z97 matx, beslutsångest över moderkort?

Permalänk
Medlem

z97 matx, beslutsångest över moderkort?

Sitter idag med ett Asus z97-A som är atx. Känner efter några lan att datorn är för stor och vill byta ner till matx. Kommer byta till singel-gpu i samma veva, samt byta chassi. Har spanat på AsRock z97m formula oc, Asus z97 gryphon och maximus vii gene. Kan inte bestämma mig vilket av de tre. Tjänar jag något mer än e-peen på rog-brädan över de andra? Är ingen audiofil så ljudkortet är ingen dealbreaker

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Medlem

@LadyAlva:

Varför inte köra mini-itx när du är i farten, då kommer storleksskillnanden att märkas ordentligt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650063

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757649

mvh

EDIT:
Jag såg precis i din sign att du sitter på 32GB internminne och det kanske du vill fortsätta med.
Det blir ju svårt med mini-itx, då jag antar att du har 4x8GB. Välj det billigaste kortet som har dom expansionsplatser samt I/O anslutningar du behöver och lägg överblivande pengar på fetare GPU istället.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnerd:

@Fberglind:

Varför inte köra mini-itx när du är i farten, då kommer storleksskillnanden att märkas ordentligt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2650063

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757649

mvh

EDIT:
Jag såg precis i din sign att du sitter på 32GB internminne och det kanske du vill fortsätta med.
Det blir ju svårt med mini-itx, då jag antar att du har 4x8GB. Välj det billigaste kortet som har dom expansionsplatser samt I/O anslutningar du behöver och lägg överblivande pengar på fetare GPU istället.

Har 4x8 indeed Tänkte mitx först men vill inte offra 16gb. Blir nog AsRock-brädan då blir fin med ett sapphire fury

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av LadyAlva:

Har 4x8 indeed Tänkte mitx först men vill inte offra 16gb. Blir nog AsRock-brädan då blir fin med ett sapphire fury

Mest för att tipsa dig lite så finns det ju lådor som är stora mitx eller små mATX..
t.ex Bitfenix, kanske inte något som tilltalar dig men en tanke, skulle man vilja kanske man kunde ta ett Nano med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Mest för att tipsa dig lite så finns det ju lådor som är stora mitx eller små mATX..
t.ex Bitfenix, kanske inte något som tilltalar dig men en tanke, skulle man vilja kanske man kunde ta ett Nano med.

Bara moderkortet som inte är spikat. Lådan blir Obsidian 350d

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Avstängd

@LadyAlva: AsRock kortet blir bra, annars har du ASUS Z97M-PLUS med samma funktioner och prisklass.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av LadyAlva:

Bara moderkortet som inte är spikat. Lådan blir Obsidian 350d

Jasså, tänkte mest på tipset du fick om att kolla på MITX.
Kan väl även lägga till att jag skulle rekommendera MSI eller Asrock, kanske Gigabyte (haft problem med Asus speciellt innan, hjälptes efter ett tag med bios updat men innan de var de problem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jasså, tänkte mest på tipset du fick om att kolla på MITX.
Kan väl även lägga till att jag skulle rekommendera MSI eller Asrock, kanske Gigabyte (haft problem med Asus speciellt innan, hjälptes efter ett tag med bios updat men innan de var de problem)

Har haft msi innan och har Asus nu. Blir nog AsRock-brädan

Tack för input

Visa signatur

M1 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag har inte många eller höga krav när det gäller moderkort men hade ändå valt ett med Intel NIC.
Edit: verkar vara Asus som gäller då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag har inte många eller höga krav när det gäller moderkort men hade ändå valt ett med Intel NIC.
Edit: verkar vara Asus som gäller då.

Hade killer på mitt msi, ingen märkbar skillnad mot intel

Visa signatur

M1 MacBook Air