Testa på Fallout, yay or nay?

Permalänk
Medlem

Testa på Fallout, yay or nay?

Hej!

Kort bakgrundshistoria, började mina spel-dagar med ett PS1 där Muppets Raceway Mania var the shit och gick senare vidare till PS2 där Bond-spelen dominerade följt av Xbox 360 och Halo på topp. Började lira PC för ungefär 4-5 år sen där minecraft lockade men nuförtiden är det CS:GO i topp följt utav Heartstone och Privat server WoW då och då.

Nu till mitt problem, jag är sjukt sugen på alla möjliga spel men just nu är det Fallout som ligger och jävlas. Är en ganska skrajsen person utav mig, "läskiga" mobs och liknande skrämmer upp mig och min hjärna gör om det till något värre (skräckfilmer och liknande har aldrig varit min grej) och detta är då mitt problem med Fallout. Det verkar som ett ganska "harmlöst" spel förutom den halvt creepy-pastan om alla vaults men det är inte särskilt störande. Då är mina frågor till er:

  • Finns det mycket jumpscares?

  • Finns det obehagliga scener, typ springa runt i krypta med skit som flyger på en?

  • Är det värt att börja med Fallout 3 innan 4:an?

Är inte intresserad utav "man up förfan" detta sån jag är tyvärr

Har ni frågor så svarar jag gärna!

Ber om ursäkt för konstigt text, trött och hungrig

Mvh

iFerz

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Inga jumpscares eller dyl. Är inget horrorspel utan genren lutar mestadels åt sci-fi och roleplay. Däremot så sure, det finns väl några gånger man ska ner igenom mörka tunnlar där det finns mobs som ser ut som lik men det är väl tänkt att man ska bli lite skrajj emellanåt för att öka pulsen.

Fallout 3 och 4 är helt olika spel så börja med vilket du vill! Har själv aldrig spelat trean

Permalänk
Medlem

Tyvärr har dom misslyckas rätt hårt med mörker på f4, men finns moddar till det så man måste verkligen använda pipboy för att ha chansen o se. Och jag kan säga man hoppar högt när man inte riktigt är beredd på´t

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem

Alla spel som finns på steam kan man lämna tillbaka inom 2(?) veckor utan att ge någon förklaring till varför. Har själv lämnat tillbaka flera spel under kort tid. Så pröva dig fram, blir du rädd så kan du ge det som förklaring till återköp

Permalänk
Proffsmobbare

Feral Ghouls kan orsaka jumpscares då och då, om det är exempelvis fabriksmiljö med trånga korridorer.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att köra fallout 3 och new vegas. Inget måste att göra i ordningsföljd.

Det finns nog inga speciell jumpscare i fallout det är mer miljön och karaktärerna som ska vara skrämmande och det är ju ytterst individuellt hur skrämd man blir.
Finns många spel som gör de5 bättre än fallout på den fronten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

Inga jumpscares eller dyl. Är inget horrorspel utan genren lutar mestadels åt sci-fi och roleplay. Däremot så sure, det finns väl några gånger man ska ner igenom mörka tunnlar där det finns mobs som ser ut som lik men det är väl tänkt att man ska bli lite skrajj emellanåt för att öka pulsen.

Fallout 3 och 4 är helt olika spel så börja med vilket du vill! Har själv aldrig spelat trean

Mörka tunnlar och liknande har man i andra spel. Det är väl mest den där creepy-pastan känslan, typ Resistance på Ps3:an om du lirat det?

Skrivet av NoXxen:

Tyvärr har dom misslyckas rätt hårt med mörker på f4, men finns moddar till det så man måste verkligen använda pipboy för att ha chansen o se. Och jag kan säga man hoppar högt när man inte riktigt är beredd på´t

Det är det jag är halvt nervig inför..

Skrivet av llxt:

Alla spel som finns på steam kan man lämna tillbaka inom 2(?) veckor utan att ge någon förklaring till varför. Har själv lämnat tillbaka flera spel under kort tid. Så pröva dig fram, blir du rädd så kan du ge det som förklaring till återköp

Får göra det Funderar på att låna en polares steam-konto endast för att testa F4 men får se hur jag gör!

Skrivet av Laine:

Feral Ghouls kan orsaka jumpscares då och då, om det är exempelvis fabriksmiljö med trånga korridorer.

En eller två mobs som är obehagliga stör mig inte, utan snarare känslan överlag på spelet!

Skrivet av [Molotov]:

Jag rekomenderar att köra fallout 3 och new vegas. Inget måste att göra i ordningsföljd.

Det finns nog inga speciell jumpscare i fallout det är mer miljön och karaktärerna som ska vara skrämmande och det är ju ytterst individuellt hur skrämd man blir.
Finns många spel som gör de5 bättre än fallout på den fronten

Skickades från m.sweclockers.com

Får ta och skaffa mig Fallout 3 och testa det, gillar jag hur det fungerar blir det New Vegas och F4 isfåall!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Har du spelat skyrim? Typ samma sak fast med pistoler.

Permalänk
Medlem

Hejsan iFerz,

Fallout-serien bygger på open world conceptet och rpg-element.
Miljön är ett postapokalyptisk USA som gick under i en miljö som påminner om ett twistat 50-tal.

Ingen av spelen (F1-F4, NV, FOT) har något skräckelement inbyggt.
De har haft...."omoraliska inslag", mest iform av stöd, droger och prostitution.
I F2 kunde man "ligga sig till" saker.

Gillar du FPS, är det F3, NV eller F4 som gäller.
Dessa kan ibland påminna om "splatter" movies, träff i huvudet får ofta huvudet att explodera i kaskader av blod. Samma sak med kroppsdelar.
I F4 har man förenklat RPG-elementet mindre fokus på skills, egenskaper etc och mer fokus på skjutande och craftande.

F1, F2 är gamla (1998?) CRPGer med isometrisk vy, mycket mer fokus på RPG.

Det finns många, många videos över spelen.
Lägg en timme eller så att kolla på Youtube.

Som någon redan skrivit, du kan använda dig av Steam refund-policy.
Köp spelet genom Steam och du kan ångra köpet ända upp till 2h spelande.

Helt klart värt att prova på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Alla spel som finns på steam kan man lämna tillbaka inom 2(?) veckor utan att ge någon förklaring till varför.

...förutsatt att man spelat mindre än 2 timmar, är viktigt att poängtera.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hjälpsam

Beror en del del på spelstil och hur man använder sin VATS, när man går omkring i ghoul-risk områden och trycker Q men jämna mellanrum hittar man de flesta mobs innan de atakerar en.

Var ett ställe i spelet som jag hittat som jag tror du bör undvika, och det är gruvorna under The Pit, inget som behövs för story eller annat men den var lite läskig, annars tycker jag det mesta är grönt att köra i lugn och ro.

Ju lugnare tempo i spelet man själv har, desto lugnare blir ev moster som dyker upp, man är mer beredd.

Tycker absolut du bör prova FO4

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hej!

Kort bakgrundshistoria, började mina spel-dagar med ett PS1 där Muppets Raceway Mania var the shit och gick senare vidare till PS2 där Bond-spelen dominerade följt av Xbox 360 och Halo på topp. Började lira PC för ungefär 4-5 år sen där minecraft lockade men nuförtiden är det CS:GO i topp följt utav Heartstone och Privat server WoW då och då.

Nu till mitt problem, jag är sjukt sugen på alla möjliga spel men just nu är det Fallout som ligger och jävlas. Är en ganska skrajsen person utav mig, "läskiga" mobs och liknande skrämmer upp mig och min hjärna gör om det till något värre (skräckfilmer och liknande har aldrig varit min grej) och detta är då mitt problem med Fallout. Det verkar som ett ganska "harmlöst" spel förutom den halvt creepy-pastan om alla vaults men det är inte särskilt störande. Då är mina frågor till er:

  • Finns det mycket jumpscares?

  • Finns det obehagliga scener, typ springa runt i krypta med skit som flyger på en?

  • Är det värt att börja med Fallout 3 innan 4:an?

Är inte intresserad utav "man up förfan" detta sån jag är tyvärr

Har ni frågor så svarar jag gärna!

Ber om ursäkt för konstigt text, trött och hungrig

Mvh

iFerz

SPOILERS
Hehe jo, ibland blir man rädd som f*n när en ghoul har smygit upp bakom en och man inte är beredd på när de hugger en i ryggen.
Finns ett ställe där måste använde pip-by för att lysa upp. säger bara railroadtunnlarna där det är jävligt mörkt. Dock ett grymt spel tycker jag. Jag hoppade på 4:an direkt och har inte spelat något annat fallout. klarar mig grymt bra. läste lite recap och det räckte tycker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Inte ett läskigt spel utan mer i stil av ett äventyr där du springer omkring och spränger / slår sönder / skjuter i bitar allt som rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos1337:

Inte ett läskigt spel utan mer i stil av ett äventyr där du springer omkring och spränger / slår sönder / skjuter i bitar allt som rör sig.

Bra svar
De nya känns mer som ett actionspel än RPG. Samma sak med FO3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Mörka tunnlar och liknande har man i andra spel. Det är väl mest den där creepy-pastan känslan, typ Resistance på Ps3:an om du lirat det?

Det är det jag är halvt nervig inför..

Får göra det Funderar på att låna en polares steam-konto endast för att testa F4 men får se hur jag gör!

En eller två mobs som är obehagliga stör mig inte, utan snarare känslan överlag på spelet!

Får ta och skaffa mig Fallout 3 och testa det, gillar jag hur det fungerar blir det New Vegas och F4 isfåall!

Du behöver inte vara nervig för det noxxen nämner. Han skriver att Fallout 4 med moddar som gör det mörkare kan vara mörkt och läskigt för då blir ficklampan ett måste. Tror du missuppfattade hans inlägg.

Spelet är inte så från början utan moddar. Klart man kan bli överraskad men det händer enligt min erfarenhet bara om man själv smyger omkring. Skjuter man sig fram mer än man smyger kommer allt springandes innan man blir överraskad. Jag hatar också läskiga spel men har aldrig lidit i Fallout 4, hoppat till en gång eller två men det har aldrig hänt i en stängd miljö utan det var bara att lägga benen på ryggen om det inte passade mig :-P.

Men visst är du extremt känslig för det så bör du veta att det KAN hända, bara väldigt sällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppade till rätt högt en gång när jag vandrade omkring och såg en husvagn nere i en grop, hade hög musik på och tänkte gå ned där, fram kommer en deathclaw ur ingen stans, pinsamt nog dog jag med då denna (en av mina 5 chars) va long range och kunde inget göra.

Kan dock rekommendera att testa på en melee char, har tyvärr inte builden i huvudet men man köttar på rätt bra, dock så missar man en hel del av alla vapen som finns i spelet.

Permalänk

Ursäkta men skäms du inte över att starta en tråd som denna? Jag menar, är du 19 år eller är du 11 med falskt födelsedatum? Om så nu inte är fallet så tycker jag nog inte du ska prova Fallout alls då det finns gott om Ghouls (ruttnade människor som ruttnat av radioaktivt avfall) och andra "äckliga" varelser som jättemyggor och Mirelurks (riktigt vidriga). Förstår dock inte hur man kan vara rädd för ett datorspel (mammas boy allt för mycket eller?) vet att du inte vill höra detta men Fallout är nog kanske inte serien för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

Inga jumpscares eller dyl. Är inget horrorspel utan genren lutar mestadels åt sci-fi och roleplay. Däremot så sure, det finns väl några gånger man ska ner igenom mörka tunnlar där det finns mobs som ser ut som lik men det är väl tänkt att man ska bli lite skrajj emellanåt för att öka pulsen.

Fallout 3 och 4 är helt olika spel så börja med vilket du vill! Har själv aldrig spelat trean

Och det är här man slår på radiokanalen, sitter och sjunger med, och tar fram stora släggan och bankar in huvudet med power attacks. because fallout!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att Fallout spelen är så j^vla dryga och sega. Tröttnade flera gånger under flera tvingande försök. Gav upp efter nån timmes spelande totalt. Jag är en sådan person som måste spela klart det spelet jag har börjat och tyvärr är dessa spel som jag aldrig kommer att spela klart.