John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Permalänk
Melding Plague

John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Trots sin roll som teknikchef på Oculus finner John Carmack tid över till att programmera, och uttalar sig nu positivt om prestandan med applikationsgränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"plattformsäkta kod", tja kanske bättre än "infödd kod"...

Permalänk
Medlem

Carmacks senaste bidrag till spelmotorvärlden, id tech 5, saknade multigpu-stöd och var låst till 60fps, samt implementerade det horribla "megatextures", så alla hans uttalanden på den här fronten nu för tiden tar jag med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Det var ju TUR att Oculus Rift funkar med AMD också...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Heter det inte "plattforms(s)pecifik" kod förresten?

Permalänk
Medlem

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Kerbal Space program använder Unity

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

För just Unity kanske det är främst Android som får nytta av Vulkan. Eventuellt kan Vulkan göra Unity-spel mer tillgängliga för de som sitter på iGPU, men det är mest spekulation från min sida.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Going forward, NVIDIA will be working hard within Khronos to ensure Vulkan evolves to meet industry needs.

The developers day brought key engineers from NVIDIA’s development partners together with NVIDIA driver experts.

In the morning, NVIDIA engineers gave a series of lectures about the best ways to use Vulkan with NVIDIA hardware. Valve’s John McDonald also spoke about High Performance Vulkan Programming.

In the afternoon, developers participated in workshop sessions, and NVIDIA developer technology engineers were on hand to give individual advice to developers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Fler än du tror:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unity_games

Det är wikipedia så troligt att det är felaktigheter i listan, men ex. pillars of eternity får väl räknas som en lite större release, trots kickstarter.

För övrigt verkar den vara väldigt populär för just kickstarterprojekt.

Edit: Jag kan ha missuppfattat vad du menade med "större".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Cities: Skylines är det första jag kommer att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Carmacks senaste bidrag till spelmotorvärlden, id tech 5, saknade multigpu-stöd och var låst till 60fps, samt implementerade det horribla "megatextures", så alla hans uttalanden på den här fronten nu för tiden tar jag med en nypa salt.

Varning: Jag är en carmack fanboy

Om du inte kan inse vilken fantastisk kunskap och insikt han har i spelmotorsutveckling med alla dessa år bakom sig så kanske det är lätt att ta honom med en nypa salt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Rätt säker på att Blizzard använder Unity för Hearthstone, det var ju ett litet team på typ 6 pers som utvecklade HS från början så att skriva en egen motor för HS (eller modifiera den de använder för de andra spelen) var ju uteslutet. Blizzard trodde nog inte själva på att det skulle bli någon dunderhit.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Fler än du tror:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unity_games

Det är wikipedia så troligt att det är felaktigheter i listan, men ex. pillars of eternity får väl räknas som en lite större release, trots kickstarter.

För övrigt verkar den vara väldigt populär för just kickstarterprojekt.

Edit: Jag kan ha missuppfattat vad du menade med "större".

Även nya Homeworld tror jag vi kan räkna som en större release (som förövrigt släpptes igår metascore 79).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Är lite av en Carmack-fanboy. Undrar om han är lite pissed på sin förra arbetsgivare då han inte ens nämner deras motor xD

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Som flera nämnt är det fler än man kan tro. En del riktigt fina spel också. Anledningen till att Unity får så mycket skit är nog för att det är såpass mycket indiespel som använder den som inte alltid håller så hög kvalitet.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varning: Jag är en carmack fanboy

Om du inte kan inse vilken fantastisk kunskap och insikt han har i spelmotorsutveckling med alla dessa år bakom sig så kanske det är lätt att ta honom med en nypa salt.

Jag med. Tyvärr känns det som om verkligheten har sprungit ifrån honom. Eller så kanske han bara ville experiementera med id tech 5, tyvärr resluterade det i, enligt mig, skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Som flera nämnt är det fler än man kan tro. En del riktigt fina spel också. Anledningen till att Unity får så mycket skit är nog för att det är såpass mycket indiespel som använder den som inte alltid håller så hög kvalitet.

visste inte att unity får massa skit. var bara nyfiken om unity har några större spel, och cities skylines visar ju mig att det går att göra större, krävande och bra spel i den motorn.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

~"Carmack är passé" vinner dig en:

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@IvP: Ja det finns tyvärr inga svenska begrepp som låter lika bra som det engelska begreppet, men plattformsäkta är ett av de mer vedertagna begreppen på svenska. Vi vill använda svenska begrepp där det går eftersom det tyvärr allt för ofta finns begrepp på engelska som inte går att översätta bra till svenska. Native-kod förstår de som har lite insikt i programmeringssvängen, men att förklara det på svenska på ett sätt som alla förstår skulle kräva minst ett stycke bara det. Plattformsäkta får bli ett så bra svenskt substitut som möjligt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@The-Architect: det går att använda plattformsspecifik kod också, det och plattformsäkta är väl de mest vanliga substituten till native-kod. Vi använde plattformsäkta hos min föregående arbetsgivare och då följde det med här helt enkelt, men ingen av dem är mer rätt eller fel än den andre.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet:
Jag köper det!

Hade bara inte hört det uttrycket förut. Och så finns det ju både platform-specific och native i engelskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@IvP: Ja det finns tyvärr inga svenska begrepp som låter lika bra som det engelska begreppet, men plattformsäkta är ett av de mer vedertagna begreppen på svenska. Vi vill använda svenska begrepp där det går eftersom det tyvärr allt för ofta finns begrepp på engelska som inte går att översätta bra till svenska. Native-kod förstår de som har lite insikt i programmeringssvängen, men att förklara det på svenska på ett sätt som alla förstår skulle kräva minst ett stycke bara det. Plattformsäkta får bli ett så bra svenskt substitut som möjligt.

Men close to metal i kursiv stil är en gammal goding ni inte översätter i första taget?

Är det inte bara "hårdvarunära" eller "lågnivå" ni menar med det egentligen? Beroende på sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vilka "större" spel använder unity? trodde de var mindre spel som man kan köra på en dator från 6 år sedan utan problem

Wasteland 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

visste inte att unity får massa skit. var bara nyfiken om unity har några större spel, och cities skylines visar ju mig att det går att göra större, krävande och bra spel i den motorn.

Jag hade inte heller hört att Unity är så illa omtyckt. Spelutvecklingsmiljöer som Unity eller Gamemaker Studio är ju så pass bra numera att många alldeles utmärkta kommersiella titlar utvecklats på dem.

Sen är det väl så att ju mindre resurser (tid, pengar och teknisk kunskap) det går åt att göra ett spel, desto fler spel dyker upp och desto fler skitspel (eller close to feces som vi insatta säger) dyker upp.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Aloysius: Jo som du ser i artikeln skriver vi på ett ställe "Lågnivå-åtkomst till hårdvaran eller close to metal..." för att göra det tydligt att vi menar just close to metal när vi skriver lågnivå-åtkomst. Men precis som du skriver så är det lågnivå eller hårdvarunära vi menar där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Tech 5 hade massor med godis, dock var väl kanske megatextures en bra ide på pappret men rätt kass när den väl var implementerad.

Nackdelen med hårdvarunära kod är att det är svårt att standalisera det, kan vara en nackdel för saker som Stereoskopisk 3D etc, den som lever får se...

edit: Angående Unity så går det ju att få Triple A grafik från Unity 5 iaf på Windows, men nog mer naturligt att välja Unreal

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

@loevet: egentligen är det lite missvisade att kalla DX12/Vulkan för "close to the metal", precis som i DX11 ligger det fortfarande en driver mellan programmet och GPUn, i båda fallet jobbar man sedan mot en abstraktion av ett grafikkort som i ena fallet representeras av DX11 APIet och i det andra fallet av DX12/Vulkan APIerna.

Normalt när man säger "close to the metal" menar man något likt Glide FX för 3Dfx där specifika egenheter i underliggande HW syns i APIer eller än mer hur man fick hantera grafik på DOS-tiden: skriva direkt mot enheten utan något mellan programmet och det gränssnitt grafikkortet presterar mot systemet.

DX12/Vulkan är inte alls på den nivån, däremot har dessa APIer en långt bättre abstraktion av en modern GPU än vad DX11 har. Vidare har DX12/Vulkan en design som långt bättre än DX11 lämpar sig för dagens multicore system. För effekt parallellprogrammering måste alla delar vara designade med det i bakhuvudet, om en del fallerar drar det med sig hela designen. Så DX12/Vulkan garanterar inte att framtida spel kommer dra nytta av många kärnor men DX11 såg till att det inte ens var möjligt i de flesta fall!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

visste inte att unity får massa skit. var bara nyfiken om unity har några större spel, och cities skylines visar ju mig att det går att göra större, krävande och bra spel i den motorn.

Skrivet av Aloysius:

Jag hade inte heller hört att Unity är så illa omtyckt. Spelutvecklingsmiljöer som Unity eller Gamemaker Studio är ju så pass bra numera att många alldeles utmärkta kommersiella titlar utvecklats på dem.

Sen är det väl så att ju mindre resurser (tid, pengar och teknisk kunskap) det går åt att göra ett spel, desto fler spel dyker upp och desto fler skitspel (eller close to feces som vi insatta säger) dyker upp.

Det är inte helt ovanligt när man läser omdömen eller recensioner av spel (där man använt Unity) där författaren i fråga gnäller över att det är "ett Unity-spel". Som att det skulle vara dåligt att man just valt att använda sig av Unity. :S

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@loevet: egentligen är det lite missvisade att kalla DX12/Vulkan för "close to the metal", precis som i DX11 ligger det fortfarande en driver mellan programmet och GPUn, i båda fallet jobbar man sedan mot en abstraktion av ett grafikkort som i ena fallet representeras av DX11 APIet och i det andra fallet av DX12/Vulkan APIerna.

Normalt när man säger "close to the metal" menar man något likt Glide FX för 3Dfx där specifika egenheter i underliggande HW syns i APIer eller än mer hur man fick hantera grafik på DOS-tiden: skriva direkt mot enheten utan något mellan programmet och det gränssnitt grafikkortet presterar mot systemet.

DX12/Vulkan är inte alls på den nivån, däremot har dessa APIer en långt bättre abstraktion av en modern GPU än vad DX11 har. Vidare har DX12/Vulkan en design som långt bättre än DX11 lämpar sig för dagens multicore system. För effekt parallellprogrammering måste alla delar vara designade med det i bakhuvudet, om en del fallerar drar det med sig hela designen. Så DX12/Vulkan garanterar inte att framtida spel kommer dra nytta av många kärnor men DX11 såg till att det inte ens var möjligt i de flesta fall!

åååå 3DFX... bästa prestandan, grafiken, som tyvärr inte gick ihop ekonomiskt, som sen köptes och togs ut på bakgården och sköts ihjäl av Nvidia. Tog ffs åratal att komma ikapp den prestandan och bildkvalitén när de försvann. Kanske det är en anledning att bli lite orolig när Nvidia säger att de ska jobba med Vulkan. När i H jobbade de senast på någon bra "öppen standard" som inte optimerades för dem själva med någon proprietär lösning.