Hjälp att se över en order av komplett vattenkylning

Permalänk

Hjälp att se över en order av komplett vattenkylning

Jag ska troligen slänga in riktig vattenkylning i mitt nya Fractal Design Define S och göra ALLT jag kan för att få en knäpptyst dator. Kommer inte fokusera på överklockning, utan just total tystnad i idle och väldigt låg ljudnivå under full load är mina mål. Jag har testat diverse slutna system från Corsair och Arctic Cooling tidigare, men alla har numera urusel byggkvalité verkar det som med antingen surrande pumpar eller luftlubblor i systemen (som inte går att tömma då de är just slutna).

För att behålla all ljuddämpning i toppen av Define S chassit kommer jag köra största möjliga radiator i fronten som intake, och enbart ha en ensam 140mm fläkt som utblås bak. Alla fläktar kommer vara Noctua då jag gillar dessa, och är ute efter tystnad och låga varvtal. Radiatorn blir då en 360 variant som ska funka bra vid låga fläkt RPM, och den jag läst om för detta verkar vara HW-LABS BLACK ICE - SR2 360 MP. Vad tror ni?

Vattenblock då jag ska kyla ner både GPU och CPU just för att få allt tyst bli förutom en fullcover EK till mitt GTX 980 Ti samt matchande backplate (bara dekorativ typ, inga anslutningar) troligen en EK Supremacy Evo till CPUn. Återigen, bra val?

Pump och reservoir då Define S inte har några drive bays alls men massa lösningar för montering blir då troligen en komplett cylinder-reservoar med PWM styrd D5 pump, då just en D5:a man kan styra speed på verkar vara det bästa för en tyst build? Om det finns andra tester som visat annat tar jag gärna emot tips på vad som är tystare. EK har två sådana med olika stor reservoir, kikat på den större där, EKWB EK-XRES 140 REVO D5 PWM (INCL. PUMP).

Vad behövs sen då? Vilken slang-dimension kör jag på? Kikade på 19/13, är det onödigt grovt? Och det blir i mitt fall åtta stycken G1/4 gängor att ha anslutningar på väl? Kikade då på EK ACF fitting, en push-on för 19/13 och den gängan. Samt ett kylmedium, en färdigblandad vätska från EK (Ekoolant Clear).

Är det vanligt att man får dras med att det sugs in luft i loopen då och då eller kan ett bra system idag vara knäpptyst från sekunden man startar tills det stängs av (borsett första uppstarten någonsin såklart)?

Har jag tänkt rätt här eller missat något? Är det något jag absolut bör överväga att byta någon av delarna till? Enormt tacksam för hjälp så det blir rätt utan massa kompletteringsordrar eller byten...

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Nerevarine: Jag kör en 280 radiator i fronten på min Define S då det är ungefär samma area som en 360 men man får 140mm fläktar istället. Lättare att få plats med pump i botten.

Kör även ljuddämpningsplattor i fronten på chassit.
Slangdiameter har inget med kylförmåga att göra utan är rent estetiskt. Dock kan större slangar betyda större svängradie så svårare att göra tajta böjar.

Jag kör 10/13.

Min D5 pump är en med reglage så den står på 1. Dvs långsammaste hastigheten. Får ingen tempskillnad genom att dra upp den heller.

Har inget GPU block dock. Har ett EK Supremacy Acetal på CPU:n med ett Naked mount kit (för delidded).
D5+Acetal Top. Har en 100mm Radiator från EK som sitter på mounten i chassit. Var tvungen att borra monteringshål för pumpen i chassit som sitter i botten.

Frågor?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Tackar!

En 280 i samma tjocklek som en 360 ska ge precis över 75% av arean, så en 360 är ju ändå en del effektivare i sig vad jag läst mig fram till. Tänkte köra på en 60mm tjock variant, och sätta en sidmonterad cylinder-reservoar/pump med hållare i de förborrade hålen i Define S framför moderkortet. då kommer den ju upp lite från botten och borde göra slangdragningen med en 360 radiator i fronten rätt ok ändå? Men kan ju gå ner en tjocklek på slangarna om grövre inte ger någon fördel såklart, så man kan ta lite tightare svängar om det behövs.

Hållaren till cylinder-reservoaren är vibrationsdämpad, så någon matta i botten borde inte spela någon roll för mig, då inget ska stå där. Funderat på att de-lida min 4690k men är lite tveksam. Har egentligen inga problem med tempen då jag inte klockar den så överdrivet högt ändå, trots en klar variation mellan cores, så lutar åt att jag skippar det.

I övrigt, har jag missat någon detalj som behövs för att få ihop det tror du?

Edit: läste fel ser jag, dämpande plattor i fronten? Vad är det för några, och tycker du de gör någon märkbar skillnad?

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem

@Nerevarine: Skrev ett långt inlägg men min mobil fick för sig att reloada så allt försvann..

Hursomhelst, lite kort så är HW-labs black ice gt jäkligt bra i låg rpm. Kör aldrig över 600rpm och det är väldigt tyst och svalt. Ligger runt 50c med oc men på senare tid har det blivit lite varmare. Mem det löser sig nog efter rengöring och nya slangar etc som jag håller på att fixa nu när det ska in ett till grafikkort.

Använder det mesta av det du nämnde och jag är väldigt nöjd. Finns att beskåda i mitt galleri om du är intresserad.

Hade gärna haft lite grövre slang(lol). Använder 16/10 men har inte riktigt kunnat motivera en uppgradering på det området. Blir för dyrt känns det som.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Nerevarine: Nej några 75% är det inte.

140x140x2 (280mm rad) Ger en area på 39 200 mm²
120x120x3 (360 rad) ger en area på 43 200 mm²

En 280rad ger således ca 91% av arean mot en 360 med samma tjocklek och flänsdensitet.

Sedan kan man tänka på att en fläkthubb (dvs motorhuset för fläkten) är konstant mellan 140mm och 120mm fläktar av samma serier.
Mina BeQuietfläktar har en hubb som har radien 22.5mm. Dvs en area bakom varje fläkt som inte används.
Detta motsvarar 22.5² x Pi = 1 590 mm².

Detta gör ju att skillnaden av effektiv area ytterligare minskar:

280 sub Hubb: 36 020 mm²
360 sub Hubb: 38 430 mm²

Då motsvarar 280 rad ca 94% av en 360 rad.

Nu är dessa siffror inte helt korrekta, t ex räknar jag inte på tjockleken eller densiteten av flänsarna. Det skiljer sig dock inte om man väljer radiatorer från samma serie (generellt sett, finns garanterat vissa serier det skiljer sig inom).
Det är inteheller helt säkert att man vill köra med motsvarande 120mm fläktar utan kanske väljer en annan serie som har en annan storlek på sitt motorhus. Men ta det som det är, simpla beräkningar som ger mig följande:

+Tystare fläktar (Mer luftflöde vid samma RPM som 120mm fläktar).
+Mer utrymme för pump i botten
+Färre fläktkontakter behövs
+Färre fläktar (färre saker som kan gå sönder)

-Jag får 5-10% lägre area på min radiator.
Ett simpelt val för mig.

Edit:

Citat:

I övrigt, har jag missat någon detalj som behövs för att få ihop det tror du?

Edit: läste fel ser jag, dämpande plattor i fronten? Vad är det för några, och tycker du de gör någon märkbar skillnad?

Nej jag tror du har det på rätsidan!
Jag tyckte dämpmattor gjorde en viss skillnad, ingen revolution men kändes rätt bra iaf. Jag körde på BeQuiets uppsättning:
http://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tackar för svaren!

Tror jag kommer köra på en 360 radiator trots allt och lägga till en single 140 radiator på utblåset eventuellt, samma sort då, en HW Black Ice, för att maximera vad jag kan göra med de öppningarna jag kommer använda så att säga. Kan ju betyda ännu lägre varvtal på fläktarna, så lär ju tysta ner lite. Får fixa en lösning så pump och reservoar får plats bakom 360 radiatorn, kommer allt att funka även om det blir lite pill. Har sett en bild på en sån 360 radiator med sådan reservoar och pump bakom i just Define S chassit, och det är inte mycket plats, men det går. Kan inte köra push-pull med en 6cm tjock rad såklart, men ändå.

Jag ska kika på dämpmaterialet där med.

Jag är dock rätt osäker vad för typ av connectors till slangarna jag kommer behöva...kan man ens lista ut det 100% säkert innan man har hela riggen framför sig och ser hur varenda slang måste gå? Tänker alltså var jag behöver vinklar, eller om man alltid kan ha raka connectors och böja slangen lagom? Känns som det måste finnas ställen det bli för skarpa svängar ändå...typ från pumpen och in i GPU blocket blir väl en rejäl grej? Och sen om jag lägger till en 140 rad på utblåset bak, kanske det påverkar vinklarna för CPU blocket...och den radiatorn i sig beroende på om jag kan sätta anslutningarna neråt eller måste ha dom uppåt... Kan bli många knepiga och korta slang-snuttar med skarpa vinklar. Hur löser man sånt här?

Hm...känns som att man måste veta exakt hur allt passar ihop innan man köper...blir ju rätt omöjligt =/

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk

Glömde använda svara-knappen igen, ovanstående var såklart till både @Storage Jar och @DavidtheDoom

Visa signatur

Antec P100 | MSI Z97 Gaming 7 | i5 4690k | Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4 | EVGA GTX 980Ti | SanDisk Extreme II 240GB + Pro 240GB | Corsair AX760 | Corsair H110i GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerevarine:

Glömde använda svara-knappen igen, ovanstående var såklart till både @Storage Jar och @DavidtheDoom

Hur har det gått för dig? Vad blev det för slang?
Har köpt ett likadant chassie och tänker också vattenkyla med tystnad som huvudmål.