Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

Att Asus ens får ta ut såhär mycket pengar för en skärm som uppenbart har noll kvalitetskontroll är ju häpnadsväckande. Men jag antar att så länge folk fortsätter att köpa dessa skärmar så kommer dem väl fortsätta att trycka ut överprisad skit. Samma som när EA förstörde Battlefield.

Permalänk
Medlem

Synd att det verkar vara så mycket problem för folk. Jag tror jag fick ett bra exemplar.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Avstängd

Kan som kontrast visa hur min ser ut. Detta är med ~75% ljusstyrka i huvudhöjd.

Något förstärkt IPS-glow i nedre högra hörnet, men det är å andra sidan allt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Att Asus ens får ta ut såhär mycket pengar för en skärm som uppenbart har noll kvalitetskontroll är ju häpnadsväckande. Men jag antar att så länge folk fortsätter att köpa dessa skärmar så kommer dem väl fortsätta att trycka ut överprisad skit. Samma som när EA förstörde Battlefield.

Jag vet inte om din signatur är på skoj, men du verkar annars inte köpa så mycket hårdvara. Dom "bästa" grejerna är sällan rimligt prissatta, och därav tenderar folk att bli missnöjda då dom tror att förhållandet pris/kvalitet är på något sätt linjärt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja dom flesta av oss "folk" är jävligt nöjjda... Du tror väl inte att bara för du läser några probleminlägg på forum att majoriteten av skärmarna är dåliga..? Det är så det funkar på forum och man kan praktiskt taget söka på varenda produkt som existerar oavsett kategori, så kommer man få upp trådar där folk pratar om problem med produkten. Det är så det funkar men vi har ju ett väldigt bra skydd här i sverige med garantier och ångerrätt osv...

IPS glow (som är majoriteten av det man ser på de flesta screenshotsen här) är tyvärr något som kommer med IPS tekniken och att eliminera det helt på IPS skärmar är inte så enkelt... Döda pixlar har ju funnits sen LCD uppkom och backlightbleed är ju något man får räkna med även det..
Det är inte så vi VILL ha det men det är så det är.. Så tänker ju itne sitta o spela datorspel på en 20 år gammal CRT skärm bara för att protestera mot att den nya tekniken inte är perfekt i nuläget..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en skärm utan backlight bleed. Man tycker att för det höga priset skärmen betingar borde ha högre kvalite, men det verkar inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en skärm utan backlight bleed. Man tycker att för det höga priset skärmen betingar borde ha högre kvalite, men det verkar inte spela någon roll.

Missförstå mig inte nu... Jag försöker inte försvara något då jag skiter i vilket.. Men som någon nämnde tidigare i tråden så är inte alltid kvalite och summan pengar går hand i hand. Det finns många andra faktorer med..
I detta fallet är det en splitter ny teknik med IPS och 165hz med g-sync ihop.. Detta kommer kosta lite mer än de andra alternativen automatiskt. Detta betyder inte att det därför att varje exemplar kommer handplockas av asus VD.. SKärmar med IPS har GLOW BLB och döda pixlar... Det är inge de har tillfört i sin skärm som en särkild egenskap för att jävlas med sina kunder...

Hur som helst verkar batcharna bli bättre och bättre och flera av oss har fått exemplar som är strålande. Bara för några drar upp brightnessen och sätter på svart bild för att hitta nåt att klaga på betyde rinte att vi som njuter av spel på denna fantastiska skärm borde klaga för att det existerar BLB eller IPS glow.. Det är i de _flesta_ fallen inte ens ett problem för de användingsområdena skärmen är tänk för..

Sen finns de vissa exemplar som suger och bör returneras men vafan det gäller ju alla produkter oavsett om de kostar över 200 kr eller 10k sek ... Har ju inte med priset att göra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Missförstå mig inte nu... Jag försöker inte försvara något då jag skiter i vilket.. Men som någon nämnde tidigare i tråden så är inte alltid kvalite och summan pengar går hand i hand. Det finns många andra faktorer med..
I detta fallet är det en splitter ny teknik med IPS och 165hz med g-sync ihop.. Detta kommer kosta lite mer än de andra alternativen automatiskt. Detta betyder inte att det därför att varje exemplar kommer handplockas av asus VD.. SKärmar med IPS har GLOW BLB och döda pixlar... Det är inge de har tillfört i sin skärm som en särkild egenskap för att jävlas med sina kunder...

Det stämmer säkert att det finns flera andra faktorer. Men i slutet av produktion, kan de inte slå på skärmen och göra några enkla tester? Helt enkelt för att se om det är ett epa-exemplar innan de leverar den. Visst adderar det på produktionskostnaden men kvalitén skulle höjas. Gissar att de hellre tar chansen att ändå sälja returexemplar eftersom en del säkert accepterar problemen oavsett.

Permalänk
Medlem

På min kartong fanns en klisterlapp det stod "QC passed" på i alla fall.
Men sen lär dom nog skicka igenom de flesta skärmar bara de fungerar, så bara spel för galleriet. Jag hade inte viljat betala prislappen ifall de skulle vara lika kräsna som power users i kvalitets kontrollen på exakt alla producerade skärmar.
Hur som helst så godtar jag inte kvaliteten jag fick på min skärm. En Koreaskärm för 2000kr hade det varit en annan historia med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

På min kartong fanns en klisterlapp det stod "QC passed" på i alla fall.
Men sen lär dom nog skicka igenom de flesta skärmar bara de fungerar, så bara spel för galleriet. Jag hade inte viljat betala prislappen ifall de skulle vara lika kräsna som power users i kvalitets kontrollen på exakt alla producerade skärmar.
Hur som helst så godtar jag inte kvaliteten jag fick på min skärm. En Koreaskärm för 2000kr hade det varit en annan historia med.

Håller med, finns inget försvarbart med att sälja skärmar med så mycket ips glow som verkar förekomma för 9K precis som ZyntaX skriver hade det varit någon billig Koreaskärm hade det inte varit något att tjafsa om. Ju fler som inte accepterar halvkass kvalitet och reklamerar desto mer inser Asus (förhoppningsvis) att man kanske måste se över tillverkningen, uppenbarligen går det ju att få till skärmar med näst intill obefintligt glow och det är dit dom måste komma.

Måste även få poängtera att byggkvaliteten och intrycket på att få packa upp BenQ XL2730Z är en 100 ggr bättre upplevelse än med Asus PG279Q, det var nästan så att jag trodde att Asus skärmen var en fyndvara, var tvungen att leta fram ett Unboxing klipp på Youtube för att verifiera att så inte var fallet, speciellt när steg 1 i Asus manualen visar hur man skall skruva fast foten och den redan är påmonterad

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Håller med om det som skrivs här.
Personligen har jag relativt hög acceptans mot vanlig backlight bleed.
Men marknadsför man skärmen med att det är en ips med bättre betraktningsvinklar och färgåtergivning så kan man inte leverera skärmar där 30% av under halvan av skärmen lyser gult ur vanlig betraktningsvinkel, även i dagsljus. Det motsäger hela marknadsföringen.
Bör vara självklar reklamation.
Hur har det gått för er andra med reklamation och har nästa skärm varit bättre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Få hem min asus rog swift PG279Q idag. Återkommer naturligtvis med en liten overview på om jag fått döda pixlar, glow, BLB, eller skumma halvkassa ramar som faller av Hoppas jag slipper skicka tillbaka den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag vet inte om din signatur är på skoj, men du verkar annars inte köpa så mycket hårdvara. Dom "bästa" grejerna är sällan rimligt prissatta, och därav tenderar folk att bli missnöjda då dom tror att förhållandet pris/kvalitet är på något sätt linjärt.

Nja, du har nog lite förutfattade meningar där faktiskt. Skulle säga att jag är väldigt intresserad av hårdvara och allt därikring men att jag kanske inte väljer att skriva ut precis allt jag köper i min signatur.

Jag är van vid att man får det man betalar för och på så vis brukar det vara bra kvalitet om man betalar premium dollar. Eller det brukade i alla fall vara så förr i tiden. Nu verkar fokus ha hamnat lite snett och det verkar lite som att man kan slänga ut vilken skit som helst bara man har ett starkt varumärke och kommer med ny teknik.

Jag hade lätt betalat dyra pengar om jag visste att jag fick en grym kvalitetsprodukt som INTE innebar ett rent lotteri. Visst, man kanske kan få den utbytt tills man är nöjd eller att man helt enkelt skiter i det och får pengarna tillbaka men jag tycker inte man skall behöva lägga en massa tid och energi på att krångla med returer och annat jobbigt när man köper en dataskärm för runt 9 k.

Håller du inte med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det stämmer säkert att det finns flera andra faktorer. Men i slutet av produktion, kan de inte slå på skärmen och göra några enkla tester? Helt enkelt för att se om det är ett epa-exemplar innan de leverar den. Visst adderar det på produktionskostnaden men kvalitén skulle höjas. Gissar att de hellre tar chansen att ändå sälja returexemplar eftersom en del säkert accepterar problemen oavsett.

Exakt det här jag menar. Bättre kvalitetskontroll och även någon form av kontroll av leveranser. För är det inte så att vårdslös hantering under frakt även kan ge skärmarna vissa problem också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja dom flesta av oss "folk" är jävligt nöjjda... Du tror väl inte att bara för du läser några probleminlägg på forum att majoriteten av skärmarna är dåliga..? Det är så det funkar på forum och man kan praktiskt taget söka på varenda produkt som existerar oavsett kategori, så kommer man få upp trådar där folk pratar om problem med produkten. Det är så det funkar men vi har ju ett väldigt bra skydd här i sverige med garantier och ångerrätt osv...

IPS glow (som är majoriteten av det man ser på de flesta screenshotsen här) är tyvärr något som kommer med IPS tekniken och att eliminera det helt på IPS skärmar är inte så enkelt... Döda pixlar har ju funnits sen LCD uppkom och backlightbleed är ju något man får räkna med även det..
Det är inte så vi VILL ha det men det är så det är.. Så tänker ju itne sitta o spela datorspel på en 20 år gammal CRT skärm bara för att protestera mot att den nya tekniken inte är perfekt i nuläget..

Jag upplever att det är tillräckligt många som har problem med dessa skärmar för att det åtminstone skall få mig att höja lite på ögonbrynen. Flera verkar dessutom inte bara ha problem med ETT exemplar utan även flera utbytesenheter. Det tycker jag inte är acceptabelt för en så kallad premiumskärm. Och om det nu är så att det tydligen går att få tag i många bra exemplar så är ju dessa defekter något som uppenbarligen går att undvika i stor mån. Som någon nämnde tidigare så måste det vara brister i kvalitetskontrollen och annat som gör att folk har dessa problem. Jag är själv grymt sugen på en sådan här skärm men i dagsläget vågar jag inte riktigt slå till då jag inte vill gå på chans i denna prisklassen.

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag, köpte den på BF rean.

först trodde jag att jag kommer inte störa mig av det, men har kollat på lite serier och filmer senaste dagarna och jag måste säga att det är ganska påtagligt.

väldigt mycket i övre vänstra hörn samt nedre högra.
har varit i kontakt med netonnet support och dom sa att "självklart ska du få byta ut den"

känns bara drygt och tidskrävande, samt väldigt lotto tills man kommer få en fin skärm.
vet ej vad jag ska göra :S

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan:
byt den bara..
Du ska vara nöjd givetvis.
Men du har testat sätta ner brightness till 20 och testat?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

det är brightness 20 på bilden jag tog

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan

Ser i stort sett identisk ut med hur min ser ut, också köpt på BF rean.
Tänker byta ut min iaf, blicken dras till nedre högra hörnet för mig

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk

Alla snackar om brightness 20 humm, ska testa när jag kommer hem men jag tycker typ allt under 50 är åt helvete..

Då sitter jag även alltid i mörkt rum, men kanske miss minner mig ska se efter jobbet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

Här är mitt bidrag, köpte den på BF rean.

först trodde jag att jag kommer inte störa mig av det, men har kollat på lite serier och filmer senaste dagarna och jag måste säga att det är ganska påtagligt.

http://i.imgur.com/2h3JkeC.jpg

väldigt mycket i övre vänstra hörn samt nedre högra.
har varit i kontakt med netonnet support och dom sa att "självklart ska du få byta ut den"

känns bara drygt och tidskrävande, samt väldigt lotto tills man kommer få en fin skärm.
vet ej vad jag ska göra :S

mm jag har börjat fundera också. Älskar skärmen i övrigt, men har börjat störa mig lite också på att vita bakgrunder får en mer gul-/brun-/gråaktig ton på bildens övre del. Samt då man ser filmer eller mörka spel, att skärmens kanter, främst höger uppe och nere har en del glow som även är lite gulaktig.

Vad sa du till dem på supporten? Det är möjligt att få byta ut den mot en ny produkt med ångerrätten, eller måste jag visa att den är tillräckligt defekt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Få hem min asus rog swift PG279Q idag. Återkommer naturligtvis med en liten overview på om jag fått döda pixlar, glow, BLB, eller skumma halvkassa ramar som faller av Hoppas jag slipper skicka tillbaka den!

OJOJ-OJ vilken jävla tur jag har.

Inga döda pixlar
Perfekt hållbarhet i ramen
INGEN glow, och ingen bleed ALLS

har testat intensivt i alla möjliga miljöer och inställningar nu, och det finns inga fel på panelen! Är så jävla nöjd!! Sen är det ju en annan sak att jag failade stenhård och råkade beställa DP-miniDP kabeln en timme senare än skärmen, och nu kommer få vänta på den tills i morgon, så kör HDMI just nu i 60hz @ ingen g-sync. SKITER I VILKET, ÄR SÅ NÖJD!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@hajvan:

Bara att byta, du skall inte "nöja" dig med detta. En premiumskärm skall inte bete sig som någon billig Koreaskärm Asus måste inse att man inte kan komma undan med detta. Men som någon skrev så skulle det inte förvåna mig om de bara skickar vidare skärmarna som reklameras som en refurbished vara :/

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

OJOJ-OJ vilken jävla tur jag har.

Inga döda pixlar
Perfekt hållbarhet i ramen
INGEN glow, och ingen bleed ALLS

har testat intensivt i alla möjliga miljöer och inställningar nu, och det finns inga fel på panelen! Är så jävla nöjd!! Sen är det ju en annan sak att jag failade stenhård och råkade beställa DP-miniDP kabeln en timme senare än skärmen, och nu kommer få vänta på den tills i morgon, så kör HDMI just nu i 60hz @ ingen g-sync. SKITER I VILKET, ÄR SÅ NÖJD!

Ta gärna en bild och visa oss hur det Skall se ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Ta gärna en bild och visa oss hur det Skall se ut

Försökte ta lite bilder, men det var väldigt svårt att ta en bild där inte något ljus i rummet studsar emot skärmen och skapar illusionen av glow, så knappt värt. Det ser helt cleant ut, som på en 60hz panel utan defekter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dessa paneler är ju defekta och skall kasseras, alt. säljas vidare som B-sortiment. Men misstänker också att de säljs vidare som demo-produkt efter reklamation.

@Garderoben
Det är lite uttjatat i den här tråden om att alla "SKA" ha brightness på 20. Kalibreringssiffrorna var 26 på brightness för övrigt i tftcentrals recension, inte 20. Vill man ha 50 i brightness eller högre så skall man kunna ha det utan att få halva skärmen lysande gult. Min är lika illa på 20 som på 80 för den delen.

@hajvan
Jag undrar också lite om supporten, jag skapade bara ett ärende under support där jag förklarade mitt problem. Men jag har inte hört tillbaka från dem än. Ringde du in?
Helst så åker jag till någon av lagershopparna och byter ut skärmen för att slippa vänta på frakt ännu en gång.
Får se vad de säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ZyntaX:

Jag körde chatfunktionen via deras hemsida.
Då sa dom att jag bara kunde åka in med den till lagershopen och få den utbytt.
Nu är den tyvärr slut i alla lagershoppar men jag åker in med den ändå så får dom skicka mig en.
borde gå lite snabbare än om jag skulle skicka in den.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alla snackar om brightness 20 humm, ska testa när jag kommer hem men jag tycker typ allt under 50 är åt helvete..

Då sitter jag även alltid i mörkt rum, men kanske miss minner mig ska se efter jobbet

I Sweclockers test så gav de vissa rekommendationer beroende på hur ljust man har runtomkring.
http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Permalänk
Medlem

fick hem min mini-display till displayport kabel idag och skulle testa med nya skärmen, men kan bara ställa in 85hz i nvidia kontrollpanelen? Har ett GTX 690. Någon som vet varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Dessa paneler är ju defekta och skall kasseras, alt. säljas vidare som B-sortiment. Men misstänker också att de säljs vidare som demo-produkt efter reklamation.

@Garderoben
Det är lite uttjatat i den här tråden om att alla "SKA" ha brightness på 20. Kalibreringssiffrorna var 26 på brightness för övrigt i tftcentrals recension, inte 20. Vill man ha 50 i brightness eller högre så skall man kunna ha det utan att få halva skärmen lysande gult. Min är lika illa på 20 som på 80 för den delen.

Både baserat på sweclockers och tftcentrals rekommendationer så menar jag atyt ungefär 20 brightness borde vara det optimala för de flesta.. Finns nog ingen direkt anledning att köra default brightness på denna skärmen. ungefär som att köpa en ny TV och itne kalibrera om den från fabriksinställningarna då de alltid är satta med väldigt hög brightness från kartong för att locka köpa i butikerna och anpassas till deras extremt ljusstarka miljö.

Sen om man kör 16 brightness eller 26 är ju upp till en själv men hålla sig runt 20 nånstans är en mycket bra riktlinje.

Visa signatur

Citera för svar!