Hjälp mig bygga en Bra budget dator. (behöver råd om INTEL)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga en Bra budget dator. (behöver råd om INTEL)

Så, Min polare har 15,000~ att spendera på en gaming dator....
Han vill kunna klara spel på skapligt hög grafik utan problem helt enkelt.

jag har redan lagt ihop lite här.. men om ni Intel pojkar har lite invändningar (Vilket jag helt klart tar) så kom gärna med dessa. Jag vet bara AMD men jag är redo att för hans skull köra intel.. men jag vet inte vad som är bra för vilket pris helt enkelt...

Detta är sakerna jag redan har lagt ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9100942/noobdator3000

jag har även ifrån komplett:
AMD FX-8350 Black Edition, Socket-AM3+
Processor, 4.0GHz, 8-Core, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 125W, 32nm, inkl. kylare

och:
NZXT H440W New Edition Silent Ultra
White/Black Window

han vill spela spel som the witcher 3 på hög grafik m.m... om någon av er intel boys där ute kan sätta ihop så att jag får bättre prestanda för runt 15,000kr så kör på.

Med vänliga hälsningar // Dex

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Permalänk
Medlem

15k är inte riktigt en mosterbudget

Men, AMD processorn är ett väldigt dåligt val med tanke på budgeten. De är väl bara att köra den nyaste i7:an eller i5:an beroende på behov.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

15k är inte riktigt en mosterbudget

Men, AMD processorn är ett väldigt dåligt val med tanke på budgeten. De är väl bara att köra den nyaste i7:an eller i5:an beroende på behov.

jag skrev "monster budget" alltså en så mycket monster som man kan få för en liten budget haha! men fair enough.. men det är ju just det.. budgeten räcker inte för en i7 eller i5... :S... om jag inte slänger bort en massa eller byter ner grafikkortet ganska hårt.

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

Skylake
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9101017/2016-01-31

Haswell(4790k) - Utan chassit.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9100986/2016-01-31

Haswell(4690k)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9101005/2016-01-31

*EDIT* Glömde chassit=)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

*EDIT* Glömde chassit=)

haha wtf... fasiken va snabb du var.

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Moderator
Moderator

Lägga nästan hälften av budgeten på grafikkortet gör man bara om datorn absolut inte skall eller kan uppgraderas någonsin. Det är i mitt tycke bra mycket bätre att bygga ett system med bra processor/minne/moderkort som grund och kliva ner ett snäpp på grafikkortet. Man tappar väldigt lite prestanda nu men kan om två år byta ut grafikkortet mot ett nytt för en rejäl prestandaskjuts.
Bränner man halva slanten på grafikkortet nu och sparar in på allting annat kommer man sitta med där med sin Trabant med V8 och märka att vad man än gör så går den inte att trycka upp över 90km/h.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lägga nästan hälften av budgeten på grafikkortet gör man bara om datorn absolut inte skall eller kan uppgraderas någonsin. Det är i mitt tycke bra mycket bätre att bygga ett system med bra processor/minne/moderkort som grund och kliva ner ett snäpp på grafikkortet. Man tappar väldigt lite prestanda nu men kan om två år byta ut grafikkortet mot ett nytt för en rejäl prestandaskjuts.
Bränner man halva slanten på grafikkortet nu och sparar in på allting annat kommer man sitta med där med sin Trabant med V8 och märka att vad man än gör så går den inte att trycka upp över 90km/h.

Jaaa som sagt, eller som jag inte har sagt.. jag är fullt på för ändringar. Men jag är inte så hajj på allt det här med dator, därför kommer jag till sweclockers som faktiskt kan någonting eller många kan iallafall haha. jag byggde datorer som tusan för 10 år sedan, Då var jag kunnig.. men sen dess har jag haft skola och jobb så jag har verkligen inte hängt med i svängarna.

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lägga nästan hälften av budgeten på grafikkortet gör man bara om datorn absolut inte skall eller kan uppgraderas någonsin. Det är i mitt tycke bra mycket bätre att bygga ett system med bra processor/minne/moderkort som grund och kliva ner ett snäpp på grafikkortet. Man tappar väldigt lite prestanda nu men kan om två år byta ut grafikkortet mot ett nytt för en rejäl prestandaskjuts.
Bränner man halva slanten på grafikkortet nu och sparar in på allting annat kommer man sitta med där med sin Trabant med V8 och märka att vad man än gör så går den inte att trycka upp över 90km/h.

så du tycker inte att en haswell eller skylake e tillräckligt bra cpuer för ett 980ti eller framtida graffen?

Pamudas exempel e ju självklara för en speldator.

men @Dexxos, betyder det att du redan har chassit? dvs att det inte behövs inhandlas eller att det e det som polaren vill ha?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9101176/2016-01-18

Perfa

Edit, glömde mobot

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DST:

så du tycker inte att en haswell eller skylake e tillräckligt bra cpuer för ett 980ti eller framtida graffen?

Min kommentar gällde huvudsakligen TS ursprungliga förslag, men kan naturligtvis appliceras på alla byggen där budgeten är såpass snäv att man måste göra avkall någonstans. TotL-grafikkort är sällan försvarbara när prestanda-per-peng är en relevant faktor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Min kommentar gällde huvudsakligen TS ursprungliga förslag, men kan naturligtvis appliceras på alla byggen där budgeten är såpass snäv att man måste göra avkall någonstans. TotL-grafikkort är sällan försvarbara när prestanda-per-peng är en relevant faktor.

mm sure, men nu när alla paket innehåller som sämst en i5 så borde inte det spela så stor roll vilket graffe han än tar, iaf i dagsläget.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx