jag bara säga att så är det då inte och det baserar jag på det faktum att jag har bott i malmö i söder och luleå i norr. Jag har hellre -15 grader och några vindmeter/sek än -30-40 grader isande kyla.

Det där med att det är kallare och råare söderut är bara svammel.

Du avslutar med att jag svamlar. Jag kan bara säga att du borde inte skriva det när du knappt äns vet vilka erfarenheter jag sitter med.

Permalänk

Köpte vinter skor för under 1000kr och dom håller än (tror dom är 3 år nu). Även varma och bekväma, dock styvare/klumpigare än tennisskor. Inget underhåll behövs , dock inte så snygga. Använder dom inte ofta just för vintern är sen och kort i söder.

Men på tennis skor har jag märkt att skor under 1000kr är inget vidare, slitit ut dessa fort och blir obekväma. Senaste gått upp till 1500kr på två senaste köpen , tyvärr håller skorna 2 år om man använder dom flitigt (bör även byta skor så ofta enligt rekommendation, men inget måste). 6000kr är lite i överkant 2000/2500 för skor jag använder ofta vist, men vinterskor inte mer än 1500kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör försvarets M90 "Komarock". 199 kronor dyr och bättre jacka för att hålla sig varm får man leta efter. De mellan 11-12 tum stora fickorna kommer också väl till pass.

Bild här

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Fint att du kan "lova" mig det. Som sagt, har bott i Skellefteå, Umeå, Oslo (blåsigaste hålan någonsin) och nu Norrköping. -1, -10 eller vad det nu må vara är samma kyla oavsett var man än må befinna sig, på samma sätt som att 1kg bomull väger lika mycket som 1kg bly. Förklaringen ligger snarare i att folk "söderifrån" varken är vana kyla, eller kan klä sig efter densamma.

Jag hänvisar återigen till mina länkar där smhi m.fl påvisar att det där är en myt

Nog om det, jag ska inte fortsätta OT i denna tråd, det var bara en liten passus om canadian goose-jackor från min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker om att inte behöva ha så mycket kläder under jackan. Kör ibland endast med t-shirt i -30 C och det fungerar utmärkt. http://www.outdoorexperten.se/p-18885-canada-goose-expedition...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag kör försvarets M90 "Komarock". 199 kronor dyr och bättre jacka för att hålla sig varm får man leta efter. De mellan 11-12 tum stora fickorna kommer också väl till pass.

Bild här

Där har vi en riktigt skön jacka.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg men tråden liknar lite en tråd för 12-15 åringar. "aa har en canada goose för 9k den är gud", "...sen att djuren blivit torterade för pälsen som finns skiter jag i".

http://www.johnells.se/men/kategori/accessoarer/mossor/merino...
600kr för den där?

Ja, det gäller ju att veta vad man betalar för. Djurplågeri och en liten logotyp. Men jag tror er, den är säkert varm och go.

"Nu köper jag något dyrt (6k, seriöst? ), nu måste jag ta hand om mina fina skor."
"Nu köper jag något billigare, och skiter i att ta hand om skorna. Är inte försiktig heller på något sätt"

Alternativ 1 håller nog längst, även utan att ha priset i åtanke.

Nu blir jag nog påhoppad av alla märkesnördar där ute.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A