Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft hade två val.

1. Gör det möjligt att skjuta upp uppdateringar hur länge som helst
2. Tvinga omstart efter en viss tid

Val ett leder till att ingen uppdaterar någonting någonsin och alla datorer på internet läcker som ett såll, virus och trojaner härjar fritt, det blir världskrig och jorden går under efter 2-3 månader.

Val två leder till att några envisa användare skjuter upp omstarten så länge det går tills dess att de blir tvingade och blir sen förbannade på hur Windows 10 Home är designat. Världen är säker, människorasen överlever och det blir fred på jorden.

*OBS* en smula överdrivet resonemang

Skickades från m.sweclockers.com

1. Behåll Windows 7 så kan man fördröja uppdateringar i all evighet.
2. Uppdatera ej till Windows 10

Alla nöjda och glada.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är väl så att även i Windows 10 Home har man möjlighet att skjuta upp uppdateringar i cirka sex dagar. Sen är det kört.

Microsoft hade två val.

1. Gör det möjligt att skjuta upp uppdateringar hur länge som helst
2. Tvinga omstart efter en viss tid

Val ett leder till att ingen uppdaterar någonting någonsin och alla datorer på internet läcker som ett såll, virus och trojaner härjar fritt, det blir världskrig och jorden går under efter 2-3 månader.

Val två leder till att några envisa användare skjuter upp omstarten så länge det går tills dess att de blir tvingade och blir sen förbannade på hur Windows 10 Home är designat. Världen är säker, människorasen överlever och det blir fred på jorden.

*OBS* en smula överdrivet resonemang

3. Låta användare bestämma över sina egna datorer och kunna blockera de uppdateringar som är bevisligen buggiga eller rent trams.

MS borde vara i full "damage control" läge just nu efter alla hemska buggar som påtvingats användare över världen.
MS borde seriöst kolla in 12 stegs programmen, speciellt första steget:
Att erkänna ett problem är första steget till att lösa det.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Min lista var dock aldrig riktad mot Svenssons, den var skriven för Sweclockers forummedlemmar på en nivå som de flesta här kan ta till sig.

Jo, men fördelarna väger inte än över nackdelarna. Som inbyggd övervakning som standard, som även visat sig inte går att stänga av helt (om man inte moddar oset själv).

Vi på swec är en rätt få till antal. Är ändå stora massan som inte pillar med OS och gör Windows instaltioner som berörs mest. Nu med nya övervakningen som tyvärr ingen bryr dig om, även internet är viktigare än man tror och att inte få några rättigheter utan konstant övervakad och kränkt, nu även i windows.

Handlar inte om man har något att dölja, utan vår egen säkerhet. Får fel person tag i detta, som hitler eller Stalin som exempel så hade saker slutat på annat vis. Om nytt krig/diktatur skapas lär vi få känna internets baksida på riktigt. Se Kina som försöker bekämpa fri internet, för en diktatur är internet både ett verktyg att ha koll på befolkningen, men även att folket kan få reda på hur andras länders befolkningen har det.

Sen att du tycker om win 10 så gör inte alla det. Är fortfarande mycket för dom att jobba med, som att kunna byta tema. Sen jobba hårdare med trasparens dels på uppdateringar och även sekretessen ska gå tillbaks till användaren att välja, inte MS ska samla data mot användarens vilja.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Helt rätt. En anekdot: Jag tycker att startmenyn är en bra grej och att det är skitbra att man slipper helskärm. Min fru däremot, det första hon gjorde på sin laptop var att se till att startmenyn blev fullskärm, när hon uppgraderade till 10.
Hon lär göra samma sak på sin stationära

Jo finns ju viss fördel med fullskärns menyn. Men passar inte på en stationär dator. Utan var ju bättre på mobiler och surfplattor.

Även om många inte använder den längre, så gör jag det och då är det skönt att den inte är stort som ett hus. Sen har exakt allt jag behöver.

Win 7 enligt mig är enklare, för man får direkt rätt inställnigs menyn, inte den enkla som det saknas hel del på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag tror inte vi är direkt oense om något. Strategin beror väl i stort på svaren på följande frågor:

• finns det någon ekonomisk fördel i att uppgradera?

• finns det någon för oss viktig teknisk fördel?

• är det ekonomiskt rimligt utifrån våra resurser att påbörja testning nu eller är det smartare att vänta?

Det finns ju inget rätt svar på det och svaret kan t o m bero på externa omständigheter som konjunktur osv.. Däremot kan jag svara på följande:

Diagnostikverktygen är beroende av drivrutiner och fungerar därför inte i virtuell miljö. Endast verkstadsarbetare som utför arbetet använder dessa verktyg och det innebär en mix av olika os-versioner. Som jag skrev kunde byte till 7 inte göras förrän XP var på sina sista veckor och detsamma lär gälla 7. Utöver det har du inte många alternativ då det inte är fritt val eftersom det kan sätta garantier ur spel.

Hur som är det inget jag behöver bekymra mig för, utan var endast en "rapport" om hur det kan vara i vissa branscher.

Nej vi är inte direkt oense. Dock anser jag att det finns fler skäl att beakta en uppgradering än strikt tekniska eller ekonomiska. Användarvänlighet exempelvis men också bara grejen att något man jobbar med hela tiden blir modernare och trevligare att jobba med. Allt fler har ju också Windows 10 hemma och då känns det ju sådär kul att sitta med sjuan på jobbet liksom. Utan att ha använt 8-10 så hade sjuan nog inte känts så gammal men de flesta har ju gjort det (gratisuppgraderingens fördel för MS) och då känns sjuan plötsligt riktigt föråldrad i jämförelse.

Skrivet av anon159643:

Bara jag som tycker att windows home borde byta namn till windows starter och professional till home?

Jag kom över en dator med windows 10 home och jag klarade inte av en enda hel dag utan domän och Rdp servicen, lägg därtill dåliga val för windowsuppdateringar etc.

Det där är väl inte riktigt Home-saker dock.

Citat:

Det går inte utan att trixa bocka ut automatisk uppdatering och omstart, det sista omstart är de helt galna i huvudet eller? Det är lite som att lägga in en automatisk omstart på motorstyrningen till ett passagerarflygplan för att uppdatera drivers oavsett om planet för tillfället skulle göra en landning . För den automatiska omstarten lär ju knappast stänga av ens programvaror på rätt sätt, lägg där till att många datorer under några omständigheter aldrig får startas om mer än vid god planering hur man ska hantera detta.

Nja, någon gång måste man tvinga en omstart om användaren vägrar och man har ett antal dagar på sig vilket borde räcka för att spara det man håller på med. Sen är det självklart att omstarten stänger programmen "försiktigt" och inte bara dödar dem. Datorer som inte får startas om bör inte köra Home.

Citat:

Nå det blev att punga ut 1500kr till för Pro versionen bara för att få något som borde vara standard.

Yes, det är det man får betala för att ha möjligheten att göra ens dator osäkrare (och en massa annat förstås)... Och, inte 1500 utan mer 1000.

Citat:

Och alla inställningar ligger gömda och man ska behöva leta, det känns lite som om Microsoft försöker låsa in en. Det är t.ex lätt att tro att inställningspanel är kontrollpanel och jag blev riktig frustrerad då denna saknade det mesta, speciellt Administrative tools som man är inne flera gånger dagligen och startar och stänger services.

Är du inne och stänger av services flera gånger om dagen så låter det som om du inte riktigt vet vad du håller på med, alternativt att du gör något väldigt avancerat. Oavsett så är det inget en normalanvändare gör särskilt ofta om alls, och då är det ganska naturligt att inte ha den inställningen i de enkla inställningarna. Om du behöver ändra sånt flera gånger om dagen så borde det inte ta så lång tid att lära dig att du kommer åt administrationsinställningarna direkt från ett högerklick på start. EDIT: Sorry, man kommer inte åt dem direkt, men kontrollpanelen och därifrån är det ett klick.

Citat:

Startmeny som standard är full med en massa skit som nästan ingen använder, hur vore det med alternativ vid skapande av ny användare som bloated startmeny, ja eller nej?

På tian är väl default nej på den frågan?

Citat:

Och ja snikversionerna av windows 7 och 8 var också tafatta på funktioner, men allt eftersom åren går ju mer nätverksrelaterade saker gör helt vanliga konsumenter.

Men då är det ju Pro man ska ha liksom. Pro är inte bara för proffs eller företag utan det är för de som behöver mer än home. För att ta till med en billiknelse så är det inte som en Volvo-lastbil mot en Volvo-kombi utan mer som en småbil mot en SUV. Behöver du SUV-attiraljer så är det en SUV du får köpa även om du inte tänker utföra sport-aktiviteter med den. Sen kan jag hålla med om att distinktionen börjar kännas onödig, men många är nog glada att de slipper betala för Pro när de inte behöver det i alla fall.

Citat:

Så mitt omdöme hittills är visst inte ett dåligt OS, jag känner dock ingen mening att uppgradera många av mina andra burkar. Och när jag köper en ny laptop så blir jag nog tvungen igen på att lägga ut 1500kr extra för pro eller om jag nu köper en som har denna. (utbudet minskas dock då)

Du behöver inte köpa en ny licens utan tian stöder uppgradering till Pro och det kostar inte 1500.

Skrivet av mrqaffe:

Man kunde också skippat buggarna så uppdateringar inte behöv och man kunde ju också gjort så omstart inte behövs vid uppdateringar, det kan också gå att göra att datorn inte stänger av alla program så abrupt utan startar upp allt där det tidigare befann sig.
Okontrollerade omstarter är en jättelik nackdel i win, när man haft allt igång några veckor och fått sakerna på plats vill man inte ha en omstart eller att uppdateringen ändrar alla inställningar så den känns som den är nyinstallerad.

Klassiker: Varför testa mjukvara? Gör rätt från början istället... Så funkar inte utveckling idag speciellt inte av något så komplext som ett OS. Har du något bättre än Home så kan du också välja att inte låta Windows starta om automatiskt. Det borde inte ta veckor att få fönsterna på rätt plats, och allt annat är ju kvar efter en omstart så det känns som du överdriver problemet en aning.

Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men fördelarna väger inte än över nackdelarna. Som inbyggd övervakning som standard, som även visat sig inte går att stänga av helt (om man inte moddar oset själv).

Det är inte övervakning utan telemetri. Jag förstår att en del inte förstår skillnaderna men det är inte samma sak.

Citat:

Vi på swec är en rätt få till antal. Är ändå stora massan som inte pillar med OS och gör Windows instaltioner som berörs mest. Nu med nya övervakningen som tyvärr ingen bryr dig om, även internet är viktigare än man tror och att inte få några rättigheter utan konstant övervakad och kränkt, nu även i windows.

Hyperbole much?

Citat:

Handlar inte om man har något att dölja, utan vår egen säkerhet. Får fel person tag i detta, som hitler eller Stalin som exempel så hade saker slutat på annat vis. Om nytt krig/diktatur skapas lär vi få känna internets baksida på riktigt. Se Kina som försöker bekämpa fri internet, för en diktatur är internet både ett verktyg att ha koll på befolkningen, men även att folket kan få reda på hur andras länders befolkningen har det.

Yes. Hitler hade säkerligen varit riktigt intresserad av dina kraschrapporter, please.

Citat:

Sen att du tycker om win 10 så gör inte alla det. Är fortfarande mycket för dom att jobba med, som att kunna byta tema. Sen jobba hårdare med trasparens dels på uppdateringar och även sekretessen ska gå tillbaks till användaren att välja, inte MS ska samla data mot användarens vilja.

Jag tycker uppdateringarna är ganska transparenta nu, först går de ut internt inom MS, sen till Insiders Fast Ring, sen Slow Ring, och till sist ut till konsumenter. Risken för oupptäckta problem i konsumentledet är mindre än någonsin. Vad uppgraderingarna innefattar kunde förstås varit tydligare ibland men för det mesta så står det väl beskrivet. Sekretessen kan man förstås diskutera men det handlar inte om att samla användardata utan om telemetri. Anonym statistik om krascher, upptid, installationsproblem och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Jag ställer den viktigasre frågan först.

Skrivet av snajk:

Du behöver inte köpa en ny licens utan tian stöder uppgradering till Pro och det kostar inte 1500.

Vart då? Om man använder den inbyggda tjänsten så kostar det 1499kr.

Skrivet av snajk:

Det där är väl inte riktigt Home-saker dock.

Remote Desktop och domänstöd är i all högsta grad homesaker idag, även om man ej har en domän hemma privat så har nätverken som man ansluter sig emot detta. För 5 år sedan var det dock annorlunda, men det blir allt mer nätverk mellan ens datorer idag. Remote Desktop så är det väldigt ofta man ska in och pilla på någon dator utan att behöva gå dit, likaså kanske någon redan sitter vid datorn och man då vill logga in med en ny användarinstans och göra saker som att underhålla/konfiguera datorn under tiden någon arbetar med denna.

Skrivet av snajk:

Nja, någon gång måste man tvinga en omstart om användaren vägrar och man har ett antal dagar på sig vilket borde räcka för att spara det man håller på med. Sen är det självklart att omstarten stänger programmen "försiktigt" och inte bara dödar dem. Datorer som inte får startas om bör inte köra Home.

Spara det man håller på med? Många har tjänster en drös med virtuella maskiner igång etc, det är inte bara att "rycka ur sladden" för dessa" och hoppas att man senare har tid att åtgärda dessa. Nu gick denna funktion dock stänga av i home insåg jag. Men som du sist skrev så bör dessa datorer ej köra home, problemet är att det gäller varenda dator som jag använder, inte ens en terminal duger home till ty avsaknad av domänanslutning.

Skrivet av snajk:

Yes, det är det man får betala för att ha möjligheten att göra ens dator osäkrare (och en massa annat förstås)... Och, inte 1500 utan mer 1000.

1000kr extra vid nyköp, 1500kr extra om man ska uppgradera via den inbyggda funktionen i windows.

Skrivet av snajk:

Är du inne och stänger av services flera gånger om dagen så låter det som om du inte riktigt vet vad du håller på med, alternativt att du gör något väldigt avancerat. Oavsett så är det inget en normalanvändare gör särskilt ofta om alls, och då är det ganska naturligt att inte ha den inställningen i de enkla inställningarna. Om du behöver ändra sånt flera gånger om dagen så borde det inte ta så lång tid att lära dig att du kommer åt administrationsinställningarna direkt från ett högerklick på start. EDIT: Sorry, man kommer inte åt dem direkt, men kontrollpanelen och därifrån är det ett klick.

Jag skulle knappast kalla services som något avancerat och fler och fler program körs som detta idag, det är för att de alltid ska vara igång oavsett vilken användare som är inloggad. Sitter man då och utvecklar som jag gör så är det något man hela tiden startar och stänger av, speciellt när man utvecklar just services.
Nu fanns dem dock enkelt via kontrollpanelen, det jag störde mig på var inställningar som lurar folk att tro att denna skulle vara en ersättare. Liksom det finns väldigt många duktiga IT folk, men alla har ej pysslat med alla operativsystem och det är lätt att tro att just inställningar är allt.

Skrivet av snajk:

Men då är det ju Pro man ska ha liksom. Pro är inte bara för proffs eller företag utan det är för de som behöver mer än home. För att ta till med en billiknelse så är det inte som en Volvo-lastbil mot en Volvo-kombi utan mer som en småbil mot en SUV. Behöver du SUV-attiraljer så är det en SUV du får köpa även om du inte tänker utföra sport-aktiviteter med den. Sen kan jag hålla med om att distinktionen börjar kännas onödig, men många är nog glada att de slipper betala för Pro när de inte behöver det i alla fall.

Pro är det man minst behöver, köper man en ny laptop så är det home på de flesta och man är tvungen att betala dyrt för saker som borde vara standard år 2015.
Bilexemplet brister på att fysisk hårdvara kostar pengar, i windows handlar det om att spärra home editionen så att vissa saker ej fungerar.

Nå det mesta handlar om att jag tycker 1500kr extra för att uppgradera till pro är för dyrt, vet du var man helt legimt kan fixa det för 1000kr så har problemet redan minskas en 1/3. Skulle kostnaden varit 500kr så hade jag tyckt det vore helt okej, även om 500kr per dator tillslut blir en hel del pengar det också.

Permalänk
Medlem

Snabbare är det väl inte jämfört med win8, men det är ju mycket bättre. Jag älskar nya startmenyn. Det enda jag inte riktigt gillar med Windows 10 är att det samlar in så jäkla mycket information om en. För övrigt är det mycket bättre än föregående Windows versioner!

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag ställer den viktigasre frågan först.
Vart då? Om man använder den inbyggda tjänsten så kostar det 1499kr.

Vad jag förstår så skulle det kosta tusen, men jag vet inte för jag har Pro överallt förutom på en dator men den är "i USA" så där kostar det $99.

Citat:

Remote Desktop och domänstöd är i all högsta grad homesaker idag, även om man ej har en domän hemma privat så har nätverken som man ansluter sig emot detta. För 5 år sedan var det dock annorlunda, men det blir allt mer nätverk mellan ens datorer idag. Remote Desktop så är det väldigt ofta man ska in och pilla på någon dator utan att behöva gå dit, likaså kanske någon redan sitter vid datorn och man då vill logga in med en ny användarinstans och göra saker som att underhålla/konfiguera datorn under tiden någon arbetar med denna.

Nej det är inte Home-saker. Vi använder fler nätverk hemma idag än förut men det finns också mer funktioner för det i Home som hemgrupp exempelvis. Att ansluta till en domän eller att administrera remote under användning är avancerat och inte för normala hemanvändare. Dock kan du förstås remota in på en Home-dator från din Pro-dator och annars så finns ju alltid Teamviewer och liknande.

Citat:

Spara det man håller på med? Många har tjänster en drös med virtuella maskiner igång etc, det är inte bara att "rycka ur sladden" för dessa" och hoppas att man senare har tid att åtgärda dessa. Nu gick denna funktion dock stänga av i home insåg jag. Men som du sist skrev så bör dessa datorer ej köra home, problemet är att det gäller varenda dator som jag använder, inte ens en terminal duger home till ty avsaknad av domänanslutning.

Nej precis. Det är den stora skillnaden mellan Home och Pro: Domänanslutning. Behöver du det så behöver du Pro. Har du en drös virtuella maskiner så bör du självklart köra Pro och ändå så måste du kunna spara och avsluta ditt arbete på de dagarna man har på sig innan en omstart krävs, och kan du inte det så behöver du gå ett steg längre och installera Windows (eller någon annan) Server.

Citat:

1000kr extra vid nyköp, 1500kr extra om man ska uppgradera via den inbyggda funktionen i windows.

Som sagt så har jag inte jättebra koll på kostnaden men oavsett så är det inte så mycket att tjafsa om. Du behöver Pro och då får du betala för Pro, inget konstigt med det.

Citat:

Jag skulle knappast kalla services som något avancerat och fler och fler program körs som detta idag, det är för att de alltid ska vara igång oavsett vilken användare som är inloggad. Sitter man då och utvecklar som jag gör så är det något man hela tiden startar och stänger av, speciellt när man utvecklar just services.

Men det är avancerat för det är inget som normalanvändaren gör. Inställningarna i tian, de förenklade alltså, är just förenklade och till för sånt som en normal hemanvändare, en novis på datorer, kan behöva göra. Stänga av services faller inte inom den kategorin. Jag utvecklar också men jag kan ändå räkna de gånger (sedan sjuan i alla fall) jag har behövt stänga av services på ena handens fingrar och då har det varit typ IIS som strular eller så. Sen kan fortfarande stänga services från aktivitetshanteraren och även direkt komma åt kontrollpanelen för services därifrån.

Så här tänker jag: Är det något som min (eller en normal) morsa behöver göra? Nej? Då hör det inte hemma i dessa inställningar och kanske inte i Home alls för Home är riktat mot den typen av användare och likaså den här första nivån av inställningar.

Citat:

Nu fanns dem dock enkelt via kontrollpanelen, det jag störde mig på var inställningar som lurar folk att tro att denna skulle vara en ersättare. Liksom det finns väldigt många duktiga IT folk, men alla har ej pysslat med alla operativsystem och det är lätt att tro att just inställningar är allt.

Är det? Jag menar, det finns länkar till Relaterade- eller Avancerade inställningar på nästan alla paneler i de förenklade inställningarna så det är ganska svårt att missa att det finns mer. Din kritik funkar mot åttan där de olika kontrollpanelstyperna inte verkade vara medvetna om varandras existens men i tian så finns allt länkat och lättåtkomligt. Duktiga IT-folk brukar kunna läsa och tolka text och länkar.

Citat:

Pro är det man minst behöver, köper man en ny laptop så är det home på de flesta och man är tvungen att betala dyrt för saker som borde vara standard år 2015.

Men det är du som anser att de borde vara standard. En normalanvändare (hemma) skiter fullständigt i domänanslutning eller RDP. Du måste bara komma till insikten att du inte är en normal hemanvändare och släppa hemversionen, den är inte för dig helt enkelt. Köper du en proffslaptop så får du också Pro-Windows men köper du en konsumentmodell så får du konsument-Windows. Inget konstigt med det.

Citat:

Bilexemplet brister på att fysisk hårdvara kostar pengar, i windows handlar det om att spärra home editionen så att vissa saker ej fungerar.

Fast det är precis så det funkar inom bilbranschen, inte mellan lastbilar och personbilar förstås men mellan olika modeller inom kategorierna. Det enda som skiljer många modeller där prisgapet är tiotusentals kronor är mjukvara. Och de är på väg än mer åt det hållet med tillfälliga betalningar för exempelvis mer prestanda under en kort period och så. Jag tycker inte det är en bra utveckling i stort (precis som F2P eller P2W inte är så trevligt för det mesta men DLC kan vara både bra och prisvärt inom spelvärlden) men samtidigt behövs segmentering av produktutbudet för olika målgrupper och sådär. Och jag tycker MS har hittat en ganska bra nivå nu, två egentliga utgåvor där de flesta hemanvändare klarar sig utmärkt med den billigare varianten och bara de som gör avancerade saker behöver betala mer. En Home-användare kan spela, surfa, göra bankärenden, bildbehandla, kommunicera på diverse sätt och administrera media och till och med utveckla och köra virtuella maskiner (med vissa begränsningar dock), och det täcker den absoluta merpartens behov. Täcker det inte ens behov är man inte en normalanvändare och då behöver man Pro.

Citat:

Nå det mesta handlar om att jag tycker 1500kr extra för att uppgradera till pro är för dyrt, vet du var man helt legimt kan fixa det för 1000kr så har problemet redan minskas en 1/3. Skulle kostnaden varit 500kr så hade jag tyckt det vore helt okej, även om 500kr per dator tillslut blir en hel del pengar det också.

Jo jag förstår att det är pengarna som är problemet. För du kan ju inte på allvar mena att anslutning till domäner är något som en normal hemanvändare har behov av. Alltså vet du att du inte är en normalanvändare men vill bara inte betala vad det kostar att gå utanför den kategorin. Då är vi inne på en prisdiskussion dock och det är inte så intressant i mina ögon. Du klarar dig inte med Home så då får du skaffa något annat, att du tycker det är dyrt är inte av allmänintresse och du kan ju alltid skaffa det på annat sätt eller byta till Linux eller så.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att titta lite extra på vad Windows Update vill göra för de som inte vill ha eller vill vänta med Windows 10.

Citat:

Microsoft has been preparing Windows 7 and Windows 8.1 PCs for a more aggressive Windows 10 upgrade strategy that the company will kick off shortly, according to the developer of a tool that blocks such upgrades.

http://www.computerworld.com/article/3012278/microsoft-window...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Kanske dags att titta lite extra på vad Windows Update vill göra för de som inte vill ha eller vill vänta med Windows 10.

http://www.computerworld.com/article/3012278/microsoft-window...

Inte direkt något nytt eller något som de mörkar. Microsoft har skrivit om det för drygt en månad sen.

"Making it Easier to Upgrade to Windows 10"

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

3. Låta användare bestämma över sina egna datorer och kunna blockera de uppdateringar som är bevisligen buggiga eller rent trams.

MS borde vara i full "damage control" läge just nu efter alla hemska buggar som påtvingats användare över världen.
MS borde seriöst kolla in 12 stegs programmen, speciellt första steget:
Att erkänna ett problem är första steget till att lösa det.

4. Fixa ett system som inte kräver att datorn startas om för minsta uppdatering.

On an unrelated note, har tagit bort lite skräp som "Skaffa Skype", "Skaffa Office" och "Microsoft Wi-Fi", helt enligt spelets regler (avinstallera via startmenyn), men de verkar komma tillbaka lite på måfå? (möjligtvis i samband med uppdateringar) Vad är grejen med det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

4. Fixa ett system som inte kräver att datorn startas om för minsta uppdatering.

On an unrelated note, har tagit bort lite skräp som "Skaffa Skype", "Skaffa Office" och "Microsoft Wi-Fi", helt enligt spelets regler (avinstallera via startmenyn), men de verkar komma tillbaka lite på måfå? (möjligtvis i samband med uppdateringar) Vad är grejen med det?

Precis, MS är så fokuserade på att sälja in sitt bling att dom glömmer det underliggande OS'et.
Hade t.ex en lite update idag som sabbade mina energiinställningar, helt plötsligt så stängde datorn av sig efter 3 min inaktivitet.
Trots att allt verkade som vanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Skumt problem, men här är något som kanske kan hjälpa dig?

1. Starta Powershell i Administratörsläge
2. Skriv in följande

Get-AppXPackage -User | Remove-AppxPackage
Get-AppXPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage

OBS! Du bör göra återställningspunkt ifall det inte fungerar och detta kanske tar bort Appar du använder OBS!

Permalänk
Medlem

Installerade om min dator med Win7 Ultimate och stängde av allt vad uppdateringar heter, för att slippa dessa Win10 popups och tvångsinstallationer. Detta har fungerat ett tag nu..

Men idag ploppade det upp att "du har uppdateringar" och Microsoft har återigen gått in och ändrat mina inställningar till "automatiska uppdateringar", från att den inte ska kolla alls.

Nu är jag väldigt nära att ta ett lån, bara för att kunna skaffa min nya Mac.. Vill bara komma bort från diktatorn Microsoft så fort som möjligt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Installerade om min dator med Win7 Ultimate och stängde av allt vad uppdateringar heter, för att slippa dessa Win10 popups och tvångsinstallationer. Detta har fungerat ett tag nu..

Men idag ploppade det upp att "du har uppdateringar" och Microsoft har återigen gått in och ändrat mina inställningar till "automatiska uppdateringar", från att den inte ska kolla alls.

Nu är jag väldigt nära att ta ett lån, bara för att kunna skaffa min nya Mac.. Vill bara komma bort från diktatorn Microsoft så fort som möjligt.

Hur kan Microsoft lyckas med att göra det på Windows 7 om man stänger av Windows Update?
Jag har också stängt av Windows Update fast på Windows 8.1 och något sånt här har inte hänt här.

Har du även prövat med att stänga av dessa services Windows Update och BITS (Background Intelligent Transfer Service)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hur kan Microsoft lyckas med att göra det på Windows 7 om man stänger av Windows Update?
Jag har också stängt av Windows Update fast på Windows 8.1 och något sånt här har inte hänt här.

Har du även prövat med att stänga av dessa services Windows Update och BITS (Background Intelligent Transfer Service)

Kan väl säga att jag är inte förvånad att Microsoft går in och gör vad de vill i min dator. Inget nytt under solen, om man säger så........
Försökt starta services.exe för att ändra BITS, men services startar inte..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Apropå ingenting: I senaste utgåvan av podcasten The Sams Report av Brad Sams analyseras förändringen i kodstrategin hos Microsoft.

Tidigare – drygt en testare per kodare. Med nya strategin har kodaren blivit ansvarig för att testa sin egen kod, utan större inblandning av utomstående ögon. Snabbare, men nackdelarna med metoden har visat sig i Windows 10. Mer buggig kod. Kommentarer på thurrott.com:

Citat:

The testing you described where the developer tests their own code does not work well. Developers rarely do a good job testing their own code. The developer is to invested in the development and it blinds them to proper testing scenarios. If they've developed a good testing script/checklist, then that will help alleviate the issues, but testing is always better from someone who is not involved with the development.

Citat:

Yes. This is the same reason writers rely on proofreaders and editors. Secondly, good coders are not necessarily good testers. Thirdly, when coders are testing, they're not coding. Fourthly, the added stress can affect a coder's clarity while coding.

Clearly Microsoft has gained a lot of valuable testing with the Insider program, and it makes perfect sense that they're doing a lot of telemetry to spot both specific problems and also general trends. Time will tell if this strategy is enough.

Now, I believe Nadella is a pragmatist, so I think he'll change the process if it's not working. But since it's a new system, he'll give it some time to sort out. Just my guess, but I imagine that Redstone will be an inflection point, when he decides how to proceed. Certainly it's an important milestone, and far enough out to give time to judge their progress.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon annan fått samma problem som jag har fått i windows 10. Nämligen att skärmen blir helt svart ibland i spel och att man måste starta om datorn för att ta sig ur det. Hände först med Batman (trodde först att det var pga att spelet är buggigt) men har även hänt på GTA 5 efteråt. Ena gången fick jag i alla fall upp en varningsruta från windows med att jag måste stänga ner GTA 5 för att minnet eller nåt liknande höll på att ta slut, trots att jag har 8gb ram samt ganska låga inställningar i GTA 5.

Ideér på vad jag kan göra åt saken? Förutom att skaffa mer ram minne.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

@gymrattan: Jag tror Sam inte förstår skillnaden på enhetstester eller testdriven utveckling och den testning som testare utför. Enhetstester skrivs av utvecklaren under (eller före) utvecklingen för att testa just den pyttesaken man skriver/ska skriva och säkerställer att det gör vad som är tänkt. Dessa tester körs sen automatiskt vid varje incheckning eller förändring för att se till att funktionen fortfarande gör vad den ska. Testarnas tester kommer efter detta och testar mycket djupare och bredare. Enhetstester har begränsningar på flera områden men det är som sagt inte en ersättning för övriga tester.

TDD är jättebra på flera sätt framför allt när det gäller kvalitet på incheckad kod, men det är inte en ersättning för andra typer av tester (även om det förstås normalt gör dem mycket enklare och snabbare) och det vet MS mycket väl och således tror jag inte på att de skulle ha ersatt testare med TDD. Utvecklare som inte är vana vid TDD kan dock känna att det är fånigt och onödigt till en början men det brukar ge sig med tiden då de märker av alla fördelar det innebär.

Mitt företag jobbar inte med TDD eller enhetstester på detta sätt, vi vill men vi har så extremt mycket gammal kod att det blir väldigt svårt och tidskrävande att komma igång. Men likväl så förväntas varje utvecklare förstås testa sin kod i den mån att den gör vad den ska och att applikationen fortfarande är körbar efter ändringen, och gärna mer än så förstås. Men det är helt beroende av utvecklarens kompetens och dess förståelse av systemet/applikationen. Sen tar testarna vid och genomför grundliga system-, integrations- och funktionstester men också lasttester och så vidare.

Hade vi jobbat med TDD så hade man varit mycket mer säker på sin kod framför allt för att varje förändring ju innebär att alla tester körs igenom igen och på så vis vet jag ju att mina ändringar i modul A inte pajar något i modul P eller R eller ens i modul X som jag inte ens visste fanns liksom. Samtidigt så vet jag ju att om jag missade att tänka på en sak under utvecklingen så är ju chansen ganska stor att jag även missade att tänka på det i mina enhetstester, därav övriga tester utförda av testare. Team som jobbar med TDD har generellt ganska mycket mindre buggar men är också mer produktiva och producerar bättre kod på flera sätt, mer modulär och lättare att både sätta sig in i och att bygga vidare på.

Läs mer på: https://en.wikipedia.org/wiki/Test-driven_development

Permalänk

@snajk: Misstänkte att det kanske inte var så enkelt, men om hans kontaktar inom företaget beklagar sig på just denna punkt, kanske det ändå ligger något i problemet med den snabba omställningen som sammanföll med utvecklingen av Windows 10? Här utvecklar Brad Sams det han talade om i podcasten.

Citat:

After the layoffs, which gutted a significant portion of the employees who were in the testing group, management pushed down the idea that developers should be fully responsible for their own code. This, in itself, is not a crazy idea, but the transition to this methodology is starting to show its weakness in the products that Microsoft has been shipping since the release of Windows 10.

For decades, Microsoft utilized its older workflow of including having an extra step to allow code to be fully tested, but this came at the expense of increased development time and longer cycles between shipping products. While the idea of holding developers responsible for their own code is not outlandish, the issue comes with how quickly the transition occurred.

For employees who had been working at the company under Ballmer or even Gates, switching methodology, almost overnight, to now having to code and fully test your application came as a shock to the traditional development cycle. According to several people familiar with the new process who asked not to be named, the new workflow caused issues for developers as they were not quite sure how to balance time devoted to testing versus building.

Further, having spent years coding and not performing detailed and prolonged testing, their methods for quality control were not to the same standards as those who were dedicated to the task.

Under the new process, the time allotted to building out new features includes testing the code as well, which it previously did not, which means that those engineers who are accustomed to the old style, now find themselves under more pressure to turn out quality code in a shorter period since they have to do the detailed testing. The end result, as we have seen with Windows 10, is a product with more bugs and its starting to show the weakness of the new process flow.

I kommentarerna till artikeln finns det några som inte riktigt håller med:

Citat:

I think Brad's sources are probably those disgruntled employees who are struggling themselves, which resulted wrong information presented in this article. Anyone who is aware of modern development processes (especially TDD), they understand it does not diminish te role of QA . However, older developers always struggle to understand the role of QA and tester clearly. This is what is happening here. I think Satya pushed for better testing and everyone know developers need to write Unit and integration tests.

Obviously it takes significant investment in terms of developers time to write those and then maintain them. If you have grown up without these methodologies then it really hampers your performance. However, I would expect developers working a company like microsoft has enough skills and capabilities to get past such hurdles rather then making lame excuses. Embrace the philosophy properly.

Brad svarar:

Citat:

I'm going to go ahead and trust my sources who I would not classify as disgruntled.

I think you missed the point of this article, everyone knows that this model should work better but do you know how many custom lines of code are in Windows simply for printers and specific hardware?

Windows is not a small project and therefore what works for companies with small software projects does not work for something that is used by billions of people daily.

Några som däremot håller med:

Citat:

^ This. As a developer for a large tech company, this post is spot on. We've always been partially responsible for our own code and when things need to be cut, the QA department is usually the first to be reduced. But I struggle to think outside the box with my own code. I know how it works and what to expect and can't always approaching testing with an open mind. I think subconsciously I don't really want to break my own code.

Citat:

By definition a software developer cannot test their own code period. I know this from 20 years of software development experience. Anyone who thinks a programmer can test their own code is smoking a gigantic crack pipe. Developers will run over their own mistakes and not see problems that a different set of eyes will find. This is true 100% of the time. No wonder Microsoft is having such problems.

Citat:

The issue, as I've seen it, is not that bugs are not being found/reported, but that so many are not even diligently triaged, let alone addressed or fixed. Too many of the issues that actually get discussed, get either the Jedi hand wave (aka 'Not Repro'), punted as 'Won't Fix', or postponed to a later milestone. As that later milestone nears, the issue is so far down the backlog that nobody looks at it anymore, or the vendor PM who was tracking it is long gone and nobody picked up the dropped ball.

Citat:

Very true. The devs are now adding testing and program management work to their schedule, and are still expected to produce new code. They also have to work with the support teams to triage and fix critical bugs.
Coding, testing, program management, doc writing, all have different mindsets. Someone really talented and experienced, can switch between them, but it adds a tremendous amount of stress. The number of hours worked per week has gone way up with very little compensation for the added hours.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Jag vet inte om någon annan fått samma problem som jag har fått i windows 10. Nämligen att skärmen blir helt svart ibland i spel och att man måste starta om datorn för att ta sig ur det. Hände först med Batman (trodde först att det var pga att spelet är buggigt) men har även hänt på GTA 5 efteråt. Ena gången fick jag i alla fall upp en varningsruta från windows med att jag måste stänga ner GTA 5 för att minnet eller nåt liknande höll på att ta slut, trots att jag har 8gb ram samt ganska låga inställningar i GTA 5.

Ideér på vad jag kan göra åt saken? Förutom att skaffa mer ram minne.

Det är väl den där växlingsfilen som spökar kanske?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk

@gymrattan: På Reddit så får artikeln ett mothugg:

Citat:

11 year Microsoft employee here. Microsoft removed, to a large extent, the distinction between SDEs (Software Development Engineers) and SDETs (Software Development Engineers in Test), which meant the weird "I write the code, you write the automated test cases" issues go away. This was/is a the right thing to do and mirrors the Test Driven Development (TDD) patterns that have emerged as the forefront of modern development practices (SQLite is a good example of this).

Microsoft did not remove QA, i.e. the manual test cases and opportunistic bug finding that has to occur before any public release.
This article is mostly bogus AFAIK - the bringing of SDETs into the engineering teams is A Good Thing(™)

Citat:

Really? Which division?

I know OSG got hit really hard. I didn't lose my job during the layoffs because by that point I was just a contractor so I got out (about a year) before the 18 months 'persona non grata' deadline could elapse. But in DevDiv, all the SDETs were converted to data analysts of the CEIP (telemetry) data. The ones that weren't laid off, that is. So while the majority of people were still employed, they were no longer writing or running tests, or analyzing test results and filing bugs.

En artikel på Ars Technica nämnde Sams rapport, och i kommentarerna finner man:

Citat:

Having been an SDET (Software Developer Engineer in Test) in the Windows organization a few years ago, I can tell you one of the issues plaguing the team is their legacy code base.

They rely heavily on lots of legacy C++ that has no unit testing at all. Full end-to-end testing of each code path is simply unfeasible for such a monstrous piece of code. They do have suites of UI automation tests to cover major scenarios, but the test matrix is far beyond what can be reasonably covered, and the tests execute slowly sometimes. Unreliable tests can become disabled and lose their value.

C++, while very powerful and fast, has many issues which can make it difficult to scale in terms of complexity. Sure, it has a proven past in many applications, but very few developers ever work on a code base nearly the size of Windows. I hope the future of systems programming moves to a modern alternative (perhaps Rust, though I've never used it).

Another problem is team turnover... it takes several months to get familiar with a code base to where a developer is able to quickly, and correctly, fix an issue. Windows is notorious for having major reorgs every major release... this often encourages or forces developers who have the Windows code tribal knowledge to switch to another team, causing another developer to start from zero. Having major reorganizations can cause quality issues down the road.

Citat:

I honestly do think that the legacy C++ codebase is a bit of a liability. The tooling for doing things like recording how a heap corruption happened just aren't there (if your problem isn't easily reproducible). I actually feel the same in Linux, although the tools there are slightly better. When you're working on a product that gets used on literally billions of devices every day you get some really hard to reproduce issues. You have enough data to tell the bugs are genuine, not just some flaky hardware, but it's literally impossible to repro them or debug them. This doesn't happen for code written in C#/Java or to some extent modern native dev languages.

I have to agree that developer/tester churn was inevitably going to decrease quality in Windows at some point. This recent layoff round targeted a lot of the more senior people in Microsoft, with the goal of making the company a little younger and lowering operation expense. I suppose I buy in to the idea that it will bring fresh ideas into the organization as well.

I actually feel that most of the bugs I've seen in Windows 10 are related to integration problems, especially focused around integration points and the WinRT API. The API assumes so many things are silo'd, it restricts your code from accessing so much in the name of speed and security. It means if you have some code that needs to access several files there's arbitrary limits imposed on you as in the future access list limits. I assume this is what caused so many problems with the start menu. There's also all kinds of issues with the Mail app I've seen where it gets permission denied errors when working in multi-user mode, and then it doesn't handle the errors properly and crashes over and over again.

These are relatively obvious problems, they should have been caught in integration testing, and I think if more of the SDETs were still employed with MS they would have been. In the long term I think code that makes use of WinRT API are going to have to have some kind of permissions granted to them that gets rid of any arbitrary limits. You could restrict this permission to system code signed by MS, and third party code that the users or OEMs grant permission to.

Permalänk
Avstängd

@gymrattan: Jag tycker inte riktigt att kommentarerna du tar upp varken håller med eller säger emot utan tar upp andra problem som kan uppstå oavsett om man kör TDD eller ej, förutom den första förstås (och Sams svar som inte svarar på något egentligen).

Det är dåligt att dra ner på testteamet (QA) oavsett vilket ramverk man använder liksom. Utvecklare ska inte testa sin egen kod alls helst, men att skriva enhetstester är inte en del i testprocessen utan en del i utvecklingsprocessen och ingen annan än utvecklaren kan skriva den koden bättre (även många utvecklare (som inte jobbat så länge eller alls med TDD) har problem att förstå detta). Buggar som inte blir lösta är tyvärr en realitet i de flesta större applikationer och det är förstås inte bra men det har heller inget att göra med TDD, snarare innebär TDD färre buggar och därmed mer tid att lägga på faktiska problem och allvarliga eller större buggar. Utvecklare som tvingas jobba fler timmar gör fler misstag oavsett om de får skriva enhetstester, dokumentera, sitta i möten eller för den delen hetsa på med utveckling för en deadline eller så. Det har heller inget att göra med TDD utan med företagspolitik. Tvärtom så har TDD visat sig göra utvecklare mer effektiva och produktiva i de flesta lägen och därmed borde det ge mer luft i planeringen.

Kommentarerna från Ars är lite mer insiktsfulla kanske. Om MS tidigare skilde på den som skrev kod och den som skrev enhetstester för koden så var inte det bra enligt dagens best practices och detta är ett steg mot detta ideal, att låta/tvinga utvecklarna att skriva sina egna enhetstester. Att flytta personal precis när de börjar bli bekväma med en arbetsuppgift är förstås sällan en bra idé varken inom utveckling eller inom arbetslivet i stort och om MS gör det så är det inte bra på något sätt, men jag vet inte om det faktiskt är så generellt eller i enstaka fall (eller inte alls, det är bara en anonym kommentar trots allt).

För att sammanfatta: Om MS försöker bli mer agila, jobba enligt principer som TDD och liknande, så är det jättebra. Om de drar ner på testteamet så är det dåligt. Flyttar de runt folk så de inte hinner lära sig något ordentligt så är det dåligt. Om de pressar sina utvecklare att jobba mer hela tiden så är det dåligt. Deras bagage med gammal kod är en börda de har att bära men det är inte så mycket att göra åt tyvärr. Men TDD är bra och har inget att göra med alla negativa saker som tas upp.

Permalänk

@snajk: Jag citerar vissa kommentarer mest för att jag försöker förstå mer. Tacksam att du svarar på passningarna, även om de inte alltid är av bästa kvalitet från mitt håll.

Svar på frågan "How do I apply for SDET position in Microsoft?" från Quora:

Citat:

Dhanunjaya Naidu Yandrapu, Worked 7+ years for Microsoft as a developer

There is no SDET position in Microsoft right now. The SDE and SDET roles are combined and simply called as Software Engineer (SE). SE is responsible for coding and testing. So just apply for SE position.

Längre från januari:

Citat:

All SDE (Software Development Engineer) and SDET (Software Development Engineer in Test) positions have been renamed to SE (Software Engineer). In theory, that means that all engineers are now writing code and tests to ensure quality. Previously, SDE's wrote product code and unit tests, while SDET's wrote test automation (more blackbox type testing generally) and did more rigorous testing.

In practice, this varies by division. Operating Systems group (OSG) still has the "trio" of Developers, Program Managers (PM), and "Quality" (formerly test). Engineers in the developer and quality trees have been renamed to software engineers, but for now they are still very different roles. Developers still write product code and unit tests, but they also write more test automation. Quality SE's write a smaller subset of automated tests and supposedly work on adding "telemetry". The idea is that they will add all this data collection about performance and crashes so that real user issues will surface to Microsoft automatically.

However, for the time being, this means that the former SDE's have the same amount of time to try to accomplish more work (product code and test), thus we either need to add less features, write less automated tests, or both. The former SDET's seem to have fewer responsibilities currently, but their numbers have also been pretty significantly reduced.

I can't speak for other org's but time will tell how this works out for OSG. There is definitely a shift to align better with the way other tech companies handle this division of work. Microsoft has traditionally had huge test teams and there may be value in having the same developers write both product code and test. But for now, it just seems like we lost a bunch of people and tried to keep up the same amount of work.

En programmerare som var med på samma resa lite tidigare då Bing gjorde samma sak är inte negativ i inlägget Combined Engineering @ Microsoft:

Citat:

It was announced that the test and dev organizations would merge. All test folks would become developers. This pretty immediately caused a variety of reactions, among them:

• "But I'm comfortable in my role."

• "But my job isn't to test software."

• "But my job isn't to write software."

• "But I can't do the job I wasn't doing before."

• and more bullshit.

Here's what happened. Here's what I (personally and not speaking for anyone but me) believe was meant to happen. The people best suited to this new world thrived. The people who were adaptable adapted to the new world. Less talented people either saw the writing on the wall and left or didn't see the writing on the wall and lost their jobs.

Basically, harshly, adapt or die. I'm sure I'll be on the wrong end of this sentence later in my life too. It's not a nice sentence and I understand that.

Make no mistake, combining 1.5 or 1.75 jobs means less jobs for folks. This is, plainly, visible. And developing and testing software are, at least to Microsoft now, the same job. Whether you see this as evolution or trying to squeeze blood from a stone, the reality is that those things that were separate are now simply not.

The first question a smart observer will ask is: "so you got rid of all these testing specialists. Didn't your quality suffer?" No. No it did not. And on top of that our agility (as measured in velocity to ship changes) improved. Our collaboration improved. Life, overall, got better for the organization. I believe we are faster, leaner, and better for it.

Why? There's just less stuff in the way. Leaner organizations execute faster. This is why startups are so fucking fast. There just aren't a lot of people so squabbles are easier. Not that startups are the best, but just as they are not the best for good software nor are huge monolithic organizations. A happy medium must be found and maintained and nurtured.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kommentarerna från Ars är lite mer insiktsfulla kanske. Om MS tidigare skilde på den som skrev kod och den som skrev enhetstester för koden så var inte det bra enligt dagens best practices och detta är ett steg mot detta ideal, att låta/tvinga utvecklarna att skriva sina egna enhetstester. Att flytta personal precis när de börjar bli bekväma med en arbetsuppgift är förstås sällan en bra idé varken inom utveckling eller inom arbetslivet i stort och om MS gör det så är det inte bra på något sätt, men jag vet inte om det faktiskt är så generellt eller i enstaka fall (eller inte alls, det är bara en anonym kommentar trots allt).

Ars har också en längre artikel om förändringen: How Microsoft dragged its development practices into the 21st century

Citat:

The agile approach of combining development and testing, under the name "combined engineering" (first used in the Bing team), is also spreading. At Bing, the task of creating programmatic tests was moved onto developers, instead of dedicated testers. QA still exists and is still important, but it performs end-user style "real world" testing, not programmatic automated testing. This testing has been successful for Bing, improving the team's ability to ship changes without harming overall software quality.

However, there are costs to this setup. The recent layoffs have been poorly communicated both within Microsoft and beyond, but one victim group appears to have been the dedicated programmatic testers in the Operating Systems Group (OSG), as OSG is following Bing's lead and moving to a combined engineering approach. Prior to these cuts, Testing/QA staff was in some parts of the company outnumbering developers by about two to one. Afterward, the ratio was closer to one to one. As a precursor to these layoffs and the shifting roles of development and testing, the OSG renamed its test team to "Quality."

Permalänk
Datavetare

Något har hänt om man kör Win8.1 och av olika skäl (ännu) inte vill uppgradera till Win10. Numera får jag en popup varje dag, valen är "installera Win10" och "ladda ner Win10 och installera sedan". Varför kan man inte längre välja "tack jag vet, jag ringer dig om/när det blir aktuellt"?

Börjar bli väldigt irriterande... Kör Win10 på två andra datorer, så är väldigt säker på att jag inte vill ha det (än, lär vänta in i det sista) på den dator jag jobbar på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Något har hänt om man kör Win8.1 och av olika skäl (ännu) inte vill uppgradera till Win10. Numera får jag en popup varje dag, valen är "installera Win10" och "ladda ner Win10 och installera sedan". Varför kan man inte längre välja "tack jag vet, jag ringer dig om/när det blir aktuellt"?

Börjar bli väldigt irriterande... Kör Win10 på två andra datorer, så är väldigt säker på att jag inte vill ha det (än, lär vänta in i det sista) på den dator jag jobbar på.

Varför vill du inte ha det? Har du testat att uppgradera och backa tillbaka till föregående OS?

Har du läst detta? https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför vill du inte ha det? Har du testat att uppgradera och backa tillbaka till föregående OS?

Har du läst detta? https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making...

Förstår att det är svårt att fatta, att vissa inte vill ha Win10... Men så är det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Förstår att det är svårt att fatta, att vissa inte vill ha Win10... Men så är det.

Frågan var vänligt ställd och inte till dig. Dessutom är "jag vill inte ha det" ett mycket dåligt svar, följdfrågan blir då "varför inte?" vilket var min ursprungliga fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan var vänligt ställd och inte till dig. Dessutom är "jag vill inte ha det" ett mycket dåligt svar, följdfrågan blir då "varför inte?" vilket var min ursprungliga fråga.

Finns väldigt många anledningar till varför man inte vill ha Win10, speciellt på en dator man är beroende av för sin inkomst.
Vet många som skriker av ilska pga. alla buggar och tvångsuppdateringar, hårdvara som inte fungerar etc. etc...
Själv är jag bara väldigt trött på Microsofts uppförande och det sätt de har lanserat Win10, förutom att jag tycker det är ett sopigt OS.

Visa signatur