Permalänk
Medlem

Fjärkontroll till HTPC

Hjälp!
Har en HTPC med windows 10 som jag styr med ett litet tangentbord från deltaco där räckvidden är fullkomligt väderlös och det är inte heller särskilt smidigt att använda för navigering. Så nu tänkte jag skaffa mig någon form utav fjärrkontroll istället men har ingen aning om vilka som är bra?
Det jag använder mest är Kodi och webbläsaren för att kolla på viaplay eller netflix; hade som tanke att använda mig av en IR-mottagare då jag har ett streacom chassi och kan dölja den snyggt men det är inget måste.
Googlade lite och fick upp denna, men som då tyvärr inte säljs längre.
Är det någon som ha några bra tips på en lättanvänd fjärrkontroll som skulle passa bra till detta ändamål?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3,4 GHz | Fractal Design R3 | ASRock Z77 Extreme4 | AMD Radeon R9 290 3GB | Samsung 830 128GB | WD Black 500GB | WD Green 3TB | Crucial BallistiX Tactical 16GB CL8
Kringutrustning: LG 24'' E2441V-BN | SteelSeires Rival | Logitech Illuminated K740

Permalänk
Medlem

Har du en TV-dosa? Isf, kör på flirc. Googla så får du se om det är något för dig.

Permalänk
Medlem

Som sagt, har du ett Streacom-chassi och en TV-fjärr så är en integrerad Flirc förmodligen ditt bästa val: https://www.komplett.se/product/832832/datorutrustning/chassi...

Den stora fördelen jämfört med många andra IR-mottagare är att du kan programmera den fritt (eller utgå från färdiga profiler). Vill du höja ljudet på en annan knapp än volymkontrollen? Varsågod. Vill du starta uppspelningen när du trycker på stopp och stoppa när du trycker på play? Varsågod.

Flirc finns även i en "vanlig" version, t.ex. hos Kjell & Co eller M.nu, om din dator står utom räckhåll för IR-signalerna. Den är också lätt att kombinera med t.ex. en Logitech Harmony multifjärr men du kan också använda "överblivna" knappar på din TV-fjärr, t.ex. om du har knappar för att styra DVD-spelare.

Enkel video: https://vimeo.com/12542134

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Varför inte en app på mobilen.
Själv kör jag med Unified Remote och är helnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Har du en TV-dosa? Isf, kör på flirc. Googla så får du se om det är något för dig.

Det är en "Streacom FLIRC-SE"som jag hade tänkt köpa och använda som IR-mottagare, men är ute lite efter vilken dosa som hade passat bra.

Skrivet av zarkov:

Som sagt, har du ett Streacom-chassi och en TV-fjärr så är en integrerad Flirc förmodligen ditt bästa val: https://www.komplett.se/product/832832/datorutrustning/chassi...

Den stora fördelen jämfört med många andra IR-mottagare är att du kan programmera den fritt (eller utgå från färdiga profiler). Vill du höja ljudet på en annan knapp än volymkontrollen? Varsågod. Vill du starta uppspelningen när du trycker på stopp och stoppa när du trycker på play? Varsågod.

Flirc finns även i en "vanlig" version, t.ex. hos Kjell & Co eller M.nu, om din dator står utom räckhåll för IR-signalerna. Den är också lätt att kombinera med t.ex. en Logitech Harmony multifjärr men du kan också använda "överblivna" knappar på din TV-fjärr, t.ex. om du har knappar för att styra DVD-spelare.

Enkel video: https://vimeo.com/12542134

Det är en exakt sådan jag hade tänkt mig att sätta in i chassit, men vad det gäller själva fjärren så har jag börjat snegla på:
One For All URC-6430
och
One For All URC-7960 Smart Control

Billiga, ser hyffasde ut, sambon kommer kunna använda den och på "Smart control" så finns det ju lite extra att ta av om man skulle vilja.

Skrivet av Imaculent:

Varför inte en app på mobilen.
Själv kör jag med Unified Remote och är helnöjd.

Tanken är nog att familjen också ska kunna förstå sig på den, men främst att jag får ha min mobil ifred!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3,4 GHz | Fractal Design R3 | ASRock Z77 Extreme4 | AMD Radeon R9 290 3GB | Samsung 830 128GB | WD Black 500GB | WD Green 3TB | Crucial BallistiX Tactical 16GB CL8
Kringutrustning: LG 24'' E2441V-BN | SteelSeires Rival | Logitech Illuminated K740