Köpråd ersättare för HD6970 CF

Permalänk
Medlem

Köpråd ersättare för HD6970 CF

Hej!
Hade hoppats på att mina radeon 6970 kort skulle överleva tills Pascal släpps.. Men det tycks inte se så ljust ut..
Skulle vilja köpa ett nytt GeForce kort att ha medans jag väntar på Pascal.

Har dock lite svårt för att avgöra vad jag ska köra på..
Tänker mig antingen asus 960Gtx 4Gb STRIX
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/216294-asus_g...
Som ersättare tillsvidare.
Tror ni det räcker för att ersätta mina gamla kort ( tycker det är lite svårt att jämföra singel-kort mot två kort i CF eller SLI)
En annan tanke är att köpa "samma" kort fast i 970Gtx-utförande..
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205430-asus_g...
Men då framtid säkra mig i i alla fall två år framåt (annars känna det inte lönt)

Mitt dagliga användande av korten är för spel och delvis spelutveckling i Unity3D.
Hade dock vart en trevlig fördel om jag kan spela de senare spelen med i alla fall okej inställningar. (Vet att detta även beror på övriga komponenter.. Men om vi bortser från det och bara fokuserar på att grafikkortet inte blir flaskhalsen ).

Vad tänker ni?

Mvh,
Inx

Permalänk
Medlem

960 är ju tyvärr ingen uppgradering för dig, så att gå den vägen kommer ju ge dig mindre FPSar.

två 6970 ger ju rätt fin prestanda även idag, så att köpa ett mindre bra nvidia kort är ju lite som att kasta pengar i sjön,

jag hade nog lagt mig på 980 om jag var i din sits. Mest bara för att få den där wow upplevelsen. vilket ett 960 inte kommer göra på länga vägar i jämförelse

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

960 är ju tyvärr ingen uppgradering för dig, så att gå den vägen kommer ju ge dig mindre FPSar.

två 6970 ger ju rätt fin prestanda även idag, så att köpa ett mindre bra nvidia kort är ju lite som att kasta pengar i sjön,

jag hade nog lagt mig på 980 om jag var i din sits. Mest bara för att få den där wow upplevelsen. vilket ett 960 inte kommer göra på länga vägar i jämförelse

Ok, tack för svaret :).. ska jag köra 980 så tror jag jag kommer gå på ett 980Ti och vänta med Pascal ett tag istället..
Dock så om jag nu vill ha ett kort motsvarande mina två 6970, vad hade det då vart?.. vill bara se prismässigt hur det ligger till.. om jag ändå behöver lägga 5000:- för att nå samma prestanda som två 6970.. så tänker jag mig att då kan jag lika väl köra på 980GTXTi och vänta ett tag med Pascal.

Permalänk

GTX 970 borde ge lite bättre prestanda än 6970 i crossfire. Men om du klarar dig till senare i år så kan det vara värt att vänta på Pascal. Köper du ett GTX 960 så kommer du att bli besviken på dess prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

R9 390 om du inte vill vänta på pascal, mest prisvärt.

6970 i crossfire borde ju dock som flera redan sagt hålla skapligt än även om VRAM kanske börjar tryta i en del titlar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

R9 390 om du inte vill vänta på pascal, mest prisvärt.

6970 i crossfire borde ju dock som flera redan sagt hålla skapligt än även om VRAM kanske börjar tryta i en del titlar.

Tack :).
Ska se om jag kan skaka liv i det kortet som "dött".. har haft ett märkligt ljud från fläktarna ett tag på det (som om det skrapar i något).. misstänker att fläkten på något sätt har böjt sig pytte lite...
Sedan idag när jag skulle sparka igång datorn så dog Windows 10 direkt efter att den hade laddat in min profil.. dock funkade det fint om jag tog mitt "fräscha" kort och bara körde på det utan CF.. så ska vända ut och in på detta och se vad det kan va som spökar..
skulle kunna va något så "enkelt" som drivare som inte vill va på min sida längre.. men men..

Har ni några tankar och idéer så får ni gärna återkomma antingen här eller om jag skapar en ny tråd som vi kan fortsätta i eller PMa mig :).

Permalänk
Medlem

ett 960 om jag inte minns fel skall vara 10% snabbare än 660 som i princip är som ett 580(vilket 6970 presterar som i grova drag med nya drivare)

så ett 970 bör ju motsvara 2 6970.

Hade jag haft två 6970 så hade jag varit nöjd iaf presterar fortf ok ändå

Men som sagt hade jag inte lagt mycket på 960, kortet är inte bra förutom den lilla strömmen det drar. sen går ju allt över 1080P bort pga minnet och den relativt långsamma bussen.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!