Intels tiokärniga Core i7-6950X "Broadwell-E" går i upp till 3,5 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intels tiokärniga Core i7-6950X "Broadwell-E" går i upp till 3,5 GHz

Kort efter att Intels framtida tiokärniga flaggskepp avslöjats framgår nu fler detaljerna om Core i7-6950X, som kan få ett Turbo Boost-läge på upp till 3,5 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Plockar nog upp en 5820K nu till julrean för att senare uppgradera till 6800K när priset på den faller. För en gångs skull har man ju det alternativet när Intel inte valt att byta plattform.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att redigera film. Och att sitta på en i5'a utan HT har funkat perfekt. Frågan blir ju vad ökningen skulle bli om jag skaffade mig en 6950x. Mycket snabbare än det jag idag tycker är snabbt nog.

För min del tänker jag vänta tills Skylakel-E.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Jag älskar att redigera film. Och att sitta på en i5'a utan HT har funkat perfekt. Frågan blir ju vad ökningen skulle bli om jag skaffade mig en 6950x. Mycket snabbare än det jag idag tycker är snabbt nog.

För min del tänker jag vänta tills Haswell-E.

Tror du menar Skylake E? Haswell E finns redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tror du menar Skylake E? Haswell E finns redan

Det är så snurrigt med deras namn och ordning nu för tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

kul med fler kärnor.

Se nu till att få ut Skylake-E under samma tidsspan som ni gick från broadwell till skylake.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kul med fler kärnor.

Se nu till att få ut Skylake-E under samma tidsspan som ni gick från broadwell till skylake.

Tvivlar på att de gör det, både för att de vill sälja dem, samt för att broadwell blev ju försenat. Skylake höll tiden bättre.
Så för att din tanke ska stämma så måste Broadwell-E bli försenad, och Skylake-E vara i tid

Är kanske på tiden dock att X99 chipsetet får en uppgradering, eller?

Permalänk
Medlem

Trevligt! Kanske blir att faktiskt överge min trotjänare vid namnet i5-2500k om prissättningen för de 6- samt 8-kärniga modellerna är rimliga

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Prylbögen i mig vill självklart ha den, men det är svårt att motivera priset om man bara spelar på sin dumburk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gagoff:

Prylbögen i mig vill självklart ha den, men det är svårt att motivera priset om man bara spelar på sin dumburk...

Så farligt mycket dyrare blir det faktiskt inte. Runt 1000:- mer än en skylake build i dagsläget. Kommer själv göra uppgraderingen till en 5820K inom kort.

Edit: 5820K är tom 500:- billigare än 6700K på cdon just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag älskar att redigera film. Och att sitta på en i5'a utan HT har funkat perfekt. Frågan blir ju vad ökningen skulle bli om jag skaffade mig en 6950x. Mycket snabbare än det jag idag tycker är snabbt nog.

För min del tänker jag vänta tills Skylakel-E.

Beror på hur du redigerar och vilket program. Syncad multikamera kan möjligtvis dra nytta av mer kraft än vad en pigg i5:a har att ge, och tyngre codecs samt högre upplösningar kan säkert också få sig ett lyft. Sen är det ju klar fördel med fler kärnor om man avser exportera mycket h264 eller håller på mycket med effekter, det senare mycket beroende på hur bra programmet är på att dela upp jobbet på flera kärnor.

Ex Avid Media Composer är oftast rätt kass på att skala upp prestandan med antalet kärnor. Många gamla plugins som inte vill leka med fler än 2-4. I Adobe After Effects (iofs inte redigering men säkerligen det vanligaste komplementet) beror också lite på hur man bygger sin komposition, generellt får jag inget lyft efter 8, men som sagt tror det beror mycket på vad man gör och hur man gör det.

Säger som så här att jag har tillgång till workstations med 16 kärnor och sen har jag min lilla konsument-i7:a här hemma och jag märker inte någon vidare skillnad, annat än med gamla plugins där jag upplever hur i7:an piskar de lågt klockade xeons i enkel- eller fåtrådat. Nu är iaf 6950X uppe på en trevlig klockhastighet och kan överklockas utpå det, så den skulle säkert vara trevlig hur som helst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Trevligt men väntar in skylake-e har gjort så (nästan) sen sandy bridge hade tänkt så men bidde en 5960 också den blir ren mediadator sen. (hemma-studio Musik)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

10 000 kr för en processor? Allvarligt? Intel har fått storhetsvansinne. Tycker redan 4 000 kr för 6700k är dyrt. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

10 000 kr för en processor? Allvarligt? Intel har fått storhetsvansinne. Tycker redan 4 000 kr för 6700k är dyrt. Suck.

De har ju alltid kostat ~10k. Alltså den starkaste processorn.
Men ja troligen har de fått storhetsvansinne men jag tror inte det syns i priset på processorerna i alla fall (än).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrM3:

10 000 kr för en processor? Allvarligt? Intel har fått storhetsvansinne. Tycker redan 4 000 kr för 6700k är dyrt. Suck.

Deras värstingmodell har kostat ca 10 000 kr ($999 för att vara mer exakt) sedan Pentium 4 Extreme Edition som släpptes för 11 år sedan. 2006 kom Core 2 Extreme X6800 som även den kostade $999. i7 965 Extreme edition - $999, i7 $990X - $999, 17 3960X - $999, i7 4960X - $999 och slutligen i7 5960X - $999. Det finns ett rätt tydligt mönster genom åren. De har släppt några enstaka för strax över $1000 också som dykt upp som uppdaterade modeller mellan varven. Vad fick dig att tro att det helt plötsligt skulle bli billigare den här gången?

Vill du se på dyra processorer kan du ju snegla lite på Intels stora Xeon som kan kosta upp mot $7000 styck för en E7-8891 v3. Det är dessutom processorer designade för moderkort med upp till 8 socklar. De biffigare E5orna har lite mer humant pris på $1000-$2000 styck. Då är Xeon billigt om man jämför med Power och SPARC.

Edit: Intel har knappt rört priserna på sina processorer på 10 år. Vi ser större variationer här i Sverige men det beror på valutakurserna och de kan inte Intel påverka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Deras värstingmodell har kostat ca 10 000 kr ($999 för att vara mer exakt) sedan Pentium 4 Extreme Edition som släpptes för 11 år sedan. 2006 kom Core 2 Extreme X6800 som även den kostade $999. i7 965 Extreme edition - $999, i7 $990X - $999, 17 3960X - $999, i7 4960X - $999 och slutligen i7 5960X - $999. Det finns ett rätt tydligt mönster genom åren. De har släppt några enstaka för strax över $1000 också som dykt upp som uppdaterade modeller mellan varven. Vad fick dig att tro att det helt plötsligt skulle bli billigare den här gången?

Vill du se på dyra processorer kan du ju snegla lite på Intels stora Xeon som kan kosta upp mot $7000 styck för en E7-8891 v3. Det är dessutom processorer designade för moderkort med upp till 8 socklar. De biffigare E5orna har lite mer humant pris på $1000-$2000 styck. Då är Xeon billigt om man jämför med Power och SPARC.

Edit: Intel har knappt rört priserna på sina processorer på 10 år. Vi ser större variationer här i Sverige men det beror på valutakurserna och de kan inte Intel påverka.

Egentligen har de ju blivit billigare i USA p.g.a. inflationen. 999 dollar var ju värt mera för 11 år sedan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

"Fejkkärnor!!" (c) AMD-diskussionen. Eller är Intelkärnor automatiskt riktiga kärnor?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Prylbögen i mig vill självklart ha den, men det är svårt att motivera priset om man bara spelar på sin dumburk...

Är det bara det så borde 1 kärna räcka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Egentligen har de ju blivit billigare i USA p.g.a. inflationen. 999 dollar var ju värt mera för 11 år sedan.

För runt 30 år sen så låg USD på 5kr och ca 10-15 öre. Det var innan kronan förstördes och blev mer och mer värdelös mot dollarn. Den nivån hade gällt några tiotal år. Även i uppslagsverk så skrev men in växelkursen (på den tiden).

Skrivet av HolyFather:

"Fejkkärnor!!" (c) AMD-diskussionen. Eller är Intelkärnor automatiskt riktiga kärnor?

Hur var det nu, när AMD kom med den 8-kärniga så pratade många (här) intel-fanatiker om att det var onödigt med så många kärnor, man fick inte ut något mer. Hur är det nu, har tiden ändrats så att det behövs fler kärnor även på dåliga intel-cpu:er? För det kan inte vara så att fanatikerna inte förstod vad dom pratade om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

För runt 30 år sen så låg USD på 5kr och ca 10-15 öre. Det var innan kronan förstördes och blev mer och mer värdelös mot dollarn. Den nivån hade gällt några tiotal år. Även i uppslagsverk så skrev men in växelkursen (på den tiden).

Vad menar du med det?
Kronan har blivit mera värdelös mot dollarn, ja. Men dollarn har också blivit mera värdelös mot sig själv, precis som alla andra valutor. Därför är 5960X faktiskt billigare än den där P4 Extreme år 2004.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Undra om man kan montera värstingen i en laptop eller blir det kanske lite för varmt :D???

Visa signatur

[XFX nForce(MI-9300-7AS9)] [Intel C8200 2.33GHz ] [Siberian Tiger2 NQ-3590] [4gig ram] [Nvidia Gforce 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1 rev2.] [1100 Gb lager] [OCZ 600W] [TT Aguila] [fraktfritt från indomo.se vid orders över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

10 000 kr för en processor? Allvarligt? Intel har fått storhetsvansinne. Tycker redan 4 000 kr för 6700k är dyrt. Suck.

De har ju ingen konkurrens så de sätter ju vilka priser de vill ungefär.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Snusfri

Får bli en 6950X och pascal till våren då.
Då encodar en hel del (x265) så borde jag få ett rejält lyft jämnfört med min överklockade 2600K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tvivlar på att de gör det, både för att de vill sälja dem, samt för att broadwell blev ju försenat. Skylake höll tiden bättre.
Så för att din tanke ska stämma så måste Broadwell-E bli försenad, och Skylake-E vara i tid

Är kanske på tiden dock att X99 chipsetet får en uppgradering, eller?

Och varför skulle X99 behöva en uppdatering tycker du? Det kommer givetvis släppas nya moderkort med mer lull lull som Jonas sa i Fredagspanelen i samband Broadwell-E men annars finns det ingen anledning att släppa nya moderkort med nya socklar. X99 står sig riktigt bra än idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

För runt 30 år sen så låg USD på 5kr och ca 10-15 öre. Det var innan kronan förstördes och blev mer och mer värdelös mot dollarn. Den nivån hade gällt några tiotal år. Även i uppslagsverk så skrev men in växelkursen (på den tiden).

Hur var det nu, när AMD kom med den 8-kärniga så pratade många (här) intel-fanatiker om att det var onödigt med så många kärnor, man fick inte ut något mer. Hur är det nu, har tiden ändrats så att det behövs fler kärnor även på dåliga intel-cpu:er? För det kan inte vara så att fanatikerna inte förstod vad dom pratade om ?

Det är onödigt för de allra flesta med fler än 2 kärnor... 4 kärnor kan vara önskvärt för en stor grupp, men fler än så är väldigt begränsat hur många som har nytta av.

Måste säga dock att det kliar i fingrarna att skaffa en 10-kärnig... Fast jag tror jag väntar in Skylake-E innan jag uppgraderar igen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

De har ju ingen konkurrens så de sätter ju vilka priser de vill ungefär.

Intressant att de då väljer att sätta samma pris som de alltid gjort...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Eller är Intelkärnor automatiskt riktiga kärnor?

De flesta x86-kärnor är uppbyggda som Intels, av någon anledning.

Skrivet av abki:

Hur var det nu, när AMD kom med den 8-kärniga så pratade många (här) intel-fanatiker om att det var onödigt med så många kärnor, man fick inte ut något mer. Hur är det nu, har tiden ändrats så att det behövs fler kärnor även på dåliga intel-cpu:er? För det kan inte vara så att fanatikerna inte förstod vad dom pratade om ?

Nej, mer än fyra kärnor är fortfarande meningslöst för 99% av alla entusiaster, framförallt sett till merkostnaden. Vill man rendera/omkoda snabbt eller dylikt så köper man ett beräkningskort som bräcker valfri CPU med sin parallellism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vill man rendera/omkoda snabbt eller dylikt så köper man ett beräkningskort som bräcker valfri CPU med sin parallellism.

Beror ju helt och hållet på vilken renderingsteknik/projekt man håller på med. GPU renderare är ganska begränsade i många fall, vilket är en anledning att CPU rendering fortfarande är i majoritet.

Jag håller på med mycket GPU rendering, men fortfarande är ca 80% av arbeten jag gör till klienter hänvisade till CPU pga allehanda anledningar. Sen beror hastigheten väldigt mycket på med vad du gör också. Unbiased på GPU är snabbare än Unbiased på CPU, men å andra sidan så kan man köra Biased på CPU och rendera lika snabbt/snabbare på CPU.

Dock så finns det vissa program som kan köra Biased på GPU idag, tänker främst på RedShift. Jag kan nämna att RedShift är snabbt, mycket snabbt till och med. Dock lider det av "diminishing returns" så man får inte så mycket mer acceleration utöver 3 GPU:er. Så verkar vara svårt att få det skala lika fint som med Unbiased på GPU. Dock är det inte så svårt att få Biased att skala mycket väl på CPU:er.

Dock är GPU-render-landskapet i konstant rörelse. Så man får se hur det spelar ut i framtiden, knappt ens man orkar hänga med i allt nu för tiden.

För att gå OnTopic så är den 10 kärniga en kandidat för att ersätta 5820Kn i andra datorn här på kontoret (stackarn som alltid får agera slask-snabb-renderslave för konceptrenders etc) .

freudian slip
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och varför skulle X99 behöva en uppdatering tycker du? Det kommer givetvis släppas nya moderkort med mer lull lull som Jonas sa i Fredagspanelen i samband Broadwell-E men annars finns det ingen anledning att släppa nya moderkort med nya socklar. X99 står sig riktigt bra än idag!

Det är entusiast chipset. Det borde ha full PCI-E 3.0, USB 3.1 och nu även med 200 chipsetet, stöd för nya Intels SSD gränssnitt, samt DDR4 2400.
Vissa av dessa saker har ju redan skylake, vissa kommer kaby lake få, allt av detta borde ju värsting entusiast klass ha, först, och bäst. När det kom var det ju verkligen entusiast design. Men nu är det efter på många saker tycker jag, speciellt med nyare gen av SSDer och PCIe 3.0 även till M.2 kontakter mm.

Men det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lightroom tror jag nyttjar alla kärnor det kommer åt när det gör import och export av många bilder. Och Lightroom är det ändå rätt många som använder.
Inte för att jag kan motivera det ekonomiskt, men när jag kommer hem med typ 500 bilder skulle jag inte säga nej till tio snabba kärnor.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2