AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Det vet jag faktiskt inte, men det är självklart att man kan fråga sig det. Dom är dom enda som rapporterat såpass stora prestandaökningar, och även om fler sidor också rapporterat ökningar så är det förmodligen för tidigt att säga varken bu eller bä om just deras resultat. Jag tror inte siffrorna dom är tagna ur luften, även om jag hittat flertalet fel i diagrammen som mest rör 380X. Man kan nog stå fast vid att prestandaökningar finns där, och att fler kommer.

Ja känner också så att prestanda förbättringen är där men hur pass mycket är frågan:/ och vi borde inte glömma att amd har haft lite problem med vissa spel och sådant som gett helt kassa resultat. Undrar verkligen hur summeringen blir efter nästa update.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArcticFire:

Finns ju som sagt MSI 980 Ti Gaming som spelar i samma prisklass som Fury X och är marginellt lägre klockat än Lightning.

Tja, Maxwell klockar som en gud så det är inte hitta på. Det tar länge förrän AMD fixar sina drivare. På Linux är de faktiskt dåliga.
De andra håller jag nog med om.

Ena går dock bra att använda mot AMD:
Fury/Fury X har visserligen bara 4GB minne, men 4GB kommer att räcka många år framöver!
Finns många som sagt att AMD har fullt stöd för DX12, vilket ju inte stämmer.

Måste erkänna att jag tvivlar på även det, hoppas att jag har fel.
Jo både Maxwell och GCN har fullt stöd för DX12, båda saknar vissa mindre viktiga tilläggsfunktioner, men de viktigaste och obligatoriska funktionerna liksom stöd för DX12, finns hos alla GCN, Fermi, Kepler och Maxwell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av criscros:

Ja känner också så att prestanda förbättringen är där men hur pass mycket är frågan:/ och vi borde inte glömma att amd har haft lite problem med vissa spel och sådant som gett helt kassa resultat. Undrar verkligen hur summeringen blir efter nästa update.

Med tanke på hur flertalet personer här inne har fullkomligt bagatelliserat överklockning så ställer jag mig frågan varför man då ska bry sig om 0-4% prestandaökning pga. av drivrutiner?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ja, du väljer vad du vill skriva om. Men jag kan påpeka att jämförelsen är skev.
Varför inte göra en rättvis jämförelse? Istället för att ta ett av de dyrare 980 Ti mot det billigaste Fury X.

Det var ingen jämförelse det var ett konstaterande ett furyx hänger inte på ett hårt klockat 980Ti i detta fallet ett lightning dom spelar i olika prisklasser.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att de gör det förr eller senare är det nog ingen som ifrågasätter. Frågan är varför man blir så imponerad av att det tar 2-3 år för AMD att skriva en effektiv drivrutin? Spelar ju liksom ingen roll om GPU'n i grunden är bra om man inte kan använda prestandan förrän kortet redan är föråldrat.

För det är ju det som är skillnaden, att Geforcekorten är enormt mycket effektivare på att utnyttja sin prestanda redan från början och därför inte blir extremt mycket bättre med tiden. Med det sagt bör det förstås påpekas att även de filar.

Så med den logiken skulle man kunna säga att om MS släpper en uppdatering till Windows 10 om ett år som ger en mer prestanda i Windows så är det pga. att MS är dåliga på att koda sokm inte får ut max ur sin kod? Isåfall så är alla förbättringar som kommer efter en produkts release alltså bara företaget som gjort en dålig produkt?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med tanke på hur flertalet personer här inne har fullkomligt bagatelliserat överklockning så ställer jag mig frågan varför man då ska bry sig om 0-4% prestandaökning pga. av drivrutiner?

jag tror det är relevant då de som testar de nya drivrutinerna körde allt i stock och har också nu läst lite mer reviews där det står att de har sänkt förbrukningen vilket leder till lägre temp och det i sin tur ger lite mer utrymme för mer överklock.

Alltså de jag menar är att prestandaökningen blir lite större då spel har tydligen fått ett bättre flyt, lite högre average fps och kanske kan klockas något högre.

Antar att allt detta bidrar till en bättre spel upplevelse.

Jag vet inte ens om jag uppfatta din fråga korrekt men här har du mitt svar på vad ja tror du fråga efter:)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

jag tror det är relevant då de som testar de nya drivrutinerna körde allt i stock och har också nu läst lite mer reviews där det står att de har sänkt förbrukningen vilket leder till lägre temp och det i sin tur ger lite mer utrymme för mer överklock.

Alltså de jag menar är att prestandaökningen blir lite större då spel har tydligen fått ett bättre flyt, lite högre average fps och kanske kan klockas något högre.

Antar att allt detta bidrar till en bättre spel upplevelse.

Jag vet inte ens om jag uppfatta din fråga korrekt men här har du mitt svar på vad ja tror du fråga efter:)

Mvh

Folk bagatelliserar ju överklock på Nvidiakort också så tror inte det svarar på frågan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Folk bagatelliserar ju överklock på Nvidiakort också så tror inte det svarar på frågan.

Kan du förklara dig bättre för jag hänger nog inte med nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad kör du för kort nu?

Asus GTX 980 Ti Strix Gaming DCIII OC

Skrivet av Mocka:

Och hur stora krav på tyst dator har du? Tänkte på val av chassi, CPU kylare, chassifläktar osv? (mest för eget intresse då jag själv funderar på något lite tystare)

I dagsläget har jag ett FD Define R5 (samtliga fläktar utbytta till Noctua NF-A14 PWM), kyler min i7-6700K med en Noctua NH-U14S. Nu sitter jag och spelar en hel del Fallout 4, och märker att fläktarna på grafikkortet går upp på något hysteriskt varvtal t.ex. när man hamnar i dialoger. I det läget tränger fläktljudet in i hörlurarna och stör min spelupplevelse.

Jag inser också att det är svårt att åstadkomma mirakel med ljudnivån utan att gå på extern vattenkylning, och det känner jag inte att jag orkar hålla på med just nu (även om jag har massa kul idéer). Jag har ställt fläktarna upp i chassit en aning jämfört med hur jag körde förr, då ger ger en lägre temperatur i slutänden. Samma sak med fläktarna på grafikkortet. Jag har en aggressivare fläktkurva än original p.g.a. att kortet hinner bli så varmt innan det går över från passiv till aktiv kylning att kylaren aldrig riktigt orkar göra sig av med överskottsvärmen. Följden blir att kortet blir över 80° C med originalkurvan, och någon gång vid typ 82-84° C så börjar kortet throttla vilket tydligt märks som FPS-drops i tunga spel. Som jag kör nu har jag inte registrerat temperaturer över 77° C, vilket kan tolkas som att det finns ytterst lite överklockning att ge innan man är i samma situation som jag precis undvikit. Fläktarna går på maxvarv (chassifläktarna på ca 80%) för att hålla nere kortet vid full belastning, så där finns inte heller mycket mer att ge med befintlig kylare.

Öppnare låda/direktluft utifrån riktad på kortet, visst, men då ökar vi ljudnivån ett par hack också.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Ligger mycket i vad du skriver, det är på samma sätt som när en tillverkare släpper ett nytt kort som går 5-10% snabbare än konkurrentens.
"OMFG de blev just ägda!"
Troligtvis märker man ingen skillnad, men vi får ändå denna hysteri.

Titta på många av trådarna med köpråd, vilken strid det är om ganska likvärdiga grafikkort!

Mitt svar på frågan om man skall köpa ett GTX970 eller ett R9 390, skulle egentligen helst vara ja (om det nu är en vettig uppgradering för övrigt med ett 390 eller GTX970).
Större än så är inte skillnaden.

Sorry för Off Topic,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Ligger mycket i vad du skriver, det är på samma sätt som när en tillverkare släpper ett nytt kort som går 5-10% snabbare än konkurrentens.
"OMFG de blev just ägda!"
Troligtvis märker man ingen skillnad, men vi får ändå denna hysteri.

Titta på många av trådarna med köpråd, vilken strid det är om ganska likvärdiga grafikkort!

Mitt svar på frågan om man skall köpa ett GTX970 eller ett R9 390, skulle egentligen helst vara ja (om det nu är en vettig uppgradering för övrigt med ett 390 eller GTX970).
Större än så är inte skillnaden.

Sorry för Off Topic,

Personligen bryr jag mig mer om minimi-FPS faktiskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Såg att DigitalFoundry lagt upp en ny video i ämnet 980Ti & FuryX.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_Edition...

och nu är Fury X ännu snabbare vs 980TI (kommer det bli som vanligt att amds får en prestandard bost på min 15% endast via drivrutiner

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Asus GTX 980 Ti Strix Gaming DCIII OC
I dagsläget har jag ett FD Define R5 (samtliga fläktar utbytta till Noctua NF-A14 PWM), kyler min i7-6700K med en Noctua NH-U14S. Nu sitter jag och spelar en hel del Fallout 4, och märker att fläktarna på grafikkortet går upp på något hysteriskt varvtal t.ex. när man hamnar i dialoger. I det läget tränger fläktljudet in i hörlurarna och stör min spelupplevelse.

Jag inser också att det är svårt att åstadkomma mirakel med ljudnivån utan att gå på extern vattenkylning, och det känner jag inte att jag orkar hålla på med just nu (även om jag har massa kul idéer). Jag har ställt fläktarna upp i chassit en aning jämfört med hur jag körde förr, då ger ger en lägre temperatur i slutänden. Samma sak med fläktarna på grafikkortet. Jag har en aggressivare fläktkurva än original p.g.a. att kortet hinner bli så varmt innan det går över från passiv till aktiv kylning att kylaren aldrig riktigt orkar göra sig av med överskottsvärmen. Följden blir att kortet blir över 80° C med originalkurvan, och någon gång vid typ 82-84° C så börjar kortet throttla vilket tydligt märks som FPS-drops i tunga spel. Som jag kör nu har jag inte registrerat temperaturer över 77° C, vilket kan tolkas som att det finns ytterst lite överklockning att ge innan man är i samma situation som jag precis undvikit. Fläktarna går på maxvarv (chassifläktarna på ca 80%) för att hålla nere kortet vid full belastning, så där finns inte heller mycket mer att ge med befintlig kylare.

Öppnare låda/direktluft utifrån riktad på kortet, visst, men då ökar vi ljudnivån ett par hack också.

Jag får hålla med. Sitter på ett 980ti G1 gaming och det låter utan överklock. Överklockning sänker min fps då kortet börjar throttla som du säger trots över 2500 RPM på fläktarna då dom "kickar igång" och inte kan komma ikapp s.as. Kör därför ej överklockat och ser temps runt samma som dig 77 grader celsius som max.

Permalänk
Entusiast

Ser riktigt bra ut för AMD nu. I den här takten kommer ett 280X gå om 780, och nästan börja nosa på 780 Ti.

Synd att de inte hade så bra prestanda vid release dock, när alla korten såldes och Nvidia drog in alla pengar

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Såg att DigitalFoundry lagt upp en ny video i ämnet 980Ti & FuryX.
https://www.youtube.com/watch?v=wY9CvMzcAUo

och sedan kom detta

http://wccftech.com/amd-radeon-software-performance-analysis-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot

Dom här optimeringarna skulle AMD haft vid launch, då tror jag att nya R9 Fury-serien hade tagits emot med jubel. Nu blev det ju som bekant ganska ljummet. <First impression> är allt.

Jag hade velat se hur ett max-klockat Fury X står sig mot ett max-klockat GTX 980 Ti, med nya Crimson drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Tror det är detta jag sagt i många år nu att Radeon korten boostas enormt på drivers. Titta bara på hur gamla 290 serien presterar

Vad är det du säger?! Förbättrar drivrutiner hur bra korten presterar?? Humbug! Häxkonster och trolleri att påstå sådant säger jag!

Skämt åsido, så är det kul att se konkurrens!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Vilken version ska man köra? Jag kör 15.11.1 beta som släpptes den 30:e med mitt nya 290x.. Vilken är det som ska vara så bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av norpan111:

Vilken version ska man köra? Jag kör 15.11.1 beta som släpptes den 30:e med mitt nya 290x.. Vilken är det som ska vara så bra?

Jag kör normalt på senaste version som inte är beta, den är numera 15,11.
I ditt fall skulle jag hänga kvar på din nuvarande, som är nyare än 15,11, och invänta nästa skarpa version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men detta forums användare är en kraftig minoritet sett till det stora hela. Visst, vill du få fram siffror på hur många som överklockar av dessa användare så är det bra men det svarar inte på frågan om hur många som faktiskt överklockar.

Jag personligen vet en person exempelvis i min umgängeskrets som överklockar regelbundet, och det är jag.

Kan inte annat än att hålla med dig. Av alla min vänner som är datanördar så är det bara en som överklockar, jag. Tror det är en väldigt liten del som överklockar just sina grafikkort.
Sen att en poll på sweCLOCKERS skulle vara någon slags fingervisning hur den breda allmänheten är är direkt fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Fick usla fps med senaste Crimson och får inte freesync att fungera överhuvudtaget. Allt blir nästan värre med freesync påslaget , hackande bild vid 60-70fps vilken den droppar till med Crimson installerat.

Körde in 15.11(icke Crimson) och får spela utan freesync helt enkelt. Funktionen är helt paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kan inte annat än att hålla med dig. Av alla min vänner som är datanördar så är det bara en som överklockar, jag. Tror det är en väldigt liten del som överklockar just sina grafikkort.
Sen att en poll på sweCLOCKERS skulle vara någon slags fingervisning hur den breda allmänheten är är direkt fel.

Fast samtidigt rekommenderas kort som inte klockar så bra eftersom folk knappt överklockar, när köpråd efterfrågas här på sweCLOCKERS.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast samtidigt rekommenderas kort som inte klockar så bra eftersom folk knappt överklockar, när köpråd efterfrågas här på sweCLOCKERS.

Enig.

Det är vad jag har lite problem med i denna diskussionen det är att man baserar köpråd, inne i detta forumet, baserat på hur kreti och pleti agerar och tänker.

Vi är väl ändå en samling PC-konnässörer som har helt andra behov än kreti och pleti men tydligen inte. Jag förstår inte varför man engagerar sig på ett sådant här forum överhuvudtaget om man har ett ointresse för överklockning. Allra främst engagerar sig i sådana diskussioner.

Att man bara är inne och läser nyheter förstår jag men att aktivt engagera sig i forumet och sen bagatellisera överklockning som något en försvinnande liten elit sysslar med på just det forum denna elit sitter på är helt vrickat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Håll isär begreppen. Kort kan jag säga att i mitt fall så väljs produkter ofta med en tanke att de ska överklockas när jag sätter ihop något för mig själv. Men jag sätter även ihop lösningar till familj och vänner där det aldrig kommer överklockas.

Då känns det ju märkligt att pracka på dem en högre prissatt k-processor eller ett onödigt dyr variant av ett 970/980/980Ti-kort när man får samma resultat utan överklockningspotential för många tusenlappar mindre.

Jag skulle aldrig bagatellisera överklockning, och tycker inte jag gör det nu heller.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Novdid:

@Dinoman:

Håll isär begreppen. Kort kan jag säga att i mitt fall så väljs produkter ofta med en tanke att de ska överklockas när jag sätter ihop något för mig själv. Men jag sätter även ihop lösningar till familj och vänner där det aldrig kommer överklockas.

Då känns det ju märkligt att pracka på dem en högre prissatt k-processor eller ett onödigt dyr variant av ett 970/980/980Ti-kort när man får samma resultat utan överklockningspotential för många tusenlappar mindre.

Jag skulle aldrig bagatellisera överklockning, och tycker inte jag gör det nu heller.

Det har jag inte heller förespråkat. Jag har hållit på med datorer sedan nittiotalet så att kasta sig in i diskussionen och sparka in öppna dörrar är rätt meningslöst.

Diskussionen handlade om Fury X och hur prestandan har ökat sedan launch genom optimering av drivrutiner. Sen fortsatte diskussionen kring att GTX 980 Ti klockar mycket bättre än Fury X vilket gör att Fury fortfarande faller efter när den jämförs med eftermarknadskort. Det var i samband med denna diskussionen som överklockning bagatelliserades av flertalet personer och hela diskussionen kring överklockning och dess meningsfullhet blossade upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Enig.

Det är vad jag har lite problem med i denna diskussionen det är att man baserar köpråd, inne i detta forumet, baserat på hur kreti och pleti agerar och tänker.

Vi är väl ändå en samling PC-konnässörer som har helt andra behov än kreti och pleti men tydligen inte. Jag förstår inte varför man engagerar sig på ett sådant här forum överhuvudtaget om man har ett ointresse för överklockning. Allra främst engagerar sig i sådana diskussioner.

Att man bara är inne och läser nyheter förstår jag men att aktivt engagera sig i forumet och sen bagatellisera överklockning som något en försvinnande liten elit sysslar med på just det forum denna elit sitter på är helt vrickat.

Tror du har missuppfattat hur konstellationen på det här forumet ser ut. Det är inte bara extrema överklockare som hänger här, utan även de som vill lära sig men också många som helt enkelt bara är teknikintresserade. Trots blandningen representerar vi inte allmänheten på något vis då de allra flesta utanför de här forumet ej överklockar.

Personligen tycker jag att det är bra att även de som inte är hardcore överklockare eller som du uttrycker det "PC-konnässörer " blandar sig i diskussioner då detta generellt ökar intresset för teknik och i synnerhet datorer. Att protektionistiskt avgränsa sig själv som någon märklig elit som vet bäst är knappast något som är konstruktivt.

Gällande komponenter och deras prestanda är användandet och bedömningen något högst personligt då vi alla har olika kriterier och användningsområden. Den ene klagar på hög strömförbrukning hos AMD, den andre klagar på Nvidias prissättning samt oärlighet mot sina kunder. En tycker att det är bra att AMD är duktiga på att optimera sina drivrutiner över lång tid och en annan tycker att det är dåligt att de inte har de färdigoptimerade direkt. Problemet här är att diskussionen ej är nyanserad hos dem som tar parti för det ena eller det andra laget. Hur vet man att det är AMD som är dåliga på att släppa färdiga drivrutiner istället för att det kanske är Nvidia som inte utvecklar sina över tid?

Jag förespråkar lite nyansering i den här diskussionen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du har missuppfattat hur konstellationen på det här forumet ser ut. Det är inte bara extrema överklockare som hänger här, utan även de som vill lära sig men också många som helt enkelt bara är teknikintresserade. Trots blandningen representerar vi inte allmänheten på något vis då de allra flesta utanför de här forumet ej överklockar.

Personligen tycker jag att det är bra att även de som inte är hardcore överklockare eller som du uttrycker det "PC-konnässörer " blandar sig i diskussioner då detta generellt ökar intresset för teknik och i synnerhet datorer. Att protektionistiskt avgränsa sig själv som någon märklig elit som vet bäst är knappast något som är konstruktivt.

Gällande komponenter och deras prestanda är användandet och bedömningen något högst personligt då vi alla har olika kriterier och användningsområden. Den ene klagar på hög strömförbrukning hos AMD, den andre klagar på Nvidias prissättning samt oärlighet mot sina kunder. En tycker att det är bra att AMD är duktiga på att optimera sina drivrutiner över lång tid och en annan tycker att det är dåligt att de inte har de färdigoptimerade direkt. Problemet här är att diskussionen ej är nyanserad hos dem som tar parti för det ena eller det andra laget. Hur vet man att det är AMD som är dåliga på att släppa färdiga drivrutiner istället för att det kanske är Nvidia som inte utvecklar sina över tid?

Jag förespråkar lite nyansering i den här diskussionen.

Du klistrar på väldigt mycket föreställningar på min personlighet. Det är inte PCmasterrace på reddit vi snackar om här, dessutom är hela den diskussionen gjord med glimten i ögat.

Vad jag menar är att detta forumet i alla fall var en gång i tiden bestående av entusiaster som gillade att dela med sig av sina överklockningsäventyr. Vad jag menar är att det blir märkligt när man bagatelliserar överklockning på just det forumet som bör vara det stället där man just diskuterar det.

Men visst, jag hör vad ni säger, jag får väl helt enkelt gå någon annan stans för att diskutera överklockning för Sweclockers verkar ju vara till för mainstream nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du klistrar på väldigt mycket föreställningar på min personlighet. Det är inte PCmasterrace på reddit vi snackar om här, dessutom är hela den diskussionen gjord med glimten i ögat.

Vad jag menar är att detta forumet i alla fall var en gång i tiden bestående av entusiaster som gillade att dela med sig av sina överklockningsäventyr. Vad jag menar är att det blir märkligt när man bagatelliserar överklockning på just det forumet som bör vara det stället där man just diskuterar det.

Men visst, jag hör vad ni säger, jag får väl helt enkelt gå någon annan stans för att diskutera överklockning för Sweclockers verkar ju vara till för mainstream nuförtiden.

Det enda jag ifrågasatte (inte din personlighet) var om du har koll på konstellationen av människor här på Sweclockers. Sedan försökte jag föra en ganska neutral diskussion om att vi behöver mer nyansering i detta ämne.

Din åsikt är helt ok, eftersom vi är många olika personer här på forumet med olika behov och tankar. Det kommer absolut inte ut något bra av att bara vara ett gäng ja-sägare, oavsett vilken åsikt man har.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

före

efter

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/11/Battlefron...

Visa signatur