Världens första Ubuntu surfplatta officiellt utannonserad ( fungerar även som en dator )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Då har världens första Ubuntu surfplatta blivit officiell av Canonical.

Fungerar som en dator?
Alla surfplattor är datorer och fungerar således som datorer.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Fungerar som en dator?
Alla surfplattor är datorer och fungerar således som datorer.

Syftar givetvis på funktionen att den kan kopplas in till skärm och användas som en dator. Med andra ord är den inte som alla andra surfplattor.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd

Syftar givetvis på funktionen att den kan kopplas in till skärm och användas som en dator. Med andra ord är den inte som alla andra surfplattor.

Alla surfplattor av vettig modell (finns väl givetvis skräpplattor som inte klarar det) går att koppla till en skärm med en MHL-kabel.

Det enda speciella med denna är att den kör Ubuntu.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Alla surfplattor av vettig modell (finns väl givetvis skräpplattor som inte klarar det) går att koppla till en skärm med en MHL-kabel.

Det enda speciella med denna är att den kör Ubuntu.

Vart vill du komma? Den fungerar som en dator med tanke på att du har ett operativsystem som Ubuntu. Tror knappast många vill sitta med Android som ett operativsystem för skrivbordet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd

Vart vill du komma? Den fungerar som en dator med tanke på att du har ett operativsystem som Ubuntu. Tror knappast många vill sitta med Android som ett operativsystem för skrivbordet.

Fast nu är det ju så att alla surfplattor, oavsett operativsystem per definition är datorer. Så det är bara konstigt att säga att just den här "fungerar som en dator".

Men jag förstår vad du menar, att operativsystemet har ett desktop-läge. ***bort/mod***

§1
Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Trevligt och intressant

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

fungerar den även som server? eller htpc?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd

@moron: Jag fick det aldrig usb stickan att boota upp. De vill väll konstra till det lite och inte släppa en bootbar Live image som tex Ubuntu Desktop gör. Finns visserligen en vivid-preinstalled-boot-i386+generic_x86.img men 7 mb så kan man nog inte hoppas på att kunna testa toutch live.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense: lite det som jag inte fattade, varför dom skulle krångla till det... Hmm. Aja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@moron: Fick svar att det är ett system under utveckling. Sedan om det blir någon skarp version står skrivet i stjärnorna men man kan alltid hoppas när det nu kommer en platta. Skulle gärna vilja ha ett toutchvänligt Linux på min Lenovo Yoga men får nöja mig med x86 Android tills vidare. Går fint som en oljad blixt men Android är lite för lite att kunna göra kul saker på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Provade Ubuntu Gnome (GNOME 3.18) Går inte använda tex Chrome på toutchscreen annat än att klicka sig runt. Innan kunde man få fram onscreen keyboard med en ikon i övre panelen men det har de tagit bort. Så ganska meningslöst att kör systemet på en toutchscreen om man vill surfa. Firefox till Linux är förresten bedrövligt att använda till toutch.

Tog bort Ubuntu Gnome till slut. Åter till Windows

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@moron:Lättare med vanliga Ubunru så får svälja det hemska gränssnittet Utility. Fungerar faktiskt helt klockrent med Touch på Leovo Yoga om man bara söker i programhanteraren efter "Onboard" och drar till snabbstartssidofältet så kan man få fram skärmtangentbordet när man vill.

Firefox till Linux funger undermåligt till Touch så har motvilligt fått byta till Chromium vilken fungerar utmärkt med skroll och zoom.

Inbyggd Wifi var långsam på Yoga (1-3 Mbps). Provade några USB stickor inklusive en som suttit i en ARM mediaspelare med samma usla resultat. Stoppade då in en gammal Netgear sticka version: WG111v3 och fick då upp farten till 80 Mbps.

Tycker att Ubuntu 15.10 fungerar så bra att jag överväger att köra på den istället för Windows 10 som förstaval i Dualboot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stormense: Intressant! Kan kanske testa då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar mobilt bank-id på denna?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

@Dockland: vet inte då jag kör bank id genom mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testat någon dag nu och är nöjd med Ubuntu och touch. Ibland kan det vara lite svårt att få fram Onboard när vill skriva något men annars tycker jag systemet, utan att installera massa extra funktioner, fungerar utmärkt. Onboard är i mitt tycke inte bästa tangentbordet för touch men då inte tangentbordet i GNOM ville komma fram när man surfade så blev det Ubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt med klockan på bilderna...

Permalänk
Avstängd

Har nu testat Ubuntu i några dagar på min Lenovo Yoga med touch

och är såpass nöjd att jag nog kommer ta bort Windows och köra hela 524 GB SSD diskutrymmet med Ubuntu.
EDIT - Vilket jag gjort nu och en disk på två SSD med LVM. Inget dualboot här inte. Tyckte Windows krånglade/segade/hackade för mycket på min Lenovo Yoga.

Så absolut skulle jag vilja ha en platta med Ubuntu som den artikeln beskriver.

PS - Är också ute efter att installera Steam i Ubuntu och kunna köra "Inhome Streaming" från speldatorn. Kan återkomma om någon är intresserad hur detta går över wifi och med Ubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Har nu testat Ubuntu i några dagar på min Lenovo Yoga med touch
http://s6.postimg.org/9izzpi0up/lenovo_yoga.jpg
och är såpass nöjd att jag nog kommer ta bort Windows och köra hela 524 GB SSD diskutrymmet med Ubuntu.
EDIT - Vilket jag gjort nu och en disk på två SSD med LVM. Inget dualboot här inte. Tyckte Windows krånglade/segade/hackade för mycket på min Lenovo Yoga.

Så absolut skulle jag vilja ha en platta med Ubuntu som den artikeln beskriver.

PS - Är också ute efter att installera Steam i Ubuntu och kunna köra "Inhome Streaming" från speldatorn. Kan återkomma om någon är intresserad hur detta går över wifi och med Ubuntu.

Hej!

Vilken specifik modell av Yoga är det du har?

Är inte allt som funkar med Linux.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att plattan går nu att förhandsboka på bq's hemsida, för er som är intresserade

Skickades från m.sweclockers.com