Gigabyte 7950 Throttlar i stock med låg temp.

Permalänk
Medlem

Gigabyte 7950 Throttlar i stock med låg temp.

Hej, nu kommer snart xcom 2 ut och jag vill klocka mitt 7950 lite inför släppet eftersom att 7970 är det rekommenderade kortet.

Laddade ner furmark, gpuz och MSI afterburner, kortet är stock (fakriks oc till 1000 mhz core clock och 1250 mhz memory).
Körde igång furmark och ser att kortet throttlar! Core clock hoppar från 800 till 400 hela tiden, tempen på kortet håller sig på stabila 60 C.

Kör en klock på 4.5 GHz på min 3570k och har gjort det i några år utan problem.
Mitt nätagg är ett fractal design newton 600.

Några ider vad som kan jävlas och hur man fixar det eller är det bara att beställa ett 970 på stört?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

I afterburner på power limit% finns en pil, klickar man på denna kommer en till kolum med max grader när kortet skall börja throttla. Är det möjlitvis att den är ställt på 60 grader?

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Nej den är inställd på 100 grader, testat att öka core volt och power limit ganska mycket och då gick den stabilt. Men känns ju lite sisådär att man måste göra det på ett kort som är stock för att den ska gå i rätt hastihet!

Tror att kortet är god natt, hur jag än ställer in strömmen på kortet så ligger den och pendlar mellan 500-800 mhz på clocken, kört 3dmark och lite andra program.. antingen crashar datorn eller så ligger den och throttlar..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!