Permalänk
Inaktiv

Corsair Hydro H80i lite trött på...

God morgon allihopa!

Med tiden så har jag tröttnat på ljudet av min CPUs fläkt, låter allt för högt när jag spelar spel.
Finns det någon annan bra vatten kylning som kanske låter mindre?
Har : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1526701

Har ett Cooler Master Cosmos 2 så man har ju gott om utrymme. Sitter dessutom på en 3960x och funderar på klocka upp den,
vilket man har testat kom upp till både 4,3GHz samt 4,6GHz men då lätt fläkten ännu högre på idle, kanske standard pga överklockning?

Uppskattar med all hjälp man kan få!

Permalänk

Är det fläkten som låter mycket skulle du kunna byta ut den mot en noctua variant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

Är det pumpen du stör dig på skulle du kunna byta till luftkylning.

Permalänk
Medlem

Varför måste du just köra vattenkylning?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 93Clocker:

Varför måste du just köra vattenkylning?

Har kollat på vanliga fläktar men dem ser allmänt stora ut.

Kollade på, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157.

Just nu vet jag inte hur jag ska göra.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanKJIP:

Är det fläkten som låter mycket skulle du kunna byta ut den mot en noctua variant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516517

Är det pumpen du stör dig på skulle du kunna byta till luftkylning.

Är det så skillnad på ljudet så att jag märker av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Är det så skillnad på ljudet så att jag märker av?

Stor skillnad på Corsairs org.fläkt mot i stort sett alla andra fläktar.
Corsairs Quiet edition eller annan vettig från Noctua är längder tystare.
Välj SP / static pressure och PWN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Är det fläkten som låter mycket skulle du kunna byta ut den mot en noctua variant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516517

Är det pumpen du stör dig på skulle du kunna byta till luftkylning.

TS ska inte ha en 140mm till H80, extremt dålig länk.

Permalänk
Medlem

Fläkten till H80i är tyst när du har den på låga varvtal. Det räcker gott och väl om du inte ska överklocka till max. Sista 100 MHz'en man kan överklocka brukar kräva en hel del extravolt.
Jag lirar då med originalfläktarna och de stör aldrig mig.
Hur många kronor extra du investerar för ytterst marginell prestanda (i tystnad) tycker jag själv inte är värt.
Ställ in en väldigt snäll fläktkurva så ska du se att du har bra temperaturer med ljudlösa fläktar.
Mina går på 500 RPM

Permalänk
Medlem

Kör själv med en H90, hade inte märkt av datorn alls ifall det inte var för att man körde ett 390 i burken. Rekommenderas starkt om du nu inte vill köra med fläktar.

Permalänk

@Falcon: Ursäkta mig! Sitter här och sover. Ändrade länken till 120mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Stor skillnad på Corsairs org.fläkt mot i stort sett alla andra fläktar.
Corsairs Quiet edition eller annan vettig från Noctua är längder tystare.
Välj SP / static pressure och PWN.

Wow de måste jag kolla upp och byta omgående.
Tycker personligen att H80i kyler rätt bra ändå. Ligger på idle 24-27 grader och på ingame har jag sätt
max typ 50 grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Fläkten till H80i är tyst när du har den på låga varvtal. Det räcker gott och väl om du inte ska överklocka till max. Sista 100 MHz'en man kan överklocka brukar kräva en hel del extravolt.
Jag lirar då med originalfläktarna och de stör aldrig mig.
Hur många kronor extra du investerar för ytterst marginell prestanda (i tystnad) tycker jag själv inte är värt.
Ställ in en väldigt snäll fläktkurva så ska du se att du har bra temperaturer med ljudlösa fläktar.
Mina går på 500 RPM

Okej bra att du tog upp det. Jag har nämligen försökt men utan några framsteg.
Har ett Asus p9x79 ws och när jag försöker gå in i bios och ändrar till "silence " så ligger cpu fläkten på samma varv tal 600 RPM trots att jag ändrat, är på jobbet just nu så kan inte kolla upp det :S.
Jag har laddat ner Corsair Link men där man kan inte ändra nåt heller men ser bara allmän information och grader och temperaturer.

Sen har jag ju Asus Ai Suite som jag gillar men verkar inte verkställas när jag sätter in mina RPM i inställningen kan försöka igen.
Max load på H80i ligger på 2630RPM om jag minns rätt kollade jag en gång när jag var ingame men man kan ändra till hur högt RPM får komma men verkar inte funka de heller.

Tack för all tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kör med Noctua NH-D15S i min NZXT H440 låda och har 20-22 grader idle och 50 grader i load. Kör Quiet profil på CPU och Chassi fläktarna.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackie:

Kör med Noctua NH-D15S i min NZXT H440 låda och har 20-22 grader idle och 50 grader i load. Kör Quiet profil på CPU och Chassi fläktarna.

I bios eller via windows såna fall via vilket program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

I bios eller via windows såna fall via vilket program?

Bios

edit*
Review på NH-D15S: http://www.tweaktown.com/reviews/7301/noctua-nh-d15s-style-cp...

Det som är najs med nh-d15s är att den har stöd för högprofil-minnen och att kylarflänsen är lite förskjuten så den inte ligger mot grafikkortet.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Kör med Noctua NH-D15S i min NZXT H440 låda och har 20-22 grader idle och 50 grader i load. Kör Quiet profil på CPU och Chassi fläktarna.

Jag blir förundrad över att folk sväljer sådana siffror med hull och hår .
En cpu som är igång alstrar värme.
För att få den att komma ner i 20 grader kräver att luften i rummet håller ca 10 grader lägre temp.
Men vem vet , folk har kanske10 grader inomhus.
Du kan ALDRIG komma under rumstemperaturen i cpu temp oavsett luft eller vattenkylning .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

God morgon allihopa!

Med tiden så har jag tröttnat på ljudet av min CPUs fläkt, låter allt för högt när jag spelar spel.
Finns det någon annan bra vatten kylning som kanske låter mindre?
Har : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1526701

Har ett Cooler Master Cosmos 2 så man har ju gott om utrymme. Sitter dessutom på en 3960x och funderar på klocka upp den,
vilket man har testat kom upp till både 4,3GHz samt 4,6GHz men då lätt fläkten ännu högre på idle, kanske standard pga överklockning?

Uppskattar med all hjälp man kan få!

120 eller 140mm AOI vattenkylning är ganska dåliga och ofta inte bättre än en luftkylning för halva priset. Satsar man på 240/280mm modellerna kylare de bra mycket bättre dock. Tyvärr är det ofta pumparna i AOI system som låter mest jobbigt, lite tjutande ljud typ.

Jag har haft en Cooler Master 280L(med andra fläktar som typ inte låter något alls) i ett par år nu och kommer vid nästa ombygge slänga på en Noctua DH-15 istället då jag inte orkar med pumpljudet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Jag blir förundrad över att folk sväljer sådana siffror med hull och hår .
En cpu som är igång alstrar värme.
För att få den att komma ner i 20 grader kräver att luften i rummet håller ca 10 grader lägre temp.
Men vem vet , folk har kanske10 grader inomhus.
Du kan ALDRIG komma under rumstemperaturen i cpu temp oavsett luft eller vattenkylning .

Ok, så du menar att realtemp ljuger eller inte är pålitligt?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Okej bra att du tog upp det. Jag har nämligen försökt men utan några framsteg.
Har ett Asus p9x79 ws och när jag försöker gå in i bios och ändrar till "silence " så ligger cpu fläkten på samma varv tal 600 RPM trots att jag ändrat, är på jobbet just nu så kan inte kolla upp det :S.
Jag har laddat ner Corsair Link men där man kan inte ändra nåt heller men ser bara allmän information och grader och temperaturer.

Sen har jag ju Asus Ai Suite som jag gillar men verkar inte verkställas när jag sätter in mina RPM i inställningen kan försöka igen.
Max load på H80i ligger på 2630RPM om jag minns rätt kollade jag en gång när jag var ingame men man kan ändra till hur högt RPM får komma men verkar inte funka de heller.

Tack för all tips uppskattas!

http://corey.degrandchamp.com/2014/11/09/guide-fix-corsair-h1...

Prova den fixen, gäller inte bara h100i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackie:

Bios

edit*
Review på NH-D15S: http://www.tweaktown.com/reviews/7301/noctua-nh-d15s-style-cp...

Det som är najs med nh-d15s är att den har stöd för högprofil-minnen och att kylarflänsen är lite förskjuten så den inte ligger mot grafikkortet.

Tack för länken kommer att kolla upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisism8:

120 eller 140mm AOI vattenkylning är ganska dåliga och ofta inte bättre än en luftkylning för halva priset. Satsar man på 240/280mm modellerna kylare de bra mycket bättre dock. Tyvärr är det ofta pumparna i AOI system som låter mest jobbigt, lite tjutande ljud typ.

Jag har haft en Cooler Master 280L(med andra fläktar som typ inte låter något alls) i ett par år nu och kommer vid nästa ombygge slänga på en Noctua DH-15 istället då jag inte orkar med pumpljudet längre.

Mm lite tjutande ljud har man, jag tror att jag kommer testa Corsairs Quiet edition 120mm och se hur det går, vill verkligen testa det
mycket för att få erfarenheten. Blir det inte större skillnad så får jag väl fundera lite mer.

Kollar man på Corsair Quiet stämmer det att max varv talet kommer upp till max 1 450 RPM?
Original fläktarna kommer jag upp till 2600 RPM eller är jag med matchen.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

kollar upp så fort jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Ok, så du menar att realtemp ljuger eller inte är pålitligt?

Jag testade real temp ,occt, och coretemp.
Real temp visade 10 grader lägre än de andra .
En idle temp på ca 30 grader är realistiskt och normalt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Mm lite tjutande ljud har man, jag tror att jag kommer testa Corsairs Quiet edition 120mm och se hur det går

Jag har ett par sådana liggandes, haft till min H100i. Skicka PM vid intresse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Jag har ett par sådana liggandes, haft till min H100i. Skicka PM vid intresse.

Skickat PM

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med passiv vatten kylning fläktlöst ?

Borde inte bli så krångligt en radiator på utsidan med riktigt bra medium det kanske låter knasigt men det fungerar

Permalänk
Inaktiv

Vart lite små sugen på denna faktiskt. 27 dB som max.
Eller ska man hålla sig till Corsair Quiet fläktarna och byta mot original?
Ifall jag köper nepton är det nödvändigt att köpa 2 fläktar till så det finns fläktar på båda sidorna?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Vart lite små sugen på denna faktiskt. 27 dB som max.
Eller ska man hålla sig till Corsair Quiet fläktarna och byta mot original?
Ifall jag köper nepton är det nödvändigt att köpa 2 fläktar till så det finns fläktar på båda sidorna?

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/vattenkylning...

Kan rekommendera dig att se över dina mjukvarubekymmer först enligt min länk ovan. Jättevanligt problem med en enkel registerfix.
Därefter ställer du en manuell fläktkurva och troligen kommer du tycka ljudet är helt ok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Kan rekommendera dig att se över dina mjukvarubekymmer först enligt min länk ovan. Jättevanligt problem med en enkel registerfix.
Därefter ställer du en manuell fläktkurva och troligen kommer du tycka ljudet är helt ok

Tro mig det är de första jag ska göra när jag kommer hem kl 20.30 är fortfarande på jobbet.
Såg din tidigare post också. Ska bli intressant hur det går o funkar, återkommer med svar lovar.

Om jag skulle byta fläktarna till Corsair Quiet så påverkar jag inte väl Corsair Link?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Kan rekommendera dig att se över dina mjukvarubekymmer först enligt min länk ovan. Jättevanligt problem med en enkel registerfix.
Därefter ställer du en manuell fläktkurva och troligen kommer du tycka ljudet är helt ok

Hittar ingen av dessa, och ja är hundra på att jag har hamnat rätt. Har windows 7. Länken du gav är till windows 8.1.
Men så som jag har läst ska det vara samma på Windows 7.

4.Change the following values to 0
AllowIdleIrpInD3
DeviceSelectiveSuspended
EnhancedPowerManagementEnabled
SelectiveSuspendEndabled