Folk som säljer Windows 10-nycklar - trovärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Rätt knasigt exempel då det inte är samma produkt du får. Antar ingen här använder prisjakt heller för att hitta butiker med låga priser. Lika bra att köpa av den dyraste butiken, de har säkert högre kostnader för att driva runt butiken, så det vore ju rätt ohederligt att köpa av de som säljer varan billigt.

Intressant att MS då själva inte har koll på vilka nycklar de ger ut via dreamspark, msdn, mak... Den jag köpte var en engelsk retail 8.1pro enligt MS själva. Dvs ingen skillnad mot de nycklar jag köpt här i butik här i Sverige för rätt mycket mer.

Det var ett långsökt exempel men det visar tydligt att det inte är ett moraliskt sätt att få mat på om man inte är målgruppen. Vilket även gäller när man beställer för billiga nyklar visa sidor som säljer exempelvis MSDN nycklar som ej är tänk att säljas vidare.

Så länge en vara säljs på samma villkor så ser jag inga konstigheter att köpa från den billigare. Dina exempel genom att köpa från USA är detta då inte det då du troligtvis ej betalar moms.

För de som använder nycklar från MSDN så är hela grejen att de skall vara samma och bara fungera, sen kanske MS i sin tur kan identifera om dessa är MSDN nycklar på sin sida, men som användare skall det vara samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Det var ett långsökt exempel men det visar tydligt att det inte är ett moraliskt sätt att få mat på om man inte är målgruppen. Vilket även gäller när man beställer för billiga nyklar visa sidor som säljer exempelvis MSDN nycklar som ej är tänk att säljas vidare.

Så länge en vara säljs på samma villkor så ser jag inga konstigheter att köpa från den billigare. Dina exempel genom att köpa från USA är detta då inte det då du troligtvis ej betalar moms.

För de som använder nycklar från MSDN så är hela grejen att de skall vara samma och bara fungera, sen kanske MS i sin tur kan identifera om dessa är MSDN nycklar på sin sida, men som användare skall det vara samma.

Nu för tiden när du beställer från USA så brukar momsen läggas på direkt. Till och med Kinguin lägger på moms på 25% till oss här i Sverige.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Rätt knasigt exempel då det inte är samma produkt du får. Antar ingen här använder prisjakt heller för att hitta butiker med låga priser. Lika bra att köpa av den dyraste butiken, de har säkert högre kostnader för att driva runt butiken, så det vore ju rätt ohederligt att köpa av de som säljer varan billigt.

Intressant att MS då själva inte har koll på vilka nycklar de ger ut via dreamspark, msdn, mak... Den jag köpte var en engelsk retail 8.1pro enligt MS själva. Dvs ingen skillnad mot de nycklar jag köpt här i butik här i Sverige för rätt mycket mer.

MAK (och OEM) syns, retail och MSDN/dreamspark är samma sak rent funktionsmässigt och det går inte att se skillnad på nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MAK (och OEM) syns, retail och MSDN/dreamspark är samma sak rent funktionsmässigt och det går inte att se skillnad på nyckeln.

Du sa att alla nycklar som säljs via exempelvis Kinguin är av denna typ. Varför säger MS att den jag köpt är en Retail EN 8.1 pro licens då? Precis samma sak säger de om de jag köpt i butik här i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Du sa att alla nycklar som säljs via exempelvis Kinguin är av denna typ. Varför säger MS att den jag köpt är en Retail EN 8.1 pro licens då? Precis samma sak säger de om de jag köpt i butik här i Sverige.

Du kan ha "turen" att ha fått en stulen nyckel?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Haha, japps, för allt som inte säljs i sverige är stulet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

MSDN/Dreamspark är de nycklar som säljs när säljarna påstår att det är retail, Microsoft måste gå in och kolla vad ett visst MSDN/Dreamspark-konto har för nycklar knutna till sig för att reda ut det gissar jag på då nycklarna inte ligger i något separat system som identifierar dem. De aktiveras som retailnycklar och supporten kan inte se skillnaden och du kan inte se skillnaden på systemet. Det kan du bara om det är andra typer som MAK eller OEM. Enligt EULA måste förpackning/media/keycard ingå om du ska förvärva rätt att använda retail-licenserna hur som helst och när inte dessa finns så är det inte heller några retaillicenser det handlar om. MSDN och Dreamspark-nycklar kan givetvis bli låsta om de kommer på att kontona har missbrukats, det är utöver att du inte förvärvat någon rätt att använda dessa den största skillnaden. Varför tror du "licenserna" går för några dollar från de som är källor till nycklarna? Har du inte kolla på vad Microsoft säger i deras avtal och licens-FAQ:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Supporten har ingen möjlighet att se någon skillnad då de aktiveras precis som retail och har ingen information som identifierar de som MSDN/Dreamspark så som OEM har och syns att de är OEM (även i Windows), eller volymlicenser syns att de är volymlicenser. Nycklarna skiljer sig inte tekniskt sett och är ingen egen typ av nycklar sett till hur aktiveringen fungerar. Supporten sitter inte och söker igenom om det är nycklar som kommer från något Dreamspark eller MSDN-konto, men Microsoft håller givetvis koll på nycklarna som tilldelats vilket konto och kan om de ser missbruk låsa alla nycklar som har med de kontona att göra. Till stor del är det något de gett upp på däremot, det för att det främst är privatpersoner som sysslar med sånt och de har olika typer av tvångsmedel de kan ta till mot företag som inte kör licensierat. Köper du en retailkopia med produktnyckelkort och USB kan du givetvis inte bli av med licensen och har reklamationsrätt och annat konsumentskydd om det ändå skulle strula, och kan ju visa att det är äkta vara du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, det vore ju oerhört korkat att spara in pengar på det man kan. Man kan ju inte ha roligare för dom på något annat sätt! Vore ju faktiskt nästan bättre att gå in på prisjakt och köpa samtliga komponenter från de dyraste återförsäljarna också så har man några fler tusenlappar som man aldrig behöver bekymra sig om igen! win

Jag är ledsen att säga det men företag som säljer VLK och MAK till slutkunder gör så fel.

Och du som kund har ett ansvar att köpa rätt för du får inte pengarna åter när nyckeln blir blockerad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

MSDN/Dreamspark är de nycklar som säljs när säljarna påstår att det är retail, Microsoft måste gå in och kolla vad ett visst MSDN/Dreamspark-konto har för nycklar knutna till sig för att reda ut det gissar jag på då nycklarna inte ligger i något separat system som identifierar dem. De aktiveras som retailnycklar och supporten kan inte se skillnaden och du kan inte se skillnaden på systemet. Det kan du bara om det är andra typer som MAK eller OEM. Enligt EULA måste förpackning/media/keycard ingå om du ska förvärva rätt att använda retail-licenserna hur som helst och när inte dessa finns så är det inte heller några retaillicenser det handlar om. MSDN och Dreamspark-nycklar kan givetvis bli låsta om de kommer på att kontona har missbrukats, det är utöver att du inte förvärvat någon rätt att använda dessa den största skillnaden. Varför tror du "licenserna" går för några dollar från de som är källor till nycklarna? Har du inte kolla på vad Microsoft säger i deras avtal och licens-FAQ:er?

37$ = Några?

Nej jag kan villigt erkänna att jag inte memorerat alla deras olika typer av licenser och avtal. Stor eloge till dig att du har tagit dig tid till det. Vad har du för rekommendationer när det gäller licenser till en familj på 4? Har tjatat på ms om familjelicenser utan framgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterade gratis, glömde skriva ner nyckeln, Windows tvärdog, formaterade om, norra europas hårdaste facepalm på mig själv när en ruta dök upp som bad mig om cd-nyckel. Det var bara och beställa en nyckel och jag valde Home Fullversion från Webhallen för att aldrig behöva krångla.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Haha, japps, för allt som inte säljs i sverige är stulet!

Har jag sagt det?

Men om man verkligen tror att det är legitima nycklar man handlar för 1/10 av priset är jag rädd för att man också börjar skicka pengar till Nigera för att hämta ut alla arv som verkar vänta på en.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

150kr
Helt legit (Ringde själv och fråga på Microsofts telefonsupport och tjejen i andra änden såg inget annorlunda eller olagligt med min KEY).

http://www.kinguin.net/se/category/19429/windows-10-professio...

EDIT:
Köpt BF3 BF4 Starwars w10 på samma sida och det fungerar galant, aldrig några problem

Köpte samma till mitt lek-OS i Dualboot. Hade Win 7 Home Premium på den (köpt av Microsoft) men för 170 kr kunde jag lika gärna uppgradera till Pro. Lade in nykeln efter att uppdaterat till Windows 10 och den blev då till Proo. Se om den håller några år annars backar jag till W7 Home Premium/W10 Home igen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

37$ = Några?

Nej jag kan villigt erkänna att jag inte memorerat alla deras olika typer av licenser och avtal. Stor eloge till dig att du har tagit dig tid till det. Vad har du för rekommendationer när det gäller licenser till en familj på 4? Har tjatat på ms om familjelicenser utan framgång.

För hemmabyggen är det fullversion som gäller, något annat finns inte. Hur man annars skulle göra får inte diskuteras enligt forumets regler.

37 dollar är väldigt långt bort i ledet, nycklarna töms från konton i första ledet som dessa personer inte betalat för (kan vara studenters dreamsparkkonton eller någon som tagit från MSDN-kontona på jobbet, eller kommit åt dessa otillbörligt) och dessa säljs för enstaka dollar titta på Aliexpress och så vidare så hittar du Windows 10-nycklar för 6 dollar och ibland för mindre, sen köper de som säljer för betydligt högre summor upp dessa och säljer till dig för den summan och det kan vara flera mellanhänder där emellan. Det är nästan omöjligt att köpa äkta programvara på auktionssiterna p.g.a. alla olovliga nycklar och förfalskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Uppdaterade gratis, glömde skriva ner nyckeln, Windows tvärdog, formaterade om, norra europas hårdaste facepalm på mig själv när en ruta dök upp som bad mig om cd-nyckel. Det var bara och beställa en nyckel och jag valde Home Fullversion från Webhallen för att aldrig behöva krångla.

Har du uppgraderat till Windows 10 behöver du inte skriva in någon nyckel.

Permalänk
Medlem

@Windows-95 vi säger så här, jag har gjort 3 olika vägar.
Jag har helt lagliga, med kartong och kvitto, tidigare Windows som är uppgraderade.
Jag har även köpt vad jag vågar påstå vara dessa "ful"versioner av Windows och uppgraderat.

Samvetet i mig säger att endast lagliga versionen duger och är att lita på, och det stämmer, men visst går det att komma runt det.
Dock får du vara beredd på att du en dag blir spärrad om du kör ful-version, för det sker (skedde en av mina). Och om du har uppgraderingslicens så får du installera om och allt. Är du beredd på att ta den smällen, och du inte bryr dig om ditt samvete så... övertala du dig själv att du köper en laglig version för 20% av priset som det normalt kostar och använd det. Notera att där är en skillnad mellan laglig och fungerande version. Laglig innebär att du också ska göra allt exakt enligt EULA och ha alla dokument, papper, kvitton mm som krävs, inte bara en nyckel.

Om jag inte haft tidigare att uppgradera så tänker jag så här... eftersom Windows 10 ska vara det sista OSet, så borde man tekniskt sett inte behöva köpa fler versioner, eller? Så 1000kr+ för en äkta retail, som du kan ha i alla år efter.. är som en lunch på stan 1-2 gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har jag sagt det?

Men om man verkligen tror att det är legitima nycklar man handlar för 1/10 av priset är jag rädd för att man också börjar skicka pengar till Nigera för att hämta ut alla arv som verkar vänta på en.

Du var ju mig en rolig prick!

Pratar du om egna erfarenheter?

Skrivet av Petterk:

För hemmabyggen är det fullversion som gäller, något annat finns inte. Hur man annars skulle göra får inte diskuteras enligt forumets regler.

Tycker de är på rätt väg med Office 365, ca 800kr/år för 5st prenumerationer. De var på rätt väg med Win7 family pack i US, men de slutade tyvärr med det. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du uppgraderat till Windows 10 behöver du inte skriva in någon nyckel.

Formaterade ju som sagt alla diskar och har inte kvar licensen för W7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycker de är på rätt väg med Office 365, ca 800kr/år för 5st prenumerationer. De var på rätt väg med Win7 family pack i US, men de slutade tyvärr med det. :/

De förväntar sig tyvärr att du som 99% av alla deras kunder köper en färdigbyggd PC med Windowslicens och Windows förinstallerat. Utöver det förväntar de sig att företag köper volymlicens utöver det för imaging-rättigheter och att de blåser om maskinerna. Fördelen att göra som de vill och köpa retail/FPP är att du kan ta med dig licenserna ganska länge, du kunde t.ex. ha köpt W7 2009, använt det på en ny dator idag och installerat W10 med nyckeln. Då är det ett par hundringar som mest på licensen utslaget över åren, och kan användas i flera år till. Nog för att du kan aktivera och flytta OEM-licenser (telefonaktivering) också, även om de egentligen inte tillåter det. Gamla W7-uppgraderingslicenser går givetvis att använda i W10 också.

Tyvärr sålde de inte W7 Family Pack som någon familjelicens för operativsystem heller utan det var bara uppgradering från XP och Vista. Något som idag är gratis från 7 och 8.1. Vid 8.1 tog de bort uppgraderingslicenserna då de förväxlades med fullversion i stor utsträckning, särskilt vid 8.0 när någon fullversion inte såldes och OEM/PUL-SB skulle användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Formaterade ju som sagt alla diskar och har inte kvar licensen för W7.

Har du aktiverat Windows 10 på samma maskin tidigare behöver du inte ange någon nyckel utan den känner igen hårdvaran. Hoppa över det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Köpte en legit nyckel från windows store för 1300kr:) så skönt

Jo, fler som tycker det:
http://www.therichest.com/celebnetworth/celebrity-business/te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De förväntar sig tyvärr att du som 99% av alla deras kunder köper en färdigbyggd PC med Windowslicens och Windows förinstallerat. Utöver det förväntar de sig att företag köper volymlicens utöver det för imaging-rättigheter och att de blåser om maskinerna. Fördelen att göra som de vill och köpa retail/FPP är att du kan ta med dig licenserna ganska länge, du kunde t.ex. ha köpt W7 2009, använt det på en ny dator idag och installerat W10 med nyckeln. Då är det ett par hundringar som mest på licensen utslaget över åren, och kan användas i flera år till. Nog för att du kan aktivera och flytta OEM-licenser (telefonaktivering) också, även om de egentligen inte tillåter det. Gamla W7-uppgraderingslicenser går givetvis att använda i W10 också.

Tyvärr sålde de inte W7 Family Pack som någon familjelicens för operativsystem heller utan det var bara uppgradering från XP och Vista. Något som idag är gratis från 7 och 8.1. Vid 8.1 tog de bort uppgraderingslicenserna då de förväxlades med fullversion i stor utsträckning, särskilt vid 8.0 när någon fullversion inte såldes och OEM/PUL-SB skulle användas.

Du har så rätt, gällde bara uppgraderingar. Tror inte MS skulle förlora pengar på att göra det billigare för privatpersoner i och med att de säkerligen slipper att folk köper från 3e part eller piratkopierar.

Men snart får vi väl se corelicensiering ala Oracle style på privatmarknaden också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du aktiverat Windows 10 på samma maskin tidigare behöver du inte ange någon nyckel utan den känner igen hårdvaran. Hoppa över det bara.

Hur skulle en helt ny installation av Windows 10 på en formaterad hårddisk kunna veta att jag haft Windows installerat tidigare? Visst W10 skulle kunna skicka information till MS om min hårdvara och om samma hårdvara identifieras vid nyinstallation tillsammans med mitt IP (om inte varje del i datorn är märkt med ett serienummer unikt för just precis bara den komponenten) så skulle det rimligtvis kunna innebära att W10 kan aktiveras i det fallet.

Jag klickade mig, hur som helst, förbi nyckel-rutan och satt med "oäkta" Windows, som inte kunde aktiveras, ett par veckor innan jag tröttnade och köpte en licens. Så riktigt så enkelt som att bara klicka sig förbi var det inte i mitt fall.

Du får gärna förklara hur aktiveringen går till. Bra att veta till nästa gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Hur skulle en helt ny installation av Windows 10 på en formaterad hårddisk kunna veta att jag haft Windows installerat tidigare? Visst W10 skulle kunna skicka information till MS om min hårdvara och om samma hårdvara identifieras vid nyinstallation tillsammans med mitt IP (om inte varje del i datorn är märkt med ett serienummer unikt för just precis bara den komponenten) så skulle det rimligtvis kunna innebära att W10 kan aktiveras i det fallet.

Jag klickade mig, hur som helst, förbi nyckel-rutan och satt med "oäkta" Windows, som inte kunde aktiveras, ett par veckor innan jag tröttnade och köpte en licens. Så riktigt så enkelt som att bara klicka sig förbi var det inte i mitt fall.

Du får gärna förklara hur aktiveringen går till. Bra att veta till nästa gång.

W10 aktiverar inte med W7-nyckeln alls vid en uppgradering utan känner av att du uppgraderade från en aktiverad kopia och sparar inte någon nyckel utan de sparar information om hårdvaran i samband med aktiveringen (W10 tilldelas en generisk nyckel, men aktiveras inte mot nyckeln) som sen kan användas för att känna igen datorn vid en ren/ny installation. Innan 1511 kunde du inte ens aktivera med W7/8/8.1-nycklar. Hade du haft W7 FPP/retail eller en OEM CoA fastklistrad på datorn så har du ju nyckeln där vilket som. En dator med W8.X som kommer med Windows från fabrik har dessutom produktnyckeln för W8.X i UEFI (utöver serienummer för datorn) och borde vara lätt att känna igen för Windows om Microsoft skulle använda den informationen, W8-installationsmedia brukar kunna användas utan att skriva in nycklar eftersom de känner av nyckeln i BIOS/UEFI.

Sen kan det givetvis vara så att du inte aktiverat det tidigare eller ändrat något Microsoft inte tycker om.

Citat:

Can I reinstall Windows 10 on my PC after upgrading?

Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you can reinstall or perform a clean installation on the same device. You won’t need a product key to re-activate Windows 10 on the same hardware. For more info on how to create your own Windows 10 installation media, go to the Microsoft software download website.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/upgrade-to-wind...

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag köpte min nyckel på g2play. Köpte en retail W8.1 nyckel för ca 280kr. Uppgraderade till W10 sen. Funkar bra änsålänge.

Jag ska däremot nämna, att jag hade en polare som köpte samma vara som mig på g2play. Och när han skulle formatera om vid ett tillfälle så ville inte Windows aktiveras. Av vilken anledning vet jag inte. Han kanske gjorde något fel. Han köpte en w10 nyckel på g2play igen och de funkar för han igen iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du går och köper datordelar för flera tusen kronor.

Vad gör då 1200kr för Windows?

1200kr för ett operativsystem är inte lite pengar. Att komponenter kostar flera tusen har ju inte med saken att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

1200kr för ett operativsystem är inte lite pengar. Att komponenter kostar flera tusen har ju inte med saken att göra

Kör Linux då...

Windows är inte en rättighet.

Betala för rätt licens eller låt bli.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Petterk: Intressant! Fortfarande nyfiken på hur den känner igen just min dator. En 4690K med ett Z97-mobo är ju knappast unikt. Som jag nämnde i förra inlägget så skulle ju hårdvaruinformationen i kombination med IP-adressen kunna användas för att identifiera mig, men har jag dynamiskt IP funkar det ju inte. Nyckeln i UEFI är ingen dum idé. Fick operativet från MS egen hemsida. Kan nog vara så att jag valde fel version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag är ledsen att säga det men företag som säljer VLK och MAK till slutkunder gör så fel.

Och du som kund har ett ansvar att köpa rätt för du får inte pengarna åter när nyckeln blir blockerad.

VLK.. MAK? Det vet jag inte vad det är.

Jag känner personligen inte det minsta ansvar att "köpa rätt". Jag jobbar inte på någon polisiär myndighet och det är inte mitt jobb att utreda hur företaget ifråga bedriver sin verksamhet.

När jag handlade på g2play.net första gången trodde jag att de köpte licenser i länder vars valuta inte står så högt och på så sätt höll priserna nere. Precis som när jag köpte nya ps3-spel från videogamesplus.ca när den kanadensiska dollarn var bottenlåg för några år sedan. Där betalade jag inte ens hälften för nylanserade spel gentemot vad jag hade gjort här i Sverige. Då fick jag också spelen fysiskt via posten.

Skrivet av iller:

Kör Linux då...

Windows är inte en rättighet.

Betala för rätt licens eller låt bli.

Jag har betalat för min windowslicens (150 kr).

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

@Petterk: Intressant! Fortfarande nyfiken på hur den känner igen just min dator. En 4690K med ett Z97-mobo är ju knappast unikt. Som jag nämnde i förra inlägget så skulle ju hårdvaruinformationen i kombination med IP-adressen kunna användas för att identifiera mig, men har jag dynamiskt IP funkar det ju inte. Nyckeln i UEFI är ingen dum idé. Fick operativet från MS egen hemsida. Kan nog vara så att jag valde fel version.

De känner säkert igen just DIG via din mac-address?

Visa signatur

En ny signatur