Permalänk
Medlem

Uppgraderingsdags?

Hej!

Köpte GTA 5 på steam rean men märkte att min dator inte riktigt håller måttet, den föreslog att jag skulle spela på 800x600 upplösning med low/med settings. Misstänker att mitt grafikkort är flaskhals då det är från 2010.

Här är mina specs:

MB: Asus Z87-A
CPU: i5 4670k @ 3,40GHz
RAM: 8gb 1600MHz Vengeance
PSU: Corsair 750W
GFX: Geforce GTX460 1gb
Lagring: 1 SSD 120gb, 1 HDD 500gb
Skärm: DELL U2412M (1920x1200 native upplösning)
OS: Windows 10

Skulle vilja köra i 1920x1200 eller iaf 1920x1080 med high settings.
Fixar mina övriga komponenter det om jag bara byter grafikkort?
Exempel på prisvärt kort som skulle passa mig?

Hjälp

Permalänk
Medlem

@Fugazi:

Borde inte vara några problem.

Radeon 380 med 4GB minne från Sapphire brukar vara rekommenderat i prisklassen runt 2000-2500.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196547

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag har en 3570k med gtx 970 och det funkar klockrent så byt gfx kort och du är hemma.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Avstängd

@Svampen: så du rekommenderar ett gtx 960 med bara 2 gig i minne, eller vad menar du? ett amd kort är mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Släng i ett gtx 970 så är den fit for fight.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar

Hur stor skillnad gör det att ha 4gb i stället för 2gb?
Som jag ser det har vi tre intressanta modeller:

GTX960 2gb
GTX970 4gb
Radeon R9 380 4gb

R9 och GTX960 ligger i samma prisklass ca 2300:- medans GTX970 ligger på ca 3500:-, är det värt drygt tusen kr mer?

Har haft Radeon en gång tidigare för många år sedan men minns att jag hade problem med det, är de lika bra som nvidia i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad för budget du har.

Jag skulle rekommendera att antingen skaffa ett 980/390X för jätte bra prestanda, 970/390(inget X) för bra prestanda eller 960/380 för acceptabel prestanda.

Både NVIDIA och AMD är bra men helt generellt är NVIDIA på topp just nu när man tänker på marknadsandelar, osv.
VRAM:et är egentligen inte så jätte viktigt, äldre AMD kort har t.ex jätte mycket VRAM men det hjälper inte när kortet i sig är kasst. Men du vill minst ha 4GB.

Extra saker att tänka på
Jag personligen hade också köpt en processor kylare om du just nu har stockkylaren(Den lilla som ingår med intel processorer). Detta så att du kan överklocka din CPU. GTA V är ett väldigt processor krävande spel så detta + ett nytt grafikkort kommer ge dig en bra boost. Finns billiga och bra som Cooler Master Hyper 212 EVO eller be quiet! Pure Rock som båda kostar runt 350 kr

Black Friday är i slutet av månaden. 27 November. Jag kan lova dig att det kommer vara rea på diverse olika grafikkort då. Här kommer du lätt kunna få tag i ett 970 eller 390 för under 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Svampen: så du rekommenderar ett gtx 960 med bara 2 gig i minne, eller vad menar du? ett amd kort är mer prisvärt.

Hmmm har aldrig nämnt 960 utan skrev bara vad jag sitter på

Ett 960 kort kommer så småningom att flaska din processor om du kör lite oc.
Ett 970 kort kommer troligtvis räcka ditt övriga systems livlängd.

Jag hade nog ändå lagt de sista kronorna för ett 970 (eller bättre) eller motsvarande hos amd.

Fast i slutändan beror ju allt på vad för spel du lirar och hur du lirar dem.
Jag lirar mest cs go och där kör jag allt på low och lägre upplösning så mitt kort är overkill.
Lirar du däremot gta v med hög upplösning och high settings så vill du ha mycket minne.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att lätta på plånboken och slå till på ett 970

Vad tror ni om denna? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fugazi:

Har bestämt mig för att lätta på plånboken och slå till på ett 970

Vad tror ni om denna? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

390 slår 970 i 4/6 spel, är ännu bättre i högre upplösningar, är billigare och lider inte av 970s minnesbugg med 3,5 snabbt och resterande 0,5 långsamt.
https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk

380 slår 960 i 4/5 spel (har dessutom +15 högre fps i Far Cry 4).
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0

Jag hade gått på detta kort https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Permalänk
Skrivet av Fugazi:

Har bestämt mig för att lätta på plånboken och slå till på ett 970

Vad tror ni om denna? https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

Har själv det kortet och är nöjd med det. Kan spela så gott som alla spel på high/ultra i 1080p och med 60 fps. Om jag skulle köpt ett grafikkort idag hade jag dock övervägt ett 390 från AMD (t.ex. Sapphire kortet som länkades ovan). Liknande prestanda och går ofta att hitta lite billigare.

Permalänk
Avstängd

@Svampen: men du skriver, byt gfx kort, är ett 970 ett prisvärt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Svampen: men du skriver, byt gfx kort, är ett 970 ett prisvärt kort?

Ja byt ditt nuvarande 460 kort till ett 970 eller bättre om du går på nvidia linjen.
Kör du på amd linjen så följ vad de andra länkar.

Amd / Nvidia är ju mest en smaksak.
Jag gillar cola och du gillar pepsi kostar likvärdigt och smakar likvärdigt och jämför man då amd / nvidia så är det likvärdig prestanda, likvärdig kostnad men olika fabrikat

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Kollade blocket snabbt (dock endast nvidia kort).
Finns ett likadant kort som jag har i Luleå för 3000kr
http://www.blocket.se/lulea/MSI_GTX_970_Gaming_4G_63638916.ht...
Har han kvitton kvar och du kanske kan få ner slanten lite för en snabb affär och får se att kortet funkar i hans burk så har du ett billigt kort.
Sen vad blackfriday har att erbjuda vet jag inte =S

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Kollade blocket snabbt (dock endast nvidia kort).
Finns ett likadant kort som jag har i Luleå för 3000kr
http://www.blocket.se/lulea/MSI_GTX_970_Gaming_4G_63638916.ht...
Har han kvitton kvar och du kanske kan få ner slanten lite för en snabb affär och får se att kortet funkar i hans burk så har du ett billigt kort.
Sen vad blackfriday har att erbjuda vet jag inte =S

Det är ju ny pris nästan... Exakt samma kort såldes för ~3200kr för någon vecka sedan, nytt.
R9 290, som presterar väldigt likvärdigt i dem flesta titlar, ligger begagnat för 1800-2100 beroende på modell. Lägre för referens modell, råder däremot inte om referens.

http://www.blocket.se/stockholm/MSI_Radeon_R9_290___grym_julk...
Tusen kronor billigare och har en grym kylare. Sedan är det blocket, vilket betyder att det troligen är prutbart precis som jag verkligen hoppas din länk är.

Vill du ha nytt så råder jag om Sapphire 380 4GB Nitro eller Sapphire R9 390 Nitro. För större (fysiskt) datorer är det först i högre prisklasser så som Gtx 980ti jag anser Nvidia är det bättre valet i dagsläget. För mindre datorer/HTPC är det en helt annan historia.

Vill du jämföra 970 och 390 så kolla här, det jag skrev ovan är generellt råd men du kanske har andra behov som kan påverka ditt köp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är ju ny pris nästan... Exakt samma kort såldes för ~3200kr för någon vecka sedan, nytt.
R9 290, som presterar väldigt likvärdigt i dem flesta titlar, ligger begagnat för 1800-2100 beroende på modell. Lägre för referens modell, råder däremot inte om referens.

http://www.blocket.se/stockholm/MSI_Radeon_R9_290___grym_julk...
Tusen kronor billigare och har en grym kylare. Sedan är det blocket, vilket betyder att det troligen är prutbart precis som jag verkligen hoppas din länk är.

Vill du ha nytt så råder jag om Sapphire 380 4GB Nitro eller Sapphire R9 390 Nitro. För större (fysiskt) datorer är det först i högre prisklasser så som Gtx 980ti jag anser Nvidia är det bättre valet i dagsläget. För mindre datorer/HTPC är det en helt annan historia.

Vill du jämföra 970 och 390 så kolla här, det jag skrev ovan är generellt råd men du kanske har andra behov som kan påverka ditt köp.

Killen bor ju i kalix och luleå som kortet finns är ju bara ett stenkast ifrån och han kan se det på plats.
Var så jag resonerade när jag länkade den.
Har kortet funnits till försäljning nytt nyligen för 3200kr så finns det ju bara ännu större prutmån.
Skulle man få loss kortet för säg 2500 anser jag att det är ett prisvärt köp.

Alla resonerar olika helt enkelt.
Oftast när man väl ska köpa datordelar så är det ju nuuuuu som gäller och inte ähh vi väntar lite

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Killen bor ju i kalix och luleå som kortet finns är ju bara ett stenkast ifrån och han kan se det på plats.
Var så jag resonerade när jag länkade den.
Har kortet funnits till försäljning nytt nyligen för 3200kr så finns det ju bara ännu större prutmån.
Skulle man få loss kortet för säg 2500 anser jag att det är ett prisvärt köp.

Alla resonerar olika helt enkelt.
Oftast när man väl ska köpa datordelar så är det ju nuuuuu som gäller och inte ähh vi väntar lite

Jag är rätt säker att @JSvanberg undrar om du anser att 970 är ett prisvärt kort, inte vad han bör köpa. @Fugazi som faktiskt ska inhandla ett grafikkort bor ju i Örebro, alltså är Luleå rätt långt bort. ~22h tur och retur är nog inget han gör för ett grafikkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hahaha f me =S
Tappa bort vem som var trådskapare =D

Jag anser i vart fall att ett 960 inte är värt att satsa på utan minst 970 om man ändå har såpass bra rigg som killen ändå har.
Jag hade hellre köpt en begagnat för runt 2800 än att köpa ett nytt för 3500 eller vad billigaste nya nu ligger på =D
Hade billigaste legat på 3200 så hade säljaren på det begagnade kortet få gått ner ytterligare för att jag skulle finna det vettigt.

Jag föredrar nvidia för amd när det gäller nvida 970 eller bättre kontra amd 380 eller bättre.
Där är smaken som baken och prestanda kontra pris varierar för varje modell som kommer ut

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Blev en MSI GTX970 tillslut som nu efter en vända till netonnett sitter i min burk och gör underverk
Är mycket nöjd kör 60 fps med nästan maxade settings i GTA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Jag är rätt säker att @JSvanberg undrar om du anser att 970 är ett prisvärt kort, inte vad han bör köpa. @Fugazi som faktiskt ska inhandla ett grafikkort bor ju i Örebro, alltså är Luleå rätt långt bort. ~22h tur och retur är nog inget han gör för ett grafikkort.

precis, då ts frågade efter ett prisvärt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fugazi:

Hej på er!

Blev en MSI GTX970 tillslut som nu efter en vända till netonnett sitter i min burk och gör underverk
Är mycket nöjd kör 60 fps med nästan maxade settings i GTA

Gott tycker du gjorde ett bra val =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!