Permalänk

Datorn "fryslaggar"

Tjo!

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt problem annat än att datorn "fryslaggar" när jag använder den. Det händer både i spel såväl som när jag ser på film (HBO eller VLC) eller kollar på Youtube etc. Bilden fryser till i 1-2 sekunder innan den fortsätter igen. Ibland händer det två gånger i timmen och vid vissa tillfällen oftare. Jag har inte lyckats hitta något mönster. Är det någon som känner igen problemet och kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

ps. Datorn är inte ens ett år gammal. Problemet har funnits sedan jag först startade upp den, men nu har jag tröttnat...

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem

Testa använda integrerade grafiken i processorn och se om problemet kvarstår.
Eftersom du har ssd så känns det konstigt att den fryser.
Kolla också hur mycket ram du använder men jag tvivlar att du använder alla 16 gig.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

@Marreboy: Har nu provat att enbart använda den integrerade grafiken i processorn. Jag får ändå samma problem. Jag använder långt ifrån alla 16 gig. Har du några andra idéer?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är temperaturerna?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

@Marreboy: Har nu provat att enbart använda den integrerade grafiken i processorn. Jag får ändå samma problem. Jag använder långt ifrån alla 16 gig. Har du några andra idéer?

Har du testat formatera om datorn? Troligtvis hjälper det inte men är alltid bra med ett helt rent operativssystem så att vi kan utesluta det, sedan in med alla de senaste drivrutinerna, flasha upp dit bios till senaste versionen.
Krånglar det efter det så är det sannolikt ett hårdvarufel. Skulle då börja med att göra någon ramminnes kontroll, finns ett utmärkt test om du laddar ner en linux dist och startar den från USB. Om du inte orkar det så får du börja testa ramminnes modulerna en och en, alltså du kör med en sticka i taget för att testa dem.

När du felsöker hårdvara så se till att ha så få komponenter inkopplade som möjligt så att det blir lätt att utesluta.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om du hör USB trudelutten i samband med frysningarna så kan det vara musen som ger upp.
Min Logitech G400 började nyligen sporadiskt tappa kontakten med datorn över usb.
Frös då systemet i spel och vid användning ett par sekunder, systemet återhämtade sig efter den återfått kontakten.
Ny mus löste problemet, får ser hur det går för mionixen