Muskampen 2025: Segraren korad!

Kan man köpa speglad USB-hårddisk?

Permalänk

Kan man köpa speglad USB-hårddisk?

Jag undrar om det går att köpa en extern USB-hårddisk som det sitter två diskar i, t.ex två 4TB diskar som är speglade så om en går sönder så behöver jag bara byta den disken utan tappa datan, finns det sånt att köpa färdigt?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fast RAID5 är nog prisvärdare, då går ju inte lika mycket till spill.

Kör man RAID1 (speglat) så går ju en disk åt speglingen. I RAID5 har du en disks redundans. Så har du t.ex. 3 diskar kan du tappa en av dem med bibehållet innehåll, samt så använder du motsvarande utrymmet av två diskar . Nackdelen är ju dock att det behövs minst 3 diskar för RAID5. Och en liten mer påkostad NAS typ 4 disks variant.

Permalänk
Avstängd

@Jimi84: Får inte riktigt ihop det i hjärnan. Två fulla diskar sprider ut sig på 3 tycken. 3/2 = Ca: 67%. Får man då i Raid 5 (3X1 GB) plats med endast 134 GB om man ska vara säker på om en disk rasar?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Ser intressant ut, finns det andra alternativ eller är det den som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Fast RAID5 är nog prisvärdare, då går ju inte lika mycket till spill.

Kör man RAID1 (speglat) så går ju en disk åt speglingen. I RAID5 har du en disks redundans. Så har du t.ex. 3 diskar kan du tappa en av dem med bibehållet innehåll, samt så använder du motsvarande utrymmet av två diskar . Nackdelen är ju dock att det behövs minst 3 diskar för RAID5. Och en liten mer påkostad NAS typ 4 disks variant.

Då krävs det ju 3 diskar minst.

Skrivet av stormense:

@Jimi84: Får inte riktigt ihop det i hjärnan. Två fulla diskar sprider ut sig på 3 tycken. 3/2 = Ca: 67%. Får man då i Raid 5 (3X1 GB) plats med endast 134 GB om man ska vara säker på om en disk rasar?

Oklart hur du tänker raid 5 använder 1 disk för paritet så har du 3x1TB får du ut 2TB har du 120x1TB så får du ut 119TB. En disk kan gå sönder.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd

@mini-ryttge: Du menar att de två diskarna rekonstruera det som låg på den som gått sönder. Så helt säker är man inte beroende på vilka filer man har och hur stora de är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller varför inte köra raid 1+0 för att vara på säkra sidan
Kostar lite mer men då har man fördelarna från både raid 1 och raid 0 (säkert och snabbt)

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@mini-ryttge: Du menar att de två diskarna rekonstruera det som låg på den som gått sönder. Så helt säker är man inte beroende på vilka filer man har och hur stora de är?

Det är så paritet fungerar, Du är helt säker.

Med Raid1 så speglas diskarna. Det kräver 2 diskar minst och alla diskarna blir exakt likadana.

Med Raid5 delar den upp filerna mellan diskarna och 1 disk kan krascha utan någon dataförlust. Detta genom en XOR funktion.

Raid 6 fungerar likadant men 2 diskar kan krascha och dataintegriteten bibehålls genom en Galois funktion.

Vill du veta mer om hur raid fungerar så får du nog ta och googla, det är alldeles för komplicerad matematik för att dra snabbt här.

En snabb PDF på hur raid 6 fungerar, om du är proffessor i matematik .

https://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/hpa/raid6.pdf

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd

@mini-ryttge: Kul läsning: The mathematics of RAID-6

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Ser intressant ut, finns det andra alternativ eller är det den som gäller?

Finns nog många alternativ. Dock tror jag inte jag sett någon med mer än 2 diskar tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här som backup-lösning för min mor. Det var snorenkelt att sätta i hårddiskar i den och skruvmejsel för det låg tom i paketet. Diskarna var dock tvugna att initialiseras i diskmanager innan formattering.

https://www.komplett.se/product/807977/datorutrustning/haardd...

Jag glömde klistra in länken :-)
Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb