Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Prisjakt korrupt?

Hur mycket har egentligen näringsidkarna betalat Prisjakt för att stoppa tillgången till deras tjänst nu under Black Fridays första timme? Visst så kan trafiken var stor men om Prisjakt inte kommer ut med en FET ursäkt för dessa fel, så kommer jag vara ordentligt sur på dem i framtiden!

Pricerunner fungerar dock felfritt...

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Hur mycket har egentligen näringsidkarna betalat Prisjakt för att stoppa tillgången till deras tjänst nu under Black Fridays första timme? Visst så kan trafiken var stor men om Prisjakt inte kommer ut med en FET ursäkt för dessa fel, så kommer jag vara ordentligt sur på dem i framtiden!

Kan alla sidor som säljer elektronik vara överbelastade lovar jag dig att prisjakt kan det med.

Permalänk
Medlem

Vad ska prisjakt ursäkta för? Att de har en stor användarbas som helt plötsligt vill komma åt deras tjänst?

Ta ett djupt andetag, gå och lägg dig och kom tillbaka imorgon när det har lugnat ner sig lite.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Dustin är helt nere också.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem

Vad jag märkt så kommer rea erbjudanden med på Prisjakt men inte direkt.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem

Black Friday i Sverige? Varför är det så speciellt att bli blåst den här fredagen mot för andra fredagar?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Kan alla sidor som säljer elektronik vara överbelastade lovar jag dig att prisjakt kan det med.

Okej, jag börjar märka att det är så - dock inte alla sidor. Komplett fungerar rätt bra - lite trasiga bilder bara. Även CDON fungerar... värre är det med Dustin och Electroworld.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Prisjakt gick för första gången ut och samlade Black-Friday-erbjudanden. Servern har säkerligen blivit totalt nerspammad och gått ner precis som allt annat nu. De ska skicka ut miljoner mail till folk som skrivit upp sig på det och hantera all den ökade trafiken på folk som vill jämföra priser och folk som bara vill in och titta på´listan med erbjudanden. Och de ska indexera alla de där erbjudandena som bara dyker upp nu på en gång. De har helt enkelt felberäknat den kapacitet som behövdes.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Black Friday i Sverige? Varför är det så speciellt att bli blåst den här fredagen mot för andra fredagar?

Inte helt blåst tro jag. Komplett säljer faktiskt Core i5-4690K för ett märkbart lägre pris; 1600 kr: https://www.komplett.se/product/826588/datorutrustning/proces...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Inte helt blåst tro jag. Komplett säljer faktiskt Core i5-4690K för ett märkbart lägre pris; 1600 kr: https://www.komplett.se/product/826588/datorutrustning/proces...

Det priset var väl inte mycket att hurra för egentligen, 18 December 2014 kostade den 1799kr, sen gick den upp lite till 1899Kr för att sedan den 7 Januari 2015 gå ner till 1799kr igen (allt enligt prisutvecklingen på Prisjakt).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det priset var väl inte mycket att hurra för egentligen, 18 December 2014 kostade den 1799kr, sen gick den upp lite till 1899Kr för att sedan den 7 Januari 2015 gå ner till 1799kr igen (allt enligt prisutvecklingen på Prisjakt).

200 kr billigare är väl inte så blåsigt? En core i5 och två pizzor - vad kan vara bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

200 kr billigare är väl inte så blåsigt? En core i5 och två pizzor - vad kan vara bättre?

Att umgås med familjen och hemlagad mat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att Pricerunner fungerar/fungerade felfritt är väl inte så konstigt, det är nog ganska få som fortfarande använder sig av det när det finns ett otroligt mycket bättre alternativ.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

det är väl klart att prisjakt inte kan bygga deras servrar utefter en standard för att hålla för en "black friday attack" när det bara händer ett så fåtal gånger per år, de kör väl fortfarande 99.9% uptime eller nåt sånt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Men snälla, tror du på fullaste allvar att prisjakt är nere som en del av en konspiration för att "blåsa kunder"?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

det är väl klart att prisjakt inte kan bygga deras servrar utefter en standard för att hålla för en "black friday attack" när det bara händer ett så fåtal gånger per år, de kör väl fortfarande 99.9% uptime eller nåt sånt

Typ 1 gång per år, första fredagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november) i USA varje år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Typ 1 gång per år, första fredagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november) i USA varje år

jo den är väl störst, men finns väl andra datum som lär ha småspikar också, men då håller det oftast

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

jo den är väl störst, men finns väl andra datum som lär ha småspikar också, men då håller det oftast

Då är det inte Black Friday eftersom det bara är 1 gång per år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Ni har all rätt att försvara Prisjakt. Men betänk följande:

* Vid tolvslaget är det absolut störst intresse hos människor att kolla efter extrapriser
* Prisjakt är kundens "ögon" när det gäller att veta vilka priser som är lägst samt hur produkternas prishistoria ser ut
* Kunden är av absolut störst behov av dessa "ögon" den första timmen på Black Friday då det är "först till kvarn" som gäller och man inte vill bli lurade av näringsidkarna som påstår det har låga priser.

Och även om jag, som ni kan se i mitt inledande inlägg, kan tänka mig att Prisjakt blir överbelastat så måste de be om ursäkta för deras tjänst slutade fungera. Jag kan inte se att de bett om ursäkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Och även om jag, som ni kan se i mitt inledande inlägg, kan tänka mig att Prisjakt blir överbelastat så måste de be om ursäkta för deras tjänst slutade fungera. Jag kan inte se att de bett om ursäkta.

Betalar du för deras tjänst?

Nej.

Så varför måste de be om ursäkt?

Permalänk
Medlem

Den här typen av konspirationsteorier är hysteriskt roliga.
Vem betalade för att Siba, Elgiganten, Dustin med flera låg nere vid midnatt - någon med ännu mer pengar?

Permalänk
Medlem

Hoppas att dem det blir en ordentlig rea på folie asså, måste ju göra många hattar nu
Slutet är nära...

Ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Blir sur på dem då, Prisjakt kunde inte bry sig mindre om de förlorar dig som belastning på deras webbsida

Skrivet av phreec:

Vad jag märkt så kommer rea erbjudanden med på Prisjakt men inte direkt.

Skrivet av Naga:

Men snälla, tror du på fullaste allvar att prisjakt är nere som en del av en konspiration för att "blåsa kunder"?

Prisjakt har en delay mellan när butiken uppdaterar priset tills det uppdaterats på Prisjakt´s webbsida.

Då det är antingen butiken som skickar in en fil med sina priser, eller så samlar Prisjakt in priserna på liknande sätt som en sökmotor hittar info på sidorna, dvs med hjälp av en robot.

Därav så är det en delat mellan att priset ändrats på en webbsida tills att den uppdateras på Prisjakt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

* Vid tolvslaget är det absolut störst intresse hos människor att kolla efter extrapriser
* Prisjakt är kundens "ögon" när det gäller att veta vilka priser som är lägst samt hur produkternas prishistoria ser ut
* Kunden är av absolut störst behov av dessa "ögon" den första timmen på Black Friday då det är "först till kvarn" som gäller och man inte vill bli lurade av näringsidkarna som påstår det har låga priser.

Eftersom flertalet butikers hemsidor kraschade vid midnatt pga hög belastning så kan inte heller Prisjakt få tag på aktuella priser ifrån dem då, så vems blir felet egentligen? Jag skulle anklaga sånna som dig som bara MÅSTE in precis när de startar och överbelastar deras sidor, så nu tycker jag du ska be det svenska folket om ursäkt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Dock så är det ju naturligtivs märkligt att Prisjakt knappt klarar av någon rea-galen trafik. Borde ju vara prio ett att de har bra servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Man vet väl i förväg vilka varor man är ute efter? Du har säkert haft veckor/månader på dig att kolla priskurvan.
Eller är det enbart impulshandling som var på agendan?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Skandal!
Om jag var som du, så skulle jag säga upp prisjakt och begära mina pengar tillbaks!

Permalänk
Hjälpsam

Det är en universell sanning, närhelst någonting inte går som du hade hopats så är det en global konspiration för att just DU skall känna dig utsatt.

True story.

Hade varit intressant att se Prisjakts trafik vid tolvslaget. Många butiker upplever dagar som denna trafik som i andra tillfällen skulle kunna klassas som DDOS attacker med tiotusentals simultana requests, antar att prisjakt hade liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@Naga:
@Laggzor:
@gaminggirl:
@Pamudas:
@lennartstek:

Vet du vad, besök vår hemsida istället för att spy galla hos Sweclockers.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=8

Fortsätt trolla där så jag kan använda min "banhammer" eller kom med konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Blir sur på dem då, Prisjakt kunde inte bry sig mindre om de förlorar dig som belastning på deras webbsida
Prisjakt har en delay mellan när butiken uppdaterar priset tills det uppdaterats på Prisjakt´s webbsida.

Då det är antingen butiken som skickar in en film med sina priser, eller så samlar Prisjakt in priserna på liknande sätt som en sökmotor hittar info på sidorna, dvs med hjälp av en robot.

Därav så är det en delat mellan att priset ändrats på en webbsida tills att den uppdateras på Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/info.php?t=for_stores_price

Citat:

Vad är en prisfil?
En prisfil är en databasfil som vi behöver för att kunna läsa in priserna från en butik. Den ska helst ligga på butikens server. Vi läser in den ca 3-5 gånger per dygn för att hålla vår listning uppdaterad.

När ni har en färdig prisfil kan ni skicka en länk till oss (skicka EJ filen) på: support@prisjakt.nu. Byter ni namn på prisfilen vill vi att ni snarast meddelar support samt bifogar en uppdaterad länk. Använd inte datum eller liknande i filnamn för då finns risken att detta ständigt ändras och vi kan inte längre uppdatera er information.

E-handelssystem med inbyggt stöd för Prisjakt
Flera leverantörer av e-handelssystem har inbyggt stöd för att leverera en prisfil till Prisjakt. Klicka här för en lista.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!