Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Skillnaden är att det tar 10 minuter att installera ett spel från en skiva + Eventuella patcher som kan ta bra lång tid, och upp till 2 dygn för spel från PSN.

PSN hastighet är något ofantligt kass och har varit så i 1,5 år nu, inget har gjorts för att förbättra det än.

Tycker dock det gick väldigt snabbt med Fallout 4, vet inte om det har o göra med patchen som släpptes precis innan förladdningen blev tillgänglig men det gick bra mycket snabbare än vad det tidigare gjort för mig o då sitter jag på trådlöst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Skillnaden är att det tar 10 minuter att installera ett spel från en skiva + Eventuella patcher som kan ta bra lång tid, och upp till 2 dygn för spel från PSN.

PSN hastighet är något ofantligt kass och har varit så i 1,5 år nu, inget har gjorts för att förbättra det än.

PSN går faktiskt bra för mig på PS4 och då med 100/10 fiberanslutning. PS3 går det på tok för segt men det stämmer samtidigt rätt bra in på hur PSN Store presterar och sen konsollen i övrigt. PS Vita undviker jag i den mån det är möjligt att använda nätverk, slött och drar mest bara batteri.

Har du sett några ungefärliga hastigheter när du försökt ladda ner något? Har det varit i samband med lanseringen av något spel eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Håller med, förr kunde jag gå med på det eftersom då hade man bara 1 MB/sek. Men nu sitter man på lite bättre lina. Då är det fan frustrerande.
Förstår inte varför Sony inte kan fixa det? Sätt upp en eller två download servrar här i Sverige, eller vad dem nu har.
Hade nog gjort saken lite bättre.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Håller med, förr kunde jag gå med på det eftersom då hade man bara 1 MB/sek. Men nu sitter man på lite bättre lina. Då är det fan frustrerande.
Förstår inte varför Sony inte kan fixa det? Sätt upp en eller två download servrar här i Sverige, eller vad dem nu har.

Vill minnas att jag läst något om att problemet delvis är hårdvarumässigt, nätverkskortet i konsollen ska tydligen vara rätt kasst. Men mycket beror såklart på servrarna, det märktes tydligt när Bloodborne släpptes t.ex

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Vill minnas att jag läst något om att problemet delvis är hårdvarumässigt, nätverkskortet i konsollen ska tydligen vara rätt kasst. Men mycket beror såklart på servrarna, det märktes tydligt när Bloodborne släpptes t.ex

Okey, jo skulle inte förvåna mig att nätverkskortet är skit. Överstiger aldrig 8MB/sek som max. Kör trådat med, men lite tråkigt eftersom man fick nyligen 200Mbits.

Kanske ska säga det är PS4 jag kör, har PS3 men har inte tankat något där på över 1 år.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

PSN går faktiskt bra för mig på PS4 och då med 100/10 fiberanslutning. PS3 går det på tok för segt men det stämmer samtidigt rätt bra in på hur PSN Store presterar och sen konsollen i övrigt. PS Vita undviker jag i den mån det är möjligt att använda nätverk, slött och drar mest bara batteri.

Har du sett några ungefärliga hastigheter när du försökt ladda ner något? Har det varit i samband med lanseringen av något spel eller så?

Jupp vanligtvis så har hastigheterna runt 200-300KB/s som bäst. Sitter själv på 1Gbit och kabel till PS4'an.

Har faktiskt bättre hastighet på PS3 än PS4 och då är det PS3'an som körs över Wifi med max hastighet på 2MB/s och PS4'an med kabel.

Den bästa hastighet någonsin jag fått från PSN var för ca 2 år sedan, men idag så tar det otroligt galet lång tid att ladda ner saker så långt att jag slutat köpa digitala spel så långt det går.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Inte som att det är ett Sverigespecifikt problem, Sony har ett total systemfel i deras crappiga PSN. Inte bara nedladdningshastighet, deras jävla skrattretande Download-list som inte går att söka i eller organisera, PS3-storen som är ett jävla ojämförbart haveri till mjukvara och som tar ett antal minuter att bara starta upp, web-storen - den enda sida jag träffat på som har en separat 5sek+ laddningssida och som lider av bristande navigation (ex. omöjligt att hitta PS Classics utan att exakt veta vad man vill ha och söka). Varje visningssida tar en evighet att ladda och finns inga alternativ för antal produkter per sida vilket gör varje navigering av ex. rea-erbjudanden och sökresultat till ett frustrerande långsamt tröskverk.

Därtill saknar webstoren diverse sökbara taggar som hade varit användbart: Publisher, genre, utvecklare, plattform, release-år etc. Den fick dock nyligen en wishlist men såklart notifierar den inte när nåt är på rea och om man köper ett spel tas det inte bort från wishlisten. Därtill att Sony insisterar att sätta samma usla WiFi chip i allt för att få wholesale rabatt (PS4an har samma WiFi chip som Vitan, som släpptes 2 år tidigare).

Sedan väntar vi fortfarande på 2factor authentication, speciellt efter säkerhetsdebaclet 2008. Skulle kunna skriv en essä (och denna post spårade ut till en ) om alla Sonys PSN fuckups. Dom har iaf bra spel :lol

EDIT: gotdamn varför går det inte att styckeindela på mobilen?! :/

EDIT2: Styckeindelning ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag laddar då alltid ner från PSN med runt 20Mbit.

Tycker jag är ok för en konsol.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Jupp vanligtvis så har hastigheterna runt 200-300KB/s som bäst. Sitter själv på 1Gbit och kabel till PS4'an.

Har faktiskt bättre hastighet på PS3 än PS4 och då är det PS3'an som körs över Wifi med max hastighet på 2MB/s och PS4'an med kabel.

Den bästa hastighet någonsin jag fått från PSN var för ca 2 år sedan, men idag så tar det otroligt galet lång tid att ladda ner saker så långt att jag slutat köpa digitala spel så långt det går.

Oj, är det så illa så förstår jag verkligen att det är problem. Trodde du fick under 5MB/s eller något men det där är ju omöjligt med tanke på hur stora spelen är men också patcharna. Provat installera om OS på PS4? Får du inte bort det så borde det kunna fixas på garantin iallafall. Här är jag nog närmare 10MB/s såvida det inte PSN är överbelastat. PS3 får jag nog faktiskt närmare dina siffror oavsett om jag kör WiFi eller trådat.

Själv har jag haft problemet med att PS4 slutar acceptera skivor. Visade sig vara ett gammalt fel som Sony struntat i att fixa, har funnits i lite drygt ett år tydligen. Hjälpte med en omstart av konsollen har jag för mig men första intrycket när det hände var just att läsaren gått sönder.

Skrivet av pålis:

Inte som att det är ett Sverigespecifikt problem, Sony har ett total systemfel i deras crappiga PSN. Inte bara nedladdningshastighet, deras jävla skrattretande Download-list som inte går att söka i eller organisera, PS3-storen som är ett jävla ojämförbart haveri till mjukvara och som tar ett antal minuter att bara starta upp, web-storen - den enda sida jag träffat på som har en separat 5sek+ laddningssida och som lider av bristande navigation (ex. omöjligt att hitta PS Classics utan att exakt veta vad man vill ha och söka). Varje visningssida tar en evighet att ladda och finns inga alternativ för antal produkter per sida vilket gör varje navigering av ex. rea-erbjudanden och sökresultat till ett frustrerande långsamt tröskverk. Därtill saknar webstoren diverse sökbara taggar som hade varit användbart: Publisher, genre, utvecklare, plattform, release-år etc. Den fick dock nyligen en wishlist men såklart notifierar den inte när nåt är på rea och om man köper ett spel tas det inte bort från wishlisten. Därtill att Sony insisterar att sätta samma usla WiFi chip i allt för att få wholesale rabatt (PS4an har samma WiFi chip som Vitan, som släpptes 2 år tidigare). Sedan väntar vi fortfarande på 2factor authentication, speciellt efter säkerhetsdebaclet 2008. Skulle kunna skriv en essä (och denna post spårade ut till en ) om alla Sonys PSN fuckups. Dom har iaf bra spel :lol

EDIT: gotdamn varför går det inte att styckeindela på mobilen?! :/

Jag kan hålla med om mycket men samtidigt är inte Microsofts eller Nintendos butiker supersmidiga heller. Organiseringsmöjligheten är något bättre med Wii U och 3DS men då för installerad mjukvara. Möjligheten att flytta runt och lägga in saker i mappar är något jag saknar på både PS4 och Xbox One. Download-listan går knappt att använda när man har en lång lista. Mina första köp/nedladdningar ligger så galet långt bort att det är riktigt kämpigt att hitta dit.

Sedan vill jag tillägga att möjligheten att byta namn hade varit riktigt fint. Jag har mitt konto sedan 2008 och hade gärna sett möjligheten att byta namn på det. Microsoft tar betalt för möjligheten men alternativet finns ju iallafall. Det är egentligen en grundläggande funktion som ska finnas med ett kontosystem, oavsett om det är tillgängligt direkt för användaren eller via kundtjänst/support.

Allt som allt är jag ändå rätt nöjd med PSN med PS4. Klart bättre, för mig då, än hur den var med PS3 och för den delen PSP och PS Vita. Ett steg i rätt riktning, på många vis. Förutom möjligen krav på PSN+ för online då.

Permalänk
Avstängd

Funderar starkt på att sälja min. Finns knappt spel som jag vill spela förutom until dawn och den nya uncharted. De mesta är remastered. Ångrar lite smått att jag köpte mig, ligger och bara dammar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Om man får dålig hastighet mot PSN så pausa / starta nedladdningen några gånger så brukar man till slut hamna på en snabbare server.

Är lika dant mot Xbox Live, där man kan hamna mot en slö server (några Mbit/s), så om man även där pausar/startar nerladdningen någon gång eller några gånger så till slut så hamnar man på en snabbare (mindre belastad) server.

De har båda problem med lastbalanseringen mellan servrarna när filer ska laddas ned.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Funderar starkt på att sälja min. Finns knappt spel som jag vill spela förutom until dawn och den nya uncharted. De mesta är remastered. Ångrar lite smått att jag köpte mig, ligger och bara dammar.

Och här sitter jag och har ångest över vilket spel jag ska spela härnäst

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KKay:

Jag är lite i samma båt som @Alle22 faktiskt, Uncharted 4 var det spel jag såg mest fram emot men Uncharted Trilogy lyckades döda intresset för serien. Min PSN+ tar slut i december och jag känner mig inte helt övertygad om att jag vill förnya tjänsten.

Vilka spel är det du ser fram emot att få spela på din PS4? Alltid intressant att se vad folk ska spela trots allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Har kört gta 5, killzone, watch dogs, need for speed rivals. Köpte driveclub för 300 och det var det största misstaget jag gjorde, man får bara 20% av spelet sedan måste du köpa till en hel del och då när du har köpt så landar du över 800 kr. Man blir ju lite lurad :/

Tycker bara det är löjligt. Man köper ett spel sedan måste man köpa till delar av den för att få ut 100%. Därefter så måste man köpa Playstation + för att man inte ska känna sig inlåst. Kusinen har lagt ca 8k sammanlagt och jag skrattar högt åt han. Han kunde ha köpt sig en speldator istället eller något annat kul.

Det har gått 2 år sedan lansering och tycker att xbox 360 & ps3 fortfarande dominerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Har kört gta 5, killzone, watch dogs, need for speed rivals. Köpte driveclub för 300 och det var det största misstaget jag gjorde, man får bara 20% av spelet sedan måste du köpa till en hel del och då när du har köpt så landar du över 800 kr. Man blir ju lite lurad :/

Tycker bara det är löjligt. Man köper ett spel sedan måste man köpa till delar av den för att få ut 100%. Därefter så måste man köpa Playstation + för att man inte ska känna sig inlåst. Kusinen har lagt ca 8k sammanlagt och jag skrattar högt åt han. Han kunde ha köpt sig en speldator istället eller något annat kul.

Det har gått 2 år sedan lansering och tycker att xbox 360 & ps3 fortfarande dominerar

Hur får du det till 800? Season passet ligger på 119 kr, 60 spänn nu med rean.

Beror på vad du definierar i ditt spel, menar du alla event så håller jag med, där har de snålat med grundspelet men man får med en hel del bilar och alla banor är med. De uppdaterar spelet hela tiden och än så länge har man fått allt med i season packet som skulle strecka sig till juni i år

Har man inte season packet eller kört driveclub så hade jag rekommenderat det. Är mycket billigare nu och det finns många event, både online och offline att köra.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frizzy10:

Hur får du det till 800? Season passet ligger på 119 kr, 60 spänn nu med rean.

Beror på vad du definierar i ditt spel, menar du alla event så håller jag med, där har de snålat med grundspelet men man får med en hel del bilar och alla banor är med. De uppdaterar spelet hela tiden och än så länge har man fått allt med i season packet som skulle strecka sig till juni i år

Har man inte season packet eller kört driveclub så hade jag rekommenderat det. Är mycket billigare nu och det finns många event, både online och offline att köra.

Jag köpte styckvis I början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jag köpte styckvis I början

Ok, då förstår jag

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag har inga såna problem med hastigheten från Psn, köpte Fallout 4 innan min lunch i fredags och när man var tillbaks var det bara att börja spela.
Sitter med 250Mbit ifrån BBB.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Beyond: Two Souls och Heavy rain remastras till PS4!
http://blog.eu.playstation.com/2015/11/19/beyond-two-souls-re...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Skrivet av anon5930:

Jag är lite i samma båt som @Alle22 faktiskt, Uncharted 4 var det spel jag såg mest fram emot men Uncharted Trilogy lyckades döda intresset för serien. Min PSN+ tar slut i december och jag känner mig inte helt övertygad om att jag vill förnya tjänsten.

Vilka spel är det du ser fram emot att få spela på din PS4? Alltid intressant att se vad folk ska spela trots allt.

Sålde min ikväll. La ut annonsen vid lunch. Gick jävligt snabbt, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja nu spelas det Fallout 4 och Battlefront, när jag tröttnat på det så blir det väl Need For Speed eller Black ops 3 Har fullt upp den här hösten/vintern hehe

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Sålde min ikväll. La ut annonsen vid lunch. Gick jävligt snabbt, haha.

Gött när det går fort vad fick du för den?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Gött när det går fort vad fick du för den?

Fick 3000 för den vita versionen med gta och nfs rivals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Fick 3000 för den vita versionen med gta och nfs rivals

Inte illa!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Inte illa!

Blev spammad på mejlen och sms efter bara en timma efter annonsen blev inlagd

Gick dock minus med 1300 men det är inte så farligt.

Permalänk
Medlem

Tja de som har hållit på och arbetat ett bra tag med Remote play till PC kommer tyvärr släppa det som ett betala app... antar att Sony kommer stämma dom rejält så har vi nu otur så får vi inget vettigt program alls för detta.

http://tmacdev.com/2015/remote-play-pc-release/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa en White Modular Charge Station från Nyko. Har kollat lite, men hittar inget utanför staterna.

http://www.amazon.com/Nyko-Modular-Charge-Station-White-PlayS...

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Frågan har säkert ställts tusen ggr.
Men fråga ändå och hoppas på en vänlig själ svarar utan att slå sönder en eller kläcker ur sig "sök" "google".
Det är ju trots allt fredag

Fungerar det att köpa PSN+ från utlandet och aktivera på mitt svenska konto?
Eller måste det vara inom EU osv?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Frågan har säkert ställts tusen ggr.
Men fråga ändå och hoppas på en vänlig själ svarar utan att slå sönder en eller kläcker ur sig "sök" "google".
Det är ju trots allt fredag

Fungerar det att köpa PSN+ från utlandet och aktivera på mitt svenska konto?
Eller måste det vara inom EU osv?

Koder är regions låsta så du måste skapa ett konto i landet i fråga koden kommer ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haft problem som fan med mun PS4...
Skivorna matas ut ur konsol jäveln........ Detta händer hela tiden, under spel och när den är avstängd ....
Skickade in den för reparation och fick tillbaka den med motiveringen att de inte var något fel på den..