AMD prissänker kompakta Radeon R9 Nano

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Äntligen rätt i pris! nu blir man ju intresserad på att köpa fast blir väl inget större hopp från gtx 780 ti :/

Nej, verkar ligga på ca 10% bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Nu växer Nano i mina ögon !

Skickades från m.sweclockers.com

Nano: Big Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

En krympning i sig medför inte dubbel effektivitet i sig nej men om AMD nu har haft som mål med kommande grafikkort att minska elförbrukningen precis som Nvidia gjorde med Maxwell arktitekturen och tillsammans med en krympning så ligger sanningen kanske inte så långt borta även om det influerat av PR snack. Kanske ligger sanningen närmare 85% eller något åt det hållet. Nvidia klarade att minska ganska elförbrukningen på Maxwell ganska så bra där GTX 980 fick 40% mer prestanda per watt över GTX 780 det utan en krympning. AMD har inte direkt effektivitetsoptimerat sina kort på hårdvarusidan sedan de släppte 7970 på marknaden och sedan dess har de inte gjort några djupa arkitekturella förändringar. Se bara hur strömsnålt ett 390X är.

Att en ny arkitektur tar ett tag att mogna håller jag helt med om! Arctic Islands är dock inte en helt ny artitektur utan kommer i stora delar fortfarande vara baserad på CGN-arkitekturen. Jag tror AMD blev imponerade av vad Nvidia kunde göra med Maxwell och dess prestandaeffektivitet och de tar efter med Arctic Islands korten. Namnet skvallrar ju ganska klart vad deras största mål för dem är denna gång är. HBM-minnen har de ju redan implemeterat med Fury korten.

AMD hade redan ett färdigt exemplar i CES mässan som jämfördes med ett GTX 950 där de skröt om att det var dubbelt så effektivt per watt. De nämde att att det nya grafikkorten lanseras inom 4-6 månader vilket kanske innebär att tillgången finns lagom till skolstarten men allt kan ju ändras som sagt. Men just nu verkar det lovande med tanke på hur mogna Polaris-korten är.

Jag har inte kallat någon idiot vad har du fått det ifrån? I dagens läge får vi vänta fyra år på krympningar och det kommer säkerligen öka än mer i framtiden. Vore jag entusiast så skulle jag aldrig köpa ett nytt värstingkort ett år innan en nodkrympning. Sådana krympningar ger en del gratis skjuts när det till kommer till prestanda och effektivet utan några större förändringar.

En krympning kan innebära ganska mycket bättre effektivitet. 2 fullnodskrympningar på rad kan definitivt fördubbla effektivitet helt ensamt, 2900XT och 5870 är 2 fullnodskrympningar ifrån varandra. Det är 5,7x så hög prestanda vid jämförbar värmeutveckling i 5870, och båda är VLIW5, men man får väl ge dem då också att de sänkt bitbredden på bussen.
Nu är det ju så att dagens krympningar inte ger lika mycket. Men med tanke på att det är 2 på rad så kan det bli en hel del iaf.

Och någon försökte använda CPU:er som exempel på att krympningar inte ger så mycket. Krympningar tenderar att ge mindre vid 4GHz + än vad de tenderar att ge på lägre frekvenser när det kommer till energieffektivitet för det första, och för det andra så tenderar de att ge väldigt mycket mer på parallelliserbara problem. Kan du stoppa i 2000 shaders i 1GHz istället för 1000 shaders i 800MHz på samma yta och med samma spänning så har du rätt kraftiga förbättringar. Och det är något sådant en fullnod brukar kunna ge. En fördubbling av transistorer simultant med lägre spänning vid samma frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är faktiskt rätt osannolikt att så blir fallet. Allt tyder på att Moores lag helt faller ihop vid 10 nm, i värsta fall kommer 14 nm bli slutet med tanke på hur mycket problem det varit för alla kiseltillverkare som jobbar med denna tillverkningsnod.

Råder inga tvivel på att klivet från 28 nm till 14 nm kommer ge rejäla förbättringar så alla dagens kort kommer vara "old news" inom något år, men 14 nm kan mycket väl bli en mer efterhängsen långkörare än vad 28 nm varit.

Såvitt jag förstår det hela så har en gpu betydligt mer nytta av fler transistorer än vad en cpu har också så det ska bli intressant hur stor skillnaden i prestanda blir med 14nm

Permalänk
Medlem

Tycker mer och mer det handlar lägsta given prestanda per watt inte högsta. Behöver ett spel uppnå 500 fps för att det skall vara bra eller vill jag det inte skall gå under 30 fps för att vara bra. Tolka mig rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

En krympning kan innebära ganska mycket bättre effektivitet. 2 fullnodskrympningar på rad kan definitivt fördubbla effektivitet helt ensamt, 2900XT och 5870 är 2 fullnodskrympningar ifrån varandra. Det är 5,7x så hög prestanda vid jämförbar värmeutveckling i 5870, och båda är VLIW5, men man får väl ge dem då också att de sänkt bitbredden på bussen.
Nu är det ju så att dagens krympningar inte ger lika mycket. Men med tanke på att det är 2 på rad så kan det bli en hel del iaf.

Och någon försökte använda CPU:er som exempel på att krympningar inte ger så mycket. Krympningar tenderar att ge mindre vid 4GHz + än vad de tenderar att ge på lägre frekvenser när det kommer till energieffektivitet för det första, och för det andra så tenderar de att ge väldigt mycket mer på parallelliserbara problem. Kan du stoppa i 2000 shaders i 1GHz istället för 1000 shaders i 800MHz på samma yta och med samma spänning så har du rätt kraftiga förbättringar. Och det är något sådant en fullnod brukar kunna ge. En fördubbling av transistorer simultant med lägre spänning vid samma frekvens.

Tack för att du fyller i och förklarar vidare mer detaljerat om dessa nodförminskningar och vad det innebär! Jag är inte särskilt inläst som vissa andra här men jag försöker förklara så gott jag kan. Jag försöker inte vara för allt optimistisk men det är uppenbart att många här har den uppfattningen att man gott kan inhandla toppkorten idag och sedan sälja det inom ett år. Vill man ha bang for the buck så håller man i plånboken idag och vänta ett halvår. Bygger du en ny dator just nu så är det bara inhandla ett idag men har man inte bråttom så är det bättre att vänta. På processorsidan är det svårarare att sia om prestandan vid nodminskningar men utgår vi efter de senaste nodminskningar så som du beskriver så gör de inte så mycket prestandan i det övre segmentet istället försöker halvledartillverkarna lägga till nya instruktionsuppsättningar för att få upp prestandan.

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Fick ni se någon annan gpu på CES av amd? Tänker på det här : http://wccftech.com/amd-shows-enthusiast-polaris-ces/

Permalänk
Medlem

inet och netonnet har kortet för 4990kr

Permalänk
Medlem

På tiden, för 6.999 så var det tyvärr en stor flopp..

Tror AMD gjorde en stor tabbe att vänta med prisdroppet, hur många vet ens var AMD Nano är idag ? Den gick under radarn enbart för den puckade prissättningen vid release.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jonathanknet:

@emilakered:
Fick ni se någon annan gpu på CES av amd? Tänker på det här : http://wccftech.com/amd-shows-enthusiast-polaris-ces/

Jag fick se den lilla på närmare håll, den stora endast nån enstaka sekund. Ja, uppgifterna om ett stort flin på en av bolagets representanter stämmer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Du har ju knappast slängt pengarna i sjön om du använt datorn under tiden? Jävlar va konstig uppfattning du har om ekonomi.... Du kanske borde sluta äta? Du köper mat för 200kr och 10min senare är den slut... Jävlar va du kastat pengar i sjön?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Du vet att du skriver på ett dator entusiast forum inte familjeliv va?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Mitt inlägg var inte allvarligt menat. men i princip är alla köptillfällen fel utom REA. det finns alltid något snabbare och bättre som snart lanseras.

Men det har hänt något med GPUer och priser. 2009 köpte jag det värsta HD5870 pris runt 3700:- det var då det bästa och dyraste man kunde köpa.

Nu får man ett GTX 970 för ca 3500:- och då finns 980, 980Ti och AMD R9 korten som alla är snabbare. Det bästa korten kostar 7000:-. Om trenden håller så kommer Pascal korten kosta minst 7000:- och dom bästa runt 9000:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

@Klappis:

Mitt inlägg var inte allvarligt menat. men i princip är alla köptillfällen fel utom REA. det finns alltid något snabbare och bättre som snart lanseras.

Men det har hänt något med GPUer och priser. 2009 köpte jag det värsta HD5870 pris runt 3700:- det var då det bästa och dyraste man kunde köpa.

Nu får man ett GTX 970 för ca 3500:- och då finns 980, 980Ti och AMD R9 korten som alla är snabbare. Det bästa korten kostar 7000:-. Om trenden håller så kommer Pascal korten kosta minst 7000:- och dom bästa runt 9000:-

2009 var det hetaste du kunde köpa ett HD5970 och det landade strax under 6000
http://www.sweclockers.com/test/6212-radeon-hd-5970-varldens-...

Värt att notera är även att dollarn nov 2009 låg på 6,93kr mot 8.68 i nov 2015. Dvs det gör grafikkorten idag ~20% dyrare före moms/tull mm.

Ser man dessutom till allmän prisökning (inflation) och justerar mot KPI så har det ju ökat med 5-6% sedan 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är faktiskt rätt osannolikt att så blir fallet. Allt tyder på att Moores lag helt faller ihop vid 10 nm, i värsta fall kommer 14 nm bli slutet med tanke på hur mycket problem det varit för alla kiseltillverkare som jobbar med denna tillverkningsnod.

Råder inga tvivel på att klivet från 28 nm till 14 nm kommer ge rejäla förbättringar så alla dagens kort kommer vara "old news" inom något år, men 14 nm kan mycket väl bli en mer efterhängsen långkörare än vad 28 nm varit.

Även om jag håller med dig att 14nm kan bli extremt lång-kört så ska man inte förkasta att Nvidia lyckades göra 980 så pass effektivt som det är (och detta R9 Nano också) på 28nm, detta trots att det är samma grund som använts i många år.
Man kan se det på två sätt... AMD har lyckats pressa 28nm bortom vad alla trodde var möjligt, både storleksmässigt och energimässigt (titta på Nano och 175W och jämför med motsvarande kort på 200W i prestanda), och Nvidia har pressat energieffektiviteten i sina kort de med till en nivå där du verkligen får bra prestanda per watt, detta trots att det är samma 28nm som tex 680 kortet sitter på i grund och botten.

Mao, jag har heller inga tvivel på att de lyckas fortsätta förbättra 14nm i nästa gen 2018+ heller, det handlar bara om att tekniken ska mogna, utvecklarna ska lära sig nya knep och nya designer ska göras bättre. Förr har man förlitat sig på att när man pressat lite på befintlig nog, så ska nästa nod rädda en... nu får de lära sig simma utan flytväst.
Sen att de kanske får vänta enormt på nästa 10-12nm steg är inte oväntat, där håller jag med att de kan nog glömma Moores lag, men där är rätt många års förbättrande att göra, både i drivare och kretsars design.

AMD har en enormt bra grund, och jag hoppas de typ stannar på GCN grunden, då den har enorm potential och är perfekt för DX12/Mantle/Vulkan som trots allt är framtiden. Att de ska förbättra och förfina den är ju en självklarhet och det låter som att det är exakt vad de gör med polaris.
Väntar som sagt fortfarande på vad som sker i prestanda med befintliga lösningar och DX12, då det är en "game changer" precis lika mycket som 14nm.

Skrivet av Yoshman:

Kommer inte längre något nytt på CPU-marknaden om man ska tro bl.a. dessa kommentatorsfält, så inga problem att köpa CPUer

Du säger ju själv att CPU fortsätter utvecklas... något jag inte riktigt håller med då utvecklingen har typ stannat. Nu handlar det om små optimeringar och små fix, där största "boosten" är en ny nod eller ny plattform och dennas tillbehör.

Du har ändå själv sagt att de inte kan förbättra mycket mer (verken kärnor eller IPC). Den största förbättringen som hände 2015 var en oväntad, oförklarad boost av broadwells L4 cache, så det verkar som vi har gått från planerad utveckling till "slumpmässig och tur baserad" utveckling på CPU sidan. Denna ska nu implementeras på Kaby Lake om jag förstår det rätt. Så det är nu en "olycka"* att vi ens har denna förbättring som ska komma, inte R&D...

Sen säger du tvärt om med GPUerna, där deras kretsdesign fortfarande har mycket att optimera, kan göra parallella beräkningar som inte en CPU kan, och är mer beroende på snabbare minne och bandbredd, som också inte påverkar CPUn, typ alls.
Så jag ser en ljus framtid för GPUerna än, men CPUerna är typ döda. I tex spel så tjänar du inte mycket på att byta från en bra i7a till en nyare, endast om du desperat måste ha de extra 20-25% (i bästa fall) beräkningskrafterna. Jämför det med tex 7970... den har fått mer än 20% extra kraft bara i bättre drivrutiner, på kortare tid än CPUerna har fått mer kraft i hårdvara.

*att Intel hade lovat släppa en till CPU på 1150 sockeln, som de inte ville, annars hade det inte skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

2009 var det hetaste du kunde köpa ett HD5970 och det landade strax under 6000
http://www.sweclockers.com/test/6212-radeon-hd-5970-varldens-...

Värt att notera är även att dollarn nov 2009 låg på 6,93kr mot 8.68 i nov 2015. Dvs det gör grafikkorten idag ~20% dyrare före moms/tull mm.

Ser man dessutom till allmän prisökning (inflation) och justerar mot KPI så har det ju ökat med 5-6% sedan 2009.

Läser du så ser du att 5970 inte är ett grafikkort. Det har dubbel-gpu, något många undviker och bör inte, i mina ögon, räknas då det är en speciallösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Läser du så ser du att 5970 inte är ett grafikkort.

Radeon HD 5970 – världens snabbaste grafikkort

Va?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Radeon HD 5970 – världens snabbaste grafikkort

Va?

Blev det för långt med två meningar?
5970 är dubbel-gpu dvs nästan samma som två 5870

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Du säger ju själv att CPU fortsätter utvecklas... något jag inte riktigt håller med då utvecklingen har typ stannat. Nu handlar det om små optimeringar och små fix, där största "boosten" är en ny nod eller ny plattform och dennas tillbehör.

Du har ändå själv sagt att de inte kan förbättra mycket mer (verken kärnor eller IPC). Den största förbättringen som hände 2015 var en oväntad, oförklarad boost av broadwells L4 cache, så det verkar som vi har gått från planerad utveckling till "slumpmässig och tur baserad" utveckling på CPU sidan. Denna ska nu implementeras på Kaby Lake om jag förstår det rätt. Så det är nu en "olycka"* att vi ens har denna förbättring som ska komma, inte R&D...

Sen säger du tvärt om med GPUerna, där deras kretsdesign fortfarande har mycket att optimera, kan göra parallella beräkningar som inte en CPU kan, och är mer beroende på snabbare minne och bandbredd, som också inte påverkar CPUn, typ alls.
Så jag ser en ljus framtid för GPUerna än, men CPUerna är typ döda. I tex spel så tjänar du inte mycket på att byta från en bra i7a till en nyare, endast om du desperat måste ha de extra 20-25% (i bästa fall) beräkningskrafterna. Jämför det med tex 7970... den har fått mer än 20% extra kraft bara i bättre drivrutiner, på kortare tid än CPUerna har fått mer kraft i hårdvara.

*att Intel hade lovat släppa en till CPU på 1150 sockeln, som de inte ville, annars hade det inte skett.

Jag var sarkastisk. Kolla vad som hänt för servers mellan varje krympning, där handlar det fortfarande om runt 50% bättre total prestanda per modell, runt en fördubbling varje krympning. Kolla vad som hänt på mobila enheter, där har perf/W totalt åkt genom taket på senare år.

Problemet är att desktop inte utvecklas speciellt mycket sett ut ett prestandaperspektiv, något som har flera orsaker. En stor orsak är att både AMD och Intel var först och främst tillverkare av konsumentprocessorer. AMDs första "riktiga" server CPU var K10 baserade Opteron och för Intel var den första "riktiga" server modellen de baserade på Nehalem. Så relativt sett lång man längre fram på skrivordet.

En annan, ännu större orsak, är att skrivbordet främst behöver maximal prestanda per CPU-tråd. En bra jämförelse här är att sätta sig på en maskin utrustad med de snabbaste 4-kärniga Jaguar/Atom modellerna och jämföra det mot de första Core M modellerna. I total beräkningskraft ligger dessa inte jättelång ifrån varandra, i upplevd prestanda så demolerar den två kärniga Core M de andra då den har ungefär dubbla enkeltrådprestanda vilket i praktiken ger upplevd prestanda motsvarande motsvarande en dubbelt så snabb CPU.

Angående att ersätta en 20-25% snabbare CPU med bättre drivare, det är äpplen mot päron och i detta fall är äpple (CPU) mycket bättre. 20-25% snabbare CPU betyder högre lägsta FPS, CPU-delen påverkar inte alls högsta FPS och har normalt sett extremt liten påverkan på genomsnittlig FPS då GPUn är flaskhalsen.

20-25% bättre genomsnittlig FPS kan ge en bättre upplevelse, men i de flesta fall skulle många ha svårt att märka en sådan förändring i ett blindtest. 20-25% bättre lägsta FPS (kan vara mer än så i lägen där en enklare CPU är flaskhals) ger en långt bättre upplevd förbättring.

Sedan tror jag dessa 20-25% förbättring via drivare för AMDs GPUer är lite "kreativ" jämförelse eller bara ren okunskap. Det har blivit bättre, inga tvivel om det men de jämförelse jag sett när man jämför samma AMD GPU med olika drivare visar normalt sett på långt mindre förbättring än 20-25%. Misstaget jag tror folk gör är att man tittar på hur det såg ut tidigt, innan Maxwell fanns. På den tiden optimerades spelen för Kepler. Sedan jämför mot andra spel vid ett senare tillfälle, spel som nu främst är optimerade för Maxwell.

Kepler är vad man kallar en "bräcklig" design medan Maxwell är en väldig "robust" design. Det betyder att kod som inte specifikt optimeras för Kepler ofta prestera relativt mycket sämre än optimerad kod, medan kod som inte specifikt optimeras för Maxwell inte alls presterar speciellt mycket sämre. Samma fenomen finns på 360, som har en bräcklig CPU-design, kontra Xbox One som har en robust CPU-design. Vad jag läst är t.ex. GPGPU programmering för Kepler horribelt då det är extremt svårt att förstå vad som fungerar bra och vad som inte gör det, både Maxwell och även Fermi är långt mer robusta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du säger ju själv att CPU fortsätter utvecklas... något jag inte riktigt håller med då utvecklingen har typ stannat. Nu handlar det om små optimeringar och små fix, där största "boosten" är en ny nod eller ny plattform och dennas tillbehör.

Du har ändå själv sagt att de inte kan förbättra mycket mer (verken kärnor eller IPC). Den största förbättringen som hände 2015 var en oväntad, oförklarad boost av broadwells L4 cache, så det verkar som vi har gått från planerad utveckling till "slumpmässig och tur baserad" utveckling på CPU sidan. Denna ska nu implementeras på Kaby Lake om jag förstår det rätt. Så det är nu en "olycka"* att vi ens har denna förbättring som ska komma, inte R&D...

Sen säger du tvärt om med GPUerna, där deras kretsdesign fortfarande har mycket att optimera, kan göra parallella beräkningar som inte en CPU kan, och är mer beroende på snabbare minne och bandbredd, som också inte påverkar CPUn, typ alls.
Så jag ser en ljus framtid för GPUerna än, men CPUerna är typ döda. I tex spel så tjänar du inte mycket på att byta från en bra i7a till en nyare, endast om du desperat måste ha de extra 20-25% (i bästa fall) beräkningskrafterna. Jämför det med tex 7970... den har fått mer än 20% extra kraft bara i bättre drivrutiner, på kortare tid än CPUerna har fått mer kraft i hårdvara.

*att Intel hade lovat släppa en till CPU på 1150 sockeln, som de inte ville, annars hade det inte skett.

Fast utvecklingens avtagande gäller endast på Desktop CPU segmentet vilket idag är bara en av flera CPU segment. Problemet är att branschen in skriker efter snabbare avancemang inom Desktop CPUerna då dagens datorer är en minskade marknad och CPUerna knappast anses som några större flaskhalsar. Detta sett till att OS systemen samtidigt blivit extremt slimmade.

Nej fokus ar helt vänt till effektiviteten vid låg strömförbrukning. Dels serverparkerna, dels mobila enheter och nu den stora vågen av smarta enheter i hemmet.

Lägg där till att Intel har absolut 0 konkurrens på desktop CPUerna i nästa alla segment. Så det är ju klart att Intel inte fokuserar på att göra större framsteg i CPU prestanda utan lägger fokusen på att ta igen det man tappat på den mobila marknaden mot alla ARM producenter.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Blev det för långt med två meningar?
5970 är dubbel-gpu dvs nästan samma som två 5870

Fast det är ju fortfarande "ett" grafikkort. Det han reagerade på. Spelar ju liksom ingen roll hur många GPUer ett grafikkort har...det är fortfarande ett grafikkort hur man än vänder och vrider på det. Sen att vissa anser att det inte "räknas" för det har två GPUer är ju upp till dem. Faktumet kvarstår att det är ett grafikkort och inget annat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, verkar ligga på ca 10% bara.

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Enligt den artiklen så är det mellan 13-20% i runda slängar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Du köper mat för 200kr och 10min senare är den slut... Jävlar va du kastat pengar i sjön?

Hahaha, jag kan inte sluta skratta....

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Man har ju också använt kortet fram tills dess och fått valuta för pengarna. Räkna du på vad andra nöjen kostar...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fast det är ju fortfarande "ett" grafikkort. Det han reagerade på. Spelar ju liksom ingen roll hur många GPUer ett grafikkort har...det är fortfarande ett grafikkort hur man än vänder och vrider på det. Sen att vissa anser att det inte "räknas" för det har två GPUer är ju upp till dem. Faktumet kvarstår att det är ett grafikkort och inget annat.

Jo men det användes som prisexempel för att hävda att grafikkorten inte alls är dyrare nu än för några år sedan. Då är det ju dumt att jämföra ett gammalt kort med dubbla gpuer mot ett nytt kort med en gpu på. Jämför istället då med ett kort med dubbla Fury X när det kommer.

De kraftiga grafikkorten kostar mer idag i en bransch där nästan alla andra priser har stått stilla.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jo men det användes som prisexempel för att hävda att grafikkorten inte alls är dyrare nu än för några år sedan. Då är det ju dumt att jämföra ett gammalt kort med dubbla gpuer mot ett nytt kort med en gpu på. Jämför istället då med ett kort med dubbla Fury X när det kommer.

De kraftiga grafikkorten kostar mer idag i en bransch där nästan alla andra priser har stått stilla.

Jovisst. Men jag reagerade på att han skrev att det inte är ett grafikkort och när någon reagerade på detta på kom spydigheten direkt fram helt i onödan. Försökte göra honom uppmärksam på att han kanske själv var den som missuppfattade situationen lite.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

@Klappis:

Mitt inlägg var inte allvarligt menat. men i princip är alla köptillfällen fel utom REA. det finns alltid något snabbare och bättre som snart lanseras.

Men det har hänt något med GPUer och priser. 2009 köpte jag det värsta HD5870 pris runt 3700:- det var då det bästa och dyraste man kunde köpa.

Nu får man ett GTX 970 för ca 3500:- och då finns 980, 980Ti och AMD R9 korten som alla är snabbare. Det bästa korten kostar 7000:-. Om trenden håller så kommer Pascal korten kosta minst 7000:- och dom bästa runt 9000:-

De har bara introducerat ett segment över de toppkorten de lanserade då. Inget har egentligen ändrats. De kunde gott och väl gjort ett 59xx-serien redan då med singel gpu men då visste de inte om marknaden var tillräckligt köpkraftig för det och om det var något man kunde tjäna på vilket det på senare år fått det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

De har bara introducerat ett segment över de toppkorten de lanserade då. Inget har egentligen ändrats. De kunde gott och väl gjort ett 59xx-serien redan då med singel gpu men då visste de inte om marknaden var tillräckligt köpkraftig för det och om det var något man kunde tjäna på vilket det på senare år fått det bekräftat.

när jag köpte mitt 5870 på september 2009 fanns inte 5970 det kom först i november. 5970 var väll singel gpu? var det inte 5990 som var dubbel eller minns jag fel?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

när jag köpte mitt 5870 på september 2009 fanns inte 5970 det kom först i november. 5970 var väll singel gpu? var det inte 5990 som var dubbel eller minns jag fel?

EDIT: googlade lite och såg att 5970 var ett dubbel kort

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

2009 var det hetaste du kunde köpa ett HD5970 och det landade strax under 6000
http://www.sweclockers.com/test/6212-radeon-hd-5970-varldens-...

Värt att notera är även att dollarn nov 2009 låg på 6,93kr mot 8.68 i nov 2015. Dvs det gör grafikkorten idag ~20% dyrare före moms/tull mm.

Ser man dessutom till allmän prisökning (inflation) och justerar mot KPI så har det ju ökat med 5-6% sedan 2009.

jo men inte när jag köpte mig i september då var det världens snabbaste kort 5970 kom först i november och var ett dubbelkort och dom räknas inte tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700