Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Usel recension. Antingen är han blind inför bristerna, eller försedd med ett cherry-picked exemplar.

Att inte ens nämna några av alla problem de flesta haft med skärmen är lite märkligt. Vilket för mig vidare till frågan: Hur sannolikt är det att t.ex IPS glow varierar mellan två exemplar? Det känns väl tämligen "inbyggt" i designen på panelmodellen, eller?

Jo jag håller med dig, och jag upplever att fler och fler av Linus skärm-recensioner förbiser bristerna som sedan uppdagas ett par dagar senare i forumen eller på swecs recensioner. Sen skulle man väl bli föga förvånad om företagen just cherry-pickar exemplaren åt en så pass stor youtube-profil.

Tycker det är lite tragiskt att jag nu för tiden inleder min jakt efter en ny skärm genom att googla något i stil med: "[Insert model number] + problems"

Permalänk

grym skärm!

Permalänk
Skrivet av krilleeee:

Jag har ungefär samma som dig på min skärm, Tog bara en jävligt slarvig bild. Det är typ så bra panel du kan få verkar det som. Dom andra jag lämnade tillbaka var avsevärt värre speciellt den sista skärmen jag skickade tillbaks då hela ramen var löss. Inget du fått på det hörnet kanske? om du känner försiktigt mot plastkanten vid hörnet om det sviktar nått?

Nä, min ram sitter som den ska. Jo, av vad man har läst och sett så kommer jag behålla den här skärmen, tror inte lotteriet kommer sluta bättre för mig. Märker inget när man spelar, förutom när jag haft på NV i arma 3 (dvs helsvarta kanter).
Allt som allt är jag faktiskt nöjd med skärmen hittills. Hur fan har man kunnat sitta på 1920x1080?. Haha

Permalänk

Byte från en Acer X34 (då jag hade en del problem med wake from sleep och signalavbrott) till denna och mitt exemplar är i princip felfritt. Ingen BLB vad jag kan se, minimal glow, inga pixelfel.
Så jag är grymt nöjd.

köpt på NetonNet.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Hoppas att mitt exemplar är bra, beställde en i helgen ifrån Inet. Borde ha den på Tisdag/Onsdag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

Man blir lite orolig när man läser dessa trådar.

Köpte en på BF nu från Netonnet, vad är bäst strategi ifall ett måndagsexemplar skulle dyka upp?
Bara ångra köpet eller kräva att få en ny? Priset på 6990:- vill man ju ha kvar

Permalänk

Vad kör ni för inställningar till er skärm? Tänker Nvidia kontrollpanels inställningar eller det är bara spel inställningar som spelar roll?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Man blir lite orolig när man läser dessa trådar.

Köpte en på BF nu från Netonnet, vad är bäst strategi ifall ett måndagsexemplar skulle dyka upp?
Bara ångra köpet eller kräva att få en ny? Priset på 6990:- vill man ju ha kvar

Så länge det går borde man ju kräva utbyte och behålla kampanjpriset. Råkar man få en defekt som inte kan anses som skäl nog (tex en enstaka död pixel på en annars bra skärm) så får man väl häva köpet och tappa sitt låga pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon193054: Du köpte en PG278Q inte en PG279Q? den var också nedsatt (8 290:-). Men det är en annan panel.

Edit: (Har redan fått svar) Lycka till med nya skärmen

Permalänk
Skrivet av Fleshmeister:

@dix_xib: Du köpte en PG278Q inte en PG279Q? den var också nedsatt (8 290:-). Men det är en annan panel.

Både pg278q (5500 kr på kompett) pch pg279q (6990 på netonnet) var nedsatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

@xxxPaladinxxx: Aha, det var ju surt att dom sänkte en så ny panel med 2000:-. Hade man vetat det så hade jag nog väntat.

Permalänk

@Fleshmeister:
Yep, det var något oväntat... Såg det av en slump.
Köpte därför en till då jag fortfarande hade öppet köp. Fick rabatten på skärmen som jag redan sitter på.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

@xxxPaladinxxx: Hehe fint, bara håva in pengarna Får väl börja hålla kolla på när det är black friday och inte.

Permalänk
Medlem

även jag lyckades klippa till på netonnets erbjudande på denna skärmen på blackfriday.
Jag var först ute efter Acers motsvarighet med ips och 144hz från inet. De hade också erbjudande på den och gick för 6000kr. Men jag vart väldigt nojjig då jag läste om precis samma problem med acers skärmar. Hög grad backlightbleed och döda pixlar. Så väl på inet precis när jag står med plånboken framme så frågar jag hur det skulle vara om jag kommer hem och ser att den har döda pixlar eller massa backlighbleed.
"det får du reklamera då" fick jag som svar.. Och jag vet att det ibland kan vara svårt att reklamera backlightbleed och döda pixlar om de inte är för många..
Jag diskutterade lite med säljaren och menade på att jag hade ju bokat varan från internet så distansköpslagen eller nåt? Det gick inte. Frågade då om jag kunde betala den på internet för att det skulle gälla, men det ändrade inget. Den måste skickas med just posten hem till mig för att jag skulle få lov att försiktigt öppna, testa, och lämna tillbaka om jag inte vart nöjd..
Blev lite arg och gick därifrån. Började minnas att det var exakt samma historia när jag skulle köpa min 4k asus skärm som kostade ca 15k sek men att jag fick bra bemötande från netonnet då. Så jag ringde netonnet och istället frågade om deras policy angående detta, nu inriktad på denna asus skärmen som jag även vet fanns på erbjudande hos dom och i lager. De svarade att det _GIVETVIS_ inte var något problem att ta hem och testa men lämna tillbaka om man inte vart nöjd, bara man inte behandlar förpacknignen som ett barn på julafton... Precis så sa dom..

Åkte till netonnet i gbg och frågade personalen på serviceavdelningen samma fråga för att säkerställa. De svarade att det absolut inte är några problem och att jag tillochmed kan öppna och testa den på plats hos dom om jag så ville!! Så jag gick och plockade mig en och gick förbi kassan, betalade. Tillbaka tills ervice avdelningen och öppna / koppla in skärmen. Såg inga döda pixlar och ingen BLB...
PRECIS så ska man behandla sina kunder IMO..

Lite review och tankar där om mitt inköp men här är lite mer om skärmen

När jag kom hem testade jag direkt med att koppla in och släcka ner helt i rummet.. Kolsvart. Sen på med windows helsvarta skärmsläckare. Inga döda pixlar whatsoever. minimal BLB i de 3 av 4 hörn. I högra hörnet där knapparna sitter vart det mer dock. Har även läst detta bland andra recesenter att det finns åtminstonde BLB i det högra hörnet på dessa skärmar. Just i det hörnet ser jag även mycket ips glow även i helt perfekt sittposition. Men sen började jag finga på inställningarna då default har 50 brightness... Kollade recensionen här och på nån annan stor site och de rekommenderade ca 20 brightness.. Då fick jag direkt ner BLB i även det hörnet till en helt "normal" mängd.
Kan tillägga att jag har erfarenhet av IPS skärmar och har inklusive denna 4 st sittandes på mitt skrivbord nu. de 3 andra ser ni i min sign.
Alla skärmar har lite BLB.. Vissa mer än andra men det jag upplever på denna är extremt lite i 3 hörn och lite mer i det fjärde..
Men det är så det är helt enkelt. Hade det vart lite värre hade jag returnerat den men att leta efter en perfekt IPS LCD kan man glömma... Sen att sitta och ständigt leta efter "felet" är ju inte därför man köper en skärm.. Visst ibland i mörka scener kan man stöta på det om man aktivt letar efter det. Men på mitt exemplar så är det inte alls illa. Det existerar men jag skrattar bara åt det och tänker hur mycket värre det kunde vara.
Jag ser några av era bilder är definitivt oacceptabla men nån bild postades på en näst intill PERFEKT skärm och ändå skriver han att han funderar på att returnera den... Det är helt fel inställning när man i dagens läge vill ha en IPS LCD.. Det existerar BLB och det existerar IPS glow. Det är så det är punkt slut.. Hitta ett OK exemplar, sänk brightness till de rekommenderade inställningarna och njut av skärmen!

Skärmen i sig är heeelt underbar imo! Och då har jag bara testat rent 144hz lir med quake . Har inte ett nvidia kort än så har inte hunnit testa något g-syncande eller ULMB men hoppas starkt på cyber monday ska skina!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beställde också en skärm via NetonNet för 6990kr på BF, skall bli kul att packa upp och använda den. Den borde dyka upp hos mig senast onsdag

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Beställde också en skärm via NetonNet för 6990kr på BF, skall bli kul att packa upp och använda den. Den borde dyka upp hos mig senast onsdag

Hoppas du får en lika fin skärm som min.. men förbred dig redan mentalt som jag skrivit ovan.. IPS glow är något som måste höra till en IPS skärm. Och backlightbleeding kommer existera på helt mörk skärm, särkilt i högra hörnet.
Sätt ner brightness direkt från 50 till en rekommenderad siffra enligt sweclockers test, beroende på rumsbelysning.. Sen testar du..
GL men jag tror om din skärm är från samma batch som min så lär du bli supernöjd!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hoppas du får en lika fin skärm som min.. men förbred dig redan mentalt som jag skrivit ovan.. IPS glow är något som måste höra till en IPS skärm. Och backlightbleeding kommer existera på helt mörk skärm, särkilt i högra hörnet.
Sätt ner brightness direkt från 50 till en rekommenderad siffra enligt sweclockers test, beroende på rumsbelysning.. Sen testar du..
GL men jag tror om din skärm är från samma batch som min så lär du bli supernöjd!

Tack för tipset, skall ha detta i åtanke.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Fleshmeister:

@xxxPaladinxxx: Hehe fint, bara håva in pengarna Får väl börja hålla kolla på när det är black friday och inte.

Skrivet av Nima2001:

även jag lyckades klippa till på netonnets erbjudande på denna skärmen på blackfriday.
Jag var först ute efter Acers motsvarighet med ips och 144hz från inet. De hade också erbjudande på den och gick för 6000kr. Men jag vart väldigt nojjig då jag läste om precis samma problem med acers skärmar. Hög grad backlightbleed och döda pixlar. Så väl på inet precis när jag står med plånboken framme så frågar jag hur det skulle vara om jag kommer hem och ser att den har döda pixlar eller massa backlighbleed.
"det får du reklamera då" fick jag som svar.. Och jag vet att det ibland kan vara svårt att reklamera backlightbleed och döda pixlar om de inte är för många..
Jag diskutterade lite med säljaren och menade på att jag hade ju bokat varan från internet så distansköpslagen eller nåt? Det gick inte. Frågade då om jag kunde betala den på internet för att det skulle gälla, men det ändrade inget. Den måste skickas med just posten hem till mig för att jag skulle få lov att försiktigt öppna, testa, och lämna tillbaka om jag inte vart nöjd..
Blev lite arg och gick därifrån. Började minnas att det var exakt samma historia när jag skulle köpa min 4k asus skärm som kostade ca 15k sek men att jag fick bra bemötande från netonnet då. Så jag ringde netonnet och istället frågade om deras policy angående detta, nu inriktad på denna asus skärmen som jag även vet fanns på erbjudande hos dom och i lager. De svarade att det _GIVETVIS_ inte var något problem att ta hem och testa men lämna tillbaka om man inte vart nöjd, bara man inte behandlar förpacknignen som ett barn på julafton... Precis så sa dom..

Åkte till netonnet i gbg och frågade personalen på serviceavdelningen samma fråga för att säkerställa. De svarade att det absolut inte är några problem och att jag tillochmed kan öppna och testa den på plats hos dom om jag så ville!! Så jag gick och plockade mig en och gick förbi kassan, betalade. Tillbaka tills ervice avdelningen och öppna / koppla in skärmen. Såg inga döda pixlar och ingen BLB...
PRECIS så ska man behandla sina kunder IMO..

Lite review och tankar där om mitt inköp men här är lite mer om skärmen

När jag kom hem testade jag direkt med att koppla in och släcka ner helt i rummet.. Kolsvart. Sen på med windows helsvarta skärmsläckare. Inga döda pixlar whatsoever. minimal BLB i de 3 av 4 hörn. I högra hörnet där knapparna sitter vart det mer dock. Har även läst detta bland andra recesenter att det finns åtminstonde BLB i det högra hörnet på dessa skärmar. Just i det hörnet ser jag även mycket ips glow även i helt perfekt sittposition. Men sen började jag finga på inställningarna då default har 50 brightness... Kollade recensionen här och på nån annan stor site och de rekommenderade ca 20 brightness.. Då fick jag direkt ner BLB i även det hörnet till en helt "normal" mängd.
Kan tillägga att jag har erfarenhet av IPS skärmar och har inklusive denna 4 st sittandes på mitt skrivbord nu. de 3 andra ser ni i min sign.
Alla skärmar har lite BLB.. Vissa mer än andra men det jag upplever på denna är extremt lite i 3 hörn och lite mer i det fjärde..
Men det är så det är helt enkelt. Hade det vart lite värre hade jag returnerat den men att leta efter en perfekt IPS LCD kan man glömma... Sen att sitta och ständigt leta efter "felet" är ju inte därför man köper en skärm.. Visst ibland i mörka scener kan man stöta på det om man aktivt letar efter det. Men på mitt exemplar så är det inte alls illa. Det existerar men jag skrattar bara åt det och tänker hur mycket värre det kunde vara.
Jag ser några av era bilder är definitivt oacceptabla men nån bild postades på en näst intill PERFEKT skärm och ändå skriver han att han funderar på att returnera den... Det är helt fel inställning när man i dagens läge vill ha en IPS LCD.. Det existerar BLB och det existerar IPS glow. Det är så det är punkt slut.. Hitta ett OK exemplar, sänk brightness till de rekommenderade inställningarna och njut av skärmen!

Skärmen i sig är heeelt underbar imo! Och då har jag bara testat rent 144hz lir med quake . Har inte ett nvidia kort än så har inte hunnit testa något g-syncande eller ULMB men hoppas starkt på cyber monday ska skina!

håller med, och tror nog att NoN har blivit min favvoaffär. Lätta att ha att göra med, bra köpvillkor, och kör de bästa drive:erna imo.
Sedan verkar ju NoN fått en bra batch med PG279Q.

Skrivet av Krokarn:

Beställde också en skärm via NetonNet för 6990kr på BF, skall bli kul att packa upp och använda den. Den borde dyka upp hos mig senast onsdag

det är en grym skärm

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Usel recension. Antingen är han blind inför bristerna, eller försedd med ett cherry-picked exemplar.

Linus recensioner är väl som typiska Youtube-recensioner, mest en övergripande åsikt om produkten utan några djupgående tekniska detaljer eller faktiska tester. Jag föredrar generellt välskrivna tekniska recensioner framför youtube. Men tycker man hans recensioner stämmer överens med ens egna åsikter är det väl värt kolla in. Han är rätt populär i alla fall.

Skrivet av anon193054:

Man blir lite orolig när man läser dessa trådar.

Forum brukar oftast luta lite mer åt negativa hållet, eftersom de som har små eller stora problem oftare skriver och vill ha respons än de som är positiva och kanske inte känner något behov av att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

även jag lyckades klippa till på netonnets erbjudande på denna skärmen på blackfriday.
... Så jag ringde netonnet och istället frågade om deras policy angående detta, nu inriktad på denna asus skärmen som jag även vet fanns på erbjudande hos dom och i lager. De svarade att det _GIVETVIS_ inte var något problem att ta hem och testa men lämna tillbaka om man inte vart nöjd, bara man inte behandlar förpacknignen som ett barn på julafton... Precis så sa dom..

Åkte till netonnet i gbg och frågade personalen på serviceavdelningen samma fråga för att säkerställa. De svarade att det absolut inte är några problem och att jag tillochmed kan öppna och testa den på plats hos dom om jag så ville!! Så jag gick och plockade mig en och gick förbi kassan, betalade. Tillbaka tills ervice avdelningen och öppna / koppla in skärmen. Såg inga döda pixlar och ingen BLB...
PRECIS så ska man behandla sina kunder IMO..

Jag ser några av era bilder är definitivt oacceptabla men nån bild postades på en näst intill PERFEKT skärm och ändå skriver han att han funderar på att returnera den... Det är helt fel inställning när man i dagens läge vill ha en IPS LCD.. Det existerar BLB och det existerar IPS glow. Det är så det är punkt slut.. Hitta ett OK exemplar, sänk brightness till de rekommenderade inställningarna och njut av skärmen!

Skärmen i sig är heeelt underbar imo! Och då har jag bara testat rent 144hz lir med quake . Har inte ett nvidia kort än så har inte hunnit testa något g-syncande eller ULMB men hoppas starkt på cyber monday ska skina!

Väldigt bra av netonnet, så skall det gå till ja. Jag gjorde själv samma sak när jag köpte en macbook pro retina för ett par år sedan, på en norsk butik som heter lefdal.
Jag sade att jag vill köpa denna, men jag tänker öppna den direkt i butiken och direkt lämna tillbaks den om det är bleed eller glow på skärmen. Är det ok? "ja, självklart, det har du rätt till"

Öppnade 3st, den tredje var perfekt. Samsungpanel med 0 bleed och noll glow.

Tog en bild för ett par år sedan. Den som lyser grått är macbooken, det är en korning bild, men man ser att uniformiteten är perfekt.
Till höger, knappt synlig, är en perfekt FG2421 VA. Hade glömt att stänga av power led på den.
Hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma, som helt smälter in i mörkret.

Vilket tar mig till kommentarerna om att man skall acceptera bleed/glow för det bara är så.
Jag tycker att man absolut inte skall det, om man verkligen inte alls tänker på det någonsin ens i mörka spel/filmer.

De klarade att göra IPS utan glow 2005, samsung verkar klara det ganska regelbundet med PLS och dessutom finns det en film som heter a-tw polarizer som tar bort glow som de kan klistra på.

Jag tycker att en IPS eller IPS-variant i de över prisklasserna 2015 SKALL vara helt eller nästan helt glow och bleed-fri, ELLER ha en a-tw polarizer.
I övergången mellan CRT och LCD var det väldigt mycket bättre kvalitetskontroll av bleed och glow, för folk var vana vid crt som var mer eller mindre perfekta och returnerade LCDs i högvis om de hade problem som crt inte hade.

Om folk accepterar skräpkvalitet kommer de fortsätta sälja dyrt skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Väldigt bra av netonnet, så skall det gå till ja. Jag gjorde själv samma sak när jag köpte en macbook pro retina för ett par år sedan, på en norsk butik som heter lefdal.
Jag sade att jag vill köpa denna, men jag tänker öppna den direkt i butiken och direkt lämna tillbaks den om det är bleed eller glow på skärmen. Är det ok? "ja, självklart, det har du rätt till"

Öppnade 3st, den tredje var perfekt. Samsungpanel med 0 bleed och noll glow.

Tog en bild för ett par år sedan. Den som lyser grått är macbooken, det är en korning bild, men man ser att uniformiteten är perfekt.
Till höger, knappt synlig, är en perfekt FG2421 VA. Hade glömt att stänga av power led på den.
Hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma, som helt smälter in i mörkret.
http://imgur.com/mSVFg1U.jpg

Vilket tar mig till kommentarerna om att man skall acceptera bleed/glow för det bara är så.
Jag tycker att man absolut inte skall det, om man verkligen inte alls tänker på det någonsin ens i mörka spel/filmer.

De klarade att göra IPS utan glow 2005, samsung verkar klara det ganska regelbundet med PLS och dessutom finns det en film som heter a-tw polarizer som tar bort glow som de kan klistra på.

Jag tycker att en IPS eller IPS-variant i de över prisklasserna 2015 SKALL vara helt eller nästan helt glow och bleed-fri, ELLER ha en a-tw polarizer.
I övergången mellan CRT och LCD var det väldigt mycket bättre kvalitetskontroll av bleed och glow, för folk var vana vid crt som var mer eller mindre perfekta och returnerade LCDs i högvis om de hade problem som crt inte hade.

Om folk accepterar skräpkvalitet kommer de fortsätta sälja dyrt skräp.

Plasmor är jud et som är bäst antar jag.. Svart är svart där punkt slut. Men det kan vi ju inte få på LCD..
Hur som helst vill jag bara göra klart att jag givetvis håller med alla som sä'ger att backlightbleed inte borde existera. Självklart vill man att det ska vara perfekt. Men nu är så inte fallet... tyvärr... Men att råvägra acceptera en skärm för att den har lite BLB är ju fel attityd.. Man får ju förstå att det kommer finnas BLB och sen försöka hitta ett bra exemplar. Men acceptera läget.. Vägrar man BLB så får man ju kanske köpa en annan typ av skärm eller vänta tills OLED kommer.. Det e allt jag säger, alltså angående vissa folks attityder...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skärm #2

Tog ett tag innan jag fick en ny skickad av komplett då de var slut på lagret där... Har nu fått den nya och även här är det en del problem tyvärr... Ca 7-8 döda/svarta pixlar, BLB (även om betydligt mindre än mitt förra exemplar) och lite lite smuts bakom skärmen även på denna =/

Nya skärmen:

Gamla skärmen:

Vet inte hur bra det syns, men är ett ca 3-4mm grått parti med vad jag antar är damm/smuts , svårt att få en bra bild på det...

Lite segt... Får hoppas på att nästa skärm blir bättre!

Permalänk

Har nog tur med min glow, har ytterst lite i vänstra hörnet när bilden är helsvart. Ska fixa bilder snart. Köpte min också på netonnet för 6990

Permalänk
Medlem

verkar som att alla som fick sina från netonnet vart nöjda so far...

@cptiger

Testat att halvera brightness från fabriksinställningarna? testa brightness 18

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ni som lade order på NoN natten till fredag, har ni alla fått era skärmar redan? Jag har inte ens fått leveransbeskedet än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Ni som lade order på NoN natten till fredag, har ni alla fått era skärmar redan? Jag har inte ens fått leveransbeskedet än.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tog nog "fri frakt" istället för "express" som jag också råkade göra. Då skickas våra skärmar imorgon istället.
De är inte slut i lager längre, så ska inte vara något knas där heller.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

ja beställde även 2 andra grejjer under helgen. Båda orderstatus är på siten "mottagen" men när jag pratade med dom på livesupporten på hemsidan så sa de att de är plockade från lager redan och att de troligen skickas iväg idag.
Obs, ej express frakt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Wops, har visst haft något filter/nattläge på när jag tagit bilderna, därför det sett betydligt värre ut på bilderna, my bad... Så här är en tagen på korrekt vis:

@Nima2001
Har kört på brightness 26 som de hade på tftcentrals review... Nya bilden är med 18 så det blir förstås lite mindre BLB.

BLB'n hade jag kunnat leva med, men tyvärr fortfarande de 7-8 svarta pixlarna och smutsen som man stör sig på när man väl upptäckt det... Eller är jag för petig?

Permalänk
Medlem

@CpTiger:
har du 7-8 pixlar som fastnat i ett svart läge? Alltså på vit bakrund? Jag har haft några sådana innan på en 4k skärm men där var de extreeemt svåra att se. Man vart tvungen att gå väldigt nära och titta för att lyckas upptäcka en. Men detta var på en stor skärm med många pixlar så vet inte hur illa det är för dig. Dock skulle jag nog inte acceptera massa döda pixlar om det är illa.
BLB på den nya bilden du postar nu ser ju ut att vara bland de bästa exemplaren jag sett.. Och då bör du fråga dig om du itne kan sänka brightness ytterligare. Brightness tips beror ju på hur mörkt du hare det i rummet när du t.ex. spelar. När jag spelar spel så har jag det KOLsvart i rummet och därför kan jag ha låg brightness.
Jag skulle säga att det man ser nere i högra hörnet för dig är ungefär det som alla dessa skärmar utgår ifrån. Alltså alla har ungefär den mängden vid det hörnet minst! Sen ser din helt perfekt ut i alla andra hörn så, BEHÅLL baserat på det imo men avgör baserat på pixlarna som fastnat ( om jag förstått dig rätt) . Dock tycker jag att pixlar som fastnat i svart är de man minst ser och spelar minst roll, IMO ..

Smutsen bakom skärmen förstår jag inte riktigt.. Aldrig vart med om liknande.. Hur upptäcker du det? Hur yttrar det sig..

Visa signatur

Citera för svar!