AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Ok

Skrev jag inte att 980ti är det bästa kortet idag? Jo

Och det är klart som fan att pris och värmeutveckling har med saken att göra men ok

De flesta 980ti är fabriksöverklockade men överklockar långt över det med rätt omständigheter.

Hmm vad är rätt omständigheter???

Ett chassi med bra luftflöde, custom kylning osv..vilket kostar mycket pengar ?

Varför tog du åt dig?

Så du menar custom kylning osv krävs för att överklocka ett 980Ti? Du måste ju vara bakom flötet..

Och vart skriver OP om pris och värmeutveckling? Det kanske spelar roll i någon annan tråd där någon frågar om köpråd och har en budget att följa. DENNA tråd handlar endast om prestanda.

Jag borde inte mata trollen, men där har du en köttbit.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast det finns ju en logik i det. Vi vet att fury inte går att klocka, så i princip alla eftermarknadskort har samma klock som referenskortet. Jämför detta med 980 och 980ti, det är väl ingen kotte som köper referenskortet? Bra jobbat av AMD, det har jämnat ut sig lite, men skulle ändå säga att Fury slåss mer mot 980 och inte 980Ti.

980-korten går allt oftare för runt 5000kr eller under med eftermarknadskylare nu, och har mycket bättre tillgänglighet. Närmaste fury kortet från ASUS kostar 5500kr i billigaste butiken.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s245895542&o=produkt_pr...

Ett refrens 980 som är överklockat ligger jämt med Fury i 1440p. Ett med eftermaknadskylare är nog snäppet vassare, om det inte handlar om 4k. allt som allt skulle jag säga att dessa kort är likvärdiga, och även 390x är hack i häl om inte lika bra. Med tanke på prissättningen skulle jag nästan säga att 390x kannibaliserar Fury just nu.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10233?key=9956fd24eb9d0a16cbe22a046d7d924f

Hoppas inte jag tolkas som en Nvidia fanboy nu. Jag vill bara lägga fram fakta. Att jämföra Fury mot 980Ti är bara inte realistiskt. Det är fury, 390x och 980 som i princip presterar lika, med 970 och 290x hack i häl. 5fps hit och dit i olika titlar märker man inte av sen i alla fall, och inget av korten är bra nog för 4k, upp till 1440p är håller det om man vill ha 60+ fps i de flesta spel och inte köra på low-medium.

Så är man i valet att köpa nytt nu så är alla de korten ett bra alternativ, beroende på vilka features man vill åt.

Dn där grafen är bara intressant för dem som enbart spelar BF4.
Här en annan bild för de som enbart spelar Star Wars Battlefront!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag orkar inte länka in alla spel i testet, finns att läsa i Swecs test. Trenden är dock den samma i de flesta titlar. Den grafen som TS länkade in är inte ens testat med samma spel och inte med samma dator. Inte jämförbart med någonting.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Här en annan bild för de som enbart spelar Star Wars Battlefront!
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10975?key=92123a1406f67e949b4f927acb31f4a0

Nu tog du ett spel där alla vet att AMD presterar bra istället Det kommer finnas variationer fram och tillbaka mellan titlar. Min tes stämmer dock enligt den grafen också. Ett 980 från 3epart kommer ligga mellan 390x och Fury på den grafen. Detta är referenskort. Även 390x kommer knappa in på fury om man jämför tex Sapphiers kort som är lite klockat. Fury går som sagt inte att klocka alls i princip.

Om folk bara kan sluta försvara sitt eget köp av grafikkort så skulle dessa diskussioner bli mkt lättare. Du kan väl länka in Fallout 4 då också, och Anno 2077, och Witcher 3.

Så kan vi hålla på såhär resten av dagen. Utan att komma fram till något vettigt. Klart det varierar mellan olika spel. Läste du ens hela mitt inlägg?

Kollade igen på Fallout 4 nu och där verkar ju heirarkin vara ganska neutral, korten ligger som de ska enl det pris de säljs för, mer eller mindre, Sen hade AMD lite problem med stutters, men det patchas nog snart:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Så du menar custom kylning osv krävs för att överklocka ett 980Ti? Du måste ju vara bakom flötet..

Och vart skriver OP om pris och värmeutveckling? Det kanske spelar roll i någon annan tråd där någon frågar om köpråd och har en budget att följa. DENNA tråd handlar endast om prestanda.

Jag borde inte mata trollen, men där har du en köttbit.

Kan du sluta förvränga saker i din lilla hjärna?

Läs första inlägget utav TS så kan du se(eller så har du ingen förståelse förmåga) att han påpekar att amds bästa har kommit ikapp nvidias bästa. Inget annat som att "diskutera inte pris eller annat" han bara är snäll och hänvisar till vissa siffror och grafer.

Så custom kylning eller ett bra luftflöde i ett chassi betyder enbart vattenkylning?

Och min fråga återstår från mitt första inlägg, varför tog du åt dig?

Förstår du inte att man försöker föra saker och ting i andra perspektiv än ditt lilla skygglapps beteende?

Men jag är nog klar me dig, du tar allt på ett mycket dåligt sätt och det var ju inte meningen

Permalänk
Hjälpsam

@BrottOchStraff: He he

Vi gör så här i stället.
Kan aldrig bli fullständigt rättvist men detta tycker jag är lite mer rättvisande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@BrottOchStraff: He he

Vi gör så här i stället.
Kan aldrig bli fullständigt rättvist men detta tycker jag är lite mer rättvisande.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10954?key=38b51967afcfa7be6d07511428391c18

Ja det stämmer nog ganska bra Men som sagt 390x och 980 knappar in på Fury i icke referens utöfrande. Synd att swec inte testar med EVGA och Sapphire istället. Men som sagt Fury tävlar inte mote 980Ti, FuryX gör det i vissat titlar, men sen kommer 980Ti ofta överklockat rätt hårt från fabrik i många modeller.

Tycker det börjar bli otrevlig stämning i tråden här (inte mellan oss dock) så vi kan nog lämna detta nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul AMD! Ser ut som att mitt 290X-köp för 2500kr inte var så dumt ändå.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Minns inte namnen på alla dom som genom åren som alltifrån förlöjligat till ifrågasatt det jag skrivit hela tiden, att AMD GPU'erna haft väldigt mycket prestanda att hämta då hårdvaran har skyhög beräkningskapacitet. Jag är förmodligen en av få som trott och tror att Fury/Fury X kan gå om både 980Ti och Titan i prestanda med 8.6TFLOPS beräkningskapacitet. Behövs nog inte sägas så mycket mer: I snitt så är det höga prestandaförbättringar, men i många nya och viktiga titlar så är prestandaökningen helt absurd hög. Och detta är jämfört mot den senaste betan som redan nyss fick prestandaförbättringar. Första testet så ta det med en nypa salt. SATAN i gatan:

http://wccftech.com/amd-radeon-software-performance-analysis-...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer nog ganska bra Men som sagt 390x och 980 knappar in på Fury i icke referens utöfrande. Synd att swec inte testar med EVGA och Sapphire istället. Men som sagt Fury tävlar inte mote 980Ti, FuryX gör det i vissat titlar, men sen kommer 980Ti ofta överklockat rätt hårt från fabrik i många modeller.

Tycker det börjar bli otrevlig stämning i tråden här (inte mellan oss dock) så vi kan nog lämna detta nu

Du har helt rätt, exempelvis ett Sapphire R9 Radeon FuryX tävlar inte mot ett MSI GTX980Ti lightning, helt olika prisklasser.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du har helt rätt, exempelvis ett Sapphire R9 Radeon FuryX tävlar inte mot ett MSI GTX980Ti lightning, helt olika prisklasser.

Det tävlar mot MSI 980 Ti Gaming som är klockat ca 2% lägre än MSI 980Ti Lightning och alltså har nästan samma prestanda i graferna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 2good4you:

Minns inte namnen på alla dom som genom åren som alltifrån förlöjligat till ifrågasatt det jag skrivit hela tiden, att AMD GPU'erna haft väldigt mycket prestanda att hämta då hårdvaran har skyhög beräkningskapacitet. Jag är förmodligen en av få som trott och tror att Fury kan gå om både 980Ti och Titan i prestanda.

Att de gör det förr eller senare är det nog ingen som ifrågasätter. Frågan är varför man blir så imponerad av att det tar 2-3 år för AMD att skriva en effektiv drivrutin? Spelar ju liksom ingen roll om GPU'n i grunden är bra om man inte kan använda prestandan förrän kortet redan är föråldrat.

För det är ju det som är skillnaden, att Geforcekorten är enormt mycket effektivare på att utnyttja sin prestanda redan från början och därför inte blir extremt mycket bättre med tiden. Med det sagt bör det förstås påpekas att även de filar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Försöker på ett sarkastiskt sätt säga att FuruX är mer prisvärt än 980ti? Det kostar ju i princip samma, och 980Ti prestar bättre i fler speltitlar är än FuryX. Sen slipper man den konstiga kyllösningen Varför jämföra med typ den dyraste modellen av 980Ti på marknaden? När både MSI, KFA och EVGA har 980Ti med bra överklock och eftermarknadskylare för runt 6500-7000kr. Ingat av de två korten är speciellt prisvärt dock, om man inte absolut måste ha den prestandan. Skiljer för lite mellan Fury och FuryX för att motivera det priset. Har hellre ett vanligt Fury med sapphires kylare då

Sen kan man haffa på rea också :
https://www.dustinhome.se/product/5010887451/xlr8-oc-gaming?s...

EDIT: Det är bara att kolla i signaturen vad folk har för GPU så vet man direkt hur de kommer bete sig i denna debatten. Förstår inte varför det ska va så svårt att försöka vara objektiv och se på fakta istället för att slänga ur sig meningslösa kommentarer, och dra fram extremfall som exempel bara för att försvara sitt eget val av gpu. Jag har själv ett 970 som ni ser, men jag sitter inte och försvarar Nvidia, utan försöker få fram det objektivt rätta svaret. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett AMD kort också om det har de features jag vill ha och ger mig mest FPS för pengarna i de spel jag spelar. När jag köpte mitt 970 så var det billigt och AMD hade inte kommit med någonting ur 3xx serien än. Idag skulle jag nog sneglat på 390 eller 390x pga Freesync som är mer tillgängligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Minns inte namnen på alla dom som genom åren som alltifrån förlöjligat till ifrågasatt det jag skrivit hela tiden, att AMD GPU'erna haft väldigt mycket prestanda att hämta då hårdvaran har skyhög beräkningskapacitet. Jag är förmodligen en av få som trott och tror att Fury kan gå om både 980Ti och Titan i prestanda. Behövs nog inte sägas så mycket mer: I snitt så är det höga prestandaförbättringar, men i många nya och viktiga titlar så är prestandaökningne helt absurd hög. Och detta är jämfört mot den senaste betan som redan nyss fick prestandaförbättringar. SATAN i gatan:

http://wccftech.com/amd-radeon-software-performance-analysis-...

WOW! Fyfan vilken ökning! Lol de fick ju nyss en update som gav lite bättre prestanda och nu detta on top of that är bara wow.. Och det verkar som om en till kommer! Herregud va bra gjort av amd !!

De måste ju ha sänkt förbrukningen/värme också då antar jag:)

Roligt att du nämnde det där med att du trodde på amds hårdvara för jag tänkte exakt samma sak!

Jag mensr kolla på papper hur jävla mkt kraft de har krämat in på så små ytor..

Nu kan det bara bli bättre för amd och det glädjer mig !

Tack för länken!

Edit: måste fråga dock .. Kan man lita på sidan?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att de gör det förr eller senare är det nog ingen som ifrågasätter. Frågan är varför man blir så imponerad av att det tar 2-3 år för AMD att skriva en effektiv drivrutin? Spelar ju liksom ingen roll om GPU'n i grunden är bra om man inte kan använda prestandan förrän kortet redan är föråldrat.

För det är ju det som är skillnaden, att Geforcekorten är enormt mycket effektivare på att utnyttja sin prestanda redan från början och därför inte blir extremt mycket bättre med tiden. Med det sagt bör det förstås påpekas att även de filar.

Det har inte gjorts annat än ifrågasatts och kritiserats av inkompetens eller brist på erfarenhet bland många! Det är egentligen inte eller enskilt AMD's fel, utan har med hela API-industrin att göra. Orkar inte förklara detta igen. Sök på mig så hittar du ett mer ingående inlägg jag gjorde för inte så länge sedan så får du bra svar på exakt det du undrar. Verkar som att folk vill blunda för allt som är fel idag. Är det inte svensk media så är det hur man mörklägger och förstör för mindre aktörer som egentligen har fantastiska produkter.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Svevidbehovmanuellöverklockarn hade blivit så långt!
Kan jag det? Jag har ingen aning, och det skulle ändå aldrig skulle falla mig in att spela Witcher 3. Det jag kan säga är att mitt Asus GTX 980 Ti Strix Gaming DCIII OC [puh!] redan ligger på gränsen till oacceptabel ljudnivå.
GTA V är nog ett av de mest tungdrivna spel jag kör för tillfället, där har jag typiskt mellan 55-85 FPS. Kör i 2560x1440 på min PG279Q och hade jag inte haft G-sync så hade det ju varit outhärdligt. Tyvärr hade det sannolikt inte gått att överklocka bort problemet, då uppåt 10% av alla frames tar längre än 16 ms att rendera.

Jag påstod inte att prestandavinsten inte går att mäta eller märks, jag invänder mot behovet för min egen del, särskilt då i förhållande till ökade mängder värme och högre ljudnivå. Jag tror att Asus DCIII ligger hyfsat till, så det är nog svårt att göra mycket mer utan att ta till mer exotiska (och mycket dyrare) kylmetoder.

Jag sitter tyvärr inte i en reaktorhall och spelar, så ljudnivån har väldigt stor betydelse för mig.

Jo den reella fps vinsten av överklockning har varit väldigt väldigt marginell för mig både på 980 och 980ti. Har t.om fått sämre FPS i witcher 3 så var tvungen att ställa tillbaka till defaults. Sen är det ju grymt irriterande med all instabilitet man får i spel som pressar grafikkortet ordentligt. T.ex star citizen går inte ens att spela med fabriksklock på mitt gigabyte g1 gaming det kraschar då klocken är ostabil.

Permalänk
Inaktiv

Jag säger som flera innan, GCN-baserade kort håller riktigt bra med tiden och fortsätter prestera bra även flera år senare. Mitt R9 290 Tri-X närmar sig två år nu och jag är sugen på att byta nästa år. Men finns en stor chans att jag behåller den till 2017 om prestandan fortsätter förbättras och speciellt om kortet klarar både DirectX 12 och Vulkan bra när vi får se spel som använder dessa API'er.

Nu fokuserar jag själv mest på just R9 290-modellerna då jag har en sådan men framförallt HD7970 som var både det första GCN-kortet men också det första 28nm grafikkortet trots sina extrema fyra år fortfarande står sig bra, speciellt om man tittar på Nvidias kort. Radeon 9700 är legendarisk men frågan är om inte GCN på sikt kanske lyckas slå även detta kort sett till hur länge de håller och den prestanda de fortsätter leverera. R9 290 är personligen mitt favoritkort av alla de jag ägt under åren och GCN-arkitekturen är nog den arkitektur jag också anser varit bäst, även om det tog ett tag för den att verkligen börja glänsa.

Sedan får man ju inte glömma att GCN verkar vara en omtyckt arkitektur, både Microsoft och Sony valde den för sina konsoller och Matrox använder GCN i deras produkter idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har sagt det länge, AMD är som fint vin det blir bara bättre med tiden.
Mitt gamla HD6950 snurrar fortfarande i en spelburk, presterar i dag ungefär som ett GTX750Ti, inte illa för ett fem år gammalt kort, konkurrenten GTX560Ti är totalt akterseglad.
Och som jag brukar skriva varje gång Sweclockers kör ett test, är det inte dags för Sweclockers att uppgradera till Windows 10 nu?.

Jag överklockar inte själv, och jag vill också påpeka att en överklockning med 10% nästan aldrig ger 10% högre prestanda, man får vara glad om man får ut hälften av det.

Ja men taskigt för ekonomin då folk ej köper nya AMD kort utan sitter med ett i 5 år hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Prestanda finns där från första dagen, att den sedan ökar med tiden gör inte saken sämre utan bättre.
AMD ger nästan alltid mer prestanda per krona, det är därför det läggs in en massa "hitta på argument" för att köpa Nvidia.

• Nvidia har ju PhysX och Cuda!

• Nvidias kort klockar som en Gud!

• AMD:s kort låter som ett jetplan och blir heta som en vulkan!

• Det krävs ett mindre kärnkraftverk för att driva ett AMD-kort!!

• AMD:s drivare suger!

• AMD kommer snart gå i konkurs, då upphör all support!

• GTX560Ti har visserligen bara 1GB minne men 1GB kommer att räcka många år framöver!

• GTX680 har visserligen bara 2 GB minne men 2GB kommer att räcka många år framöver!

• GTX780 har visserligen bara 3 GB minne men 3GB kommer att räcka många år framöver!

• Maxwell har fullständigt stöd för DX12, det har inga AMD-kort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försöker på ett sarkastiskt sätt säga att FuruX är mer prisvärt än 980ti? Det kostar ju i princip samma, och 980Ti prestar bättre i fler speltitlar är än FuryX. Sen slipper man den konstiga kyllösningen Varför jämföra med typ den dyraste modellen av 980Ti på marknaden? När både MSI, KFA och EVGA har 980Ti med bra överklock och eftermarknadskylare för runt 6500-7000kr. Ingat av de två korten är speciellt prisvärt dock, om man inte absolut måste ha den prestandan. Skiljer för lite mellan Fury och FuryX för att motivera det priset. Har hellre ett vanligt Fury med sapphires kylare då

Sen kan man haffa på rea också :
https://www.dustinhome.se/product/5010887451/xlr8-oc-gaming?s...

EDIT: Det är bara att kolla i signaturen vad folk har för GPU så vet man direkt hur de kommer bete sig i denna debatten. Förstår inte varför det ska va så svårt att försöka vara objektiv och se på fakta istället för att slänga ur sig meningslösa kommentarer, och dra fram extremfall som exempel bara för att försvara sitt eget val av gpu. Jag har själv ett 970 som ni ser, men jag sitter inte och försvarar Nvidia, utan försöker få fram det objektivt rätta svaret. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett AMD kort också om det har de features jag vill ha och ger mig mest FPS för pengarna i de spel jag spelar. När jag köpte mitt 970 så var det billigt och AMD hade inte kommit med någonting ur 3xx serien än. Idag skulle jag nog sneglat på 390 eller 390x pga Freesync som är mer tillgängligt.

Du skrev FuryX tävlar i vissa spel mot 980Ti sen kommer en del 980Ti rätt hårt klockade samt att varför testar dom inte bla. med sapphire & visst har du rätt exempelvis ett sapphire furyX spelar inte i samma prisklass som ett 980Ti lightning..

Mina barn kör (son) GTX970 (på min rekommendation) samt (dotter) GTX660Ti (fått av mig) har även gett ett GTX660 till min brorson samt att mitt barnbarn kommer att ha ett 9600gso i sin dator sen har jag iofs. ett R9 280 liggandes här hemma men jag har även 3st GTX295:or samt ett GTX275 liggandes med om det nu spelar någon roll.

Så vad man ser i signaturer är kanske inte hela sanning.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Prestanda finns där från första dagen, att den sedan ökar med tiden gör inte saken sämre utan bättre.
AMD ger nästan alltid mer prestanda per krona, det är därför det läggs in en massa "hitta på argument" för att köpa Nvidia.

• GTX560Ti har visserligen bara 1GB minne men 1GB kommer att räcka många år framöver!

• GTX680 har visserligen bara 2 GB minne men 2GB kommer att räcka många år framöver!

• GTX780 har visserligen bara 3 GB minne men 3GB kommer att räcka många år framöver!

Exakt.. Prestandan finns där från början men kanske inte riktigt vad man förväntat sig..
Amd brukar oftast ge mest value vid lansering utav produkten även med dåligt optimerad mjukvara, sen att kortens mjukvara förfinas kontnuerligt är något jag värdesätter högt.

Det är enligt mig detta en update handlar om. Och sen ska vi inte glömma att många spel tillverkare har mycket samarbete med nvidia som ger ett stort övertag vid utsläpp utav spel och grafikkort.

Skönt att amd har kommit tillbaka starkt, mycket skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du skrev FuryX tävlar i vissa spel mot 980Ti sen kommer en del 980Ti rätt hårt klockade samt att varför testar dom inte bla. med sapphire & visst har du rätt exempelvis ett sapphire furyX spelar inte i samma prisklass som ett 980Ti lightning..

Mina barn kör (son) GTX970 (på min rekommendation) samt (dotter) GTX660Ti (fått av mig) har även gett ett GTX660 till min brorson samt att mitt barnbarn kommer att ha ett 9600gso i sin dator sen har jag iofs. ett R9 280 liggandes här hemma men jag har även 3st GTX295:or samt ett GTX275 liggandes med om det nu spelar någon roll.

Så vad man ser i signaturer är kanske inte hela sanning.

Finns ju som sagt MSI 980 Ti Gaming som spelar i samma prisklass som Fury X och är marginellt lägre klockat än Lightning.

Skrivet av Ratatosk:

Tja, Maxwell klockar som en gud så det är inte hitta på. Det tar länge förrän AMD fixar sina drivare. På Linux är de faktiskt dåliga.
De andra håller jag nog med om.

Ena går dock bra att använda mot AMD:
Fury/Fury X har visserligen bara 4GB minne, men 4GB kommer att räcka många år framöver!
Finns många som sagt att AMD har fullt stöd för DX12, vilket ju inte stämmer.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Finns ju som sagt MSI 980 Ti Gaming som spelar i samma prisklass som Fury X och är marginellt lägre klockat än Lightning.

Det är andra gången du skriver, kan du skriva det en 3:e gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är andra gången du skriver, kan du skriva det en 3:e gång?

Jag vet det, men du fortsatte skriva om Lightning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag vet det, men du fortsatte skriva om Lightning.

Gjorde jag? Kan inte se att jag skrivit om lightning riktat till dig, kan du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Gjorde jag? Kan inte se att jag skrivit om lightning riktat till dig, kan du?

Nej, du riktade det mot BrottOchStraff men även han skriver:
"Varför jämföra med typ den dyraste modellen av 980Ti på marknaden? När både MSI, KFA och EVGA har 980Ti med bra överklock och eftermarknadskylare för runt 6500-7000kr"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nej, du riktade det mot BrottOchStraff men även han skriver:
"Varför jämföra med typ den dyraste modellen av 980Ti på marknaden? När både MSI, KFA och EVGA har 980Ti med bra överklock och eftermarknadskylare för runt 6500-7000kr"

För att han skrev som sagt hårt klockat & det är förmodligen hårt klockat sen skrev han vidare varför testar dom inte sapphires kort med samt att bara i vissa spel så tävlar furyX med 980Ti & han har helt rätt dom spelar i olika prisklasser varför gör dom det? för att 980Ti lightning är förmodligen det snabbaste kortet som finns därav prisskillnaden vilket gör att dom spelar i olika prisklasser..

Jag väljer vad jag vill skriva eller skriva om, inte du inte brott&straff!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

För att han skrev som sagt hårt klockat & det är förmodligen hårt klockat sen skrev han vidare varför testar dom inte sapphires kort med samt att bara i vissa spel så tävlar furyX med 980Ti & han har helt rätt dom spelar i olika prisklasser varför gör dom det? för att 980Ti lightning är förmodligen det snabbaste kortet som finns därav prisskillnaden vilket gör att dom spelar i olika prisklasser..

Jag väljer vad jag vill skriva eller skriva om, inte du inte brott&straff!

Ja, du väljer vad du vill skriva om. Men jag kan påpeka att jämförelsen är skev.
Varför inte göra en rättvis jämförelse? Istället för att ta ett av de dyrare 980 Ti mot det billigaste Fury X.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Edit: måste fråga dock .. Kan man lita på sidan?

Det vet jag faktiskt inte, men det är självklart att man kan fråga sig det. Dom är dom enda som rapporterat såpass stora prestandaökningar, och även om fler sidor också rapporterat ökningar så är det förmodligen för tidigt att säga varken bu eller bä om just deras resultat. Jag tror inte siffrorna dom är tagna ur luften, även om jag hittat flertalet fel i diagrammen som mest rör 380X. Man kan nog stå fast vid att prestandaökningar finns där, och att fler kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Det vet jag faktiskt inte, men det är självklart att man kan fråga sig det. Dom är dom enda som rapporterat såpass stora prestandaökningar, och även om fler sidor också rapporterat ökningar så är det förmodligen för tidigt att säga varken bu eller bä om just deras resultat. Jag tror inte siffrorna dom är tagna ur luften, även om jag hittat flertalet fel i diagrammen som mest rör 380X. Man kan nog stå fast vid att prestandaökningar finns där, och att fler kommer.

En annan sida:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_Edition...
Åtminstone en sak är helt åt skogen i wccftechs test. R7 370 borde nog inte få ett betydligt bättre resultat i BF4 än i BF3.

Visa signatur