Hjälp med bilköp, går min ekvation ihop?

Permalänk

Hjälp med bilköp, går min ekvation ihop?

Tja, tar förhoppningsvis kortet inom en väldigt snart framtid och har börjat kolla på bilar men är ganska rookie så hoppas ni kan komma med förslag! Det är tänkt att bilen ska hålla ett par 2-3 år iaf.

Min ekvation:

• Huvudsakligen att pendla från och till jobbet med

• 25.000-30.000 i budget, +- nån tusing

• Gärna under 20.000 mil

• Volvo föredras men är öppen för förslag

• Kaross: Sedan

Alla förslag och tankar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Saab 9-3 Ss Skulle nog gå att få in i den budgeten om du inte kräver en massa extra som automat osv.

Volvo ligger något högre i pris, så kan bli svårt, kanske en s40 eller s60 men då blir dom något äldre och mest troligen över 20k mil

Annars har du väll den klassiska första bilen som även klassas som en evighetsmaskin; Toyota corolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska budget täcka endast bilen eller försäkring också?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

@Melodylekfull:

Volvo S60 2.4 140/170hk. Samma motor, olika 'chip'. Trång som satan men otroligt komfortabel (för föraren). Skippa allt med turbo 2.4T, 2.5T, T5 och lägg pengarna på bra däck istället.

Permalänk

japanska bilar är kända för att vara pålitliga, har en toyota corolla 1.6 (4afe) från -98 som vinterbil:).
går igenom besiktningen varje år utan anmärkning=)

Visa signatur

sabertooth mk1 | i5 4690k 4,5ghz | corsair vengeance 16gb | windforce 980ti | evga g2 750w | kingston hyperX 3k | corsair air 540 | asus pg278q

Permalänk
Medlem

Volvo s60 eller s80 med ca 25000 mil kan hittas för ca 15000:-
Mycket bil för pengarna.
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S60_2_4_Sedan_med_Dragkr...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

skulle nog också säga Saab både ng9-3 og9-3 är mycket bil för pengarna

http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_SE_5d_2_0T_63547494.h...

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Grönis:

skulle nog också säga Saab både ng9-3 og9-3 är mycket bil för pengarna

http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_SE_5d_2_0T_63547494.h...

Skulle nog köra på ng9-3 bara med den budgeten då gamla t7motorn har mycket problem med oil-sludge i motorn och dåliga turbos! Sen är ng9-3 som en dröm på vägen jämfört med og9-3

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Satte mig och kollade runt lite på Blocket i din prisklass och de mil du angett.

Och jag skulle kolla på Polo, Saab eller en Yaris.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Köp japanskt, det brukar vara ett bra köp i denna prisklass.

Fullstämplad servicebok, besktigad det senaste halvåret = ett måste, annars vet man inte vad man köper för problem.

Sen gäller det bara att hitta rätt bil till salu, det finns många sönderkörda exemplar som bara kommer vara till besvär. Minsta lilla du hittar något som inte känns rätt, tacka nej och leta vidare. Bli inte "kär" i en bil/modell. Det blir nästan aldrig bra

Snabb sökning i GBG:
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Accord_2_0_sedan__147___...
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Avensis_1_8_VVTi_lagmil...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Avstängd

Bryr man sig om bränslekostnader så bör man nog undvika alla Saabar och de flesta Volvos. Samtidigt, har man hyfsat långt att pendla så vill man ju inte ha en klen liten småbil med obekväma säten och hög ljudnivå.

Bor (eller jobbar) du där det finns gasmackar så kanske typ en Golf med gasmotor kan vara något. Du kan få en från första halvan av 00-talet inom din budget och det är en bil som inte är stor men inte heller så liten. Kör du på gas så blir milkostnaden ett par kronor under om du kör på bensin. Dock kan gastankar behöva bytas ut för att de ska få användas, och det är inte direkt gratis, så tänk på det. Volvo Bi-Fuel gasbilar finns också men de drar så mycket att det blir rätt dyra driftskostnader trots gas, och det blir nog svårt att hitta ok exemplar inom budgeten.

Annars någon småbil med lite bättre kvalitet, typ Polo, Yaris eller så. Eller så kör du på något lite nyare från ett mer okänt märke typ Kia Picanto eller så. Peugeot och Ford är billiga men det finns en anledning till det: de är skit.

Permalänk
Medlem

ska också köpa bil.
Kollade bland alla jag känner.
De säger alla "Toyota" en bil som håller länge.

Permalänk
Medlem

Toyota, Honda och Subaro är evighetsmaskiner.
Volvo 740 också men de drar mycket.

Undvik saab i den prisklassen. Blir mest åka till verkstan med en sån.

Permalänk
Medlem

Bränn inte hela din budget på en bil, det kostar att hålla den vid liv. Första året kan du nästan räkna med att lägga 50% av vad du köpte bilen för på att laga den om du köper en bil som är 10+ år gammal.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | 16/512 | SteamOS
[Bärbar2]: Lenovo Thinkpad X13 | R7 AI Pro | 32/1000 | Win11
[Stationär1]: Minisforum UM690S | R9 6900HX | 32/1000 | Win11
[Stationär2]: Minisforum TH50 | i5 11320H | RTX3060 | 16/4000 | Win11
[Stationär3]: MacMini | M1 | 8/256 | Tahoe

Permalänk
Medlem

Hade en Avensis -00a innan, när vi köpte den hade den gått 8k mil. Sen köpte min mor den av mig när den gått 18.000 mil. Hon missade både kamrem och de första 2 servicen men gick hur bra som helst. I dag står det 28.000

http://www.blocket.se/dalarna/Toyota_Avensis_1_8_4d_Sol_63124...

Kanske inte det sexigaste man sett men är sällan mycket att fixa på dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyver:

ska också köpa bil.
Kollade bland alla jag känner.
De säger alla "Toyota" en bil som håller länge.

Jo det har man hört en del. Samtidigt har deras rykte fått sig en ganska kraftig törn efter att det framkom hur mycket de rostade i underredet med alla plastplåtar som sitter där och stänger inne fukten och så. Se exempelvis: http://www.svt.se/plus/rostskyddsgarantin-tacker-sallan

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det har man hört en del. Samtidigt har deras rykte fått sig en ganska kraftig törn efter att det framkom hur mycket de rostade i underredet med alla plastplåtar som sitter där och stänger inne fukten och så. Se exempelvis: http://www.svt.se/plus/rostskyddsgarantin-tacker-sallan

Min farfar har en Toyota Corolla från -03 som han låtit underredsbehandla och det finns inte en rostfläck

Permalänk
Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på miltalet heller, inom rimliga gränser. Hur bilen är skött är mycket viktigare om du inte tänkt köra väldigt långa sträckor själv.

Sen får du värdera komfort mot ekonomi till viss del. Det är dyrt att ha bil oavsett och det gör inte så stor skillnad på marginalen att ha en bekväm bil om du inte kör väldigt långt varje år så att bränslekostnaden överväger allt annat. Räkna ihop vad försäkring och skatt kostar. Lägg på någon krona milen för däck, någon krona för service (mindre om du gör det själv) och en 2-3 kr för reparationer (förutsatt att du har lite tur och/eller fixar grejer själv).

Min förra bil, en 850, räknade jag ihop alla kostnader för i ett excelark. Den kostade mig 20 kr milen ink inköp. Det är billigt.

Jag har en S80 00:a med automat. Den går ledigt under 0,7 på långkörning i landsvägsfart så länge jag inte hänger cyklar och grejer på den. Men med automaten sörplar det iväg upp mot en knapp liter rätt fort vid mer stadskörning. Den extra kostnaden jämfört med en Corolla eller Golf vägs upp av förstklassig komfort som många nya bilar inte klarar att matcha. Jag fixade en del grejer på den precis när jag köpt den men nu 4000 mil senare har jag inte hittat några nya fel att oroa mig över.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

En Ford Focus, billigare bil att både äga och köra får du leta efter. Inte roliga att köra men dom går och delarna är snor billiga.

Permalänk
Medlem

Toyota
Honda

I den prisklassen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en toyota corolla eller liknande med tanke på att du ska åka en bit man vill ju ha lite komfort jag gjorde misstaget att köpa en hyundai en period för det var så billigt. Men Köper hellre en bil som drar 4 liter milen än att köra en sån skräp bil igen.

Skrivet av FreakyLeo:

Bränn inte hela din budget på en bil, det kostar att hålla den vid liv. Första året kan du nästan räkna med att lägga 50% av vad du köpte bilen för på att laga den om du köper en bil som är 10+ år gammal.

I så fall har du köpt en riktigt misskött bil eller så har du väldigt otur. Men det skadar inte att ha en slant över till reparationer men det gäller även bilar som är 2 år gamla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är förresten uppenbart att det går att göra helt vansinnigt olika prioriteringar när det gäller val av bil

Min rullade rätt mycket första året eftersom jag varannanveckopendlade 50 mil enkel. Komfort prio ett. Nu rullar den inte mycket alls men de gånger jag väl rastar den är det långresor. Återigen komfort prio ett. För resan på en dryg mil ToR ICA varannan vecka är det skit samma, den milen är snordyr oavsett bil om de två veckornas stillastående räknas med

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

jag köpte lågmilarbil mazda pedantskött 1 ägare och körde med den dagligen som pendlingsbil i ett år och tuggade runt 2000 mil på ett år när den hade gått totalt 9000 mil under sina 14 år (köptes 2013), hösten 2014 slutade med en verkstadsräkning på över 20 lax med bromsklossar / bromsskivor, avgassystem (original!) och länkarmar, bussningar, nya däck och 14.000 mils service med kamrem och vattenpump och lite andra småfixar t.ex. defekt airbag sensor i förarsätet så köp absolut inte en "välskött pedantbil" och köp hellre en 20.000+ mils bil som nyligen gjort en broms och kamremsservice

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bryr man sig om bränslekostnader så bör man nog undvika alla Saabar och de flesta Volvos. Samtidigt, har man hyfsat långt att pendla så vill man ju inte ha en klen liten småbil med obekväma säten och hög ljudnivå.

Bor (eller jobbar) du där det finns gasmackar så kanske typ en Golf med gasmotor kan vara något. Du kan få en från första halvan av 00-talet inom din budget och det är en bil som inte är stor men inte heller så liten. Kör du på gas så blir milkostnaden ett par kronor under om du kör på bensin. Dock kan gastankar behöva bytas ut för att de ska få användas, och det är inte direkt gratis, så tänk på det. Volvo Bi-Fuel gasbilar finns också men de drar så mycket att det blir rätt dyra driftskostnader trots gas, och det blir nog svårt att hitta ok exemplar inom budgeten.

Annars någon småbil med lite bättre kvalitet, typ Polo, Yaris eller så. Eller så kör du på något lite nyare från ett mer okänt märke typ Kia Picanto eller så. Peugeot och Ford är billiga men det finns en anledning till det: de är skit.

Gasbil är nog det sämsta skit som finns, accelerationen är ofta under all kritik, nästan så de blir farliga på vägen vid korsningar etc (erfarenhet från en VW senare modell) och jag tror aldrig jag varit så skraj för att försöka korsa vägar eller accelerera ut från mindre vägar på större
Dessutom så den där vinsten, den käkas upp för evigt vid första reparationen om man har otur, nu minns jag inte själv vad som gick sönder på folkan, men en liten ventil kostade 30 tusen att byta, adjö besparingarna på de där futtiga kronorna
Dessutom måste man planera sin körning hela tiden efter mackar, ytterst opraktiskt
Diesel är nog bättre avvägning i det läget, nyare dieselbil av nåt t e x toyota eller sådant eller en snålare bensinare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NybbTronio:

Min farfar har en Toyota Corolla från -03 som han låtit underredsbehandla och det finns inte en rostfläck

Jo, rostskyddsbehandlar man på en seriös firma så hjälper förstås det mycket. Sen har inte en så gammal Corolla några plastsjok under bilen som stänger in fukten, som ju var problemet med de nyare Toyotorna.

Skrivet av godspeed:

Gasbil är nog det sämsta skit som finns, accelerationen är ofta under all kritik, nästan så de blir farliga på vägen vid korsningar etc (erfarenhet från en VW senare modell) och jag tror aldrig jag varit så skraj för att försöka korsa vägar eller accelerera ut från mindre vägar på större

Det måste varit något fel på din bil. Jag har kört hundratals Volvo Bi-Fuel och aldrig märkt av något sånt och jag har flera bekanta och kollegor som har VW gasbilar (och kör på gas) som funkar utmärkt.

Citat:

Dessutom så den där vinsten, den käkas upp för evigt vid första reparationen om man har otur, nu minns jag inte själv vad som gick sönder på folkan, men en liten ventil kostade 30 tusen att byta, adjö besparingarna på de där futtiga kronorna

Men att man kan ha otur och få betala dyra reparationer gäller ju alla bilar. En VW-verkstad tar inte högre timpeng från en gasbil jämfört med samma bil utan gas. Däremot så behöver gastankarna testas med jämna mellanrum, typ på service, men det är inte dyrt. Och sen måste man byta gastanken då och då, oftast var tjugonde år, och det är inte helt gratis direkt men det är ingen jättekostnad jämfört med nya partikelfilter som dieselbilar kräver exempelvis.

Citat:

Dessutom måste man planera sin körning hela tiden efter mackar, ytterst opraktiskt
Diesel är nog bättre avvägning i det läget, nyare dieselbil av nåt t e x toyota eller sådant eller en snålare bensinare

Det beror förstås på vart man bor och kör och vilken gasbil man har. Jag försöker hitta en bra Mercedes B-klass med gas exempelvis och den har samma storlek på bensintanken som bensinbilen så räckvidden om man inte kör på gas är densamma som den men tankar man gas också så räcker den väldigt långt. Till exempel Passat gas har en mindre bensintank dock, men fortfarande över 30 liter så den räcker rätt långt i alla fall. Jag har inte jättelångt att pendla, men tillräckligt långt för att jag ska tjäna så mycket tid på att åka bil att jag får reseavdrag, och för mig hade en Passat med 30l-bensintank räckt en vecka utan några som helst problem. De officiella siffrorna ska man förstås ta med en nypa salt men 40 mil på bensin och 40 på gas är inga fantasisiffror och då behöver man knappast planera sin körning så noga, inte ens om man bara vill köra på gas.

Sen bor jag förstås i en del av landet där det finns relativt mycket gasmackar. Den närmaste ligger typ en km bort och jag har flera på vägen till jobbet. Gör man inte det så blir förstås en gasbil inte så smart. Lite samma om man har tänkt sig långa bilsemestrar i länder som inte har infrastruktur för gas. Men samtidigt så finns det gasmackar i typ alla västeuropeiska länder så jag vet inte hur stort problem det är i praktiken.

För mig så hade en gasbil varit det bästa valt rent ekonomiskt om jag inte hade köpt typ en pytteliten bil med snåldiesel men jag vill inte ha en pytteliten, obekväm och flegmatisk bil så då ser gas väldigt bra ut. Sen är min budget lite högre än TS förstås, men det finns gasbilar som inte behöver kosta skjortan också. Till exempel en 12-13 år gammal Golf eller en åtta-tio år gammal Opel Zafira. Kostnaden för att köra på gas ligger en bit under motsvarande kostnad för samma modell med bensin, även nu när bensinen är väldigt billig, och bilskatten är låg. En diesel kan bli billigare om man bara räknar på bränslekostnaden dock, men då får man normalt några tusenlappar extra i skatt per år också. Försäkringsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad i kostnad mellan alternativen. På en del ställen får man också andra fördelar av att köra på gas som gratis parkering och/eller ingen trängselskatt (dock inte i Göteborg där jag bor så för mig är dessa lättnader inte medräknade i kalkylen).

Mina krav ser ut som följer:
Pris 70-90 000. Inte så klen att jag måste växla ner till trean för en svag lutning på motorvägen (som på min nuvarande bil ), så minst typ 110 hk lite beroende på storlek. Bekväma stolar, fram i alla fall. Aux-ingång eller BT, inte ett strikt krav för att det går ofta att ordna men jag hade gärna sluppit montera en massa komponenter i min nya bil för att få den som jag vill ha den. Sen kräver jag faktiskt lite kvalitetskänsla i kupén, jag stör mig oerhört på billiga material och sånt så exempelvis Fiat, Ford, franska eller amerikanska bilar går bort. Utöver det tittar jag strikt på ekonomin. Så med de kraven i åtanke har jag svårt att se några bättre alternativ än en B-klass eller Passat gas. Dock tittar jag också på typ Volvo C30/S40/V50 med 2.0 diesel, eller Golf och Passat diesel, men skatten gör ju dem dyrare tyvärr. Toyotas mindre modeller faller bort på grund av deras kassa stolar och begränsade kvalitetskänsla, de större kan vara ett alternativ dock men de är dyra för vad man får. Honda, Nissan och Subaru tittar jag på dock, men det finns inte så stort utbud och de känns lite plastiga inuti. Också Kia och Hyundai men de är så tråkiga och plastigheten är överväldigande.

Permalänk
Medlem

Köpte en Passat förra året för 17500kr som då hade gått 17500 mil. Visserligen ganska gammal men den har inte rullat så mycket för sin ålder och den är bekväm, rymlig, fungerande klimatanläggning, bra i växellåda och motor och förutom slitagegrejer så har det inte varit några större fel. Motor 1.8T bensin.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Tja, tar förhoppningsvis kortet inom en väldigt snart framtid och har börjat kolla på bilar men är ganska rookie så hoppas ni kan komma med förslag! Det är tänkt att bilen ska hålla ett par 2-3 år iaf.

Min ekvation:

• Huvudsakligen att pendla från och till jobbet med

• 25.000-30.000 i budget, +- nån tusing

• Gärna under 20.000 mil

• Volvo föredras men är öppen för förslag

• Kaross: Sedan

Alla förslag och tankar uppskattas!

Om du ska köpa en bil för 25-30tkr så får du, som många här säger, räkna med att det blir en del verkstadsbesök. Men om du är händig/bilkunnig kan du eventuellt fixa mycket själv.

Men det är svårt att ge råd med den faktan, prioriterar du den totala kostnaden för en bil eller vill du ha en bil som är rolig att köra?

Om du vill ha en bil som är billig i drift och driftsäker så skulle jag råda dig att spara 20-25t till och köpa dig en bil för 50tkr istället. Kör på en Toyota eller Honda, då får du en kvalitetsbil som håller bra mycket bättre än någon Volvo för 25-30tkr.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Mitsubishi(Lancer 2004) för 4 år sedan och den fick jag för 30k(prutade ner från 35-40k) från en legitimerad återförsäljare.
Den förre ägaren var en äldre dam så den var inte speciellt sliten.

Under dessa 4a år har jag bara behövt fixa bromsklossarna som gick för runt 5k.

Annars så har den funkat prima utan större problem. Det är en sedan och drar inte speciellt jätte mycket bensin.

Så jag kan rekommendera de Japanska bilarna med.