Vilken dd-wtr router har mest kraftfull processor för Openvpn Kryptering ?

Permalänk

Vilken dd-wtr router har mest kraftfull processor för Openvpn Kryptering ?

Jag är på jakt efter en dd-wtr som klarar openvpn kryptering på mina lina 250/100 mbit.

Med krypteringen AES-256-CBC 2048 bitar.

Vill alltså köra Vpn på routern istället för på min dator.
med dd-wtr ska det även gå att konfigurera en killswitch ifall vpnen dör

Permalänk
Hedersmedlem

Osäker på om den fortfarande är kraftfullast, men
Linksys WRT1900AC
är väl i alla fall en av de kraftfullaste konsumentroutrarna på marknaden.

Vill du ha en kraftfull router som klarar av att köra OpenVPN med hög troughput så finns i min mening ett mycket bättre alternativ till en konsumentrouter, och det är att köra Pfsense på en dator. Det finns små bra embedded-system med dubbla nätverkskort och strömsnåla processorer som är som gjorda för uppgiften och har mycket bättre prestanda än någon konsumentrouter du kan köra dd-wrt på. En killswitch är dessutom mycket enkelt att konfigurera i Pfsense.

Läs gärna mer om hur det funkar i Pfsense-tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889984-bygg-din-egen-ro...

Ursäkta om detta blev lite OT, men jag tycker verkligen att du bör överväga att välja Pfsense, det är bättre på alla sätt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av Enduro:

Osäker på om den fortfarande är kraftfullast, men
Linksys WRT1900AC
är väl i alla fall en av de kraftfullaste konsumentroutrarna på marknaden.

Vill du ha en kraftfull router som klarar av att köra OpenVPN med hög troughput så finns i min mening ett mycket bättre alternativ till en konsumentrouter, och det är att köra Pfsense på en dator. Det finns små bra embedded-system med dubbla nätverkskort och strömsnåla processorer som är som gjorda för uppgiften och har mycket bättre prestanda än någon konsumentrouter du kan köra dd-wrt på. En killswitch är dessutom mycket enkelt att konfigurera i Pfsense.

Läs gärna mer om hur det funkar i Pfsense-tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/889984-bygg-din-egen-ro...

Ursäkta om detta blev lite OT, men jag tycker verkligen att du bör överväga att välja Pfsense, det är bättre på alla sätt.

Hallå, jag börjar inse att det ligger några år bort innan vanliga routrar kan kryptera i "svenska" bredbandshastigheter med dagens 2048 bitars kryptering som de flesta vpn tjänster använder.

Har läst i Pfsense tråden nu och jag måste säga att jag har blivit övertygad nu, tror jag ska satsa på detat, med hjälp av olika guider och bondförnuft ska det nog gå bra.

Nu är ju bara frågan vad man ska köpa för PC/NUC, det ska ju vara någon som inte är så stor, och som är passivt kyld alltså inga rörliga delar i datorn.

250/100 är som sagt min uppkoppling, och är väl bra om det finns lite "headroom" också då inget system mår bra av att belastas 100% hela tiden då kan latenser och annat bli lidande.

Frågan är om man ska köpa en färdig produkt eller bygga en egen.
De senare alternativet brukar vara de mest kostnadseffekiva samt det roligaste.
Men om vi nu snackar NUC format blir det nog svårt att bygga en egen själv.

Men jag tänka mig ett sådant här system skulle må bra av mkt ram minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Hallå, jag börjar inse att det ligger några år bort innan vanliga routrar kan kryptera i "svenska" bredbandshastigheter med dagens 2048 bitars kryptering som de flesta vpn tjänster använder.

Har läst i Pfsense tråden nu och jag måste säga att jag har blivit övertygad nu, tror jag ska satsa på detat, med hjälp av olika guider och bondförnuft ska det nog gå bra.

Nu är ju bara frågan vad man ska köpa för PC/NUC, det ska ju vara någon som inte är så stor, och som är passivt kyld alltså inga rörliga delar i datorn.

250/100 är som sagt min uppkoppling, och är väl bra om det finns lite "headroom" också då inget system mår bra av att belastas 100% hela tiden då kan latenser och annat bli lidande.

Frågan är om man ska köpa en färdig produkt eller bygga en egen.
De senare alternativet brukar vara de mest kostnadseffekiva samt det roligaste.
Men om vi nu snackar NUC format blir det nog svårt att bygga en egen själv.

Men jag tänka mig ett sådant här system skulle må bra av mkt ram minne.

Jag är inte så uppdaterad på vilken hårdvara som behövs. Där finns det andra som kan ge dig mycket bättre råd. Pfsense wikisida har en del rekommendationer kring hårdvara som du kan utgå från. Ordentligt med minne är såklart alltid bra att ha, men det är framför allt processorn som kan utgöra en flaskhals. Eftersom att du ska tunnla all trafik genom en VPN så bör processorn stödja hårdvaruaccelerering enligt AES-NI. Jag har inte det själv, så där kan jag inte heller ge några specifika råd, men läs här på forumet och på Pfsense supportforum där det säkerligen finns mycket skrivet om allt du undrar över.

Att konfigurera en Pfsenserouter är enligt min erfarenhet inte svårare än att flasha in dd-wrt. Det är mer inställningar, som kan verka lite överväldigande i början, men du kommer att känna igen alla de inställningar du behöver fixa med i början. Det finns dessutom utförliga guider på internet för i princip allt man kan göra i Pfsense. Sedan kan du ge dig på mer avancerade funktioner allt eftersom du lär dig. Den stora fördelen med Pfsense är just den utvecklingspotential som alla funktioner ger som du inte hittar i vanliga konsumentroutrar.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan