Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra vid flytt?

Hjälp och råd inför flytt

Hej

Jag ska flytta i feb. och nu kommer datorn stå långt ifrån TV/Vardagsrum. Skillnaden från denna lägenhet är att det är fiberjack i alla rum.

Just nu kör jag dator och TV/HK Förstärkare i samma rum, med HDMI från dator till förstärkare. Kör XBMC/Kodi och mkt film med DTS ljudet, därav att jag kör HDMI via HK förstärkaren för att få ut detta ljud. Jag kommer inte kunna dra en HDMI över halva lägenheten till HK/TV.

Så jag undrar vad är BÄSTA lösningen för att jag ska kunna streama eller spela upp filmer i HD-format och med minst DTS ljud så det kommer till förstärkaren?

Är det en mediaburk som står vid TVn med HDD och ha allt där eller streama från min stationära dator?

Kommer att ha min speldator kopplad till 100mbit Fiber via en ASUS RT-AC56U
så WIFI kommer ju vara bra och som sagt är min main dator trådad.

Så vad ska man göra eller vad är lösningen att få ut HD/DTS-ljud minst osv till Vardagsrummet? Mvh

EDIT 1: Har en Chromecast gen 1 som sitter i HK stärkaren med förövrigt, men den kan la inte lösa mina problem.

EDIT 2: Raspberry PI 2 kanske löser detta? Stöder dom DTS ljud MINST och köras Kodi?

EDIT 3: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1343290&ws_tp1=c....

Denna kanske räcker, sätta den i Förstärkaren och streama från main datorn? Installera Kodi i Windows?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

computestick är pinsamt svag, bortkastade pengar. då hade du istället kunna hitta en full mediaplayer som nexus player eller boxee etc

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Fiberjack vad är det, menar du att det finns kablat nätverk draget till alla rum ?
Det går att skicka hdmi via nätverkskabel om du vill men då måste du kunna patcha ihop uttagen så Har du en patchpanel där alla uttag är anslutna ? i så fall kan du tex använda
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiberjack vad är det, menar du att det finns kablat nätverk draget till alla rum ?
Det går att skicka hdmi via nätverkskabel om du vill men då måste du kunna patcha ihop uttagen så Har du en patchpanel där alla uttag är anslutna ? i så fall kan du tex använda

Detta fungerar kanon om nätverksuttag finns i samtliga rum. Själv kör jag den som länkas från vardagsrummet till sovrummet för att få min xbox att visas i sovrumet utöver vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

computestick är pinsamt svag, bortkastade pengar. då hade du istället kunna hitta en full mediaplayer som nexus player eller boxee etc

Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av Tino:

Detta fungerar kanon om nätverksuttag finns i samtliga rum. Själv kör jag den som länkas från vardagsrummet till sovrummet för att få min xbox att visas i sovrumet utöver vardagsrummet.

Söker en lösning som inte kostar massor, ska klara 1080p och med minst DTS ljud från källa -> förstärkaren.

Vad har ni för bästa möjligheter? Det finns nätverksuttag i samtliga rum enligt hyresvärden ja Jag får la patcha om själv ute i hallen antar jag om jag måste ändra nåt.
Mvh

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Lösningen de flesta hamnar på efter ett tag:
1. En dedikerad NAS, hemmabyggd eller färdig spelar ingen roll.
2. En dedikerad mediaspelare eller HTPC, Intels NUC är poppis och bubblare just nu är nVidias Shield TV (fantastisk liten sak), gemensamt är att man kör nån skysst mjukvara på den t.ex Kodi eller Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lösningen de flesta hamnar på efter ett tag:
1. En dedikerad NAS, hemmabyggd eller färdig spelar ingen roll.
2. En dedikerad mediaspelare eller HTPC, Intels NUC är poppis och bubblare just nu är nVidias Shield TV (fantastisk liten sak), gemensamt är att man kör nån skysst mjukvara på den t.ex Kodi eller Plex

Men det kostar ett par tusen och det har inte jag :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rasperry Pi ska fungera att köra tex Kodi med, och stödjer så vitt jag vet HD-ljud och 1080p.
Jag har dock ingen erfarenhet själv, utan kör en NUC istället.

Sen är du otydlig. Du frågar om den BÄSTA lösningen, men du vill egentligen ha den billigaste? De går inte hand i hand direkt

Men ja, en mediaburk / mediaspelare vid TVn/förstärkaren som är inkopplad med nätverkskabel som du sedan använder för att streama från din mainframe är den billigaste lösningen (förutom kabel).

Sen när du vill slippa ha din mainframe igång så köper du en NAS och streamar från den istället.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

En Rpi2 låter som att de är lösning för dig, kostar inte skjortan gör de du önskar utan problem.
Eller en chromecast 2 vet dock inte om den klarar DTS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En Rpi2 låter som att de är lösning för dig, kostar inte skjortan gör de du önskar utan problem.

Du har ju en chromecast, det funkar bra med Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Rasperry Pi ska fungera att köra tex Kodi med, och stödjer så vitt jag vet HD-ljud och 1080p.
Jag har dock ingen erfarenhet själv, utan kör en NUC istället.

Sen är du otydlig. Du frågar om den BÄSTA lösningen, men du vill egentligen ha den billigaste? De går inte hand i hand direkt

Men ja, en mediaburk / mediaspelare vid TVn/förstärkaren som är inkopplad med nätverkskabel som du sedan använder för att streama från din mainframe är den billigaste lösningen (förutom kabel).

Sen när du vill slippa ha din mainframe igång så köper du en NAS och streamar från den istället.

Jo sant Lite oklar där, men klart en NUC är de bästa men har inte dom pengarna just nu.

Skrivet av bärplockaren:

RPI2 har jag kikat på, kanske får ge det ett försök. Är det OS på den när man köper?

Skrivet av mah-tin:

Du har ju en chromecast, det funkar bra med Plex.

Har en Chromecast, men Plex ska klara DTS ljud och de med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

RPI2 har jag kikat på, kanske får ge det ett försök. Är det OS på den när man köper?

I regel inte men de finns färdiga paket med OS, men de är inte speciellt svårt att lägga in själv t.ex openelec eller osmc.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nej det är inget OS på när du köper (i regel, finns säkert några butiker som säljer bundlat med). Du får för egen maskin lägga in OS på ett microSD-kort och trycka in det i din PI.

Några OS kan du hitta här:
LÄNK

Edit: Tvåa på bollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Har en Chromecast, men Plex ska klara DTS ljud och de med

Javisst, det kommer dock inte att stå DTS på din förstärkare, det står PCM eller Multichannel in på displayen. Det är för att signalen är avkodad innan förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

I regel inte men de finns färdiga paket med OS, men de är inte speciellt svårt att lägga in själv t.ex openelec eller osmc.

Men när jag får hem den är den "ren" med bara linux? Jag vill ju ha Windows, så antar det är "Windows 10 IoT Core" som gäller?

Skrivet av ClubT:

Nej det är inget OS på när du köper (i regel, finns säkert några butiker som säljer bundlat med). Du får för egen maskin lägga in OS på ett microSD-kort och trycka in det i din PI.
Några OS kan du hitta här:
LÄNK

Edit: Tvåa på bollen

http://www.inet.se/produkt/1972197/raspberry-pi-2-1gb-model-b...

Är ju denna ja kika på, står att 16 SD-kort ingår, antar man ska installera OS där. Sen installera det via ett USB som på en vanlig dator?

Skrivet av mah-tin:

Javisst, det kommer dock inte att stå DTS på din förstärkare, det står PCM eller Multichannel in på displayen. Det är för att signalen är avkodad innan förstärkaren.

Sant, Det brukar stå DTS i displayen om den får DTS signal från källan när jag kör Auto på min HK stärkare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har möjligtvis inte ett ps3 eller liknande. Isåfall kan du köra ps3 mediaserver

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Men när jag får hem den är den "ren" med bara linux? Jag vill ju ha Windows, så antar det är "Windows 10 IoT Core" som gäller?

Nej Windows funkar inte då de bara är för utveckling syfte eller uträkningar, så de är inget renodlat Windows OS för konsumenter.

Men kör tex openelec så har endast de och är anpassat för just filmuppspelning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag misstänker att den kan komma helt utan OS på minneskortet. Vad gäller Windows 10 IOT så är inte det som vanliga Windows (som inte finns till ARM).

Skrivet av hznn:

http://www.inet.se/produkt/1972197/raspberry-pi-2-1gb-model-b...

Är ju denna ja kika på, står att 16 SD-kort ingår, antar man ska installera OS där. Sen installera det via ett USB som på en vanlig dator?

Länken du lade in visar inget 16 GB minne vad jag kan se. Det finns säkerligen fler sätt att få in OS i sin RPI, men jag brukar sätta minneskortet i min ordinarie dator och lägga över en image med valfri "image writer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nej Windows funkar inte då de bara är för utveckling syfte eller uträkningar, så de är inget renodlat Windows OS för konsumenter.

Men kör tex openelec så har endast de och är anpassat för just filmuppspelning.

Så installera windows 10 är svårt eller funkar inte?

Skrivet av ClubT:

Jag misstänker att den kan komma helt utan OS på minneskortet. Vad gäller Windows 10 IOT så är inte det som vanliga Windows (som inte finns till ARM).

Länken du lade in visar inget 16 GB minne vad jag kan se. Det finns säkerligen fler sätt att få in OS i sin RPI, men jag brukar sätta minneskortet i min ordinarie dator och lägga över en image med valfri "image writer"

http://www.inet.se/produkt/v100461/raspberry-pi-2-1gb-htpc-ki...

Här har du rätt länk visst

Sitter och lurar hur jag får in windows smidigt men..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Du har möjligtvis inte ett ps3 eller liknande. Isåfall kan du köra ps3 mediaserver

Nepp, har bara min stationära dator, och Chromecast v.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Sant, Det brukar stå DTS i displayen om den får DTS signal från källan när jag kör Auto på min HK stärkare

Ja alltså, vet inte om du missförstår mig här, du kan använda din Chromecast till att titta på dina 1080p med DTS-HD MA via Plex utan att behöva spendera en enda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ja alltså, vet inte om du missförstår mig här, du kan använda din Chromecast till att titta på dina 1080p med DTS-HD MA via Plex utan att behöva spendera en enda krona.

Okej, får testa då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns det en guide om allt som du kan tänkas behöva för att köra kodi på en raspberry pi 2
http://mymediaexperience.com/raspberry-pi-xbmc-with-raspbmc/

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Här finns det en guide om allt som du kan tänkas behöva för att köra kodi på en raspberry pi 2
http://mymediaexperience.com/raspberry-pi-xbmc-with-raspbmc/

Yes, kikade lite snabbt.. Är la lite nojig bara hur jag ska få in OS smidigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hznn: Jag har en Raspberry Pi 2 som kör OpenELEC (en Linux-dist). Genom den har jag Kodi som är åtkomligt 24/7. Kan styra den med fjärrkontroller på mobila enheter men även TV:ns fjärrkontroll fungerar. För mig kostade det drygt en tusenlapp att få till hela produkten eftersom jag köpte exakt allting nytt. Själva datorn behövs, sen går det en hundralapp på chassi också. Saker som minneskort, laddare inkl. kabel, HDMI- och nätverkskabel gör att priset går upp några hundralappar till om man saknar de grejerna.

Här är en artikel som listar exakt vad du behöver och även länkar till hur man installerar (tar drygt en kvart): http://wiki.openelec.tv/index.php/Raspberry_Pi. Viktigt är att man behöver en mobil/tabletladdare på åtminstone 2 Ampere och det är inte jättevanligt att man har såna liggandes hemma. Den mest lättköpta och billiga jag hittade var den här för en hundring: http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-230-V/36-5756.

I minneskortväg är det det här kortet du vill ha (både löjligt snabbt och billigt): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226075.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Så installera windows 10 är svårt eller funkar inte?

Då Raspberry Pi är baserat på ARM och vanliga Windows på x86 är de inte kompatibla med varandra.
Den enda version av Windows som finns tillgänglig för Raspberry pi är IoT-versionen som bara är till för utveckling av Internet of Things och kan inte användas som ett vanligt windows.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Det där är det smidigaste sätta då allt sköter sig själv i stort sett,
Varför vill du ha Windows?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hznn:

Om du verkligen inte vill installera själv (vilket är väldigt enkelt) finns ett kit med förinstallerat SD-kort här: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/mediaspelare/diy-...
Dock blir det då dyrare än vissa andra alternativ.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det där är det smidigaste sätta då allt sköter sig själv i stort sett,
Varför vill du ha Windows?

Är la för jag är mest van Är dom OS du länka installerade redan eller hur funkar de att få in dom OS?
Jag kan absolut NOLL om linux kan jag tillägga. Vill att RBP2 ska funka streama via Kodi och surfa med mus och tangentbord i vanlig webbläsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Är la för jag är mest van Är dom OS du länka installerade redan eller hur funkar de att få in dom OS?
Jag kan absolut NOLL om linux kan jag tillägga. Vill att RBP2 ska funka streama via Kodi och surfa med mus och tangentbord i vanlig webbläsare.

Då får du lägga in en linux dist och köra kodi där ifrån vilket är betydligt krångligare anser jag.

Då går installera en webläsare i kodi men den är inte helt praktisk att "arbeta" i.

Eller om du kan få tag på en beg intel computer stick.

Visa signatur