vågar man åka till DH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

Varför lade vi ner värnplikten? Den var bra på många sätt, man växte som människa (inte på längden), lärde sig samarbeta, lösa problem, krishantering, "lära sig skjuta och träffa kamrater" (det sista är en verklig reklamslogan för hemvärnet) och spränga eller åtminstone få en större förståelse för det.

Videon visar en självmordsbombare i Ryssland. Stor byggnad med bra volym. Skulle tro 10-15 kg laddning, max 20. Det finns en gräns för hur stor en självmordsladdning som du har på dig rimligen kan vara. Observera ytterdörrarna och de döda utanför byggnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=rlADJ4PI8_I

Vet inte om den första delen är någon generell fundering eller om den riktar sig till mig. När jag var 18 år så var värnplikten inte nedlagd (1988) och jag gjorde lumpen på en minsvepare. Där fick jag inte lära mig något om hur man spränger varken hus eller människor. Även om skulle gjort så tvivlar jag på att den informationen fortfarande är aktuell, sådant utvecklas väl eller? I övrigt kan jag hålla med dig om att det var nyttigt att göra lumpen.

Bra videolänk, ger ett bättre grepp om vad som händer vid en självmordsbombarsmäll. Konstigt nog såg byggnaden mindre ut på insidan än på utsidan, tror inte den är lika stor som någon av hallarna på Elmia heller. Oavsett vilket skulle ju en massa människor stryka med om dom till exempel ställde sig mitt i publiken vid någon av e-sportmatcherna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mr.Borka:

Men det där är ju helt feltänkt.
Du drar ju inte en slutsats baserad på dålig evidens. Har du inte tillräckligt med kött på benen så bör du helt enkelt undvika att dra några slutsatser alls; förutom slutsatsen att du saknar en konkret slutsats.

Ibland händer saker som inte har en större koppling. Kanske en helt spontan händelse som plötsligt ger en av de inblandade parterna en stor fördel på något sätt. Jag får känslan av att du inte är helt intellektuellt ärlig i ditt resonemang.

Följer vi logiken i t.ex. svensk immigrationspolitik så har vissa personer ett investerat intresse i att flyktingströmmarna bibehålls. Så följer vi pengarna så lobbar Bert Karlsson för att konflikten i Syrien fortsätter, eller?

Jag uppmanar dig bara att studera ämnet och tänka själv. Jag säger inte att jag har några slutsatser eller sanningar.

Ang följa pengarna, det är bara ett av verktygen, det finns alltid oppertuniester som tjänar bra på kriser med. Kolla lite på Larry Silverstein till exempel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att oavsett vad så finns det ingen konsekvent tolkning av någon av de stora religionerna idag. IS hämtar stöd för sina handlingar i koranen på samma sätt som Breivik gör det i bibeln, därför ser jag inga problem med att likställa. Kristendomen är inte en våldsam religion per definition, och inte Islam heller. Korstågen och inkvisitionen använde för den delen också bibeln och guds ord som rättfärdigande för sina förehavanden.

Igen, man måste skilja på en rimlig tolkning och en orimlig tolkning. Breiviks tolkning är orimlig. Han finner inget stöd i bibeln för sina handlingar utan att göra en fullständigt orimlig tolkning. På samma sätt som det inte finns något rimligt stöd i Bibeln för de våldsamma korstågen.

Skrivet av Ozzed:

Men åter till IS.. Om de nu hävdar att de hämtar stöd för sina handlingar i Koranen så har de missat att läsa bland annat det här:

"Och döda inte er själva. Gud är förvisso barmhärtig mot er.
Men den som gör så av hat och orättvisa ska vi steka i Elden. 4.29

Offra era ägodelar på Guds väg men störta er inte självmant i fördärvet 2.195

Men den som uppsåtligen dödar en troende, hans lön blir helvetet att vara i för alltid ty Gud blir vred på honom och förbannar honom och bereder för honom ett fasansfullt straff. 4.93"

Militanta Salafister är lika mycket representaten för islam som Breivik är för Kristendomen.

Du missar poängen helt. Jag säger inte att det bara finns en enda tolkning av Koranen (vilket det förstås inte gör). Jag pratar om rimligheten i att finna stöd för våldsamma handlingar i den heliga boken. Det är klart att det finns de som menar att de verser som uttryckligen förespråkar våld tolkas fel, men det står - i klartext - att våld mot otrogna är rätt både i Koranen och i Hadither. Det går rimligen att tolka Koranan och tillhörande texter som förespråkare av både våld och fred. Det är problemet och det är anledningen till att du inte kan jämställa IS med Breivik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

vågar man åka till DH nu när dessa skjutningar osv kommit till europa?

JA JA och JA ...
Att gå runt och oroa sig för att något ska hända är bara dumt, större chans att du dör i cancer eller i en bilkrock.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Igen, man måste skilja på en rimlig tolkning och en orimlig tolkning. Breiviks tolkning är orimlig. Han finner inget stöd i bibeln för sina handlingar utan att göra en fullständigt orimlig tolkning. På samma sätt som det inte finns något rimligt stöd i Bibeln för de våldsamma korstågen.

Du missar poängen helt. Jag säger inte att det bara finns en enda tolkning av Koranen (vilket det förstås inte gör). Jag pratar om rimligheten i att finna stöd för våldsamma handlingar i den heliga boken. Det är klart att det finns de som menar att de verser som uttryckligen förespråkar våld tolkas fel, men det står - i klartext - att våld mot otrogna är rätt både i Koranen och i Hadither. Det går rimligen att tolka Koranan och tillhörande texter som förespråkare av både våld och fred. Det är problemet och det är anledningen till att du inte kan jämställa IS med Breivik.

Fast vänta nu... Det finns passager både i bibeln och koraren som förbjuder dödande, och det finns passager i både bibeln och koranen som säger att det är helt OK att döda folk. Varför blir det en orimlig tolkning av bibeln, men en rimlig tolkning av koranen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

ISIS och andra terrorister skrämmer folk. Myndigheterna vill öka övervakningen. Folket hamnar i kläm i mitten. En del anser att övervakningen är bra. Jag tror inte det är rätt väg att gå. Samarbete mellan länder är bra, men det känns mer och mer som att NWO kanske faktiskt blir verklighet. :\ Folket skräms till tystnad, för om du säger emot landets ledning blir du per automatik stämplad som terrorist. Det är en framtid jag inte vill ha.

Ramlade bort från DH lite där, men ja...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast vänta nu... Det finns passager både i bibeln och koraren som förbjuder dödande, och det finns passager i både bibeln och koranen som säger att det är helt OK att döda folk. Varför blir det en orimlig tolkning av bibeln, men en rimlig tolkning av koranen?

Om en son är trotsig & inte lyder sin far & mor, ens när de tuktat honom, skall männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:18-21

Så var försiktiga med att åka till DH om ni inte har ok från mamma & pappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Det finns i texterna om att man ska visa medmänsklighet.

Ja, precis som det finns texter beskrivande hur man skall döda de som anses olika en själv, beskrivningar på hur man ska behandla sina slavar och hur mycket våld som är okej att använda för att hålla dem i ledet samt att man skall slå ihjäl sina olydiga barn vid stadens utkant [bibeln].

I det stora hela finns det oerhört lite humanism i de religiösa skripterna i relation till krigsförklaringar och hur man skall hålla omänskliga värderingar.

Prova att läsa bibeln, så får du se hur mycket medmänsklighet du får läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I gamla testamentet så förespråkades dödsstraff för flera brott, absolut. Gud beordrar eller ligger bakom mycket dödande också, dock i historisk kontext (till skillnad från Koranen, vars verser har ett öppet slut, en del av en evig sanning).

Men jag får återkomma till rimligheten i det igen. Gjorde Breivik en rimlig tolkning av Bibeln (både gamla och nya testamentet) när han mördade ungdomar på Utöya? Knappast, vad skulle han hänvisa till då? De var inte hans eller Guds fiender, om annat i en total vantolkning (en orimlig sådan).

Är det rimligt att tolk Koranen som så att otrogna som inte vill konvertera till Islam ska dödas? Imamer kan peka på kapitel och vers där det rättfärdigas. Det är möjligt att det går att göra en annan tolkning. Det är möjligt att en annan tolkning vore mer korrekt. Medeltida arabiska är inte särskilt lättförstått.
Men det som gör Islam till en betydligt mer problematisk ideologi än kristendom (och varför de inte ska jämställas) är just svärdsverserna där det står både det ena och det andra och att kräva att det som faktiskt står skrivet ska sättas in i rätt kontext, ja, det är sånt som gör att vi har jihadister.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det intressanta är inte om det är ett mål, utan hur bra säkerheten är på plats. I och med det går att spränga ett plan med en läskburk och de säkert inte har en röntgenmaskin och går igenom samtliga medhavda datorer är DH inge vidare roligt ur säkerhetssynpunkt. Springer det dessutom inte runt massa cosplayare på sånna här events?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, precis som det finns texter beskrivande hur man skall döda de som anses olika en själv, beskrivningar på hur man ska behandla sina slavar och hur mycket våld som är okej att använda för att hålla dem i ledet samt att man skall slå ihjäl sina olydiga barn vid stadens utkant [bibeln].

I det stora hela finns det oerhört lite humanism i de religiösa skripterna i relation till krigsförklaringar och hur man skall hålla omänskliga värderingar.

Prova att läsa bibeln, så får du se hur mycket medmänsklighet du får läst.

Givetvis står det så med, men jag hävdade bara att det faktiskt står med om medmänsklighet där också.

Men jag har svårt att se att religionen endast handlar om vad som står i koranen eller bibeln. Det handlar snarare om vad majoriteten av folket inom religionen tycker. Gör en undersökning hos troende om vad de tycker om viktiga saker så som:
Homoäktenskap
Andra religioner
Mord
etc..
Om majoriteten av de som svarar att de är muslimer tycker att mord är okej, då skulle det i min mening innebära att en "riktig" muslim tycker det är okej att mörda. Nu är fallet inte så tack och lov, och det tror jag du också förstår. (Ta inte "Gör en undersökning" bokstavligt talat, det är klart det inte går att göra det med alla)

Religionen är baserad på vad människor tycker och tänker, detta ändras med tiden, därav ändras religionen också.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

I gamla testamentet så förespråkades dödsstraff för flera brott, absolut. Gud beordrar eller ligger bakom mycket dödande också, dock i historisk kontext (till skillnad från Koranen, vars verser har ett öppet slut, en del av en evig sanning).

Men jag får återkomma till rimligheten i det igen. Gjorde Breivik en rimlig tolkning av Bibeln (både gamla och nya testamentet) när han mördade ungdomar på Utöya? Knappast, vad skulle han hänvisa till då? De var inte hans eller Guds fiender, om annat i en total vantolkning (en orimlig sådan).

Är det rimligt att tolk Koranen som så att otrogna som inte vill konvertera till Islam ska dödas? Imamer kan peka på kapitel och vers där det rättfärdigas. Det är möjligt att det går att göra en annan tolkning. Det är möjligt att en annan tolkning vore mer korrekt. Medeltida arabiska är inte särskilt lättförstått.
Men det som gör Islam till en betydligt mer problematisk ideologi än kristendom (och varför de inte ska jämställas) är just svärdsverserna där det står både det ena och det andra och att kräva att det som faktiskt står skrivet ska sättas in i rätt kontext, ja, det är sånt som gör att vi har jihadister.

Om man nu måste sätta saker i kontext, så bör man också sätta 47:4 i kontext, som jag antar att det är det du pratar om.. Det står ju att om någon inte låter dig utöva din religion så är det OK att ha ihjäl dem, något förenklat. Att tolka det som att folk som inte delar din religion automatiskt hindrar dig från att utöva din låter inte som en "rimlig tolkning".

Det du i princip säger är att OK det står typ samma i båda böckerna men Islam är en våldsam religion och kristendomen är det inte, och det blir ju lite snett, milt uttryckt.

Det står galna saker i båda böckerna, och det finns galningar som gör galna tolkningar när de läser böckerna. Det är ingen skillnad. Galning som galning. Ska man se ner på en religion för att vissa tolkar den knasigt finns det nog få religioner som skulle få bedrivas alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte ens avgöra längre om tråden är on- eller off-topic.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Nu snurrar du bara runt. Hemskt text i bibeln är inte så farligt, men är det i koranen då är det farligt? Jag ser inte skillnaden. Präster kan också peka på kapitel där våld eller andra knasigheter rättfärdigas. Snarare din tolkning, eller förutfattade meningar/fördomar som gör att du försöker se någon massiv skillnad på om text som uppmuntrar till våld har någon skillnad beroende på dess ursprung.

Finns ingen rimlighet att göra den tolkning som du gör.

Menar du att det är skillnad på om ett våldsamt budskap kommer från koranen eller bibeln? För det är så din text tolkas. Ja eller Nej fungerar bra som svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du i princip säger är att OK det står typ samma i båda böckerna men Islam är en våldsam religion och kristendomen är det inte, och det blir ju lite snett, milt uttryckt.

Nej, det är inte "i princip" det jag säger. Jag säger vad jag säger. Lägg ord i munnen på någon annan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Givetvis står det så med, men jag hävdade bara att det faktiskt står med om medmänsklighet där också.

Men jag har svårt att se att religionen endast handlar om vad som står i koranen eller bibeln. Det handlar snarare om vad majoriteten av folket inom religionen tycker. Gör en undersökning hos troende om vad de tycker om viktiga saker så som:
Homoäktenskap
Andra religioner
Mord
etc..
Om majoriteten av de som svarar att de är muslimer tycker att mord är okej, då skulle det i min mening innebära att en "riktig" muslim tycker det är okej att mörda. Nu är fallet inte så tack och lov, och det tror jag du också förstår. (Ta inte "Gör en undersökning" bokstavligt talat, det är klart det inte går att göra det med alla)

Religionen är baserad på vad människor tycker och tänker, detta ändras med tiden, därav ändras religionen också.

Ganska fånigt resonemang.

Prova att göra samma sak med andra ideologier. Sedan ska vi inte nämna hur polariserad och dividerad religionerna är. Se bara på hur många underkategorier av kristna det finns bara i USA. Inte att nämna alla underkategoriers underkatergorier.

Så en "riktig" kristen är någon som har liknande värderingar på laserspecifika frågor som en majoritet inom religionen? Men hur är det med underkategorierna? Ska man ha samma kvalificering även inom underkategorierna? Det blir ju fullkomligt värdelöst. Det är ju med samma hysteriska tankemissar som kristna högern i USA kan påstå sig äga landet - eftersom de representerar majoriteten av befolkningen, oavsett hur dividerade de kristna är mellan varandra.

Jag förstår vad du menar, men det hela är ju helt bortkastat. Glöm heller inte att den här snälla västerländska religionen kommer från en anpassning till samhället. Gör inte misstaget att glömma bort vad de religiösa har gjort och idag gör när de faktiskt tror att de har gud på sin sida. Då är det helt plötsligt nära till hands att gräva fram de våldsbejakande paragraferna.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte "i princip" det jag säger. Jag säger vad jag säger. Lägg ord i munnen på någon annan.

Förklara i så fall på ett bättre sätt så att vi slipper missförstånd.

Det finns ju uppenbarligen skrifter i både bibeln och koranen som säger att våld är OK. Varför är det orimligt om en kristen tolkar det som att det är OK att bruka våld medan det är en "rimlig" tolkning om en muslim tolkar koranen som att våldsyttringar är OK.

Det vi har är flertalet religioner som till sin natur är inkonsekventa. På ena sidan står det att man inte ska skada folk, vänd blad så står det att det går fint. Den person, som då väljer det sistnämnda är en galning, oavsett vilken bok han läser. Att då smutskasta alla som läser den boken, oavsett vilka tolkningar de gör, det tycker jag är orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrasket:

Själv ska man till Summerburst i Göteborg, känns ju om något som ett ganska attraktivt mål

Lycka till

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ganska fånigt resonemang.

Prova att göra samma sak med andra ideologier. Sedan ska vi inte nämna hur polariserad och dividerad religionerna är. Se bara på hur många underkategorier av kristna det finns bara i USA. Inte att nämna alla underkategoriers underkatergorier.

Så en "riktig" kristen är någon som har liknande värderingar på laserspecifika frågor som en majoritet inom religionen? Men hur är det med underkategorierna? Ska man ha samma kvalificering även inom underkategorierna? Det blir ju fullkomligt värdelöst. Det är ju med samma hysteriska tankemissar som kristna högern i USA kan påstå sig äga landet - eftersom de representerar majoriteten av befolkningen, oavsett hur dividerade de kristna är mellan varandra.

Jag förstår vad du menar, men det hela är ju helt bortkastat. Glöm heller inte att den här snälla västerländska religionen kommer från en anpassning till samhället. Gör inte misstaget att glömma bort vad de religiösa har gjort och idag gör när de faktiskt tror att de har gud på sin sida. Då är det helt plötsligt nära till hands att gräva fram de våldsbejakande paragraferna.

Självklart finns det underkategorier, men du förstår vad jag menar. Jag gjorde en förenkling av hela tanken med en undersökning, jag skrev faktiskt, ta det inte bokstavligt talat. Både för att det inte är möjligt att göra en undersökning, men också eftersom det blir komplicerade frågor och underkategorier. Men sen menar jag också att vissa underkategorier kanske sticker så långt ifrån andra att de då inte tillhör religionen längre. Precis som evolutionen och hur vi idag skiljer oss från schimpansen, vi var ju "likadana" innan.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av limes:

Så DH är ett ointressant mål? Hur kan då en klubb vara ett intressant mål? Människor har kul och gör något som de gillar på båda ställena. Det är dessutom avsevärt mycket mer folk på DH.

Vad var syftet med 9/11? Vad var syftet med Frankrike? Vad är syftet om inte att skada och förstöra?
Hur motiverar man det?

Varför skulle de inte attackera Sverige? Vi har bistånd till Frankrike nu efter attacken där, vi exporterar vapen till andra länder.

Är inte heller någon expert eller dylikt, tror däremot inte att Sverige är någon "safe haven" där inget kommer att hända.
Säpo har ju bekräftat att det är IS medlemmar i flyktingströmmen som kommit hit, så de finns i landet.

DH hade självklart kunnat vara ett intressant mål för en terrorattack om alla andra parametrar hade varit rätt. Sverige har inte aktivt utfört attacker mot IS och är därmed heller inte det mest intressanta målet för en attack. Precis som du säger säljer vi vapen, men det är inte vi som trycker på avtryckaren.
Frankrike däremot har aktivt fört en kamp mot IS.
Terrorattacker handlar om att visa sin storhet och sin makt, samt att attacken oftast ska ha ett syfte för att genomföras.
Visar IS sin storhet och makt genom att gå till attack mot ett "neutralt land" som inte varit i krig eller konflikter på flera hundra år? Ett land som tagit bort sitt försvar och därmed inte kan skydda sig lika väl som andra, ett land där mångkultur uppmanas och där "alla är välkomna".
Det är en större fjäder i hatten för terror-grupper att gå till attack mot länder som aktivt för en kamp mot dom. Ännu större fjäder i hatten att kapa två flygplan och flyga in i två viktiga byggnader i storebrors land, mitt framför ögonen på dom.

Jag vet inte hur du själv fungerar, men om vi gör en väldig förenkling av det hela. Vi säger att vi lever i ett "öga för ett öga" samhälle. Du blir rånad på din plånbok. Du vet vem som har planerat och utfört dådet mot dig. Väljer du att istället gå och slå någon helt random på käften och ta hans plånbok eller väljer du att slå den som tog din plånbok på käften och ta tillbaka din plånbok igen?

Åter igen, jag säger inte att vi är helt befriade från alla hot och att det aldrig skulle inträffa något i Sverige. Däremot säger jag att det finns andra läder, som aktivt krigar och kämpar mot IS som är betydligt större mål.

Permalänk
Medlem

Tänk om mänskligheten kunde växa upp och faktiskt inse vad vi har. Vi har inte någon skäggig gubbe i himelen som styr och ställert allting, det är bara så.
Om alla religioner bara försvann skulle garanterat hälften av alla problem försvinna med.
Att inte kalla kristendommen våldsam är otroligt hyckleri. Vi kan ju fråga "häxorna", tattarna, muslimerna som blev anfallna i korstågen, alla som blivit avrättade för brott mot gud osv, och att inte förglömma, USA. Den största krigande nationen i modern tid som krigar för kristendommen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Var nära Löfven så är du i trygga händer.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Nu är väl inte jag någon expert på terror och kriminologi. Men jag har svårt att tro att huvudmålet för dessa terrorister är att kämpa och ta sig till Sverige för att åka till ett LAN och spränga sig.
Majoriteten av deltagarna är under 18 år och vad jag kan tänka mig totalt ointressanta för en terrorist att döda.
Skulle nog varit mer orolig om jag uttalat mig kritiskt i media mot terroristerna, var politiskt aktiv och andra saker som väcker intresse hos en terrorist.

Vi får ju inte glömma att terrorister i 9 fall av 10 har ett syfte/mening med sin handling. Att spränga i Frankrike hade sin anledning. Men att åka till DH och göra samma sak, har väldigt svårt att se hur dom skulle motivera till varför dom skulle göra det.

Inte så det funkar dock. Dom har dödat vanliga civila människor i sina attacker för att just skapa terror, inte genom att döda politiker eller så. Inte heller spelar det någon roll om du är ett barn. Många barn som blivit mördade av terrorister förut. Dock kan man fråga sig om det skulle hända på DH. Det är inte större chans att det skulle hända på DH än på vilken annan plats somhelst i Sverige där det finns mycket folk samlat.

Skrivet av KingCobra:

Tänk om mänskligheten kunde växa upp och faktiskt inse vad vi har. Vi har inte någon skäggig gubbe i himelen som styr och ställert allting, det är bara så.
Om alla religioner bara försvann skulle garanterat hälften av alla problem försvinna med.
Att inte kalla kristendommen våldsam är otroligt hyckleri. Vi kan ju fråga "häxorna", tattarna, muslimerna som blev anfallna i korstågen, alla som blivit avrättade för brott mot gud osv, och att inte förglömma, USA. Den största krigande nationen i modern tid som krigar för kristendommen.

Det enda du gör är att ta något som du kan skylla ifrån dig på. Det är inte religion som skapar konflikter, det är oliktänkande. Sen att USA skulle kriga för kristendomen är nog det mest korkade påståendet jag hört på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förklara i så fall på ett bättre sätt så att vi slipper missförstånd.

Det finns ju uppenbarligen skrifter i både bibeln och koranen som säger att våld är OK. Varför är det orimligt om en kristen tolkar det som att det är OK att bruka våld medan det är en "rimlig" tolkning om en muslim tolkar koranen som att våldsyttringar är OK.

Det vi har är flertalet religioner som till sin natur är inkonsekventa. På ena sidan står det att man inte ska skada folk, vänd blad så står det att det går fint. Den person, som då väljer det sistnämnda är en galning, oavsett vilken bok han läser. Att då smutskasta alla som läser den boken, oavsett vilka tolkningar de gör, det tycker jag är orimligt.

Jag har redan förklarat hur Islam och kristendomen skiljer sig i förhållande till mördande. Om du inte orkar/vill läsa vad jag skriver så är det inte mitt problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Gå ! Ha kul! Njut av ditt liv oavsett... Du vet aldrig vad som blir din död och du vet aldrig när, men att ständigt vara rädd och hindra sig själv från att leva, då är man i princip död:/ ( ta detta med en nypa eller ett ton salt)

Fast att vara observant skadar ju aldrig heller..

Permalänk
Medlem

Lukten skulle antagligen hålla dom borta. Oroa dig inte

Permalänk
Medlem

Jag har redan förklarat hur Islam och kristendomen skiljer sig i förhållande till mördande. Om du inte orkar/vill läsa vad jag skriver så är det inte mitt problem.

Det du har sagt är att det inom islam finns vissa religiösa ledare som anser att det är en korrekt tolkning att det är OK att döda "otrogna", och det gör det inom kristendomen också så jag tycker inte att du har visat på någon skillnad på religionerna vad gäller den biten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det säkraste är att söka asyl i Nya Zeeland, men det gäller att vara snabb, enbart 300 asylsökande med asylskäl beviljas asyl där per år.

Plus att Du kommer att få lära dig att köra bilen på "fel" sida om vägen.

Sen kan man starta en version av Dreamhack där.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det du har sagt är att det inom islam finns vissa religiösa ledare som anser att det är en korrekt tolkning att det är OK att döda "otrogna", och det gör det inom kristendomen också så jag tycker inte att du har visat på någon skillnad på religionerna vad gäller den biten.

Dom stora skillnaderna mellan islam och kristendomen är att vår samhällen här i Europa byggdes enligt kyrkans tolkning(både på gott och ont) samt att inom kristendomen så är förlåtelse synonymt med varifrån ordet kristen kommer ifrån.

Har Du redan glömt: "Må han som inte har syndat kasta den första stenen"(eller något sådant)?
Sådant finns ej inom islam.

Karol Józef Wojtyła(Johannes Paulus II) följde detta när han förlät sin attentatsman(en turk, vet ej om någon religion var inblandad).

Sen att jag personligen föreslår total bombning utav terrorister inklusive hela deras släkt samt husdjur(dock ej katter och krokodiler) är bara ett klart tecken på att mina spärrar slutade fungerade för ett bra tag sedan(runt 2001-09-11) plus att jag är agnostiker. Jag tror mer på jultomten än en gud eftersom jultomten träffade jag i alla fall när jag var liten och det var min morbror i förklädnad. Någon gud har jag inte träffat än.

Kyrkan i sig borde läggas ner eftersom det har blivit en stor kontrollapparat. Tror man på något/någon så behöver man inte ha ett hus eller präster till detta. Samma sak anser jag gäller islam.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg om terrorism så jag länkar denna artikel och hoppas att TS lugnar sig.
http://fragbite.se/all/news/38153/dreamhack-i-dialog-med-poli...

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|