Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tråkiga nyheter angående dual SIm versionen. Endast 950 kommer med dual SIM.

"Vi är glada att se att ni är intresserad av våra nya enheter . När det gäller olika versioner får vi förklara att endast Lumia 950 kommer i två varianter: Single SIM och Dual SIM. Lumia 950 XL kommer med Single SIM.

Båda versionerna kommer med dual-sim. Däremot så tar Microsoft Sverige bara in 950 dual-sim.

För övrigt verkar mobilerna riktigt jäkla bra, är dock tveksam vilken jag ska välja. Frågan är hur prestandan i 950XL är gentemot 950 när man använder den som dator.

Update
Har förresten uppdaterat första inlägget, sorry för det tog tid, men mycket o göra på sistone. Är det något jag bör lägga till i informationen så skicka PM eller citera mig.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag beställde en vanlig 950 igår, men funderar på om jag gjorde rätt val.

Jag är rädd för att 950XL är för stor, men samtidigt vill jag ha prestandan eftersom jag har som mål att försöka byta ut min jobbdator och köra Continuum (både internt samt de två kunder jag jobbar mest mot kör RemoteApp, så allt som inte är office kommer jag åt den vägen).

Men vad säger ni som har haft lite mer high-end telefoner? 6 vs 8 kärnor, är det verkligen något man märker av?

Tror den största skillnaden kan vara hastigheten på den interna lagringen som någon nämnt tidigare i den här tråden. Kan dock vara en väldigt stor grej. Men vi får se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@issue: Jag skulle inte säga att man märker av det nej när man tittar på antalket kärnor eller SD 808 vs. 810, det man dock kan märka av är hur snabbt den interna lagringen är. Och där borde XL ha ett klart övertag. Men det vet man tyvärr inte förrän det kommer genomförliga tester.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@issue: Jag skulle inte säga att man märker av det nej när man tittar på antalket kärnor eller SD 808 vs. 810, det man dock kan märka av är hur snabbt den interna lagringen är. Och där borde XL ha ett klart övertag. Men det vet man tyvärr inte förrän det kommer genomförliga tester.

Samt att 810 har LPDDR4 RAM och 808 endast LPDDR3.

Jag ska nog sälja min G4 sedan för att köpa en 950 XL.

Permalänk
Medlem

Men en 950 lär väl knappast vara långsam? Har en 925 idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@leafbranch: Precis samma här, har en privat G4 som jag ska sälja (men som jag är helnöjd med) och en arbetstelefon som är en G4. Jag hatar att springa runt med 2 lurar, en 950 med Dualsim skulle passa mig perfekt.

Men det beror också på hur Windows Phone 10 sköter dubbla simkort. I vissa android lurar (alla?) är det ganska dåligt utfört har jag märkt. Tex. att simkort 2 inte kan koppla ett nummer till en kontakt i din kontaktlista, det har man bara tillgång till med när det rings på simkort 1. Utan de samtal som kommer in på simkort 2 kan man bara se numret men aldrig vem som ringer.

Men jag litar på MS att det sköts bättre.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har själv haft ögonen på denna windows telefon, har aldrig ägt denna OS på en telefon. Har bara kört android, jag använder vääääldigt sällan appar, men rädd att känna mig "instängd" me windows, men kameran stark batteritid och snygg design är helt klart lockande. Eller är ja helt ute å cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men en 950 lär väl knappast vara långsam? Har en 925 idag

Nej även en 930 är en stor uppgradering från 925 (antar att 925 och 920 är lika snabba) Jag bytte från Lumia 920 till Lumia 640 XL och märkte lite skillnad även där. Så 950 blir en stor uppgradering för dig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

har eventuellt möjlighet att klämma och känna på dessa nästa vecka, bara MS får tummen ur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=15825

Man är sugen! Men jag väntar tills den "kommer"
undrar om Continuum ingår

Permalänk
Medlem

ingår och ingår, Continuum är den del av operativet så på så sätt ingår det.. däremot behöver du en docka för att ansluta den till en skärm och den verkar inte vara bundlad, MS vet inte ens när den kommer atm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

950xl är man rätt sugen på.
Kanske försöka plocka ut den på jobbet.

Men ska nog se lite tester först. batteri tid etc...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

woho, bekräftelse från en kollega

"Microsoft kommer till kontoret nu på onsdag kl 08:30 för att visa nya Lumia 950, Windows 10 Mobile och Continuum samt prata lite kring managering i Azure osv. "

pepp pepp pepp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

"Microsoft kommer till kontoret nu på onsdag kl 08:30 för att visa nya Lumia 950, Windows 10 Mobile och Continuum samt prata lite kring managering i Azure osv. "

pepp pepp pepp

Vad jobbar du?
Var idag i alla våra fysiska butiker tele2, telenor, 3, telia och ingen kommer ta in XL bara vanliga 950.. Tre och Telenor tänker inte sälja någon av de.. Riktigt dåligt!

Så jag får ta min från Halebop eftersom de ska få in XL och vanliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad jobbar du?
Var idag i alla våra fysiska butiker tele2, telenor, 3, telia och ingen kommer ta in XL bara vanliga 950.. Tre och Telenor tänker inte sälja någon av de.. Riktigt dåligt!

Så jag får ta min från Halebop eftersom de ska få in XL och vanliga!

Jag jobbar på en IT-konsult firma som är Microsoft Partner.
En av våra kunder ska utvärdera tunna klienter varpå en kollega pitchade idén om Windows Phone och Continuum, kunden blev intresserad och vi kontaktade MS för en förhandsdemo. Och MS blev intresserade, skulle vara en bra referenskund för MS om kunden bestämmer sig för att gå vidare.

Angående XL så tror jag att Elgiganten skulle ta in den, men den kommer ju 3e december.
Jag och en kollega har beställt en 950 samt en 950XL från komplett. Om jag får klämma på XL imorgon så är det möjligt att jag beställer XL istället för vanliga, om den känns bra i handen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag jobbar på en IT-konsult firma som är Microsoft Partner.
En av våra kunder ska utvärdera tunna klienter varpå en kollega pitchade idén om Windows Phone och Continuum, kunden blev intresserad och vi kontaktade MS för en förhandsdemo. Och MS blev intresserade, skulle vara en bra referenskund för MS om kunden bestämmer sig för att gå vidare.

Angående XL så tror jag att Elgiganten skulle ta in den, men den kommer ju 3e december.
Jag och en kollega har beställt en 950 samt en 950XL från komplett. Om jag får klämma på XL imorgon så är det möjligt att jag beställer XL istället för vanliga, om den känns bra i handen

Jo de har den, men vill köpa inkl abonnemang. 6990kr för 32gb och möjligheter för 200gb sd-kort! Fantastiskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Jo de har den, men vill köpa inkl abonnemang. 6990kr för 32gb och möjligheter för 200gb sd-kort! Fantastiskt

Du kan ju teckna valfritt abonnemang på Elgiganten i samband med köpet. Dom samarbetar med alla operatörer vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Bokat en 950XL via Komplett.se synd bara att det är så dryg väntan

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Du kan ju teckna valfritt abonnemang på Elgiganten i samband med köpet. Dom samarbetar med alla operatörer vad jag vet.

Ska kolla detta, vill ha vit

Permalänk
Skrivet av issue:

pepp pepp pepp

Nååå?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

SÅ JÄVLA GRYMT!!!
jag kommer beställa en XL tillsammans med två andra kollegor och en fjärde kommer beställa en vanlig.

Display dock är faktiskt tung för sina mått, men det är för att den ska kunna ligga kvar på skrivbordet fast man ansluter en fet hdmi kabel till den.
Om skärmen/TVn har miracast kan man köra Continuum den vägen och sen ansluta tangentbord och mus via blåtand direkt till mobilen

Continuum är sjukt Nice. Universal appar drar nytta av detta och körs i helskärm på stora skärmen. Är appen inte universal så kommer den startas och köras på mobilen.
Remote Desktop appen kommer i samband med lansering som universal app vilket innebär att om ni i jobbet kör t.ex. RemoteApp så kommer dessa gå att köra bra.

För mig innebär 950XL att jag till stor del kommer kunna ersätta min jobbdator med min telefon.
Internt samt de två kunder jag jobbar mest emot kör RemoteApp, så jag kommer kunna managera deras miljöer precis som från vilken dator som helst.

Som ni märker fokuserade väldigt mycket på Continuum och lite på själva telefonen.. Men båda telefonerna kändes bra i handen, XL är stor, man bör nog klämma på den innan man lägger den i korgen

EDIT: 950 telefonerna är väldigt företagsanpassade, de har tex TPM chip för certificathantering, bitlocker m.m.
Man kan trigga VPN till specifika appar (kanske iofs går i andra OS med)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@issue: Spännande, du bekräftade precis allt jag ville när det gällde att använda telefonen i mitt arbete. Nu ska jag vara se om ärende hanteringsystemet vi använder fungerar med Edge browsern.

Stort tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Har själv haft ögonen på denna windows telefon, har aldrig ägt denna OS på en telefon. Har bara kört android, jag använder vääääldigt sällan appar, men rädd att känna mig "instängd" me windows, men kameran stark batteritid och snygg design är helt klart lockande. Eller är ja helt ute å cyklar?

Beror väl på vad man gör med mobilen. Använder man vääääääääääldigt sällan appar så kommer du absolut inte känna dig instängd med WP, tvärtom är den fantastisk. Den enda anledningen till varför jag grovt tvekar på att övergå från L930 till 950 och istället köpa en Android är just för att inte alla appar finns.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Kan ju hoppas att detta även kan gälla sverige!

http://www.gsmarena.com/microsoft_gives_away_a_free_display_d...

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Det gör det.
http://www.microsoft.com/sv-se/mobile/telefon/lumia950-xl/off...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Hoppas nu man får telefonen i tid!

Permalänk
Medlem

Tycker det borde börja dyka upp lite recensioner snart..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Har sagt att jag vill ha ett recensions ex. Men kommer den ut i butik före finns stor risk att jag köper en istället. Orka vänta

Permalänk
Medlem

Är sugen på 950 men den verkar inte ha FM-radio enligt Microsofts svenska hemsida - däremot har den det enligt Microsofts tyska hemsida - eller har jag fattat detta fel?!

Frånvaro av FM-radio är en deal-breaker för mig. 950XL ska dock ha FM-radio.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att man nu får en Microsoft Display Dock om man förbeställer!

Men är det Releasedatum: 3. december 2015 som gäller?. (iaf enligt komplett.se)

Visa signatur

Where is my 3080?!