Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk

Update: Inet skickade en ny till mig idag. Riktigt bra behandlat utav Inet måste jag säga.
Som någon tidigare sa lämna in den på ångerrätten.

"Åtgärd, Produkt byts ut då den är inom 14 dagars ångerrätt."

Alltså får jag en ny och sen sköter Inet - Asus det hela med den defekta.
Skönt att inte behöva vänta på ett ärende mellan Mig - Inet - Asus.

Hoppas jag får en fullt fungerande skärm nu bara

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Garderoben:

Update: Inet skickade en ny till mig idag. Riktigt bra behandlat utav Inet måste jag säga.
Som någon tidigare sa lämna in den på ångerrätten.

"Åtgärd, Produkt byts ut då den är inom 14 dagars ångerrätt."

Alltså får jag en ny och sen sköter Inet - Asus det hela med den defekta.
Skönt att inte behöva vänta på ett ärende mellan Mig - Inet - Asus.

Hoppas jag får en fullt fungerande skärm nu bara

När jag RMA min swift tog det 4 dagar så antar bara tur.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

När jag RMA min swift tog det 4 dagar så antar bara tur.

Nu har inte inet haft den i lager så har nog varit svårt att ge mig en ny direkt.
Ska hämta ut den idag under lunch tänkte jag, håller tummarna på en bra och inge pixel problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ska hämta ut den idag under lunch tänkte jag, håller tummarna på en bra och inge pixel problem

Återkom gärna med dina upplevelser angående glow osv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Återkom gärna med dina upplevelser angående glow osv.

Har fått den nu, höll på att skita i byxorna då det såg ut som en trasig pixel men var smuts som gick att ta bort med fingret..

Vill säga att backlight bleedingen är näst intill obefintlig på det här exemplaret men på min förra blev det värre efter några dagar så vi får se.

IPS glow skulle jag inte säga att det är något allvarligt med.

Hoppas den förblir så här så det inte dyker upp problem efter 1 vecka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har fått den nu, höll på att skita i byxorna då det såg ut som en trasig pixel men var smuts som gick att ta bort med fingret..

Vill säga att backlight bleedingen är näst intill obefintlig på det här exemplaret men på min förra blev det värre efter några dagar så vi får se.

IPS glow skulle jag inte säga att det är något allvarligt med.

Hoppas den förblir så här så det inte dyker upp problem efter 1 vecka

Kan även dyka upp döda pixlar med tiden, så var extra uppmärksam på det den första veckan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Garderoben:

Du upplever alltså inte IPS-glowen som allvarlig på detta exemplar, men var det något du såg på skärmen du skickade tillbaka? Eller är de likvärdiga i det avseendet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

@Garderoben:

Du upplever alltså inte IPS-glowen som allvarlig på detta exemplar, men var det något du såg på skärmen du skickade tillbaka? Eller är de likvärdiga i det avseendet?

Om jag fattat det rätt så är IPS glow när det svarta typ lyser?
och backlight bleed är lyse som läcker in runt kanterna?

I så fall har den här mindre jag, vilket jag tycker är lite konstigt, Ställer jag mig upp och kollar från vänster sida så jag får en synvinkel uppifrån vänster så blir det svarta "gult" men absolut inget man märker framifrån eller från andra vinklar.

Från minne skulle jag säga att denna är bättre. Men svårt att avgöra.

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag använt den i några dagar och jag är hel nöjd, inga döda/trasiga pixlar och typ 0 backlight bleed runt kanterna som jag hade på min förra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Kul att höra. Jag försöker övertyga Asus RMA att bezeln inte ska sitta löst och orsaka lokal BLB. Vi får väl se om jag till slut får byta ;-).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superapan:

@Garderoben: Kul att höra. Jag försöker övertyga Asus RMA att bezeln inte ska sitta löst och orsaka lokal BLB. Vi får väl se om jag till slut får byta ;-).

trycker jag löst med fingret i högra överkanten så rör sig även min, går liksom att trycka in "bezeln" ? och hela panelen...

men men inge BLB eller andra problem så orkar inte bry mig inte så att jag trycker på skärmen men ser ut som ALLA har det fenomenet ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjo!

Fick min från Komplett idag, tänkte bara nämna att min bezel också är lite lös uppe som orsakar ett par små partier med BLB. Har även en pixel som lyser rött vid mörk/svart bild och 1-2 svarta pixlar. Sen var det också smuts bakom skärmen, ungefär mitt i vilket är det som stör mest...
Komplett support var grymma dock och fixar en ny asap. Men han sa att det var pga smutsen och inte pixlar/BLB och jag frågade inte om ASUS zero dead pixel policy då de ändå accepterade returen...

Är det i höger nedre också BLB eller bara väldigt mycket IPS-glow?? Serr ju inte såå illa ut irl som på bilden och ändå betydligt bättre än min gamla TN

Hoppas på att nästa blir bra!

Permalänk
Medlem

@Garderoben:

Kan direkt berätta för dig varför du upplever blinkningar. Jag drev en 278Q med keplers i två 690 kort. På ett år fick jag 5 nya skärmar. Främsta problemet, blinkingar, no signal och g-sync problem med vissa. Blev totalt lack när jag fick en 5e skärm med 6 döda pixlar och en vit fläck mitt i så jag gjorde en full retur med netonnet efter ca 10 månaders helvete.

Jag köpte 279Q och märkte första 5min att blinkningarna var kvar. Kunde bara välja 120Hz o.s.v. p.g.a. äldre grafikkort så jag åkte direkt och köpte ett 970. Testade 278Q och 279Q med 970 fungerade galant. Nu har jag kört i nästan en vecka med 279Q och 970, absolut inga problem. Om du har såna problem med signal loss o.s.v. så kan jag nästan garantera att det är p.g.a. keplern. Jag älskade mina 690 och dom fungerade jätte bra men dom är för gamla för den nya tekniken i monitorerna.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av CpTiger:

Tjo!

Fick min från Komplett idag, tänkte bara nämna att min bezel också är lite lös uppe som orsakar ett par små partier med BLB. Har även en pixel som lyser rött vid mörk/svart bild och 1-2 svarta pixlar. Sen var det också smuts bakom skärmen, ungefär mitt i vilket är det som stör mest...
Komplett support var grymma dock och fixar en ny asap. Men han sa att det var pga smutsen och inte pixlar/BLB och jag frågade inte om ASUS zero dead pixel policy då de ändå accepterade returen...

Är det i höger nedre också BLB eller bara väldigt mycket IPS-glow?? Serr ju inte såå illa ut irl som på bilden och ändå betydligt bättre än min gamla TN

http://i.imgur.com/y8VCEtj.jpg

Hoppas på att nästa blir bra!

Herres jävlar vad i helvete?
Kameran må förstärka effekten men det där ser ju bedrövligt ut

Skrivet av gugel:

@Garderoben:

Kan direkt berätta för dig varför du upplever blinkningar. Jag drev en 278Q med keplers i två 690 kort. På ett år fick jag 5 nya skärmar. Främsta problemet, blinkingar, no signal och g-sync problem med vissa. Blev totalt lack när jag fick en 5e skärm med 6 döda pixlar och en vit fläck mitt i så jag gjorde en full retur med netonnet efter ca 10 månaders helvete.

Jag köpte 279Q och märkte första 5min att blinkningarna var kvar. Kunde bara välja 120Hz o.s.v. p.g.a. äldre grafikkort så jag åkte direkt och köpte ett 970. Testade 278Q och 279Q med 970 fungerade galant. Nu har jag kört i nästan en vecka med 279Q och 970, absolut inga problem. Om du har såna problem med signal loss o.s.v. så kan jag nästan garantera att det är p.g.a. keplern. Jag älskade mina 690 och dom fungerade jätte bra men dom är för gamla för den nya tekniken i monitorerna.

Japp!, jag köpte ett 980 efter det inga problem alls. Funkade inte speciellt bra med DP och 680.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LinusTechTips släppte precis en review på skärmen.
https://www.youtube.com/watch?v=b3ImK3WMBm4

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

LinusTechTips släppte precis en review på skärmen.
https://www.youtube.com/watch?v=b3ImK3WMBm4

Usel recension. Antingen är han blind inför bristerna, eller försedd med ett cherry-picked exemplar.

Att inte ens nämna några av alla problem de flesta haft med skärmen är lite märkligt. Vilket för mig vidare till frågan: Hur sannolikt är det att t.ex IPS glow varierar mellan två exemplar? Det känns väl tämligen "inbyggt" i designen på panelmodellen, eller?

Visa signatur

Permalänk

@CpTiger: Skönt att höra att komplett var tillmötesgående. Då vågade jag också beställa en, blir spännande att se hur många man måste beta av innan man får en bra. Säg gärna till om hur nästa blev, jag antar att du hinner få din före mig.

Permalänk

Hur kan Asus möjligtviss ha så dålig kvalitets kontroll. Dom om några borde ju ha råd! Första skärmen jag köpte från netonnet hade 2st dödar pixlar mitt i skärmen när man siktade så var fruktansvärt irreterande.Skickade tillbaka denna på ångerätt då jag vet asus policy "upp till5" vilket för den delen är oacceptabelt för 9k...

Andra skärmen fick jag hem idag från komplett, ja du har man massviss med Glow/edgebleed (trolligtviss för hela ramen som trycker in panel är helt jävla löss). fast inga döda pixlar woho...

Jakten försätter.

Edit: bild på glow https://imgi.se/image/Fwk detta är även i ett realativt ljustrum.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

@krilleeee: Upplevde du stor skillnad i glow mellan skärmarna? Länken fungerar inte, är intresserad av hur det ser ut för dig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superapan:

@krilleeee: Upplevde du stor skillnad i glow mellan skärmarna? Länken fungerar inte, är intresserad av hur det ser ut för dig.

Otrolig skillnad första exemplaret hade väldigt lite å knappt märkbart i ljusa rum, Medans i mörker var det väldigt likt RilleL´s bild testa denna http://imgur.com/0YJdZSN

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig denna skärmen, men utan backbleeding såklart. Men det är väl bara måndagsex som har det felet och man får en ny antar jag. Det är väl ingen skitskärm till det priset, så backbleeding måste vara 0 oavsett periferibelysning. Värde för denna skärm med backbleeding är inte ens en femhundring i mitt tycke.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag skulle kunna tänka mig denna skärmen, men utan backbleeding såklart. Men det är väl bara måndagsex som har det felet och man får en ny antar jag. Det är väl ingen skitskärm till det priset, så backbleeding måste vara 0 oavsett periferibelysning. Värde för denna skärm med backbleeding är inte ens en femhundring i mitt tycke.

LCD utan BLB? Finns inte.

Visa signatur

Permalänk

3e gången gillt. Nu fick jag en skärm jag godkänner! inga döda pixlar(hittils) å blb å leak minimalt har lite övre höger hörn, men helt klart den bästa panelen jag har fått tag på. Plast kanten kändes ytters lite löss på sina ställen, men vid det här laget vill jag inte kriga mer utan jag nöjer mig för panelen i sig tycker jag var bra denna gången. http://imgur.com/sLklYVL i ett ljustrum med mobilkamera blir väldigt förstärkt det enda jag se vid normal användande är lite höger hörn å ju starkare blir glow effekten ju mer jag vinklar mig neråt så klart.

Edit: väldigt svårt att vissa på bild. men andra panelen jag skrev om innan i tråden = http://imgur.com/0YJdZSN Hade avsevärt mkt värre.

Visa signatur

Permalänk

Fick min skärm igårf funderar på att behålla den då det glowet inte stör mig så mycket. Verkar ju inte gå att få en helt felfri skärm så vad gör man?

Permalänk
Medlem

Varför släpper de skärmar med fel över huvud taget? Skall folk betala för defekta varor, eventuellt hålla på att byta, reklamera och krångla? Det vore väl smartare att släppa en felfri produkt kan jag tycka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Funderat på att köpa denna skärmen också ja, men 9 tusen är väldigt mycket för en skärm och med tanke på priset så kan jag tycka att det ska finnas 0 döda pixlar, det ska vara noll backbleeding eller åtminstone så minimal så det knappt syns, för det är inte rätt att köpa en så dyr skärm och sen det är problem med den

Permalänk
Skrivet av Fleshmeister:

Fick min skärm igårf funderar på att behålla den då det glowet inte stör mig så mycket. Verkar ju inte gå att få en helt felfri skärm så vad gör man?
http://s24.postimg.org/vbi61hwjl/12247967_10153317899568763_4656344563448245433_o.jpg

Jag har ungefär samma som dig på min skärm, Tog bara en jävligt slarvig bild. Det är typ så bra panel du kan få verkar det som. Dom andra jag lämnade tillbaka var avsevärt värre speciellt den sista skärmen jag skickade tillbaks då hela ramen var löss. Inget du fått på det hörnet kanske? om du känner försiktigt mot plastkanten vid hörnet om det sviktar nått?

Skrivet av Dockland:

Varför släpper de skärmar med fel över huvud taget? Skall folk betala för defekta varor, eventuellt hålla på att byta, reklamera och krångla? Det vore väl smartare att släppa en felfri produkt kan jag tycka.

Japp i en perfect värld, tyvärr har dels Asus dålig kvalitet´s kontroll, sen verkar det också att panel tillverkaren i sig har väldigt svårt att få felfria paneler, å är väll inte ekonmiskt att slänga för minsta Bleed/död pixel.

Skrivet av Exeo:

Funderat på att köpa denna skärmen också ja, men 9 tusen är väldigt mycket för en skärm och med tanke på priset så kan jag tycka att det ska finnas 0 döda pixlar, det ska vara noll backbleeding eller åtminstone så minimal så det knappt syns, för det är inte rätt att köpa en så dyr skärm och sen det är problem med den

Tekniken i skärmen är ju bland den första varianten av ips panel som klara av av 144hz+. Om du inte har några tids bekymmer så rekommendera jag att du alltid beställer på distans då kan du alltid ångra köpet å Köpa nästa lott. För när man väll få en bekymmer fri skärm är den verkligen imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Jag har ungefär samma som dig på min skärm, Tog bara en jävligt slarvig bild. Det är typ så bra panel du kan få verkar det som. Dom andra jag lämnade tillbaka var avsevärt värre speciellt den sista skärmen jag skickade tillbaks då hela ramen var löss. Inget du fått på det hörnet kanske? om du känner försiktigt mot plastkanten vid hörnet om det sviktar nått?
Japp i en perfect värld, tyvärr har dels Asus dålig kvalitet´s kontroll, sen verkar det också att panel tillverkaren i sig har väldigt svårt att få felfria paneler, å är väll inte ekonmiskt att slänga för minsta Bleed/död pixel.
Tekniken i skärmen är ju bland den första varianten av ips panel som klara av av 144hz+. Om du inte har några tids bekymmer så rekommendera jag att du alltid beställer på distans då kan du alltid ångra köpet å Köpa nästa lott. För när man väll få en bekymmer fri skärm är den verkligen imponerande.

"Hoppas du kommer trivas med din nya bil."
"Men det är ju repor i lacken?"
"Ja, det får man räkna med, men är det tillräckligt många så kan det gå på garantin"

Det är ju skandal.

E: Min ASUS PB248Q 24" IPS är helt felfri. Har inga problem med backbleeding eller pixelfel. Det är inte bra, det är helt självklart att alla skärmar skall vara på det lilla viset. Annars har man köpt något trasigt. Case closed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

"Hoppas du kommer trivas med din nya bil."
"Men det är ju repor i lacken?"
"Ja, det får man räkna med, men är det tillräckligt många så kan det gå på garantin"

Det är ju skandal.

E: Min ASUS PB248Q 24" IPS är helt felfri. Har inga problem med backbleeding eller pixelfel. Det är inte bra, det är helt självklart att alla skärmar skall vara på det lilla viset. Annars har man köpt något trasigt. Case closed.

Tror du missuppfattade mig lite, försöker inte försvara Asus på nått sätt här. Jag håller med 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Tror du missuppfattade mig lite, försöker inte försvara Asus på nått sätt här. Jag håller med 100%

Nej, inte alls. Jag tolkade det inte så. Det är en generell brasklapp till hela monitorbranchen. Detta kommer vi skratta åt om några år, när vi har någon Oled-variant släppt till ok pris.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K