Söker ett trådlöst nätverkskort till min stationära

Permalänk
Medlem

Söker ett trådlöst nätverkskort till min stationära

Tjena,
skulle behöva ett trådlöst nätverkskort då de som "beställt" datorn ville ha det ifall lina inte fanns tillgängligt.

2 frågor då:

1. Internt eller externt?
2. Har ni några rekommendationer?
3. Om jag tar internt, hur påverkar detta prestandan av grafikkortet om man i framtiden vill uttöka med ytterligare 1 till totalt 2?

Moderkortet är är Asus z170-A

Hade isåfall tänkt antingen Internt / Externt

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:
Som jag skrev i en annan tråd om USB vs PCI-E trådlöst nätverks kort.
1: USB fungerar bra, men kan inte gemföras med ett PCI-E, då det är en liten enhet och med andra ord har små antenner.
Så för bästa möjliga mottagning rekommederas ett PCI-E.

3: Ett nätverks kort påverkar inte överhuvud taget grafik kort då grafik kort sätt i PCI-E x16 (de långa) slot medans ett nätverks kort sätts i PCI-E x4 eller PCI-E 1x slot (de korta), så om du har 1 eller 2 grafik kort, spelar absolut ingen roll.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Pelegrino:
Som jag skrev i en annan tråd om USB vs PCI-E trådlöst nätverks kort.
1: USB fungerar bra, men kan inte gemföras med ett PCI-E, då det är en liten enhet och med andra ord har små antenner.
Så för bästa möjliga mottagning rekommederas ett PCI-E.

3: Ett nätverks kort påverkar inte överhuvud taget grafik kort då grafik kort sätt i PCI-E x16 (de långa) slot medans ett nätverks kort sätts i PCI-E x4 eller PCI-E 1x slot (de korta), så om du har 1 eller 2 grafik kort, spelar absolut ingen roll.

Trodde alla PCI lanes delade bandbredd, tack för förtydligandet.

Har du några rekommendationer på något kort?

De har ej AC nät men likabra att ta det ändå. De använder Apples routrar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Det är väl mera att Haswell socket 1150 inte har speciellt många PCI Express lanes, 16st tror jag. Om man sedan delar dessa på två grafikkort och ett nätverkskort så skulle jag gissa på att ena grafikkortet endast får 4 lanes. Finns säkert tester om man orkar googla.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mja, pengar är inte riktigt ett problem så går nog hellre efter något robust.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl