Hur använda BankID med Linux 64 bitar?

Permalänk
Avstängd

Hur använda BankID med Linux 64 bitar?

Hej!

Hur använda BankID med Linux 64 bitar?

Hittat http://www.fribid.se/ men verkar inte funka till Swedbank.

Alla tips mottages!

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

BankID har ställt in all support för Linux, så det korta svaret är att det inte går tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

@SWIN: Numera är ju mobilt bankid ganska hett om man har en smartphone av något slag.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Hedersmedlem

Liksom nämns ovan så är läget för närvarande kört sedan klienten de släppte hösten 2014. Deras antagande är att alla ska gå över till mobilt BankID.

Bästa förslaget (om än det inte är jättebra i sig) om man av någon anledning måste använda stationärt BankID är att köra ett OS med stöd i en virtuell maskin inifrån Linux för endast detta ändamål.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Mobilt Bank ID funkar perfekt till allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

När BankID uppdaterade sitt system så slopade dom att skapa en klient till GNU/Linux. Jag tyckte att dom då kunde släppa standardens specificationer fria så skulle istället användarna FriBID.se skapa klienten men det var tyst kring det förslaget. BankID sa att det endast är 5000 pers som använde BankID på GNU/Linux. För liten marknad att satsa på.

Dom lösningarna vad jag vet är Windows eller Mac på datorfronten. För dom som har en smarttelefon gäller Mobilt BankID. Dom som inte har smart telefon har jag hört att det går att köra Android under GNU/Linux och på så sett köra BankID på datorn. För dom som vill köra bara fri mjukvara så finns inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Mobilt Bank ID funkar perfekt till allt.

Kräver dock telefon som klarar det vilket långt ifrån alla har.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Mobilt Bank ID funkar perfekt till allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BergEr:

Kräver dock telefon som klarar det vilket långt ifrån alla har.

Bara nämner det även om trådskaparen inte har HB:

Så vitt jag vet kräver Handelsbanken BankID på kort för att öht kunna beställa mobilt BankID. Du måste alltså logga in via kortläsare för att aktivera det mobila.

"5. Varför ska jag logga in med kortläsaren ansluten med sladd för att beställa Mobilt BankID?
För att beställa Mobilt BankID behöver du identifiera dig med BankID på kort, vilket innebär att du loggar in med kortläsaren ansluten med sladd till din dator. "

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Skulle man kunna använda Wine med BankID?

Gjorde ett snabbt försök på rasten, kunde köra Firefox x86 i Wine, men verkar behövas installationsfiler separat för Wine - inte hittat det ännu.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bara nämner det även om trådskaparen inte har HB:

Så vitt jag vet kräver Handelsbanken BankID på kort för att öht kunna beställa mobilt BankID. Du måste alltså logga in via kortläsare för att aktivera det mobila.

"5. Varför ska jag logga in med kortläsaren ansluten med sladd för att beställa Mobilt BankID?
För att beställa Mobilt BankID behöver du identifiera dig med BankID på kort, vilket innebär att du loggar in med kortläsaren ansluten med sladd till din dator. "

Det finns andra banker och det kostar ingenting så det är ju inte så jobbigt att skaffa mobilt BankID via annan bank om det nu är så omöjligt att komma åt en windowsdator medan du skaffar mobilt BankID.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kräver dock telefon som klarar det vilket långt ifrån alla har.

Finns det fortfarande inte till windows?
Har man dumbphone och inte är 80+ är det läge att komma in i samtiden annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

När BankID uppdaterade sitt system så slopade dom att skapa en klient till GNU/Linux. Jag tyckte att dom då kunde släppa standardens specificationer fria så skulle istället användarna FriBID.se skapa klienten men det var tyst kring det förslaget. BankID sa att det endast är 5000 pers som använde BankID på GNU/Linux. För liten marknad att satsa på.

Dom lösningarna vad jag vet är Windows eller Mac på datorfronten. För dom som har en smarttelefon gäller Mobilt BankID. Dom som inte har smart telefon har jag hört att det går att köra Android under GNU/Linux och på så sett köra BankID på datorn. För dom som vill köra bara fri mjukvara så finns inget alternativ.

Ganska idiotiskt. Ingen använder deras BankID för att de bara haft stöd för 32bitars vilket är 1% av den 1%en som använder Linux desktop inte tal om alla problem de hade med den.

Men som andra säger Virtual Windows eller Smartphone, är banken Windows only får man byta bank.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du ingen android eller IOS enhet?

För den som vill krångla till det så kan man tydligen köra mobilt bankid via en virtualiserad android instans https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/Mobilt_BankID_i_L...

Permalänk
Medlem

Det är ju ren idioti det här att BankID ska vara låst till operativsystem. Helt vansinnigt.

Mycket mera neutralt hade ju varit att ha den som webbaserad, eller i alla fall baserad till de stora webbläsarna.

Jag har klagat på Handelsbanken att de ska ordna full support för Mobilt BankID åtminstone, och det ska vara på gång tydligen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kräver dock telefon som klarar det vilket långt ifrån alla har.

Dock är det betydligt fler som kan ha och har Mobilt Bank ID än som kört Bank ID via linux, ens när det gick.

Jag håller med dig att det naturligtvis bör gå på allt och alla, men jag förstår också att av kostnadsskäl måste man sätta nån gräns på min antal. Och de flesta surfplattor tom kan använda Mobilt Bank ID, så att de valde att satsa på det istället har jag full förståelse för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Kräver dock telefon som klarar det vilket långt ifrån alla har.

Åh nej! Vilket krav!

T o m min mormor. som är 85 bast har en smartphone!
Finns ingen ursäkt att inte ha en idag, om man inte medvetet vill göra det krångligt för sig.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Detta kan vara något, http://archon-runtime.github.io/

Inte fått till det helt med alla appar men lyckats starta evernote.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Åh nej! Vilket krav!

T o m min mormor. som är 85 bast har en smartphone!
Finns ingen ursäkt att inte ha en idag, om man inte medvetet vill göra det krångligt för sig.

Min mormor har ingen, min morsa har ingen (ålder 4*).
Min smartphone kör ett OS som inte har en bankid app.

Finns ingen orsak till att man måste ha en nyare smartphone heller om sin gamla telefon fungerar bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Min mormor har ingen, min morsa har ingen (ålder 4*).
Min smartphone kör ett OS som inte har en bankid app.

Finns ingen orsak till att man måste ha en nyare smartphone heller om sin gamla telefon fungerar bra.

Jo, en anledning till att ha en är så man ska kunna använda tjänster som Mobilt BankID. Självklart måste man inte, men då ska man inte klaga på att man inte kan använda tjänsterna heller.

Har man ingen smartphone är man idag i minoritet i Sverige.
Har man en smartphone som kör ett OS som inte har BankID är man ännu mer i minoritet, så till den grad att jag skulle vilja påstå att det inte ens är en smartphone (är inte särskilt smart att köra ett OS med så liten marknadsandel att det "fattas" appar).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jo, en anledning till att ha en är så man ska kunna använda tjänster som Mobilt BankID. Självklart måste man inte, men då ska man inte klaga på att man inte kan använda tjänsterna heller.

Har man ingen smartphone är man idag i minoritet i Sverige.
Har man en smartphone som kör ett OS som inte har BankID är man ännu mer i minoritet, så till den grad att jag skulle vilja påstå att det inte ens är en smartphone (är inte särskilt smart att köra ett OS med så liten marknadsandel att det "fattas" appar).

Har datorer med windows så sitter inte i sjön. Sa bara att det finns folk som saknar telefoner för bankid.

När jag köpte min telefon var det de andra som saknade appar och hade låga andelar.
Symbian hade 51%, Android 2%, Ios 13%, MS 9%, RIM 19%.
Och eftersom telefonen klarar exakt allt jag skulle göra med en ny smartphone så har jag aldrig funderat på att byta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Detta kan vara något, http://archon-runtime.github.io/

Inte fått till det helt med alla appar men lyckats starta evernote.

http://i.imgur.com/kdGgoqY.jpg

Wow, detta måste testas!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Har datorer med windows så sitter inte i sjön.

Har du alltid en dator med dig så visst, funkar väl det med.
För de flesta är det allt annat än praktiskt att alltid ha med sig en dator. Lite smidigare att kunna använda telefonen då.

Skrivet av BergEr:

När jag köpte min telefon var det de andra som saknade appar och hade låga andelar.
Symbian hade 51%, Android 2%, Ios 13%, MS 9%, RIM 19%.
Och eftersom telefonen klarar exakt allt jag skulle göra med en ny smartphone så har jag aldrig funderat på att byta.

Fast du är ett undantag. De flesta vill ha telefoner med schysta skärmar och appar till det mesta.

Är du en sån som hellre använder kontanter än kort, förresten?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ganska idiotiskt. Ingen använder deras BankID för att de bara haft stöd för 32bitars vilket är 1% av den 1%en som använder Linux desktop inte tal om alla problem de hade med den.

Men som andra säger Virtual Windows eller Smartphone, är banken Windows only får man byta bank.

Jag anser också det är idiotiskt. Därför jag ansåg dom skulle släppt speficiationerna fria så exempel FriBID kunde utvecka en helt fri klient till GNU/Linux.

Skrivet av hoski:

Åh nej! Vilket krav!

T o m min mormor. som är 85 bast har en smartphone!
Finns ingen ursäkt att inte ha en idag, om man inte medvetet vill göra det krångligt för sig.

Jag känner till flera människor som mår dåligt av mobilstrålning som har varit tvungna att flytta (fly) från städer eller klä in sin bostad i material så mängden strålning minskade i bostaden. Det är för mig en tillräckligt bra ursäkt att inte ha en smartphone.

Tråden spårar nu ur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Jag känner till flera människor som mår dåligt av mobilstrålning som har varit tvungna att flytta (fly) från städer eller klä in sin bostad i material så mängden strålning minskade i bostaden. Det är för mig en tillräckligt bra ursäkt att inte ha en smartphone.

Att det finns ett ytterst litet antal människor med psykiska besvär som gör dom inbillningssjuka är inte en anledning till att vara utan en smartphone.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Har du alltid en dator med dig så visst, funkar väl det med.
För de flesta är det allt annat än praktiskt att alltid ha med sig en dator. Lite smidigare att kunna använda telefonen då.

Fast du är ett undantag. De flesta vill ha telefoner med schysta skärmar och appar till det mesta.

Är du en sån som hellre använder kontanter än kort, förresten?

Har aldrig varit i ett läge där jag skulle behöva använda mitt bankkonto när jag ej är hemma.
Visst skärmen är lågupplöst med dagens mått, men batteriet håller några dagar istället
Har också alla appar jag behöver. Bankid är väl det som saknas men vet inte ens vafan man ska göra för att behöva komma åt kontot när man är på vift.

De flesta jag känner prioriterar ny telefon jävligt lågt. Känner bara två som köpt ny telefon före deras gamla var trasig.
Vissa har t.om gått månader utan att ersätta telefonen.

Använder bara kontanter på ställen som ej tar kort. Så när man köper pizza eller går på t.ex tävlingar där det säljs mat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan du inte ha BankID på datorn, och inte har en smartphone för Mobilt BankID får du ha Swedbanks dosa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Har aldrig varit i ett läge där jag skulle behöva använda mitt bankkonto när jag ej är hemma.
Visst skärmen är lågupplöst med dagens mått, men batteriet håller några dagar istället
Har också alla appar jag behöver. Bankid är väl det som saknas men vet inte ens vafan man ska göra för att behöva komma åt kontot när man är på vift.

Som sagt, du är ett undantag. Att påstå att man har alla appar man behöver betyder bara att man inte vill använda appar överhuvudtaget.
Det kommer hela tiden nya appar från företag och tjänster...finns alltid nåt som är användbart.
Hittar jag en app som på nåt sätt gör min vardag smidigare eller trevligare så vill jag gärna använda den.

Sen är det är inte bara på banken man loggar in med bankid...finns många tjänster som använder det. Några exempel är myndigheters websidor, försäkringsbolag, och det som numera kanske är det mest vardagligt använda - Swish.

Skrivet av BergEr:

De flesta jag känner prioriterar ny telefon jävligt lågt. Känner bara två som köpt ny telefon före deras gamla var trasig.
Vissa har t.om gått månader utan att ersätta telefonen.

Låter extremt osannolikt, förutsatt att du inte har väldigt få vänner, som råkar vara lika udda som du.

Skrivet av BergEr:

Använder bara kontanter på ställen som ej tar kort. Så när man köper pizza eller går på t.ex tävlingar där det säljs mat.

Pizza? Finns väl knappt pizzerior som inte tar kort.
Och på t ex tävlingar där det säljs mat blir det allt vanligare att man kan använda Swish om de inte tar kort

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Pizza? Finns väl knappt pizzerior som inte tar kort.
Och på t ex tävlingar där det säljs mat blir det allt vanligare att man kan använda Swish om de inte tar kort

Finns en här som vägrar ta kort och äter där hälften av gångerna pizza/kebab står på menyn.

Har aldrig sett något sån som tar swish, men om några år kanske det kommer
Aldrig sett någon som tar kort på såna ställen heller för den delen. Är nog mycket som går svart

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att det finns ett ytterst litet antal människor med psykiska besvär som gör dom inbillningssjuka är inte en anledning till att vara utan en smartphone.

Det finns människor som fått för sig att dom har problem med mobilstrålning och ballar ut och är konstiga och ofta dessa som syns på TV. Dessa är dessa du pekar till. Jag själv har vissa problem med strålningen. Tydligaste exemplen i mitt liv är när jag har åkt färja och alla mobilerna då drar igång på max för att försöka få kontakt med master. Jag har känt effekterna flera dagar efteråt. Då jag går på bio så får jag planera så jag inte har något viktigt dagen efteråt på grund av att vara helt seg dagen efter.

En jag känner säger att flesta känner inte av effekterna av mobilstrålningen för att dom konstant utsätts för den, som att konstant vara full och känna bakfyllan men att det är normalt. Det är normalt idag att vara sjuk. Så hur är det egentligen att vara frisk i dagens samhälle? Detta kan nog vara en av anledningarna många idag mår så mycket bättre i naturen för strålningen är så mycket lägre där, kroppen slappnar av.

Att kalla all känslighet till mobilstrålning, wifi m.m. rakt av för "inbildningssjukdom" är fel. Det finns garanterat fler som är känsliga och påverkas negativt av strålningen men vet inte om det.

Men nu har tråden garanterat spårat ut och jag slutar här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Att kalla all känslighet till mobilstrålning, wifi m.m. rakt av för "inbildningssjukdom" är fel. Det finns garanterat fler som är känsliga och påverkas negativt av strålningen men vet inte om det.

Fast nu är det så att det inte finns några vetenskapliga bevis för att strålnings- och elöverkänslighet existerar överhuvudtaget, tvärt om visar forskningen att det är "inbillning", då det inte går att påvisa i blindtest.

Visa signatur

///M4