[Felsök hårdvara] Dator startar ej efter strömavbrott/spik? Hjälp önskas!

Permalänk

[Felsök hårdvara] Dator startar ej efter strömavbrott/spik? Hjälp önskas!

Hej !

Har nu suttit en vecka med min datorn som inte verkar vilja samarbeta mer, därför behöver jag er hjälp!!

Förra söndagen gick en propp i huset, alltså strömavbrott med ett enklare ord. Datorn tog den här lilla tuppluren en aning bittert. Datorn gick igång och alla fläktar och led startar, dock är båda skärmarna svarta samt musen (tangetbord lyser fortfarande).

• Började med att koppla in ett annat grafikkort, fortfarande problem

• Tog ut batteriet, fortfarande problem

• Tog ut ram minnen och behöll ett, fortfarande problem

• Bytte till ett gammalt moderkort med en annan CPU (på grund av annan sockel), då startar skärmarna och musen, dock fick jag B2 symbol vilket jag har för mig har med windows att göra när man satt i nytt moderkort, rätta mig om jag har fel?

Jag drog då en snabb slutsats att problemet bör ligga i moderkortet ( ASUS Z87-A ), beställde ett nytt ( ASUS Z97-A ). Efter att ha kopplat in Z97-A så kommer vi till det nuvarande och mycket jobbiga problem. Datorn Startar upp kanske 0.5 sekunder och dör, försöker sedan återstarta flera gånger. Jag tänkte då att jag kopplat något fel men dubbelkollat allt 4 gånger, ny kylpasta osv.

Pratade då med en kompis som sa han haft liknande problem , då var det PSU som spökade. Snabb som jag är beställer jag ett nytt nätaggregat ( EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W )

Samma problem fortfarande, dock nu startar datorn i 0.1 sekunder och dör utan återförsök. Nu i efterhand kopplat in nya PSU med gamla moderkortet ( ASUS Z87-A) då är det samma problem :S vilket är konstigt då detta förut iallafall fick datorn att gå i gång :S

Detta är vad jag gjort vilket inte ändrat på problemet

• Bytt kylpasta

• Testat andra ram minnen

• Tagit ut batteriet

• Kopplat bort grafikkort,SATA och andra onödiga komponenter som tex ljudkort.

Någon som har en aning om vad detta beror på? kan det vara CPU som krånglar? varför startade datorn i så fall första gången och nu inte alls? Jag är helt off just nu om vad felet kan va, då jag bytt snart allt i datorn förutom CPU. kompisen tror jag kopplat något fel men kollat snart 4 gånger ( har även vana av många datorbyggen sen innan)
Hjälp !!

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du varför säkringen gick sönder, kan det ha med datorn att göra ?
Vet du om de delar du bytt varit hela eller har du inte testat dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla in den i ett annat eluttag, prova annan strömsladd.

Permalänk

Säkringen gick sönder på grund av att mina föräldrar kopplat in massa värmefläktar till en rum dem fixar iordning, proppen gick efter dem kopplade in sista fläkten, bara min datorn som fått smällen av att inte funka. Pratade med Inet då tror dem det kan va något fel på nya moderkortet, men att gamla visar samma symptom efter att ha bytt tillbaka ? :S , kan väll inte va fel på både nya moderkort och PSU som jag köp i beloppet på 3 dagar?:S, @mrqaffe:

Permalänk

Testat annat eluttag, även ny sladd då det var en ny med till nya PSUn @Zearox:

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådtitel ändrad*

TS, du får lättare hjälp om du lägger lite mer tid på trådrubriken. Att bara skriva "Akut hjälp!" är inte tillräckligt. Tänk på ett stort bibliotek, vill du öppna varje bok för att se om någon av alla tusen ämnen som bara beskrivs med "Akut hjälp" intresserar dig? Vi måste kräva bättre ordning, sätt bra rubriker så får du bra hjälp snabbare av folk som har haft samma problem.

Dåliga rubriker dödar forum i långa loppet så hjälp dig själv, hjälp oss - ta en extra minut nästa gång och tänk ut en bra summering av din fråga.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blipper92:

Säkringen gick sönder på grund av att mina föräldrar kopplat in massa värmefläktar till en rum dem fixar iordning, proppen gick efter dem kopplade in sista fläkten, bara min datorn som fått smällen av att inte funka. Pratade med Inet då tror dem det kan va något fel på nya moderkortet, men att gamla visar samma symptom efter att ha bytt tillbaka ? :S , kan väll inte va fel på både nya moderkort och PSU som jag köp i beloppet på 3 dagar?:S, @mrqaffe:

Det kanske blev nån puls som skadade datorn, har det blivit överspänning så kan vad som helst ha gått sönder så det vore bra att veta om de "gamla" delarna verkligen är trasiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske blev nån puls som skadade datorn, har det blivit överspänning så kan vad som helst ha gått sönder så det vore bra att veta om de "gamla" delarna verkligen är trasiga.

Ja det som är en bra fråga, Inet ville jag skulle skicka in Z87-A med processor och ram minnen för att kunna felsöka, det jag tycker är konstigt är att datorn går igång men efter att jag bytte moderkort första gånger har problemet blivit värre, om det var fel på nya moderkortet borde det gamla gett samma problem som innan jag bytte? att allt går igång utan skärm och mus?@mrqaffe:

Permalänk
Skrivet av Lan:

*trådtitel ändrad*

TS, du får lättare hjälp om du lägger lite mer tid på trådrubriken. Att bara skriva "Akut hjälp!" är inte tillräckligt. Tänk på ett stort bibliotek, vill du öppna varje bok för att se om någon av alla tusen ämnen som bara beskrivs med "Akut hjälp" intresserar dig? Vi måste kräva bättre ordning, sätt bra rubriker så får du bra hjälp snabbare av folk som har haft samma problem.

Dåliga rubriker dödar forum i långa loppet så hjälp dig själv, hjälp oss - ta en extra minut nästa gång och tänk ut en bra summering av din fråga.

Ah förlåt:) första gången här på sweclockers på väldigt många år. Ska tänka på det tills nästa gång:) tack för hjälpen! @Lan:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blipper92:

Ja det som är en bra fråga, Inet ville jag skulle skicka in Z87-A med processor och ram minnen för att kunna felsöka, det jag tycker är konstigt är att datorn går igång men efter att jag bytte moderkort första gånger har problemet blivit värre, om det var fel på nya moderkortet borde det gamla gett samma problem som innan jag bytte? att allt går igång utan skärm och mus?@mrqaffe:

Det kan ju vara fel på flera olika saker eller cpu/ram, det skulle kunna ha hänt nått med lagringen också och det är nog därför de ville ha in allt för att kunna felsöka ordentligt.

Visa signatur