Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

@hajvan

Okej

-------------------------

Har är ett album med min skärm, och ja den ser ju inte riktigt så hemsk ut i verkligheten, vet inte hur jag ändrar eller ser vilken ISO som är inställd på mobilkameran. Men ni ser i alla fall det gula glowet.

Album: http://imgur.com/gallery/HpMYG
Exempel

Dold text

Demonstrera hur vit bakgrund får en gulaktig ton på skärmens övre del

Laddade upp ett klipp också för att demonstrera
Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN: Och denna skärmen säljs för 9000 spänn! Fy f*n vad pinsamt!

Permalänk
Medlem

Ska bli "kul" att se vad min återförsäljare och likväl arbetsgivare blir tvungna att göra den kommande veckan.
Har beställt två av dessa skärmar och kommer vara ytterst petig vid accepterande av skärmarna.

Hoppas så klart på att jag får två bra skärmar från en ny batch, där dessa tidiga Oktober-problem (?) är åtgärdade, men vi får 'la se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

@hajvan

Okej

-------------------------

Har är ett album med min skärm, och ja den ser ju inte riktigt så hemsk ut i verkligheten, vet inte hur jag ändrar eller ser vilken ISO som är inställd på mobilkameran. Men ni ser i alla fall det gula glowet.

Album: http://imgur.com/gallery/HpMYG
Exempel

Demonstrera hur vit bakgrund får en gulaktig ton på skärmens övre del
https://www.youtube.com/watch?v=vqBU0EkwxsI&feature=youtu.be

Dold text

Jag har nu varit och lämnat tillbaka skärmen på netonnet och inväntar en ny när de får in på lager. Det var dock lite om och men där, att de nästan försökte övertyga mig att häva köpet än att testa ett nytt exemplar. Blev tvungen att övertyga dem mer, på vilket sätt den är defekt och förklara att det är omöjligt att skärmarna är tänkt att vara så. Det löste sig till slut iaf, efter lite om och men

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN: Gruvar mig för samma sak faktiskt. Fick svar från Netonnet att jag skall lämna in min skärm för felsökning. Känns som risk för ett bekant problem att skärmen kanske bedöms som felfri pga dålig förståelse av problemet.
Har varit med om den vevan med en Panasonic tv som hade problem med "Buzzning".
Jag pallar inte med den resan igen med att lämna in en undermålig produkt på felsökning, bara för att en mindre intellektuell människa ska neka problemet. Eller i det fallet Panasonics dåliga policy som inte var teknikerns fel egentligen. Blev många turer fram och tillbaka där utan att få problemet löst.
Förhoppningsvis omotiverad oro efter Panasonics totala brist på kundvård. Har bara hört bra om Netonnets hantering så hoppas det går bra.
Annars är det nog lättast att ta pengarna tillbaka bara.

Någon som fått ungefärlig leveranstid på utbytesskärm?
Helst åker jag in med min när de har nya i lager såklart.
Vore även intressant om någon fått feedback om problemet ifrån Asus. Att de bekräftat dåliga batchar eller om risken är överhängande att få en till lika dålig eller ännu sämre i utbyte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Jag har nu varit och lämnat tillbaka skärmen på netonnet och inväntar en ny när de får in på lager. Det var dock lite om och men där, att de nästan försökte övertyga mig att häva köpet än att testa ett nytt exemplar. Blev tvungen att övertyga dem mer, på vilket sätt den är defekt och förklara att det är omöjligt att skärmarna är tänkt att vara så. Det löste sig till slut iaf, efter lite om och men

Det skiljer väl en hel del mellan servicefolk på nettobutikerna antagligen. För min del var det typ inga frågor alls som sagt.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@Zyntax
@hajvan

Ja nä precis, det ska ju inte vara några problem egentligen. De sa ju tidigare via kundtjänst också att det bara är att lämna in produkten hos kundservice på närmaste lagershop, och få den utbytt. Dock att de skickar den på felsökning, utifall att den är defekt, om den kan säljas vidare som demoprodukt eller inte. Som jag förstod det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RawN
@hajvan

Hur gjorde de med ordern när ni lämnat in skärmen? Ändrade de i den befintliga ordern då eller skapade de en ny åt er? Ska nog lämna in min imorgon om jag hinner.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

@RawN
@hajvan

Hur gjorde de med ordern när ni lämnat in skärmen? Ändrade de i den befintliga ordern då eller skapade de en ny åt er? Ska nog lämna in min imorgon om jag hinner.

De gjorde en ny order åt mig, med nytt ordernummer som jag har på mailen. Fick även ett kvitto på mitt "köp"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt ex i veckan. Mycket härlig och ren bild. Så skönt att bli av med AG-hinnan som jag hade på min tidigare Dell.

Tydlig BLB uppe och nere till höger, lite mindre på vänstra sidan. Lite väl mycket kanske men det är på gränsen. Inga döda pixlar vad jag sett hittills iaf! Skulle jag göra en retur så känns det som jag lika gärna kan få en sämre som en bättre skärm så den här funkar. Sitter man på vanligt avstånd med svart skärm så döljs BLBn av den vanliga IPS-glowen, och jag ser inga färgskiftningar eller så när det är bild vilket är det viktigaste.

Ett minus med nya skärmen som egentligen inte är Asus fel att min 5m displayportkabel inte funkar med Gsync. Max längd verkar i praktiken vara 3m vad jag hittar på nätet. Har haft datorn tyst borta i en garderob men nu får jag dra fram den och höra fläktarna igen. Värt det dock för att få det härliga flytet i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Nu har jag testat den nya skärmen och den är avsevärt mycket bättre än den första jag fick, puh!
Den har pytte lite glow i ett av hörnen om an anstränger sig för att hitta, knappt märkbart kommer helt klart att köra vidare på denna

Andra detaljer som jag märke var att kartongen var bättre förseglad och hade ingen kontroll etikett QC passed påklistrad på kartongen.

Fick även ett tips när jag var förbi Inet butiken i Barkarby (Sthlm) idag och skulle köpa ett tangentbord. Passade på att berätta om min upplevelse och fråga om Inet fått många returer på dessa skärmar vilket han inte kände till men däremot hade de haft liknande problem med Acer´s ips skärmar de fick ovanligt många doa på dessa under en period och började tillslut undersöka vad det kunde bero på. Det dom kom fram till var att glow:et mest troligt berodde på att när de limmat fast bezel:n (ramen) på skärmen vid tillverkningen så satt den lite tight till en början i kombination med klistret skapades ett viss tryck på panelen vilket i sin tur orsakade glowproblem, men med tiden medans limmet fick sätta sig så skulle trycket bli mindre på panelen och bleedingen skulle försvinna mer eller mindre. Det kunde ta upp till två veckor innan man ens kunde märka av det enligt säljaren, låter ju inte helt orimligt skulle vara intressant att få höra någon som haft bleeding problem och valt att köra vidare med skärmen berätta om det blivit bättre med tiden..

Uppdatering: Min ersättnings skärm var ganska bra och har minimalt med bleedning (ips-glow) men när jag spelar och skärmen blir varm blir bleedningen värre och mer tydlig :/

Jag fattar inte hur Asus kan acceptera detta skräp, ännu mindre att de prissätter den till 9000 tycker även det är tråkigt när vissa av Er tycker det inte är så farligt med lite bleeding Det är inte okej och skall inte accepteras oavsett hur vassa egenskaper skärmen ser ut att ha. Prissätter de en skärm till 9000 skall den banne mig vara perfekt! Bara att det redan finns i nuläget en 665 snart 666 lång forumtråd med klagomål på denna skärm borde väl säga allt, tillägga att skärmen släpptes i September. Jag kommer att skicka tillbaka skärmen och hoppas Asus tar bort skärmen ur sitt sortiment för ersätta den med en som är acceptabel. Var klok och håll er borta från denna skärm, håll i pengarna och vänta hellre på nästa generation. Forumtråden: http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-sw.... några av Er följer säkert tråden redan. Tycker även att SweC borde lyfta upp detta och påverka Asus lite..

Ville så jäkla gärna att den skulle vara bra, men jag kan inte accepterad detta tyvärr..

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Uppdatering: Min ersättnings skärm var ganska bra och har minimalt med bleedning (ips-glow) men när jag spelar och skärmen blir varm blir bleedningen värre och mer tydlig :/

Jag fattar inte hur Asus kan acceptera detta skräp, ännu mindre att de prissätter den till 9000 tycker även det är tråkigt när vissa av Er tycker det inte är så farligt med lite bleeding Det är inte okej och skall inte accepteras oavsett hur vassa egenskaper skärmen ser ut att ha. Prissätter de en skärm till 9000 skall den banne mig vara perfekt! Bara att det redan finns i nuläget en 665 snart 666 lång forumtråd med klagomål på denna skärm borde väl säga allt, tillägga att skärmen släpptes i September. Jag kommer att skicka tillbaka skärmen och hoppas Asus tar bort skärmen ur sitt sortiment för ersätta den med en som är acceptabel. Var klok och håll er borta från denna skärm, håll i pengarna och vänta hellre på nästa generation. Forumtråden: http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-sw.... några av Er följer säkert tråden redan. Tycker även att SweC borde lyfta upp detta och påverka Asus lite..

Ville så jäkla gärna att den skulle vara bra, men jag kan inte accepterad detta tyvärr..

Bra att det är någon som står upp och visar vart skåpet skall stå!

Permalänk
Medlem

@Blackie

tråkigt att höra:(
De verkar övertygade på overclock att de med "qc passed" klistermärke är ompackade returns nu också.. mycket tråkigt.

Jag lämnade in min idag och inväntar en till ny iaf. Är den också kass ger jag nog upp sålänge.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Har inte hört något mer från Netonnet om när de kommer få in fler skärmar på lager. Inväntar fortfarande en ny från dem.

Som det nämndes tidigare i tråden är det säkert flera av er som redan följer trådar på overclock.net, och de nämndes något rätt intressant här senast.

Citat:

So, interesting update to share. I just called Amazon to understand what their return policy is in case I decide to return my pg279q, and luckily I have until January 31st. They also said that the monitor has been pulled from their site for an 'investigation'. And they were not sure when or if it will be put back up. That is also why they extended my return window an additional 30 days. So if you are looking to buy off Amazon, you might be waiting a while.

They didn't no exactly what the investigation was related to, but I bet we can all guess. / mikesgt

Länk: http://www.overclock.net/t/1558309/various-asus-debuts-rog-sw...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte gett upp hoppet än, har länge sett framemot en IPS skärm med bra prestanda och hade det inte varit för kvalitets problemen Asusen hade så verkade den i övrigt vara riktigt trevlig.
Har gjort en beställning på Acers XB271HU som har samma prestanda som Asus skärmen men då den är sprillans på marknaden så har jag inte sett några riktiga utlåtanden ännu men jag hoppas och håller tummarna att den är bättre, dock gillar jag Asus design bättre

Motsvarande tråd för Acers XB271HU: http://www.overclock.net/t/1581181/acer-xb271hu-share-your-ex...

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Fick hem min från NetOnNet efter Black Friday erbjudantet. Hur som helst är det en QC-passed skärm med nya tillbehör.

Vad jag kan se har jag normalt med bleeding, mest i nedre högerkanten. Någon stark IPS-glow märker jag inte av samt att jag inte hittat några döda pixlar. En svag gul tint kan jag se (kan lika bra vara en illusion) i övre 1/3 av skärmen.

MEN! Nu är jag stensäker på att Asus säljer gamla returer som nya. Skärmen var det nämligen inget fel på men däremot en 15cm lång reva på "foten". Det är ingen tvekan om att någon lämnat tillbaka den på grund av det. För egen del bryr jag mig inte då jag har fullt med saker där, men är det möjligt att kräva någon form av kompensation? Vill givetvis inte vara med i lotteriet ännu en gång pga en defekt som inte tillhör själva displayen.

Kan uppdatera med bilder senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca11mero:

Fick hem min från NetOnNet efter Black Friday erbjudantet. Hur som helst är det en QC-passed skärm med nya tillbehör.

Vad jag kan se har jag normalt med bleeding, mest i nedre högerkanten. Någon stark IPS-glow märker jag inte av samt att jag inte hittat några döda pixlar. En svag gul tint kan jag se (kan lika bra vara en illusion) i övre 1/3 av skärmen.

MEN! Nu är jag stensäker på att Asus säljer gamla returer som nya. Skärmen var det nämligen inget fel på men däremot en 15cm lång reva på "foten". Det är ingen tvekan om att någon lämnat tillbaka den på grund av det. För egen del bryr jag mig inte då jag har fullt med saker där, men är det möjligt att kräva någon form av kompensation? Vill givetvis inte vara med i lotteriet ännu en gång pga en defekt som inte tillhör själva displayen.

Kan uppdatera med bilder senare.

+ Är det någon som möjligtvis vet varför ikonerna på skrivbordet blir huller om buller helt random vid uppstart och varje gång skärmen går i viloläge så flyttas ikonerna ett steg nedåt. @Laxpudding vet du möjligtvis?

Före:

Delat sig vid viloläge:

Helt random efter uppstart:

Permalänk

Tråkigt att så många har problem själv är min andra skärm helt perfekt.
Men håller med för 9000kr ska man inte behöva lotta bland skärmarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Var exakt samma sak när Asus släppte sin 278a -.-
Fick själv byta en gång innan jag fick en som var okej men vet flera som bytte 3-4 gånger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Gött! Tror mitt ex är helt okej förutom revan på stativet.

En sak jag frågar mig dock, ni som tar bilder på bleedingen. Hur gör ni? Skulle ta bild igår men på ca 1.5m avstånd blir bleedingen helt omöjlig att ta bild på, hpller jag kameran 10cm har jag 50% mer bleeding än t.ex prcis under.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga gällande skärmen. Är det okej att driva den 165hz hela tiden eller är det riskabelt?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca11mero:

Gött! Tror mitt ex är helt okej förutom revan på stativet.

En sak jag frågar mig dock, ni som tar bilder på bleedingen. Hur gör ni? Skulle ta bild igår men på ca 1.5m avstånd blir bleedingen helt omöjlig att ta bild på, hpller jag kameran 10cm har jag 50% mer bleeding än t.ex prcis under.

Om bleeding försvinner på 1.5m avstånd så är det inte bleeding utan ips-glow (som i princip är diagonal bleeding pga panelen, medan vanlig bleeding beror på dåligt monterad panel/backlight).

Det är extremt ovanligt att få en helt utan glow, men med lite tur syns det bara i hörnen på normalt avstånd.

Permalänk
Medlem

jag är så kluven... IPS glow blir aldrig bättre med tiden eller? någon som tycker sig känna av det?
Jag störde mig inte så mycket i börjanb och gör det inte i de flesta miljöer nu heller.. Men så fort det är t.ex. ett mörkt spel blir det rätt illa.. Har ca 2 veckor på mig att lämna tillbaka och byta på netonnet men de har inga andr ai lager..

vad gör man

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om bleeding försvinner på 1.5m avstånd så är det inte bleeding utan ips-glow (som i princip är diagonal bleeding pga panelen, medan vanlig bleeding beror på dåligt monterad panel/backlight).

Det är extremt ovanligt att få en helt utan glow, men med lite tur syns det bara i hörnen på normalt avstånd.

Vad jag tänker på är att även om jag står ca 1.5m bort i ett kolsvart rum med svart bild på skärmen så finns det glow på ca hälften av skärmen, mängden beror helt på ifrån vilken vinkel jag kollar. Är detta IPS-glow?

Sen så vid ca 50cm ifrån syns det i princip bara i höger hörna vid knapparna, detta antar jag är själva bleedingen? I så fall jäkligt svårt att se vad som är blb och i princip omöjligt att fånga på bild. Då blir man ju lite fundersam lver alla som skickat bilder när de flesta tagit på mer än en meters avstånd.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca11mero:

Vad jag tänker på är att även om jag står ca 1.5m bort i ett kolsvart rum med svart bild på skärmen så finns det glow på ca hälften av skärmen, mängden beror helt på ifrån vilken vinkel jag kollar. Är detta IPS-glow?

Sen så vid ca 50cm ifrån syns det i princip bara i höger hörna vid knapparna, detta antar jag är själva bleedingen? I så fall jäkligt svårt att se vad som är blb och i princip omöjligt att fånga på bild. Då blir man ju lite fundersam lver alla som skickat bilder när de flesta tagit på mer än en meters avstånd.

backlightbleed är vitt ljus som kommer från kantlisterna på skärmen och finns alltid. IPS glow är gulaktig ton i det svarta som lyser lite som att du har något gult som reflekteras från skrivbordet på skärmen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

jag är så kluven... IPS glow blir aldrig bättre med tiden eller? någon som tycker sig känna av det?
Jag störde mig inte så mycket i börjanb och gör det inte i de flesta miljöer nu heller.. Men så fort det är t.ex. ett mörkt spel blir det rätt illa.. Har ca 2 veckor på mig att lämna tillbaka och byta på netonnet men de har inga andr ai lager..

vad gör man

Jag har inte hört något om att just glow ska kunna bli bättre eller sämre, däremot har jag hört folk rapportera att BLB bli värre då skärmen blir varm, men även hört folk rapportera att den kan bli bättre efter någon vecka. Vet inte om det beror på att skärmen "körts in" eller om det är något tryck från ramen som släppt efter den fått stå fritt?

Hur är din glow, är den gul/orange eller silver/lila?

Väntar fortfarande på en ny från Netonnet, och var i kontakt med dem idag. De vet fortfarande inte när de kommer få in nya, de har fortfarande obekräftat datum. Kommer nog vänta och se hur det urartar sig, om det snart blir någon förändring, eller om det fortsätter i samma stil med massor av problem. Har också ögonen öppna på en Acer XB271HU, även om jag inte gillar designen, men de verkar haft betydligt större andel bra exemplar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

backlightbleed är vitt ljus som kommer från kantlisterna på skärmen och finns alltid. IPS glow är gulaktig ton i det svarta som lyser lite som att du har något gult som reflekteras från skrivbordet på skärmen

Okej I get it. I så fall har jag endast pyttelite blb på vänster sida/botten och en klick vid högersidan som i princip alla skärmar jag sett har. IPS-glow är ljusgul på mitt ex, hur vet jag om jag har lite eller mycker glow? Eller har alla lika mycket? Är knappast insatt i ämnet då det är min flrsta IPS.

Finns det något bra sätt att hitta döda pixlar? Har testat sidan som det går att välja på 4-5 färger och kan så se att jag har åtminstone 4 döda pixlar, 2 blå och 2 illröda. Märkliga är att jag absolut inte sett dem innan jag letade, så möjligtvis ett ickeproblem?

Skulle gärna bidra med bilder info om någon skulle vara snäll att förklara hur jag ska gå till väga, men kan skriva ut serienumret Blir t.ex svårt att ta bild på pixlar så min DSLR antaglingen har döda/varma pixlar.

Permalänk
Medlem

Har hämtat och kopplat upp min Acer XB271Hu alltså wow... Ingen glow, bleeding eller döda pixlar, äntligen!
Asus PG279Q är ett skämt jämfört med denna, trodde foten skulle störa mig då den tar lite mer plats men nej jag märker inte av den..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Har hämtat och kopplat upp min Acer XB271Hu alltså wow... Ingen glow, bleeding eller döda pixlar, äntligen!
Asus PG279Q är ett skämt jämfört med denna, trodde foten skulle störa mig då den tar lite mer plats men nej jag märker inte av den..

Du är medveten om att de använder i princip samma panel, eller hur?

Finns massor som haft problem med Acer's skärm och vice versa. Leverantören till båda är densamma.

Permalänk
Medlem

Minirecension. Jag har nu haft skärmen i typ en vecka.

Jag har nästan ingen BLB(bara en lite smal slinga i vänster sida som syns dåligt på 2-3 meters avstånd. Såg den först när jag gick närmare till 1 m). Detta i ett kolsvart rum med en helt svart skärm. Eftersom jag alltid lirar med lampor i rummet för en mer behaglig upplevelse och inte kollar på så mycket filmer på datorn så känner jag aldrig av det. Vi talar om kanske 5-6 cm lång slinga på 1 cm i bredd, som lyser väldigt svagt och bara kan uppfattas i ett kolsvart rum med en nedsläckt skärm. That's it.

Uniformiteten är riktigt bra. Inga döda pixlar eller liknande. Inga scanlines. Inga defekter egentligen. Kollade frame skipping testet på blurbusters m.fl. men allt var som det skulle.

Så det var den tekniska aspekten. Upplevelsemässigt så är skärmen otroligt skön att använda. 1440p är ett stort lyft från 1080p. Paradoxalt nog så har jag njutit mest av det på hemsidor och när jag läser. Skärpan är så uppenbar. Det är som att gå från 720p till 1080p på mobiler. Visst klarar du dig på 720p men 1080p är ändå ett stort steg. Samma här.

IPS är naturligtvis trevligt och att ha 27" gör absolut skillnad. Kan nog ändå gå upp till 32" tror jag. Därefter känns det hela lite väl stort.

Samantaget så är jag extremt nöjd med köpet. Jag är faktiskt förvånad, då den kostade nära nog 7K på black friday men jag ångrar inte ett endaste öre. Jag köpte från Netonnet och de flesta som köpt därifrån verkar vara riktigt nöjda. Så även jag.