[Felsök hårdvara] Dator startar ej efter strömavbrott/spik? Hjälp önskas!
Hej !
Har nu suttit en vecka med min datorn som inte verkar vilja samarbeta mer, därför behöver jag er hjälp!!
Förra söndagen gick en propp i huset, alltså strömavbrott med ett enklare ord. Datorn tog den här lilla tuppluren en aning bittert. Datorn gick igång och alla fläktar och led startar, dock är båda skärmarna svarta samt musen (tangetbord lyser fortfarande).
Började med att koppla in ett annat grafikkort, fortfarande problem
Tog ut batteriet, fortfarande problem
Tog ut ram minnen och behöll ett, fortfarande problem
Bytte till ett gammalt moderkort med en annan CPU (på grund av annan sockel), då startar skärmarna och musen, dock fick jag B2 symbol vilket jag har för mig har med windows att göra när man satt i nytt moderkort, rätta mig om jag har fel?
Jag drog då en snabb slutsats att problemet bör ligga i moderkortet ( ASUS Z87-A ), beställde ett nytt ( ASUS Z97-A ). Efter att ha kopplat in Z97-A så kommer vi till det nuvarande och mycket jobbiga problem. Datorn Startar upp kanske 0.5 sekunder och dör, försöker sedan återstarta flera gånger. Jag tänkte då att jag kopplat något fel men dubbelkollat allt 4 gånger, ny kylpasta osv.
Pratade då med en kompis som sa han haft liknande problem , då var det PSU som spökade. Snabb som jag är beställer jag ett nytt nätaggregat ( EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W )
Samma problem fortfarande, dock nu startar datorn i 0.1 sekunder och dör utan återförsök. Nu i efterhand kopplat in nya PSU med gamla moderkortet ( ASUS Z87-A) då är det samma problem :S vilket är konstigt då detta förut iallafall fick datorn att gå i gång :S
Detta är vad jag gjort vilket inte ändrat på problemet
Bytt kylpasta
Testat andra ram minnen
Tagit ut batteriet
Kopplat bort grafikkort,SATA och andra onödiga komponenter som tex ljudkort.
Någon som har en aning om vad detta beror på? kan det vara CPU som krånglar? varför startade datorn i så fall första gången och nu inte alls? Jag är helt off just nu om vad felet kan va, då jag bytt snart allt i datorn förutom CPU. kompisen tror jag kopplat något fel men kollat snart 4 gånger ( har även vana av många datorbyggen sen innan)
Hjälp !!