Skrivet av NybbTronio:
Min farfar har en Toyota Corolla från -03 som han låtit underredsbehandla och det finns inte en rostfläck
Jo, rostskyddsbehandlar man på en seriös firma så hjälper förstås det mycket. Sen har inte en så gammal Corolla några plastsjok under bilen som stänger in fukten, som ju var problemet med de nyare Toyotorna.
Skrivet av godspeed:
Gasbil är nog det sämsta skit som finns, accelerationen är ofta under all kritik, nästan så de blir farliga på vägen vid korsningar etc (erfarenhet från en VW senare modell) och jag tror aldrig jag varit så skraj för att försöka korsa vägar eller accelerera ut från mindre vägar på större
Det måste varit något fel på din bil. Jag har kört hundratals Volvo Bi-Fuel och aldrig märkt av något sånt och jag har flera bekanta och kollegor som har VW gasbilar (och kör på gas) som funkar utmärkt.
Citat:
Dessutom så den där vinsten, den käkas upp för evigt vid första reparationen om man har otur, nu minns jag inte själv vad som gick sönder på folkan, men en liten ventil kostade 30 tusen att byta, adjö besparingarna på de där futtiga kronorna
Men att man kan ha otur och få betala dyra reparationer gäller ju alla bilar. En VW-verkstad tar inte högre timpeng från en gasbil jämfört med samma bil utan gas. Däremot så behöver gastankarna testas med jämna mellanrum, typ på service, men det är inte dyrt. Och sen måste man byta gastanken då och då, oftast var tjugonde år, och det är inte helt gratis direkt men det är ingen jättekostnad jämfört med nya partikelfilter som dieselbilar kräver exempelvis.
Citat:
Dessutom måste man planera sin körning hela tiden efter mackar, ytterst opraktiskt
Diesel är nog bättre avvägning i det läget, nyare dieselbil av nåt t e x toyota eller sådant eller en snålare bensinare
Det beror förstås på vart man bor och kör och vilken gasbil man har. Jag försöker hitta en bra Mercedes B-klass med gas exempelvis och den har samma storlek på bensintanken som bensinbilen så räckvidden om man inte kör på gas är densamma som den men tankar man gas också så räcker den väldigt långt. Till exempel Passat gas har en mindre bensintank dock, men fortfarande över 30 liter så den räcker rätt långt i alla fall. Jag har inte jättelångt att pendla, men tillräckligt långt för att jag ska tjäna så mycket tid på att åka bil att jag får reseavdrag, och för mig hade en Passat med 30l-bensintank räckt en vecka utan några som helst problem. De officiella siffrorna ska man förstås ta med en nypa salt men 40 mil på bensin och 40 på gas är inga fantasisiffror och då behöver man knappast planera sin körning så noga, inte ens om man bara vill köra på gas.
Sen bor jag förstås i en del av landet där det finns relativt mycket gasmackar. Den närmaste ligger typ en km bort och jag har flera på vägen till jobbet. Gör man inte det så blir förstås en gasbil inte så smart. Lite samma om man har tänkt sig långa bilsemestrar i länder som inte har infrastruktur för gas. Men samtidigt så finns det gasmackar i typ alla västeuropeiska länder så jag vet inte hur stort problem det är i praktiken.
För mig så hade en gasbil varit det bästa valt rent ekonomiskt om jag inte hade köpt typ en pytteliten bil med snåldiesel men jag vill inte ha en pytteliten, obekväm och flegmatisk bil så då ser gas väldigt bra ut. Sen är min budget lite högre än TS förstås, men det finns gasbilar som inte behöver kosta skjortan också. Till exempel en 12-13 år gammal Golf eller en åtta-tio år gammal Opel Zafira. Kostnaden för att köra på gas ligger en bit under motsvarande kostnad för samma modell med bensin, även nu när bensinen är väldigt billig, och bilskatten är låg. En diesel kan bli billigare om man bara räknar på bränslekostnaden dock, men då får man normalt några tusenlappar extra i skatt per år också. Försäkringsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad i kostnad mellan alternativen. På en del ställen får man också andra fördelar av att köra på gas som gratis parkering och/eller ingen trängselskatt (dock inte i Göteborg där jag bor så för mig är dessa lättnader inte medräknade i kalkylen).
Mina krav ser ut som följer:
Pris 70-90 000. Inte så klen att jag måste växla ner till trean för en svag lutning på motorvägen (som på min nuvarande bil ), så minst typ 110 hk lite beroende på storlek. Bekväma stolar, fram i alla fall. Aux-ingång eller BT, inte ett strikt krav för att det går ofta att ordna men jag hade gärna sluppit montera en massa komponenter i min nya bil för att få den som jag vill ha den. Sen kräver jag faktiskt lite kvalitetskänsla i kupén, jag stör mig oerhört på billiga material och sånt så exempelvis Fiat, Ford, franska eller amerikanska bilar går bort. Utöver det tittar jag strikt på ekonomin. Så med de kraven i åtanke har jag svårt att se några bättre alternativ än en B-klass eller Passat gas. Dock tittar jag också på typ Volvo C30/S40/V50 med 2.0 diesel, eller Golf och Passat diesel, men skatten gör ju dem dyrare tyvärr. Toyotas mindre modeller faller bort på grund av deras kassa stolar och begränsade kvalitetskänsla, de större kan vara ett alternativ dock men de är dyra för vad man får. Honda, Nissan och Subaru tittar jag på dock, men det finns inte så stort utbud och de känns lite plastiga inuti. Också Kia och Hyundai men de är så tråkiga och plastigheten är överväldigande.